مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

دانلود رایگان همایش موفقیت تحصیلی سال دهم و یازدهم علیرضا افشار

همایش نکات مهم آمادگی برای کنکور دانش آموزان پایه

در پست قبلی دانلود رایگان همایش موفقیت در کنکور منتشر کردیم حال در این پست نوبت به همایش موفقیت تحصیلی دانش آموان سال دهم و یازدهم رسید تا با روش های درست و اصولی خود را برای سال کنکور آماده کنند.

تفاوت پیشرفت علم در زمان قدیم و الان

امروزه فراگیری علم و دانش مانند زمان قدیم نیست که دانش آموزان بتوانند شبیه به دانشمندی مثل ابن سینا هم زمان ریاضیدان و منجم و پزشک باشند و چند کتاب در زمینه های مختلف منتشر کنند، اما الان اینگونه نیست، در زمان فعلی اگر شخصی تمام زندگی خود را صرف فراگیری علم و دانش کند، شاید حتی فرصت نکنه این تعداد کتابی که در دنیا به چاپ می رسد را ورق هم بزند، از بس سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی زیاد است.

الان در تمام نقاط کشور حتی در شهرهای کوچک و دور افتاده هم دارای دانشگاه و موسسات آموزش عالی می باشند و هیچ محدودیتی برای ارائه رشته های مختلف ندارند، حتی با معدل های پایین و بدون آزمون سراسری نیز دانشجو پذیرش میکنند، چون صندلی های دانشگاه ها خالی است و فقط در رشته تجربی چند رشته علوم پزشکی با محدودیت روبرو هستند و در همه دانشگاه ها ارائه نمی شوند.

بنابر آنچه گفته شد هدف دانشگاه رفتن نیست بلکه هدف شما داوطلبان و دانش آموزان باید رفتن به رشته و دانشگاه خوب باشد، چون برای رفتن به بقیه دانشگاه ها و رشته های پایین تر محدودیتی ندارید.

تاثیر معدل مثبت برای کنکور ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵

همانطور که سازمان سنجش اعلام کرده است در کنکور ۱۴۰۴، سوابق تحصیلی پایه یازدهم و دوازدهم در نتایج موثر خواد بود و برای داوطلبان ۱۴۰۵ نیز قرار است سوابق تحصیلی پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم در کنکور موثر باشد.

پس دانش آموزان پایه دهم و یازدهم از همین امروز باید برای ارتقای معدل خود تلاش کنند و این فرصت را از دست ندهند.

توصیه مهم برای دانش آموزان سال دهم و یازدهم

توصیه من به شما دوستان دهمی و یازدهمی این است که در کلاس درس سعی کنید که خوب درس را فرابگیرید. توجه داشته باشید در کلاس، اگر درسِ تشریحی معلم را کامل یاد بگیرید در منزل می توانید منابع تستی مانند خیلی سبز و میکروگاج را با صرف زمان کمتری به سوالات آن پاسخ بدهید، پس سعی کنید همیشه در کلاس درس با آمادگی کامل حضور داشته باشید.

حتی ساعتی که یک دانش آموز در کلاس صرف می کند نیز می تواند جزو ساعات مطالعه باشد و باعث پیشرفت دانش آموزان باشد.

سال دهم و یازدهم مکمل یکدیگر هستند

توجه داشته باشید که تمام دروسی که در پایه تحصیلی دهم تدریس می شود در پایه یازدهم نیز مکمل آن ها تدریس می شود و چیز مجزایی وجود ندارد، مثلا درس ریاضی پایه دهم مبحث معادله و نامعادله و نسبت های مثلثاتی تدریس می شود که همان ها در پایه تحصیلی یازدهم نیز تدریس می شود اما به صورت کامل تر، بنابراین هر چه آمادگی ذهنی شما بیشتر باشد می توانید بهتر یاد بگیرید و کمک زیادی برای فراگیری دروس در پایه یازدهم خواهید داشت.

همان طور که مطلع هستید دروس عمومی از کنکور حذف شده اند اما در امتحانات نهایی تاثیر آن ها از دروس اختصاصی بیشتر است، پس بهتر است که همزمان با معلم پیش بروید، مثلا برای درسی مثل ادبیات که قسمت های آرایه ادبی و معانی اشعار بسیار چالش برانگیز هست باید در کلاس خوب یاد بگیرید و درس زبان نیز بخش ترجمه خیلی مهم و چالشی است که بعترین راه برای یادگیری آن حضور موثر در کلاس می باشد.

به شب امتحان و جزوه ی معلم اکتفا نکنید

چنانچه دانش آموزان دهمی و یازدهمی یاد بگیرند آرام آرام و کم کم بخوانند و پیش بروند و تمام مطالب را برای شب امتحان نگذارند، واقعا برد کردند و باعث می شود با کسب معدل خوب فشار کاری شما برای کنکور ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ کمتر شود.

به این نکته نیز دقت کنید که صرفا مطالعه جزوه معلم کافی نیست، چون امتحانات نهایی سخت هستند و باید برای دروس اختصاصی علاوه بر حضور موثر در کلاس از منابعی مانند خیلی سبز و میکروگاج تست کار کنید و برای دروس عمومی نیز از منابعی مانند ماجرای من و درسام یا سیر تا پیاز گاج را مطالعه کنید و تمرینات آن را حل نمایید در سایت ما نیز بخش مجزایی برای سوالات و جزوات کنکوری ایجاد شده است.

خواندن درس هایی که به ان علاقه ندارید

اگر از درس یا مبحثی احساس بیزاری می کنید و با خود می گویید کاش یک رشته دیگری انتخاب می کردم و این مباحث را نمی خواندم، سعی کنید چنین سخنان ناامید کننده ای نگویید و بدانید که شک و تردید بین دانش آموزان دهمی و خانواده های آنان زیاد است، در این مرحله باید با صبوری نسبت به دروسی که دوست ندارید رفتار کنید.

بله درس خواندن سخت است یادگیری برخی فصول فیزیک و شیمی و حل مسائل مربوط به آن واقعا دشوار است اما باید آستانه تحمل خود را بالا ببرید و اگر این مشقت ها را تحمل کنید به امید خدا در کنکور یک رتبه خوب کسب کنید و در دانشگاه وارد رشته ای شوید که مورد علاقه تان می باشد.

دانش آموزان دهمی سعی کنید به رشته ای که انتخاب کرده اید عشق بورزید و حتی اگر تست کار نکردید اشکال ندارد، اما سعی کنید سوالات تشریحی زیاد کار کنید و خودتان را قوی کنید.

اهمیت زیاد تست زنی از پایه برای موفقیت در کنکور

دانش آموزان یازدهمی حتما تست زیاد کار کنید و حتی آزمون هم شرکت کنید و خود را برای کنکور سال بعد آماده کنید، دقت کنید که در امتحانات مدرسه بیشترین نمره بیست است و اگر غلط کوچکی داشته باشید ۱۹.۷۵ کسب می کنید، یا غلط های شما بیشتر شود نمره شما کمتر و کمتر می شود، اما تست اینگونه نیست، شما یا تست را درست می زنید یا غلط و حد وسطی وجود ندارد، بنابراین دانش آموزان یازدهمی باید وقت بگذارید و خیلی قوی تست کار کنید.

حتی دانش آموزان سال یازدهمی باید برای مطالب سال دهم هم تست بزنند چون دروس سال یازدهم مکمل سال دهم است لذا با این کار به تسلط می رسند.

پیشنهاد ما به دانش آموزان یازدهمی این است که از منابع جامع پایه برای تست زنی استفاده کنند، کتاب جامع پایه شامل تمام تست های دروس دهم و یازدهم است مثلا کتاب شیمی جامع پایه و ….

ساعت مطالعه برای دانش آموزان سال پایه

دانش آموزان یازدهمی اگر می خواهند برای سال کنکور آماده باشند می توانند روزانه هشت ساعت درس بخوانند و حتی روزهای تعطیل و برنامه ریزی دهم و یازدهم عید نوروز را با دقت انجام دهند و مطالعه کنند چون سال دوازدهم حجم مطالب زیاد است و نمی توانند به مطالعه و تست زنی برای دروس دهم و یازدهم بپردازند پس بهتر است از همین الان با تلاش بیشتر بار خود را ببندند.

بنابر آنچه گفته شد اگر هم زمان با مدرسه و معلم همراه با مطالعه منبع مناسب پیش بروید و تست زنی انجام دهید علاوه بر اینکه حجم مطالعه برای سال کنکور کمتر می شود، می توانید به دانشگاه تاپ و رشته مورد علاقه خود نیز برسید و نتیجه تلاش های خود را ببینید.

راه کارهای افزایش ساعت مطالعه

دو راهکار اصلی برای افزایش ساعت مطالعه پیشنهاد میشود:

1) فشرده خوانی برای افزایش ساعت مطالعه

فشرده خوانی به این معناست که مثلا اگر شما در روز سه ساعت مطالعه دارید، سعی کنید در روزهای آتی مطالب بیشتری را در همین سه ساعت مطالعه کنید با کمترین میزان استراحت، همان ساعت مطالعه قبل با تراکم بیشتر و به صورت پیوسته، دقیقا مثل شب امتحان …

2) ثبت ساعت مطالعه غیر رند

ثبت ساعت غیر رند به این صورت که مثلا اگر الان ساعت ۵:۴۵ دقیقه هست شما ساعت مطالعه خود را ثبت کنید و شروع به مطالعه کنید و منتظر نمانید تا ساعت رند شود بعد شروع کنید. برای درک بهتر حتما پست تحلیل عملکرد درسی روزانه و برنامه داوطلب کنکوری را مشاهده کنید.

با انجام نکته های بالا به مدت ده روز باعث می شود تا شما یک تایم خالی داشته باشید که در آن تایم بهتر است شروع کنید به مطالعه ساده ترین درسی که دوست دارید و اضافه بر ساعت مطالعه ای که در طول روز داشته اید آن دروس را بخوانید و به مرور زمان ساعت آن را بیشتر کنید، مثلا هر هفته ۴۰ تا ۴۵ دقیقه ساعت مطالعه را افزایش دهید، با این روش تقریبا پس از یک ماه ساعت مطالعه شما از سه ساعت به ۶ ساعت می رسد، یعنی دو برابر می شود.

حتما توصیه می شود که دفتری برای برنامه ریزی داشته باشید و هر روز کارهای خود را با روزهای گذشته مقایسه کنید و ببینید تا چه حد رشد کرده اید.

تعداد تست از ساعت مطالعه مهمتر است

تعداد تستی که شما بعد از مطالعه هر مبحث حل می کنید از ساعت مطالعه خیلی مهم تر است، ممکن است شما در طول همان ساعت مطالعاتی قبلی مثلا روزانه ۸۰۰ تست میزنید اما با تلاش بیشتر می توانید در همان ساعت مطالعاتی تعداد ۱۰۰۰ تست بزنید لذا ساعت مطالعه مهم نیست، مهم تعداد تست و میزان رشد شما نسبت به روزهای قبل خودتان می باشد، همواره افزایش کیفیت مطالعه از کمیت مطالعه مهمتر است.

دروسی مانند فیزیک و ریاضی و هندسه و… فقط نیاز به تست زنی زیاد دارند و درسنامه قابل توجهی ندارند، پس برای این دروس وقت تست زنی زیادی در نظر بگیرید، تست ها آموزشی و پوششی زیاد بزنید.

تحلیل تست زنی چگونه است؟

موضوع تحلیل تست کمی پیچیده است اما به طور کلی پس از برگزاری آزمون آزمایشی باید به تحلیل تست بپردازید، مثلا سوالاتی که در آزمون آزمایشی با آن مواجه هستید به چهار دسته تقسیم می شود.

  • تست هایی که صحیح زدید
  • تست هایی که غلط زدید
  • تست هایی که نزدید اما بودجه آن را مطالعه کرده اید
  • تست هایی که نزدید اما بودجه آن را مطالعه نکرده اید

شما با دو دسته از تست ها بسیار سروکار دارید، یک دسته آن هایی که غلط زدید و دوم آن دسته که نزدید اما بودجه آن را مطالعه کرده اید.

این دو دسته از تست ها را باید پس از آزمون آزمایشی جلوی خود قرار دهید و در منزل با فراغ باز و بدون استرس دوباره آن ها را حل کنید، اگر آن ها را حل کردید مشخص می شود که شما مشکل علمی ندارید و غلط زدن آن هااز کم کاری شما بوده است، اما اگر دوباره غلط زدید مشکل از منبع مطالعاتی شماست، بنابراین باید دوباره به منبع مطالعاتی رجوع کنید و بحث یادگیری را انجام دهید.

تند خوانی برای نتیجه گیری بهتر در پایه

دانش آموزان دهم و یازدهم چون وقت بیشتری نسبت به دوازدهمی ها دارند توصیه می شود که تلاش کنند تندخوانی را یاد بگیرند، کتاب آنتونی رابینز که یک کتاب به زبان فارسی هم هست می تواند به شما روش های تندخوانی را آموزش دهد، حتما این کتاب را تهیه کنید و تند خوانی را یاد بگیرید تا برای سال کنکور با چالش مواجه نباشید.

تایم خواب مناسب در سال دهم و یازدهم

آنقدر که به این مساله پرداخته میشود اهمیت ندارد که چند ساعت در روز به خوابیدن اختصاص می دهید، مسئله ای که برای دانش آموز مهم است این موضوع است که از ساعات بیداری خود با فشرده خوانی و تست زنی زیاد و به مرور زمان افزایش ساعت مطالعه به نحو احسن استفاده کنید. گرچه قبلا مقاله ای در مورد هر کنکوری چقدر در شبانه روز به خواب نیاز دارد؟ منتشر کرده ایم.

خلاصه نویسی در سال های پایه برای موفقیت در کنکور

دقت کنید که برای سال دهم و یازدهم میتوانید خلاصه نویسی یاد بگیرید اما زیاد وسواس نداشته باشید، می توانید با مراجعه به سایت علیرضا افشار زمان خلاصه نویسی و روش های خلاصه نویسی را یاد بگیرید، همچنین اینکه چه مطالبی را هایلایت کنید نیز برای شما توضیح داده شده است.

یک دانش آموز دهمی یا یازدهمی نباید به دنبال حذف کردن مطلب یا فصلی باشد، باید دیفالت تمام مطالب موجود در کتب درسی را مطالعه کنید و هیچ مبحثی را رد نکنید.

اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت

سعی کنید تایم استفاده از گوشی را تا حد امکان کم کنید و فقط در زمان های استراحت بین مطالعه و برای چک کردن پیام ها از ان استفاه نمایید، چرخیدن بیش از اندازه در گوشی و سوشیال مدیا چیزی جز سقوط برای یک دانش آموز ندارد، با امید موفقیت همه دانش آموزان. مطلب جامعی در مورد تاثیرات منفی اینستاگرام بر دانش آموزان منتشر کرده ایم که میتوانید مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی برای بهترین برنامه ریزی سال دهم و یادزهم

بهترین برنامه برای دانش آموزان، برنامه ریزی کوتاه مدت می باشد مثلا هر سه روز برنامه درسی برای خودتان بنویسید بعد از سه روز با مقایسه عملکرد خود یک قلق گیری کنید و دوباره برنامه بهتری بنویسید، هیچ مشاوری بهتر از خودتان نمی تواند برنامه مناسب برای شما بنویسید، فقط می توانید برای برنامه ریزی از یک مشاور مناسب کمک بگیرید اما در هر صورت این خودتان هستید که می توانید با توجه به شرایط زندگی خود برنامه مناسب بنویسید.

کلام اخر اینکه حتما آزمون های جامع بزنید و بعد از آزمون تست های علامتدار را استخراج کنید و دوباره روی ان ها تمرکز کنید.

پادکست صحبت های کامل استاد علیرضا افشار در مورد موفقیت تحصیلی دانش آموزان سال دهم و یازدهم


پادکست صحبت های کامل استاد علیرضا افشار در مورد موفقیت تحصیلی دانش آموزان سال دهم و یازدهم قسمت دوم

دانلود ویدیو


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا