مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

عواقب غیبت کردن در امتحان ترمیم معدل

در صورت حضور نداشتن در امتحان ترمیم معدل چه می شود؟

این سوالی است که توسط دانش آموزان و داوطلبان زیادی پرسیده می شود، در جواب این عزیزان باید بگوییم که، به طور کلی چنانچه داوطلبی در امتحان ترمیم معدل به هر دلیلی حاضر نباشد، دیگر فرصتی برای شرکت دوباره در امتحان ایجاد سابقه تحصیلی و یا ترمیم نمره در درس مورد نظر خود را تا خرداد سال آینده نخواهد داشت.

البته طبق اعلام آموزش پرورش و ساز مان سنجش این قانون برای داوطلبان کنکور 1403 صدق نمکیند، بنابراین داوطلبان کنکور 1403 که قبلا در امتحانات ترمیم معدل شرکت کرده اند و یا غیبت داشتند می توانند مجدد در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند.

در صورتی که دانش آموزان و فارغ التحصیلان یا داوطلبان آزاد در درسی نمره خوبی کسب نکرده باشند، ترمیم معدل روشی می باشد که آنان می توانند برای بهبود سوابق تحصیلی خود در امتحانات دروس نهایی شرکت کنند و اگر در آن امتحان ترمیم معدل، نمره بالاتری نسبت به نمره قبلی به دست بیاورند، به عنوان نمره جدید در سوابق تحصیلی و همچنین تاثیر در نتایج کنکور سراسری به سازمان سنجش ارسال خواهد شد.

طبق اطلاعیه سازمان سنجش امکان شرکت مجدد در ترمیم معدل فقط برای سال 1403 میباشد و از سالهای آتی تنها یکبار میتوان در ترمیم نمره شرکت کرد.

زمانی که داوطلب در ترمیم نمره شرکت کرده باشد، بیشترین نمره تراز هر درس برای به دست آوردنِ نمره کل سابقه تحصیلی در نظر گرفته می شود، بنابراین فارغ التحصیلان باید به شیوه داوطلبان آزاد در مدارس بزرگسالان دولتی ثبت نام نمایند و در امتحان ترمیم معدل شرکت کنند.

به دلیل اهمیت موضوعِ ترمیم نمره به منظور تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری، سعی کرده ایم در این مقاله به بررسی و توضیح در مورد وضعیت داوطلبان غایب در امتحان ترمیم معدل، شرایط غیبت موجه و غیر موجه ترمیم معدل و همچنین شرایط برگزاری مجدد امتحان ترمیم معدل برای غایبان بپردازیم.

در صورت ثبت نام نکردن یا غیبت در امتحان ترمیم معدل چه می شود؟

در صورتی که داوطلبان در امتحان ترمیم معدل ثبت نام کرده باشند، باید در جلسه امتحان حاضر شوند، اما چالشی که برای داوطلبان پس از ثبت نام در امتحان ترمیم معدل وجود دارد، این است که اگر در امتحان به هر دلیلی غیبت کنیم چه می شود؟

چنانچه دانش آموزان یا داوطلبان آزاد در برخی از دروس امتحان نهایی، نمرات پایین تری را به دست آورده باشند،ترمیم معدل به عنوان روشی می باشد که دوباره بتوانند در امتحان نهایی در دوره های مختلف شرکت کنند و اگر نمره جدید از نمره قبلی بهتر باشد به سازمان سنجش برای تاثیر در کنکور سراسری ارسال می شود.

فرصت ترمیم نمره برای تاثیر در نتایج کنکور سراسری صرفا یک بار و آن هم در امتحانات خرداد ماه میسر می باشد و چنانچه داوطلبی در امتحان ترمیم ثبت نام نکند و یا در امتحانات خرداد ماه غیبت موجه داشته باشد،باید منتظر برگزاری آزمون ترمیم نمره تا خرداد سال آینده بماند.

با توجه به آخرین بخشنامه منتشر شده، ترمیم معدل برای داوطلبانی که در امتحانات ترمیم خرداد ۱۴۰۲ یا پیش از آن، نتوانستند نمره قبولی کسب کنند و یا اینکه دروس مدنظر خود را انتخاب واحد نکرده اند برگزار می شود.

در واقع برگزاری امتحانات شهریور و یا امتحانات دی ماه صرفا برای شرکت کردنِ افرادی است که در امتحانات مردود شده اند و می توانند با حضور در این امتحانات نمره قبولی کسب کنند و فرصتی برای ترمیم معدل برای داوطلبان در نظر گرفته نشده است و در سوابق تحصیلی به عنوان ترمیم نمره تاثیر گذار نمی باشد و در نتیجه صرفا باید داوطلبان در امتحانات ترمیم معدل در نوبت خرداد ماه شرکت نمایند.

شرایط غیبت موجه و غیر موجه در امتحان ترمیم معدل

برای شرکت در امتحانات ترمیم معدل، ابتدا باید داوطلبان براساس برنامه زمانی دروس مدنظرشان به صورت هماهنگ کشوری در امتحان شرکت می کنند و چنانچه نمره بالاتری کسب کنند، آن نمره جدید جایگزین نمره قبلی می شود و به سازمان سنجش ارسال می گردد تا در سوابق تحصیلی کنکور سراسری تاثیر گذار باشد.

لذا داوطلبانی که به دلیل حضور نداشتن در امتحان، مشمول غیبت می شوند و با توجه به غیبت موجه و غیر موجه در امتحان ترمیم معدل، شرایط خاصی وجود دارد که در ادامه مقاله در مورد آن توضیحاتی ارائه شده است.

همانطور که مطلع هستید سوابق تحصیلی در کنکور تاثیر گذار می باشد و در صورتی که داوطلبان، برای غیبت خود مدارکی داشته باشند که دلیل بر غیبت موجه می باشد را می توانند به کمیسیون آموزش و پرورش ارائه کنند، تا غیبت برای داوطلبان در آزمون در نظر گرفته نشود.

به این نکته مهم دقت داشته باشید که غیبت در امتحان ترمیم معدل به شکل غیر موجه باعث در نظر گرفتن نمره صفر در درس مربوطه خواهد شد.

اگر داوطلبان در امتحان ترمیم نمره خرداد ماه غیبت موجه داشته باشند، در کارنامه آنان عنوان غایب موجه ثبت می شود و این داوطلبان مجددا می توانند در امتحان ترمیم سال بعد برای قبولی و تاثیر در کنکور سراسری از آن استفاده نمایند. اما در صورتی که غیبت داوطلبان برای امتحان ترمیم معدل غیر موجه باشد، باید برای امتحان ترمیم در سال بعد ثبت نام کنند تا بتوانند با کسب نمره بهتر، برای قبولی در کنکور سراسری اقدام کنند.

نکته مهم: چنانچه که داوطلبی قصد شرکت در امتحان ترمیم معدل را داشته باشد ولی در امتحان آن حضور نداشته باشد، باید به صورت کتبی درخواست خود را برای حذف درس مد نظر از سامانه به مدیر مدرسه ارائه کند و در صورت موافقت، مجددا می تواند در امتحان ترمیم شرکت کند.

امتحان ترمیم معدل برای غایبان و رفتن به دانشگاه

بعد از پاسخ به سوال اینکه در امتحان ترمیم معدل اگر غیبت کنیم چه میشود؟ خاطر نشان می شود داوطلبانی که در امتحان ترمیم معدل غیبت داشته اند، باید برای شرکت دوباره در امتحان ترمیم معدل در خرداد ماه سال بعد اقدام کنند.

همان طور که پیش تر گفتیم نمرات ترمیم صرفا در نوبت خرداد ماه در سوابق تحصیلی تاثیر گذار می باشد و برای سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می گردد و در نوبت های دیگر فقط برای پاس شدن می توانید امتحان بدهید.

توجه داشته باشید که داوطلبانی که در آزمون ترمیم معدل ثبت نام کرده اند و در جلسه امتحان غیبت داشته اند، باید برای شرکت مجدد در امتحان ترمیم معدل ویژه غایبان، به مدیر مدرسه مدنظر درخواست خود را ارائه کنند.

نکته مهم دیگر این که چنین داوطلبانی باید مدارک مورد نیاز به همراه هزینه های محاسبه شده را به مدرسه پرداخت کنند تا مجوز شرکت در امتحان ترمیم صادر شود.

دقت کنید که چنانچه داوطلبانی در دانشگاه پذیرفته شده باشند و همچنین برای ترمیم معدل نیز ثبت نام کرده باشند تا زمان تعیین تکلیف نهایی نمرات ترمیم نمی توانند وارد دانشگاه شوند و لازم است براساس نمراتی که کسب کرده اند مدارک لازم را به دانشگاه تحویل داده تا پروسه ثبت نام صورت گیرد.

جمع بندی پایانی در مورد غیبت در امتحانات ترمیم معدل

حتما از ماه های قبل از امتحانات نهایی برنامه ریزی درستی داشته باشید و حل سوالات نهایی سال دوازدهم آماده ی امتحان شوید، زیرا در صورت غیبت برای موجه کردن آن دچار استرس میشوید و ممکن است بخاطر واحد نبود سیستم ثبت غیبت در سراسر کشور با رفتار های سلیقه ای در شهر خود مواجه شوید، و فرصت قبولی در دانشگاه و شرکت مجدد در ترمیم معدل را از دست دهید.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    سوالم این بود من پارسال (دی ۱۴۰۱) ترمیم معدل کردم ،آیا خرداد امسال هم میتونم ترمیم معدل کنم ؟؟

  2. سلام
    وقتتون بخیر
    من پارسال ۴تا درس رو ترمیم کردم بقیه درس ها هم غیبت کردم ، الان دانشجوام
    خواستم ۴۰۴ کنکور بدم
    میتونم همون سال بعد معدلمو باز ترمیم کنم ؟
    یا این فرصت فقط برای ۴۰۳
    اون ۴ تا درسی که امتحان دادم میشه ۴۰۴ترمیم کنم مجدد؟

  3. سلام من ۱۴۰۲ چند درسو برای ترمیم غیبت موجه کردم میتونم از فرصتم که حفظ شده ۴۰۴ استفاده کنم؟
    یا نه فقط برای ۴۰۳ هس که میگن فرصت باقی مونده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا