مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

آموزش برنامه ریزی و مطالعه امتحانات و کنکور در دی ماه

چگونه برای نتیجه گیری بهتر در دی ماه کنکور برنامه ریزی کنیم؟

شیوه مطالعه و جمع بندی دروس در نوبت اول و دی ماه چگونه است؟

در مورد پروسه جمع بندی در دی ماه به این نکته مهم دقت کنید که معلم ها و آزمون ها دیگه به هیچ عنوان حالا حالاها به ترم یک برنمی گردند و این پروسه جمع بندی موکول میشود به دوران پیش از کنکور و آن هم به صورت فشرده دوره می کنند، بنابراین خواهشی که از شما دانش آموزان و داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ داریم این است که مباحثی که خودتان می دانید در آن ها دچار مشکل و عقب ماندگی هستید را وقت بگذارید و دوباره مرور کنید و تست بزنید تا به تسلط کامل برسید.

دی ماه تایم بسیار مهمی است، از شما خواهش میکنیم که بسیار قوی بخوانید با ساعت مطالعه بالا و تست زیاد کار کنید.

دی ماه کنکور را از دست ندهید

چنانچه نتوانید از فرصت دی ماه استفاده کنید، زنجیره وار می تواند نوار ناکامی شما را تشدید کند و متاسفانه اُفت زیادی بین دانش آموزان در بهمن ماه ایجاد می شود که با خود می گویند من هفت ماه را از دست دادم و نمی توانم به فیلم های آموزشی و منابع و معلم ها برسم، پس بهمن ماه را بیخیال می شوم و به خواندن ادامه نمی دهم، اما باز در اواخر اسفند ماه و عید نوروز در حال و هوای کنکور و مطالعه قرار می گیرد و شروع به خواندن می کند، لذا حواستان را جمع کنید بسیاری از فارغ التحصیلان نیاز به ترمیم دارند و دانش آموزان امتحانات نهایی را در پیش دارند و نمی شود قبولی در کنکور را با سال های قبل مقایسه کرد و نمی شود مثل همان سال ها مدتی از درس دور باشید و بعد راحت بتوانید عقب ماندگی ها را جبران کنید، الان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتایج کنکور واقعا شرایط را برای داوطلبان سخت تر کرده است.

چنانچه فارغ التحصیل هستید تا جایی که امکان دارد وقت بگذارید و طبق برنامه آزمون ها، همان مباحث را از ترم یک یا پایه دهم و یازدهم بخوانید و به هر آزمون و نتیجه ای که از آن کسب کرده اید نگاه کنید و با خود بگویید من چه کاری می توانم انجام دهم تا سطح خود را بالاتر ببرم؟ یا از خود بپرسید من برای هر آزمون چند روز وقت نیاز دارم تا شرایط خودم را بهبود ببخشم؟

دوازدهمی ها چگونه با امتحانات برای دروس عمومی وقت بگذارند؟

در مورد دانش آموزان دوازدهمی کار قدری متفاوت تر است، برای دروس عمومی باید همان تایمی که در فرجه هر امتحان در دست دارید را وقت بگذارید و بخوانید، توجه کنید که برای دروس عمومی نمی توانید کار را رها کنید و نباید بگویید ما برای دروس عمومی نمی خوانیم، درست است که امتحانات دی ماه تاثیری در کنکور ندارد و اگر برخی امتحانات به صورت هماهنگ کشوری برگزار می گردد، فقط برای آمادگی شما دانش آموزان برای امتحانات نهایی خرداد ماه خواهد بود.

اما برای اینکه رضایت شما از شرایط خودتان بهتر شود بهتر است که وقت بگذارید و دروس عمومی را در فرجه بین امتحانات بخوانید، مگر اینکه شخصی بگوید من در دروس ادبیات یا زبان یا ‌… امادگی کامل دارم و فرجه بین امتحانات را به دروس اختصاصی، اختصاص می دهم، بنابراین حتما برای دروس عمومی وقت بگذارید و در فرجه بین امتحانات بخوانید تا در خرداد ماه نیز با امادگی بهتری و خیال راحت تری در امتحانات نهایی شرکت کنید، زیرا ترم یک را مطالعه کرده اید و فقط به مرور نیاز دارید.

اما اگر به امتحانات دروس عمومی در دی ماه اهمیت ندهید این را بدانید که در مورد درسی مانند ادبیات که بسیار پرحجم می باشد و عربی و سایر دروس عمومی با مشکل جدی مواجه خواهید بود.

دوازدهمی ها چگونه با امتحانات خود برای دروس تخصصی تست بزنند؟

اما در فرجه دروس اختصاصی یک براورد انجام دهید به این شکل که اگر شرایط شما در یک درسی مانند زیست شناسی خوب است، پس سعی کنید آن را هم زمان با تست زنی بخوانید و جمع بندی کنید.

در صورتی که شاهد بودید اوضاع بهتری دارید ، می توانید بخشی از مباحث دروس پایه را نیز در این فرجه های بین امتحانات قرار دهید و مرور کنید، مثلا اگر امتحان ریاضی دارید و سطح خوبی در این درس دارید می توانید مباحث مرتبط از درس حسابان را نیز در آن فرجه بگنجانید و قطعا این شیوه می تواند بسیار برای شما خوب باشد.

در دی ماه حل سوالات تشریحی مخصوصا برای فصولی که جامانده اید بسیار کاربردی می باشد، علاوه بر آماده شدن برای امتحان دی ماه برای امتحانات خرداد نیز این روش کمک کننده است.

ایجاد تعادل بین بخش تشریحی و تستی

متاسفانه اکثر دانش آموزان چه قوی و چه ضعیف فقط زمان خود را به سوالات تشریحی اختصاص داده اند و با وجود اینکه در بحث تشریحی حرف برای گفتن دارند اما در زمینه تست دچار ضعف و ترس می باشند یا زمان بستن پرونده ترم یک بدون جمع بندی و تسلط کافی وارد ترم دوم می شوند و این زنجیره ناقص بودن ادامه پیدا می کند.

اگر چنین افرادی در بهمن یا اسفند به مشاوره مراجعه کنند باید برنامه اساسی و شروع از صفر بگیرند، چون یا برخی دروس را نخوانده اند یا ناقص خوانده اند یا حتی در آموزش نیز با مشکل روبرو هستند.

روش های تستی را بلد باشیم در امتحانات خرداد به مشکل برنمیخوریم؟

در پاسخ به این عزیزان باید بگوییم که نه عزیزان تا خرداد خیلی فرصت مانده و شما وقتی برای تست آمادگی کامل داشته باشید یعنی از روش های تشریحی گذر کرده اید و برای حل سوالات تشریحی مشکلی نخواهید داشت، مشکل این است که شما در دی ماه تست کار نمی کنید.

برخی دانش آموزان می گویند تمام فیلم ها و تست های فلان درس را کار کرده ام و در آن درس به تسلط کافی رسیده ام ولی بقیه دروس را کاری انجام نداده ام و قصد دارم در بهمن و اسفند ماه برای آن دروس باقی مانده بخوانم که متاسفانه در اینجا از آن درسی که تسلط دارند دور می شوند و خطر فراموشی هم وجود دارد، لذا حواستان به تمام دروس باشد. پس به هیچ وجه مرور فعال کنکور را کنار نگذارید.

دروس عمومی را در دی ماه چگونه مطالعه کنیم؟

برای دروس عمومی حتما سوالات تشریحی حل کنید و آن ها را رها نکنید چون هر چه به کنکور نزدیک تر شوید روزهای شلوغ تری در پیش خواهید داشت و نباید دروس عمومی را تلمبار کنید، زیرا تاثیر نمره های امتحانات نهایی دروس عمومی در کنکور بیشتر از دروس اختصاصی می باشد، پس سعی کنید برای مباحث کلیدی و مهم آن ها سوالات تشریحی کار کنید.

اگر مثلا وقت الان نداشتید که چند شعر از ادبیات را حفظ کنید اشکالی ندارد می توانید آن ها را در تایم عید یا بعد از عید حفظ کنید، اما اگر مشکل اساسی در برخی مباحث زبان یا عربی و … دارید، حتما برای آن ها سوال حل کنید و مشکل را رفع کنید چون در نیمه دوم سال این موارد می تواند برای شما پر دردسر و وقت گیر باشد پس حواستان را جمع کنید.

درس بهداشت و سلامت را همان شب امتحان هم بخوانید هیچ مشکلی ندارد چون اگر از الان برای این درس وقت بگذارید و خیلی عالی بخوانید باز هم بعد از چند روز فراموش می کنید پس همان شب امتحان هم کافی است بخوانید.

اهمیت نمونه سوال در موفقیت امتحانات بسیار زیاد است

برای موفقیت در امتحانات دی ماه، چه امتحانات تشریحی عمومی و چه امتحانات تشریحی اختصاصی سعی کنید تا حد امکان نمونه سوال حل کنید، زمانیکه کتاب را مطالعه کرده اید دیگر لزومی ندارد دوباره درسنامه را بخوانید و حفظ کنید، فقط نمونه سوال هر فصل را بخوانید و اگر یک پک نمونه سوالات ترم یک از سال های قبل را حل کنید و خودتان تصحیح کنید ببینید نمره تان چند می شود.

دانش آموزان پایه دهم و یازدهم به چه شیوه ای امتحانات نوبت اول خود را مرور کنند؟

دانش آموزان دهمی و یازدهمی همانطور که اطلاع دارید در خرداد ماه امتحانات نهایی خواهند داشت اما خب امسال کنکور ندارند، پس انتظار تست در فرجه بین امتحانات از آنان نداریم بنابراین برای امتحانات دی ماه وقت بگذارند و تشریحی های دی ماه را تا حد بیست نمره بگیرند، پس دانش آموزان دهمی و یازدهمی دقت کنید که برای امتحانات دی ماه کار کنید چون امتحانات شما نیز سخت خواهد بود به این دلیل که آموزش و پرورش قصد محک زدن شما را دارد و سعی کنید در حد نوزده یا بیست نمره کار کنید.

دهمی ها و یازدهمی های عزیزشما یک روزی میخواهید کنکور بدهید و آن روز میبینید که تاثیر نمره های نهایی دهم و یازدهم چقدر افزایش یافته همانطور که در مطلب همایش موفقیت تحصیلی سال دهم و یازدهم بررسی کردیم، پس خیلی جدی بخوانید و از الان برای آن روز آماده باشید.

در پایان توصیه میکنیم حتما فایل صوتی زیر را به طور کامل گوش دهید.

پادکست صحبت های کامل استاد علیرضا افشار در مورد برنامه ریزی نوبت اول و دی ماه


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

15 دیدگاه

  1. سلام آقای افشار.من دی 1401 برای دیپلم تجربی ثبت نام کردم و دیپلم قبلیم فنی هست که سال 88 گرفتم.خرداد امسال مریض شدم و نتونستم زیاد برای زیست و شیمی درس بخونم و دو تا درس زیست و شیمی رو افتادم زیست 6 گرفتم و شیمی 5.75 و بقیه درس ها رو قبول شدم.اینطور شنیدم که یه تبصره ای هست که اگر معدل بالای 10 باشه،میشه نمره زیر 7 رو هم تک ماده زد.این درسته یا نه؟ و اینکه اگه اشتباه هست راهی نیست که بتونم این دو تا در رو تک ماده بزنم که بتونم خرداد سال بعد انشالله همه درسهام رو ترمیم کنم؟چون آموزش و پرورش گفت اگر این دو درس رو قبول نشی خرداد هم نمیتونی همه درس ها ترمیم بزنی تا وقتی که دیپلمت رو بگیری بعد فرصت ترمیم داری.ممنونم از شما

    1. سلام
      از مدارس بزرگسالان زیر و بم تبصره ها سوال کن
      اگر فارغ التحصیل حساب بشی میتونی خرداد برای ترمیم اقدام کنی

      1. سلام متشکرم از پاسختون ببخشید دوباره مزاحمتون شدم

        امروز خبری در سایت های خبری به نقل از رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش خواندم که ایشون دیروز گفتن که با توجه به اینکه نمرات دی ماه،ملاک عمل برای سوابق محسوب نمیشه در ادامه گفتند به همه داوطلبان یکبار فرصت ترمیم و یکبار دیگه فرصت ایجاد سابقه تحصیلی داده میشه.پس یعنی طبق این صحبتشون در مورد ایجاد سابقه تحصیلی.من که دی ماه سال قبل برای دیپلم مجدد شرکت کردم و 6 تا درس عمومی رو دی 1401 امتحان دادم و اختصاصی ها رو خرداد و دو تاشو افتادم و نتونستم دیپلممو بگیرم. یعنی میتونم دوباره ثبت نامم در دیپلم مجدد تجربی 1401 رو با توجه به اینکه مدرکشو نگرفتم و دو تا مردودی دارم ،باطل کنم و مجدد برای اخذ دیپلم مجدد در خرداد 1403 ثبت نام کنم و دروس نهایی و داخلی دیپلم مجدد تجربی رو امتحان بدم؟

        چون اگه غیر از این باشه عملا نمرات دی ماه 1401 من در دروس عمومی اصلا ترازی از سوابق نمیگیره برای 1403؟

        1. ملاک سوابق تحصیلی فقط امتحانات خرداد هر سال هست و شهریور و دی فقط برای پاس شدن تجدیدی هاست
          شما هم اگر فارغ التحصیل شدی میتونی هر درسی علاقه داری بری و در خرداد ماه ترمیش کنی

  2. سلام استاد من پایه یازدهم هستم و نمیدونم چطور کتاب درسی شیمی رو مطالعه کنم از رو درسنامه میخونم بهتر میفهمم ولی به نظرم برا شیمی مهمه که کتاب درسیش رو فول باشم میتونید روشی بگید چطور کتاب درسی رو طوری بخونم که متوجهش بشم

    1. سلام
      با همان درسنامه بخونی و حل تست انجام بدی برات بهتره مسلما

  3. سلام وعرض ادب آقای افشار.در کنکور شرکت کردم برای اینکه بتونم رشته مورد علاقه ام قبول بشم.ولی چون سالها از دیپلمم میگذره نمیدونم چه دروسی رامطالعه کنم وآیا اگه از الان شروع کنم میتونم قبول بشم.لطفا راهنمایی کنید

  4. سلام استاد خدا قوت. وویس را گوش دادم خیلی عالی به همه چیز اشاره کرده بودید، و برای هر سطحی گفتین که چیکار کنه. البته که نکته های زیادی توش نهفته ست که لازمه چند بار پادکست رو گوش بدیم.
    من برای دی برنامه خاصی نداشتم اما چنان بهش پرداختین و بحث امتحانات خرداد رو وسط کشیدید که فهمیدم برای این یکماه فرصتی که داریم بیخیال نباشیم؛رفع اشکال کنیم،عقب موندگی هارو درست کنیم و جاهایی که میشه و میتونیم رو تست هاش رو بزنیم.
    جای تشکر دارد از شما که این بحث های مهم مشاوره ای رو برای ما رایگان قرار دادید.

  5. سلام وقت بخیر
    چجوری میتونم شماره ورود به مای مدیورو تغییر بدم؟ اگه شماره سنجش رو تغییر بدم مای مدیو تغییر نمیکنه؟ ممنونم اگه اطلاعاتی دارین بگین

  6. سلام وقت بخیر
    لطف میکنید سوال بی ربطی که مطرح میکنم رو جواب بدید.
    برای تکمیل ظرفیت پزشکی ارتش باهام تماس گرفتند از اونجا که قبلاً یکبار انصراف دادم الان اگر مصاحبه رو بر فرض قبول بشم باید از دانشگاه فعلی انصراف بدم با این اوصاف مشمول خدمت میشم؟ یا ارتش خودش درست می‌کنه؟

  7. سلام اقای افشار
    ب نظرتون عربی ۱۸ و ادبیات ۱۷.۷۵ سال ۴۰۱ نیاز ب ترمیم داره؟؟
    الان میخام استارت بزنم و هدفم هم پیراپزشکی یا پزشکی تو شهرای معمولی هستش
    پزشکی تهران و چیز های خیلی رویایی هدفم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا