مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

ثبت نام کنکور سراسری بدون دیپلم و فارغ التحصیلی

بدون دیپلم و فارغ التحصیل شدن میتوان در کنکور شرکت کرد؟

فارغ التحصیل نبودن داوطلبان برای ثبت نام در کنکور مانعی ندارد و می توانند بدون دیپلم در کنکور شرکت کنند، اما این داوطلبان در صورتی موفق به ورود به دانشگاه خواهند شد که دیپلم خود را تا تاریخ ۳۱ شهریور یا ۳۰ بهمن ماه دریافت نمایند. داوطلبان در هنگام ثبت نام کنکور باید معدل فعلی خود را در فرم نام نویسی کنکور درج کنند و سپس در زمان انتشار کارت ورود به جلسه نسبت به ویرایش معدل خود اقدام نمایند و دقت کنند که ویرایش معدل بسیار حائز اهمیت می باشد.

به طور کلی جهت شرکت در کنکور سراسری افراد باید مدرک دیپلم خود را گرفته باشند و فارغ التحصیل محسوب شوند، اما سوالی که برای داوطلبان کنکور که هنوز مدرک دیپلم خود را اخذ نکرده اند پیش می آید این است که، تا چه زمانی فرصت فارغ التحصیلی و دریافت مدرک دیپلم وجود دارد؟

همان طور که می دانید دانش آموزان همزمان با تحصیل در پایه دوازدهم باید در کنکور نیز ثبت نام انجام دهند، بنابراین اطلاع داشتن در خصوص آخرین تاریخ مجاز فارغ التحصیلی برای دانش آموزان اهمیت زیادی دارد.

به این نکته بسیار مهم دقت داشته باشید که عدم فارغ التحصیلی داوطلبان کنکور موجب لغو ثبت نام آن ها در دانشگاه پذیرفته شده می شود

به همین دلیل در این مقاله به بررسی دقیق نحوه ثبت نام بدون دیپلم در آزمون سراسری و همچنین آخرین زمان مجاز برای فارغ التحصیلی پرداخته می شود.

عواقب فارغ التحصیل نبودن داوطلبان کنکور

تقریبا تمام دانش آموزان هر ساله همزمان با تحصیل در پایه تحصیلی دوازدهم در کنکور سراسری نیز نام نویسی انجام می دهند و در واقع ثبت نام بدون مدرک دیپلم انجام می شود، زیرا طبق قوانین درج شده در دفترچه راهنمای ثبت نام منتشر شده توسط سازمان سنجش، فارغ التحصیلان خرداد ماه مانعی برای نام نویسی و ثبت نام در آزمون سراسری ندارند.

ثبت نام کنکور بدون درس افتاده و گواهی فراغت از تحصیل

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر دانش آموز یک درس را افتاده و گواهی فراغت از تحصیل دریافت نکرده باشد چه راه حلی پیش رو دارد؟

در واقع افراد در هنگام ثبت نام در کنکور سراسری اجباری برای فارغ التحصیلی ندارند و می توانند همچنان مشغول به تحصیل باشند، اما این دانش آموزان باید تا یک تاریخ معین گواهی فراغت از تحصیل خود را دریافت کنند.

طبق قوانین آخرین تاریخ تعیین شده برای گرفتن مدرک دیپلم برای داوطلبان ورودی مهرماه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ و برای داوطلبان ورودی بهمن، ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۳ می باشد.

بنابراین داوطلبان در صورتی که تا این تاریخ موفق به دریافت مدرک دیپلم نشوند، ثبت نام آن ها لغو شده و با مشکل مواجه می شوند.

عمدتا دانشگاه ها در دو زمان برای پذیرش دانشجو اقدام می کنند، به این صورت که برخی علاوه بر پذیرفتن داوطلبان در ماه مهر، در ترم بهمن و یا تکمیل ظرفیت کنکور نیز دانشجو می پذیرند.

بنابراین ثبت نام در کنکور بدون دریافت مدرک دیپلم فقط در صورتی مجاز است که داوطلب مدرک دیپلم خود را طبق زمان ورود به دانشگاه برای ورودی ترم های مهر یا بهمن، دریافت کرده باشد و معدل دیپلم او به طور کامل مشخص گردد و در صورتی که داوطلب فارغ التحصیل نشده باشد و یا معدل فرد مغایرت داشته باشد از ثبت نام در دانشگاه محروم گشته و حتی اگر ثبت نام کرده باشد نیز کاملا لغو می شود.

تفاوت داوطلبان نظام قدیم و جدید در ثبت نام کنکور

تمام متقاضیان کنکور سراسری به دو دسته تقسیم می شوند، یک نظام قدیم و دو نظام جدید، که هر دو گروه برای ورودی ترم بهمن حداکثر تا پایان بهمن جهت تکمیل مدارک خود مهلت دارند.

به این نکته توجه کنید که داوطلبان نظام قدیم علاوه بر دیپلم به مدرک پیش دانشگاهی نیاز دارند، لذا می توانند با شرکت در امتحانات ترمیم معدل برای به دست آوردن مدارک لازم اقدام کنند، ثبت نام داوطلبان نظام قدیم نیز در صورت نداشتن گواهی پیش دانشگاهی تا آخر مهر یا بهمن لغو خواهد شد.

نام نویسی در کنکور بدون مدرک دیپلم!

بعضی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری به دلایل مختلف مانند افتادن در یک درس، موفق به دریافت گواهی فارغ التحصیلی در خرداد ماه نشده اند، بنابراین برای شرکت در امتحانات شهریور یا امتحانات دی ماه اقدام می کنند، لذا چنین افرادی باید با شرایط ثبت نام در کنکور بدون مدرک دیپلم آشنا شوند و با رعایت قوانین تعیین شده، موفق به قبولی در دانشگاه های دولتی یا خصوصی شوند.

این نکته قابل ذکر می باشد که شرایط ثبت نام در کنکور بدون مدرک دیپلم در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور درج شده است و برای تمامی داوطلبان قابل مطالعه می باشد.

طبق قوانین نیز فارغ التحصیل نبودن داوطلبان کنکور موجب لغو نام نویسی آنان در دانشگاه می گردد، اما در صورتی که فرد مدرک دیپلم را تا آخر شهریور یا بهمن اخذ کند، می تواند وارد دانشگاه شود.

در حقیقت امکان ثبت نام بدون مدرک دیپلم وجود دارد اما باید مدرک دیپلم حداکثر تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ برای ورودی های مهر و حداکثر تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ برای ورودی های ترم بهمن اخذ شود.

همانطور که پیش تر گفته شد داوطلبان نظام قدیم برای شرکت در کنکور سراسری علاوه بر مدرک دیپلم به گواهی پیش دانشگاهی نیز نیاز دارند و در صورت نداشتنِ آن امکان ثبت نام در دانشگاه ها را ندارند، لذا چنین اشخاصی باید در سریعا برای تکمیل سوابق تحصیلی خود اقدام کنند و حداکثر تا آخر شهریور یا بهمن ۱۴۰۳ گواهی پیش دانشگاهی را دریافت کنند.

همانطور که مطلع هستید امکان دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام در کنکور به صورت اینترنتی در سایت سازمان سنجش وجود دارد و توصیه می شود داوطلبان ابتدا تمام نکات و اطلاعات مربوط به ثبت نام بدون مدرک دیپلم در آزمون سراسری را در دفترچه مطالعه کنند و بعد برای ثبت نام خود در کنکور سراسری اقدام نمایند.

درست است که اجازه ثبت نام در کنکور بدون مدرک دیپلم وجود دارد، اما داوطلبان در صورتی که تا آخرین تاریخ تعیین شده فارغ التحصیل نشوند، اعتبار رتبه آن ها از بین می رود و کارنامه آنان نامعتبر می شود، بنابراین این داوطلبان می توانند با شرکت در امتحانات ترمیم معدل مدارک لازم را برای ورود به دانشگاه به دست آورند.

شیوه ثبت نام داوطلبان بدون مدرک فارغ التحصیلی در کنکور!

برای ثبت نام در کنکور سراسری معدل کل دیپلم یکی از موارد مهم می باشد. یک سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که دانش آموزانی که مدرک دیپلم ندارند چه نمره ای را باید تحت عنوان معدل در فرم ثبت نام کنکور وارد کنند و ثبت نام آنان به چه صورت خواهد بود؟

در مورد پروسه ثبت نام داوطلبان فاقد مدرک فارغ التحصیلی در کنکور سراسری باید گفت که داوطلبان پس از فرا رسیدن زمان ثبت نام می توانند وارد سایت سنجش به آدرس اینترنتی sanjesh.org شوند و در زمان پر کردنِ فرم ثبت نام، معدل فعلی خود را در فیلد مدنظر وارد نمایند.

نکته بسیار حائز اهمیت این است که این داوطلبان در هنگام دریافت کارت ورود به جلسه آزمون سراسری، امکان ویرایش معدل خود را دارند و مشکلی از این بابت نخواهد بود و سازمان سنجش نیز پس از انتشار کارت ورود به جلسه آزمون امکان ویرایش برخی مشخصات را به داوطلبان می دهد که یکی از آن موارد معدل می باشد.

بنابراین ثبت نام در کنکور سراسری برای داوطلبان بدون دیپلم مانند نام نویسی فارغ التحصیلان می باشد و مراحل آن کاملا یکسان است، اما داوطلبان پس از مشخص شدن معدل کل دیپلم باید آن را ویرایش کنند و نمره جدید را وارد نمایند.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا