مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

ثبت نام تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ سراسری و آزاد بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۲

تکمیل ظرفیت نیمسال دوم دانشگاه آزاد، سراسری و پیام نور 1402

ثبت نام تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ سراسری بر اساس سوابق تحصیلی از سوم بهمن ماه ۱۴۰۲

در زمان تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ۱۴۰۲، داوطلبانی که از رشته محل قبولی خود رضایت ندارند، می توانند دوباره با انجام انتخاب رشته شانس خود را برای قبولی در دانشگاه ها مورد علاقه خود امتحان کنند.

همانطور که مطلع هستید، هر ساله تعدادی از داوطلبان قبول شده در کنکور سراسری علاقه ای به تحصیل در رشته ای که پذیرفته شده اند، ندارند و یا دانشگاه آزاد اسلامی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند و به این دلیل ظرفیت بسیاری از رشته محل ها خالی می ماند.

در تاریخ سه‌شنبه سوم بهمن ماه شروع و تا تاریخ یکشنبه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

این دانشگاه ها برای پر کردنِ ظرفیت های خالی خود از شورای سنجش و پذیرش دانشجو تقاضای برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت می کنند، تا با این شیوه هم متقاضیان شانس دوباره داشته باشند، هم دانشگاه ها ظرفیت های خالی خود را تکمیل کنند.

توجه داشته باشید که از سال ۱۳۹۷ مصوبه ای توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو اعلام گردید که در آن قرار شد از سال ۱۳۹۷ به بعد، پروسه تکمیل ظرفیت در کنکور سراسری برای رشته های با آزمون حذف شود.

حتی در کنکور سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ مرحله تکمیل ظرفیت برای دانشگاه های سراسری برگزار نشد و فقط دانشگاه تربیت معلم نسبت به برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت اقدام کرد.

سوالی که برای داوطلبان ایجاد شده این است که آیا احتمال دارد برای کنکور سال ۱۴۰۲ مرحله تکمیل ظرفیت برگزار شود؟

به دلیل اهمیت تکمیل ظرفیت برای داوطلبان کنکور در این پست به بررسی زمان ثبت نام و انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ۱۴۰۲ می پردازیم.

داوطلبان سوالات زیادی در رابطه با اینکه تکمیل ظرفیت چیست و چگونه می توانند در آن شرکت کنند می پرسند.

اما با توجه به اینکه آخرین سالی که در آن تکمیل ظرفیت انجام شد، مربوط به سال ۱۳۹۶ می باشد و سال ۱۳۹۷ به دلیل مصوبات وزارت علوم، تکمیل ظرفیت کنکور سراسری حذف گردید، داوطلبان امیدی به برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت نداشتند.

ثبت نام نیمسال دوم  کنکور سراسری بر اساس سوابق تحصیلی

اما معاون سازمان سنجش و آموزش کشور در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد:

ثبت نام برای تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی از سوم بهمن ماه شروع می شود.

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از شروع ثبت نام و همچنین انتخاب رشته برای شرکت در مرحله پذیرش دانشجو بر طبق سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ سه‌ شنبه سوم بهمن ماه ۱۴۰۲ اطلاع رسانی کرد.

علی صدر با اشاره به این خبر گفت: پذیرش در این مرحله برای ظرفیت‌های خالی مانده رشته محل‌هایی که در مرحله پذیرش با سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۲ تکمیل نشده است، مطابق با سوابق تحصیلی برای ترم بهمن ماه ۱۴۰۲ انجام می شود.

بنابراین نام نویسی و انتخاب رشته از طریق سامانه سازمان سنجش در تاریخ سه‌شنبه سوم بهمن ماه شروع و تا تاریخ یکشنبه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

شروع ثبت‌نام تکمیل ظرفیت کارشناسی بدون کنکور دانشگاه های پیام نور

دانشگاه پیام نور نیز اعلام کرد: براساس مصوبات سی و هفتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در مورخ ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ قرار شد برای ظرفیت‌هایی که در رشته‌ محل‌هایی که در مرحله پذیرش با سوابق تحصیلی سراسری سال ۱۴۰۲ ظرفیت آنها تکمیل نشده و خالی مانده، پذیرش طبق سوابق تحصیلی برای ترم بهمن ماه صورت گیرد.

لینک اطلاع رسانی پیام نور

شروع ثبت‌نام تکمیل ظرفیت کارشناسی بدون کنکور دانشگاه های آزاد

بنابراین به اطلاع داوطلبان می‌رسانیم، ثبت‌ نام و انتخاب‌ رشته در این مرحله به صورت اینترنتی از روز سه‌شنبه مورخ سوم بهمن ماه ۱۴۰۲ شروع و تا روز یکشنبه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر می باشد که دفترچه راهنمای ثبت‌ نام و انتخاب‌ رشته نیز که شامل شرایط و ضوابط پذیرش در این دوره می باشد، از روز دوشنبه مورخ دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ در سامانه اطلاع‌ رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

علی صدر معاون آزمون های سازمان سنجش و آموزش کشور متذکر شد: متقاضیان کد رشته محل‌های پذیرش با سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی برای نام نویسی و همچنین انتخاب‌ رشته به پایگاه اطلاع‌ رسانی مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس اینترنتی azmoon.iau.ir مراجعه نمایند.

لینک سایت دانشگاه آزاد

نحوه ثبت نام در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ۱۴۰۲

متقاضیانی که واجد شرایط ثبت نام در تکمیل ظرفیت آزمون سراسری ۱۴۰۲ می باشند، باید در زمان اعلام شده برای تکمیل ظرفیت کنکور به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و برای ثبت نام اینترنتی در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون سراسری اقدام نمایند.

لینک سایت دانشگاه آزاد

در ادامه مقاله به ارائه روش ثبت نام در تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ۱۴۰۲ می پردازیم

  • ۱. در تاریخ مشخص شده به سایت رسمی سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org مراجعه کنید.
  • ۲. روی گزینه “سراسری” کلیک نمایید.
  • ۳. بر روی گزینه تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ۱۴۰۲ کلیک نمایید.
  • ۴. اطلاعات مورد نظر را وارد کنید و سپس انتخاب رشته انجام دهید.
  • ۵. بر روی گزینه تایید کلیک کرده و سپس ثبت نهایی کنید.

عمدتا نتایج مرحله تکمیل ظرفیت مدتی پس از ثبت رشته های دارای ظرفیت در سایت سنجش اعلام می گردد و داوطلبان می توانند فرصت تحصیل در نیمسال دوم دانشگاه ها را از دست ندهند.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر ، من انتخاب رشته تکمیل ظرفیت بهمن ماه رو انجام دادم و رشته حقوق دانشگاه پیام نور مشهد رو انتخاب کردم ، معدل کل دیپلم ۱۷/۸۹ و معدل کتبی نهایی ۱۵/۶۲ هست ، بنظرتون شانس قبولیم چقدره ؟

    1. سلام
      چندتا حقوق از شهرهای اطراف مشهد هم بزن پایین اش بذار ؛ احتمالا داری

    2. سلام وقت بخیر گفتن نتایج تکمیل ظرفیت بهمن ماه اعلام میشه اما هنوز نشده چقدر باید منتظر بمونیم

  2. باسلام و وقت بخیر
    نتایج تکمیل ظرفیت صرفا بر اساس سوابق تحصیلی بهمن کی اعلام میشه؟ اصلا اطلاع رسانی هم نمیکنه سازمان سنجش که کی اعلام خواهد شد.

  3. باسلام و وقت بخیر
    چرا نتایج تکمیل ظرفیت بدون کنکور سراسری بهمن ماه ۱۴۰۲ رو نمیدن؟

  4. سلام تاریخی که از سوم تا هشتم بهمن بوده فقط برای رشته های بدون آزمون بوده یا با آزمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا