مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

نحوه تاثیر معدل در کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳

در آزمون اختصاصی فرهنگیان تاثیر معدل به چه صورت است؟

با توجه به قوانین جدید برای جذب دانشجو معلم از سال ۱۴۰۳، آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان توسط سازمان سنجش و آموزش کشور در سراسر کشور برگزار خواهد شد. برای اعلام نتایج نهایی داوطلبان آزمون اختصاصی فرهنگیان عوامل متعددی از جمله شرط سوابق تحصیلی، نمره آزمون اختصاصی و مصاحبه گزینش استخدامی فرهنگیان نقش دارد و داوطلبان باید با آگاهی کامل از میزان تاثیر معدل در آزمون اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳ و همچنین عوامل دیگری که تاثیرگذار هستند، در این آزمون شرکت نمایند.

علاقمندان به تحصیل در رشته های دانشگاه فرهنگیان هر ساله از طریق شرکت در آزمون سراسری و انتخاب کد رشته محل های دانشگاه فرهنگیان، پس از قبولی در آزمون سراسری و همچنین شرکت در مصاحبه و معاینات پزشکی و …، به عنوان دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می شدند و ادامه تحصیل می دادند. اما از سال ۱۴۰۳ پذیرش علاقمندان به تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان از طریق آزمون سراسری انجام نخواهد شد و داوطلبان باید در یک آزمون با عنوان کنکور اختصاصی فرهنگیان شرکت کنند گرچه امکان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان نیز وجود دارد.

نکته مهمی که تمامی متقاضیان شرکت در کنکور اختصاصی فرهنگیان باید به آن توجه نمایند، تاثیر معدل و همچنین تاثیر سوابق تحصیلی بر رتبه و نمره نهایی شرکت کنندگان در این آزمون می باشد.

در این مقاله تاثیر معدل در کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳ و همچنین شرط سوابق تحصیلی آزمون اختصاصی فرهنگیان به طور کامل توضیح داده می شود.

تاثیر معدل در کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳

همانطور که پیش تر ذکر شد از سال ۱۴۰۳ سازمان سنجش کشور، برای جذب نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش، اقدام به برگزاری کنکور اختصاصی فرهنگیان می کند، بنابراین داوطلبان باید شرایط عمومی و اختصاصی برای ثبت نام در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان را از طریق دفترچه آزمون مطالعه کنند و پس از آگاهی کامل از این شرایط، در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کنند.

نمره کل متقاضیان شرکت در آزمون اختصاصی فرهنگیان بر اساس سوابق تحصیلی، درصد دروس و همچنین مصاحبه استخدامی محاسبه می شود، لذا علاقمندانی که موفق به کسب نمره قابل قبول در هر سه بخش آزمون شوند، در دانشگاه فرهنگیان پذیرش خواهند شد.

با توجه به تاثیر معدل در این آزمون برای تعداد زیادی از متقاضیان شرکت در آزمون اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳، ابهاماتی وجود دارد و برای پاسخگویی به این ابهامات باید گفت: شرط معدل در آزمون اختصاصی فرهنگیان حذف شده اما همچنان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون تربیت معلم برای داوطلبان دارای اهمیت می باشد.

تاثیر نمرات هر یک از بخش های آزمون اختصاصی فرهنگیان

  • آزمون سراسری: ۱۵ درصد
  • آزمون اختصاصی تربیت معلم: ۱۰ درصد
  • سوابق تحصیلی: ۵۰ درصد
  • ارزیابی شایستگی: ۲۵ درصد

آزمون سراسری  آزمون اختصاصی تربیت معلم سوابق تحصیلی ارزیابی شایستگی
15 درصد 10 درصد 50 درصد 25 درصد

نکته قابل توجه این است که انجام پروسه ترمیم معدل برای متقاضیان شرکت در آزمون اختصاصی فرهنگیان الزامی نمی باشد، اما طبیعی است که به دلیل تقاضای بالا برای شرکت در آزمون اختصاصی فرهنگیان، قطعا داوطلبانی که دارای معدل بالاتری هستند شانس بیشتری نیز برای قبولی در مراحل بعدی آزمون از جمله مصاحبه و… را خواهند داشت، لذا داوطلبان می توانند پس از انجام مراحل ترمیم معدل، معدل خود را افزایش دهند تا برای ثبت نام و پذیرش در کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳ با مشکل مواجه نشوند.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳

از آنجایی که فرایند پذیرش متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان از طریق آزمون اختصاصی فرهنگیان انجام می شود، بنابراین متقاضیان این دانشگاه ابتدا باید دفترچه آزمون اختصاصی فرهنگیان را مطالعه کنند و با آگاهی کامل از شرایط ذکر شده اقدام به ثبت نام در کنکور اختصاصی فرهنگیان نمایند.

داوطلبان باید اقدام به شرکت در آزمون اختصاصی فرهنگیان کنند و پس از کسب نمره قابل قبول در مرحله اول، در مصاحبه این دانشگاه شرکت کنند و چنانچه در مرحله مصاحبه نیز نمره قبولی را اخذ نمایند، می توانند در دانشگاه فرهنگیان ثبت نام و تحصیل کنند.

در این بخش از مقاله به ذکر تمام نکات در مورد تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳، برای آن دسته از متقاضیان شرکت در این آزمون که با ابهاماتی در ارتباط با تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ و همچنین شرط سوابق تحصیلی در آزمون مواجه هستند، می پردازیم.

همانطور که در بالا اشاره شد، تاثیر سوابق تحصیلی برای متقاضیان شرکت در آزمون اختصاصی فرهنگیان به صورت پنجاه درصد در نظر گرفته شده است. سوالات آزمون اختصاصی فرهنگیان با توجه به رشته مورد نظر داوطلب شامل سوالات اختصاصی بوده و در حال حاضر این آزمون دارای سوالات عمومی نمی باشد و باید از منابع کمک آموزشی آزمون اختصاصی فرهنگیان استفاده شود، اما به نمره آزمون متقاضیان به صورت نمره سوابق تحصیلی اثر می گذارند.

عملکرد داوطلبان در آزمون های نهایی دروس عمومی به صورت نمره سوابق تحصیلی داوطلبان در نظر گرفته می شود، به عبارت دیگر نمره امتحان نهایی دروس عمومی در نمره سوابق تحصیلی محاسبه می شود، بنابراین هرچه نمره متقاضیان در آزمون های نهایی دروس عمومی بالاتر باشد، به دنبال آن سهم بیشتری از نمره سوابق تحصیلی را به خود اختصاص می دهند.

متقاضیان شرکت در آزمون دانشگاه فرهنگیان باید از شرط سوابق تحصیلی این آزمون برخوردار باشند. توجه به این نکته حائز اهمیت می باشد که چنانچه نمره سوابق تحصیلی برای برخی داوطلبان وجود نداشته باشد و یا نمرات به صورت اشتباه ثبت شده باشند از ثبت نام چنین داوطلبان خاطی ممانعت خواهد شد.

درصد تاثیر معدل در کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳

یکی از مواردی که داوطلبان تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان باید به آن توجه نمایند، تعیین نمره ‌کل داوطلبان و همچنین تاثیر معدل در کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳ می باشد. نمره کل داوطلبان شرکت در آزمون اختصاصی فرهنگیان، بر اساس ۵۰ درصد نمره سوابق تحصیلی، ۲۵ درصد نمره آزمون اختصاصی و ۲۵ درصد ارزیابی شایستگی معلمی محاسبه می شود که داوطلبان در صورت کسب نمره قابل قبول در موارد ذکر شده می توانند به استخدام در دانشگاه تربیت معلم دربیایند.

لذا با توجه به نکاتی که اشاره شد درصد تاثیر معدل در کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳​ بر خلاف کنکور سراسری صفر درصد می باشد، اما شرط سوابق تحصیلی آزمون اختصاصی فرهنگیان همان نمرات دروس عمومی می باشد که محاسبه خواهد شد. داوطلبان شرکت در آزمون اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳، چنانچه از معدل بالا برخوردار نیستند می توانند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند تا در آزمون اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳ با چالش روبرو نباشند. لازم به ذکر می باشد که شرکت در این فرآیند کاملا اختیاری می باشد و به عهده داوطلبان است. اما شرکت در آن، شانس قبولی داوطلبان را افزایش می دهد.

تاثیر معدل برای کنکور دانشگاه فرهنگیان در کنکور هنر و زبان چگونه است؟

تبصره ۲ – ماده ۳ مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو معلم در سال ۱۴۰۳ بخشی از سهم سوابق تحصیلی داوطلبان گروه ­های آزمایشی هنر و زبان­های خارجی که قابل تأمین نباشد، با نسبت برابر، بین میزان تأثیر نمرات و امتیازات آزمون اختصاصی تربیت معلم و آزمون سراسری توزیع می ­شود.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. الان منی که چهار سال پیش هنرستان درس خوندم و “امتحان نهایی” نداشتم و الان میخوام فرهنگیان قبول شم تکلیف نمره سوابق تحصیلی من چی میشه؟

  2. سلام استاد وقت بخیر ببخشید چرا کنکور اردیبهشت مهمتره و تراز بالاتری میده و میگن رتبه برترها از کنکور اردیبهشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا