مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان

پذیرش بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان به چه صورت است؟

آیا ورود به دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور حقیقت دارد؟ نحوه استخدام در دانشگاه فرهنگیان بدون شرکت در کنکور سراسری چگونه است؟

پاسخ به این سوال تا همین چند روز اخیر قطعا منفی بود و روشی غیر از شرکت در کنکور سراسری وجود نداشت، اما در دیماه ۱۴۰۲ مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، که پذیرش بدون کنکور در دانشگاه تربیت معلم امکان پذیر شد.

طبق مصوبه (آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان) که در جلسه ۸۹۴ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، دانش‌آموزان نخبه و استعدادهای برتر در حوزه‌ های علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، تربیتی و قرآنی که در سطح ملی و بین المللی فعال هستند، می توانند بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شوند و ثبت نام کنند.

این دسته از دانش آموزان نخبه و استعدادهای برتر علاوه بر پذیرش با آزمون در کنکور سراسری می توانند در رشته های مرتبط با حوزه فعالیتی خود نیز در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل دهند. لازم به ذکر می باشد که ۱۰ درصد از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به چنین دانش آموزانی اختصاص می یابد.

کلیه دانش آموزان و داوطلبانی که علاقه مند به شغل معلمی می باشند و نمی دانند که از چه طریقی می توانند به هدف خود برسند، می توانند در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ثبت نام و شرکت کنند و در صورت مجاز بودن به انتخاب، رشته های دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند و همچنین در صورت دعوت شدن به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در مصاحبه شرکت کنند و با تایید هسته گزینش آموزش و پرورش به عنوان دانشجو معلم انتخاب می شوند.

اما روش دیگری که نخستین بار در ایران در نظر گرفته شده است، تحت عنوان پذیرش بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان شناخته می شود.

با توجه به این که پذیرش بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان امکان پذیر شده است اما بسیاری از داوطلبانی که شرایط لازم برای پذیرش در این طرح را دارند، به دلیل عدم آگاهی فرصت را از دست می دهند و ممکن است که یک سال دیرتر به رشته و دانشگاه مورد نظر خود برسند. در این مقاله سعی شده تا شرایط، زمان و نحوه ثبت نام پذیرش بدون کنکور به همراه لیست رشته های بدون آزمون دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبان علاقمند ارائه شود.

شرایط مورد نیاز برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان!

داوطلبان و دانش آموزانی که علاقمند به شغل معلمی می باشند، باید در دانشگاه های فرهنگیان یا تربیت دبیر شهید رجایی ادامه تحصیل دهند. در سال های گذشته داوطلبان علاقمند به شغل معلمی برای پذیرش در دانشگاه های فرهنگیان باید در کنکور سراسری ثبت نام و شرکت می کردند و تا الان پذیرش بدون کنکور در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان نداشته ایم. بنابراین با توجه به مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مقاله شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان را توضیح می دهیم:

شرایط عمومی پذیرش بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان

شرایط عمومی به شرح زیر می باشد:

  • ۱. اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مورد
  • ۲. قبول در قانون اساسی
  • ۳. تابعیت از قانون اساسی و اصل نظام
  • ۴. داشتن تابعیت ایرانی
  • ۵. نداشتن سوءسابقه کیفری موثر
  • ۶. عدم اعتیاد به هر گونه مواد مخدر
  • ۷. داشتن تعادل روانی و سلامت فکری
  • ۸. سلامت جسمی برای انجام وظایف معلمی

شرایط اختصاصی پذیرش بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان نیز به شرح زیر است:

  • ۱. راه‌ یافتگان به المپیاد های ملی و همچنین دارندگان مدال‌ های کشوری المپیادها با تایید باشگاه دانش‌ پژوهان جوان.
  • ۲. برگزیدگان جشنواره‌ ها و رویداد های رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان ( از جمله بخش دانش‌ آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره‌ های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی ‌دانش‌آموزی (مانند جشنواره پژوهش­سراهای دانش‌ آموزی و…) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی، با تایید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول.
  • ۳. برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تایید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول.
  • ۴. حافظان کل یا ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء از قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی
  • ۵. اعضای مجامع ملی تشکل‌ های دانش‌ آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل
  • ۶. برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه‌ یافتگان به مرحله کشوری)
  • ۷. دارندگان رتبه‌ زیر ۱۰۰۰ کشوری در کنکور (با ضریب تاثیر متفاوت)

طبق اعلام سرپرست جدید دانشگاه تربیت معلم، روش جدیدی برای دانش آموزان برتر در حوزه‌ های علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، تربیتی و قرآنی تعریف می شود تا بدون نیاز به شرکت در کنکور و یا پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. توجه داشته باشید که شرایط عمومی این پذیرش در واقع همان شرایط عمومی در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان می باشد و تفاوتی ندارد.

دانش آموزان و داوطلبان علاقمند به شغل معلمی و دبیری می توانند علاوه بر پذیرش با آزمون از طریق شرکت در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، در آزمون و مسابقات کشوری در حوزه مورد نظر خود شرکت کنند و باید بتوانند در سطوح مختلف ملی و بین المللی خود را به عنوان دانش اموز نخبه و استعداد درخشان نشان دهند و در نتیجه بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان مورد پذیرش قرار گیرند.

تاریخ و نحوه ثبت نام در روش پذیرش بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان!

توجه داشته باشید که شناسایی استعداد های درخشان از طریق فراخوان عمومی انجام می شود و دانش‌ آموزان و طلاب واجد شرایط با شرکت در این فراخوان می توانند طبق دستور العمل­ های ارائه شده، یک سری امتیازهایی را کسب کنند و بدون کنکور و صرفا با فرآیند ارزیابی تکمیلی و شرکت در مصاحبه و گزینش در هیات جذب و گزینش، وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

متاسفانه هنوز خبری در خصوص تاریخ و نحوه جذب در دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور اعلام نشده است، لذا به محض مشخص شدن زمان و نحوه ثبت نام در روش پذیرش بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان، این مقاله بروزرسانی خواهد شد.

دانش آموزان و طلاب که دارای شرایط ذکر شده در بالا می باشند، می توانند بدون شرکت در کنکور از طریق انتشار آگهی عمومی اقدام به ثبت نام کنند و به صرف احراز صلاحیت و شایستگی معلمی آنها در فرآیند مصاحبه، گزینش و ارزیابی تکمیلی در هیات جذب و گزینش، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شوند و با تحصیل در این دانشگاه، معلم شوند.

دقت کنید که پذیرش نهایی این دسته از داوطلبان با لحاظ کردن نسبت ۶۰ درصد نمره کسب‌ شده به­ عنوان شایستگی تخصصی و همچنین ۴۰ درصد نمره به­ عنوان شایستگی عمومی و اختصاصی در ارزیابی تکمیلی، پس از تایید گزینش بر مبنای بالاترین امتیازهای کسب­ شده، انجام می شود و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌ گردد.

نکته بسیار مهم: توجه داشته باشید که داوطلبان نباید به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان از این طریق اکتفا کنند و حتما در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان که در سال جاری از این طریق پذیرش دارد شرکت نمایند، زیرا اطلاعات جزئی تر و تجربه بیشتری در این زمینه وجود دارد و همچنین شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور راحت تر از استعداد درخشان می باشد.

فهرست رشته های بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان!

همانطور که مطلع هستید هر ساله دانشگاه فرهنگیان در رشته های مختلف اقدام به پذیرش و استخدام دانشجو معلم می نماید.

فهرست رشته ها یه شرح زیر می باشد:

  • ۱. آموزش علوم تجربی
  • ۲. آموزش راهنمایی و مشاوره
  • ۳. آموزش علوم اجتماعی
  • ۴. آموزش زیست‌شناسی
  • ۵. آموزش شیمی
  • ۶. آموزش ریاضی
  • ۷. آموزش فیزیک
  • ۸. آموزش الهیات و معارف اسلامی
  • ۹. آموزش زبان و ادبیات فارسی
  • ۱۰. آموزش زبان انگلیسی
  • ۱۱. آموزش جغرافیا
  • ۱۲. آموزش اقتصاد
  • ۱۳. آموزش تاریخ
  • ۱۴. آموزش تربیت بدنی
  • ۱۵. آموزش ابتدایی
  • ۱۶. آموزش کودکان استثنایی
  • ۱۷. آموزش عربی
  • ۱۸. آموزش ارتباط تصویری
  • ۱۹. آموزش هنر امور تربیتی

داوطلبان و دانش آموزان توجه داشته باشند که محدودیتی برای انتخابِ رشته های بالا در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد، اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که دانش آموزان نخبه زمانی می توانند وارد رشته ای در دانشگاه تربیت معلم شوند که مدارک استعداد درخشانی آنان با رشته انتخاب شده در دانشگاه فرهنگیان تجانس داشته باشد. به این صورت که دانش آموزی که مدال المپیاد کشوری در رشته شیمی را دارد، می تواند بدون کنکور در رشته آموزش شیمی قیول شود و در رشته های غیر مرتبط پذیرش نمی شود.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

14 دیدگاه

  1. سلام ممنون از سایت خوبتون، چقدر مفید و عالی
    فقط من یک سوال داشتم، آیا من با رتبه ۵۶۱ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی شامل رتبه برتر و زیر ۱۰۰۰ میشم که بتونم ثبت نام کنم؟

  2. سلام وقتتون بخیر
    آیا شامل کسانی که لیسانس و کارشناسی ارشد نفر برتر و اول بوده اند در دانشگاه دولتی هم میشود؟

  3. سلام من دوازدهم ریاضی هستم حافظ هستم و رتبه برتر قرآنی دارم میتونم بدون کنکور دبیری ریاضی بخونم؟

  4. این سایت که زدید داره همینو میگه بعد میگید نگفتن چنین چیزی؟
    یعنی اینا که تو سایت نوشته دروغه؟

  5. با سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوب شما فقط ببخشید یه سوال داشتم رشته من انسانی هست و یازدهم هستم شنیدم بدون کنکور هم میشه وارد دانشگاه فرهنگیان شد آیا ممکنه ؟ و لطفا بگید از چند روش میتونیم وارد دانشگاه فرهنگیان بشیم و برا معلمی بخونیم ممنون؟

  6. سلام خسته نباشید

    کسانی که مصوبه شامل حالشون میشه ، باید چیکار کنند؟

    این مصوبه واقعیه یا فقط در حد حرفه؟

    به امسال میکشه یا میندازن سال دیگه؟

    لطفا بگید من نمیدونم باید چیکار کنم

  7. سلام .قانون بخیر من سال98رتبه اول استان شدم در بیستمین جشنواره خوارزمی آیا پذیرش بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان شامل من میشه؟؟ ممنون میشم جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا