مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

معدل و درصد مورد نیاز برای قبولی رشته پزشکی

با چه معدل و درصد هایی میتوان در رشته پزشکی قبول شد؟

داوطلبان رشته علوم تجربی برای پذیرش در رشته پزشکی باید از معدل لازم برای قبولی در این رشته در کنکور سال ۱۴۰۲ اطلاع داشته باشند تا بتوانند با کسب حداقل معدل مورد نیاز برای پذیرش و همچنین به دست آوردن رتبه و تراز مناسب شرایط تحصیل در رشته پزشکی را در دانشگاه های معتبر علوم پزشکی برای خود مهیا کنند. درصد سوابق تحصیلی مورد نیاز برای پزشکی ۱۴۰۳ حدود ۵۰ درصد قطعی است.

همانطور که می دانید رشته پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته ها در گروه علوم تجربی می باشد و سالانه داوطلبان بسیاری برای قبولی در این رشته با هم در رقابت هستند تا با کسب حد نصاب نمره قبولی مورد نیاز شرایط تحصیل در رشته پزشکی، آن هم در دانشگاه های معتبر را برای خود کسب کنند.

با توجه به تغییرات کنکور در سال های اخیر و تاثیر نمرات دیپلم در نتیجه کنکور سراسری، داوطلبانی که تمایل دارند در رشته پزشکی پذیرفته شوند، باید حداقل معدل مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی را کسب کنند تا احتمال پذیرش آنان در رشته پزشکی بیشتر شود.

چنانچه داوطلبان کنکور علوم تجربی در سال ۱۴۰۳، بتوانند حداقل معدل قبولی برای رشته پزشکی را به دست آورند، در واقع سوابق تحصیلی ۵۰ درصدی را برای تاثیر در کنکور کسب کرده اند و با استفاده از این امتیاز امکان تحصیل در رشته پزشکی را برای خود فراهم می کنند، اما در صورت نداشتنِ حداقل معدل مورد نیاز برای رشته پزشکی، داوطلب باید درصد های بالایی در دروس تخصصی در کنکور علوم تجربی کسب کند، تا بتواند پایین بودنِ درصد سوابق تحصیلی را جبران نماید.

به همین منظور برای اطلاع رسانی به داوطلبان، در این مقاله معدل لازم برای قبولی در رشته پزشکی کنکور سال ۱۴۰۲ ارائه شده است و همچنین نحوه محاسبه تاثیر سوابق تحصیلی در رشته پزشکی نیز توضیح داده شده است. کنکور سال ۱۴۰۳ نیز بسیار نزدیک به همین آمار است.

حداقل معدل مورد نیاز برای پذیرش در رشته پزشکی ۱۴۰۳

همانطور که می دانید کنکور سراسری علوم تجربی ۱۴۰۲، در دو نوبت دی و تیرماه در تاریخ مشخصی برگزار شد و طبق قوانین جدید داوطلبان برای شرکت در این آزمون تنها به سوالات دروس اختصاصی که مختص به گروه آزمایشی خود بود، پاسخ دادند.

در واقع دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده اند و فقط به شکل سوابق تحصیلی به میزان ۴۰ درصد در کنکور ۱۴۰۲ تاثیرگذار بودند.

در کنکور ۱۴۰۲، پرمتقاضی ترین گروه آزمایشی، گروه علوم تجربی بود که با توجه به شرایط ایجاد شده رقابت بسیاری بین داوطلبان به وجود آمده بود و داوطلبان علاوه بر کسب یک رتبه و تراز خوب باید حداقل معدل مورد نیاز برای پذیرش در رشته مورد علاقه خود را بدست می آوردند.

تجربه نشان داده که رشته پرطرفدار و معتبر در کنکور سراسری علوم تجربی، رشته پزشکی می باشد و داوطلبان زیادی رویای پذیرش در این رشته را از زمان های گذشته تا به حال در سر دارند.

به هر حال متقاضیانی که تمایل به تحصیل در رشته پزشکی می باشند، باید برای افزایش شانس قبولی خود در این رشته حداقل معدل مورد نیاز برای پذیرش در رشته پزشکی را کسب کنند تا بتوانند علاوه بر به دست آوردنِ یک رتبه و تراز مناسب، طبق منطقه تحصیلی خود، امکان تحصیل در رشته پزشکی را در دانشگاه های مختلف داشته باشند.

برای آگاهی داوطلبان از حداقل معدل لازم برای رشته پزشکی در کنکور ۱۴۰۲، بر حسب نوع منطقه جدول زیر آماده و ارائه شده است.

تمامی آمار حدودی است و ممکن است کنکور هر سال تفاوت های خاص خودش را داشته باشد.

 

حداقل معدل قبولی در پزشکی
معدل داوطلب منطقه میانگین درصد رتبه
بالا 19 منطقه 1 80 درصد رتبه زیر 350
70 درصد رتبه زیر700
60 درصد رتبه زیر1350
منطقه 2 80 درصد رتبه زیر 470
70 درصد رتبه زیر950
60 درصد رتبه زیر 1900
منطقه 3 80 درصد رتبه زیر 200
70 درصد رتبه زیر 420
60 درصد رتبه زیر 1300
بالا 18 منطقه 1 70 درصد رتبه زیر 950
60 درصد رتبه زیر 1550
50 درصد رتبه زیر 3150
منطقه 2 70 درصد رتبه زیر 1240
60 درصد رتبه زیر 2450
50 درصد رتبه زیر 5000
منطقه 3 70 درصد رتبه زیر 780
60 درصد رتبه زیر 1570
50 درصد رتبه زیر 2500
بالا 17 منطقه 1 70 درصد رتبه زیر 1120
60 درصد رتبه زیر 2180
50 درصد رتبه زیر 3900
منطقه 2 70 درصد رتبه زیر 1550
60 درصد رتبه زیر 3000
50 درصد رتبه زیر 6200
منطقه 3 70 درصد رتبه زیر 1020
60 درصد رتبه زیر 2140
50 درصد رتبه زیر 4550

همچنین داوطلبان می توانند پس از اعلام نتایج کنکور، برای آگاهی از رتبه های مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی از نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری نیز استفاده کنند، تا بتوانند از شانس قبولی خود با توجه به رتبه ای که به دست آورده اند اطلاع پیدا کنند.

اما طبق تغییرات اخیر در کنکور سراسری و تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی، داوطلبان باید روی معدل مورد نیاز برای پذیرش در رشته پزشکی تمرکز کنند و در اگر نمرات مربوط به امتحانات نهایی پایین باشد، برای کسب درصد های بالا در دروس تخصصی برنامه ریزی نمایند.

برای قبولی پزشکی حتما باید معدل بالای  19 داشته باشیم؟

طبق تحقیقات انجام شده می توان گفت که داوطلبانی که معدل سال دوازدهم آنان بالای ۱۹ است می توانند با اطمینان خاطر برای مطالعه منابع کنکور رشته تجربی برای پذیرش در رشته پزشکی کنکور وقت بگذارند و بدون دغدغه از تاثیر سوابق تحصیلی خود در کنکور استفاده کنند.

خاطر نشان می شود که امکان قبولی در رشته پرطرفداری مانند پزشکی در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی برای داوطلبان با معدل بالای ۱۸ نیز وجود دارد.

اگر معدل شما زیر ۱۸ است مثلا ۱۷ یا ۱۶ با توجه به تاثیر معدل حتما باید درصد کنکور بالاتری داشته باشید وگرنه شانس زیادی برای قبولی پزشکی نخواهید داشت و باید سراغ باقی رشته ها مثل دامپزشکی یا داروسازی بروید.

در صورتی که داوطلبان موفق به کسب حداقل معدل مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی نشده اند، می توانند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند و معدل دیپلم و پیش دانشگاهی خود را ارتقا دهند تا در کنکور سراسری شانس پذیرش در رشته پزشکی را داشته باشند.

طریقه محاسبه تاثیر معدل در پذیرش رشته پزشکی ۱۴۰۲

با توجه به تغییرات کنکور در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در دو نوبت کنکور ۱۴۰۲، داوطلبان برای قبولی در رشته های پرطرفدار باید در کنار به دست آوردنِ درصد های لازم برای هر درس تخصصی شرایط استفاده از تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری را داشته باشند تا امکان تحصیل در رشته های تاپ را داشته باشند.

رشته های مختلفی در کنکور علوم تجربی وجود دارد که مورد تمایل بسیاری از متقاضیان می باشد و در واقع معتبرترین رشته های علوم تجربی، همین رشته پزشکی است که فضای رقابتی بزرگی بین داوطلبان ایجاد می کند، بنابراین برای قبولی در رشته پزشکی داوطلبان باید به تاثیر معدل در کنکور پزشکی توجه ویژه کنند و در صورتی که دانش آموزان سال دوازدهم هستند با آگاهی از حداقل معدل لازم برای قبولی، تلاش کنند تا یک معدل خوب کسب کنند.

در صورتی که داوطلب کنکور ۱۴۰۳ می باشید هنوز فرصت مطالعه برای امتحانات نهایی را دارید و می توانید تمام وقت مطالعاتی خود را برای کسب معدل بالا و همچنین درصد بالا برای هر درس کنکور علوم تجربی صرف کنید، البته با برنامه ریزی مناسب، همچنین با کسب یک رتبه و تراز مناسب شرایط تحصیل در رشته پزشکی را بدست آورید.

خاطر نشان می کنیم که سهم سوابق تحصیلی در کنکور تجربی ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد قطعی بود و مابقی حدود ۶۰ درصد مختص به سوالات تستی کنکور سراسری بود، اما در کنکور ۱۴۰۳ سهم سوابق تحصیلی به ۵۰ درصد رسیده است و همچنین سهم سوالات تستی کنکور نیز به ۵۰ درصد رسیده است.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در پزشکی ۱۴۰۲ همان مجموع ۴۰ درصد بود که در میزان ذکر شده ۱۴ درصد برای دروس تخصصی و دروس عمومی ۲۶ درصد مشخص شده و هر داوطلب می تواند با توجه به اینکه دروس عمومی سهم بیشتری دارد، در طول تحصیل به مطالعه بیشتر دروس عمومی بپردازد.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

26 دیدگاه

  1. سلام آقای افشار
    من پشت کنکوری هستم و میخوام برای بعضی درسها ترمیم بزنم،اگر ترمیم کنیم و نمره بدتر از قبلی بیاد،اونی که بهتره رو درنظر میگیرن یا اونی که تراز بهتری رو برای کنکور میده؟

    1. سلام
      جای نگرانی نیست ؛ اگر نمره ای بهتر باشه برات لحاظ می کنند

  2. سلام آقای افشار وقتتون بخیر… ببخشید یه سوال مهمی در مورد ترمیم نمره داشتم که میدونم دغدغه ی خیلی از پشت کنکوری هاست:
    فرض کنیم من سال 401 با اون امتحانای آسون مثلا زبان رو 20 شدم (که میدونیم چون اون نمره مال 401 هست، تراز کمتری داره نسبت به جدید ها)
    الان اگر تو ترمیم شرکت کنم و تو این امتحانای سخت تر با تراز بیشتر، 19.75 بشم همون نمره ی 20 که در عمل تراز کمتری داره لحاظ میشه یا اینکه نه آموزش و پرورش خودش چون میدونه نمره ی جدید تراز بهتری خواهد داشت، نمره ی جدید با تراز بهتر رو حساب میکنه حتی اگر از لحاظ ظاهری و نمره ای 19.75 کمتر از 20 باشه؟
    خیلی ممنون میشم لطف کنید جواب بدید.

    1. عزیزم فکرت الکی درگیر حواشی نکن
      نمره بالای ۱۹ ترمیم نمیخواد
      ترمیم هم کنی دو تا ریسک داره

      اول اینکه چون امتحان نهایی سخت تر شده کمتر بگیری و دوم اینکه چون فارغ التحصیل هستی تراز دانش آموزلن بهت ندهند

  3. سلام وقتتون بخیر استاد میشه بگید سوالات هر درس کدوم ازمون بهتر، مثلا زیست ماز خیلی تعریف میکنن به ترتیب اولویت؟

  4. سلام استادبرا فرهنگیان برای تیر ماه دوباره فرصت ثبت نام میدن؟شرط معدل فرهنگیان ک گفته تا ۱۴باید باشه برداشته شده؟

          1. بله ممنون الان من ثبت نام نکردم کی میشه ثبت نام کرد برا امسال

          2. سلام
            هفته دوم و سوم اسفند سایت شون درست میشه انشاله و امتحان کن

  5. سلام.وقت بخیر. من فارغ التحصیل هستم و نظام قدیم بودم. پارسال ترمیم انجام دادم و در سامانه my mediu اطلاعاتم هست. حالا که میخوام برای امسال برای ترمیم معدل ثبت نام کنم اصلا تب سوابق تحصیلی نیست که انتخابش کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید . با تشکر

  6. استاد سلام و‌خسته نباشید 😍
    ببخشید الان کل موسسه هاا امدن نکته و تست براساس کنکور اردیبهشت چیدن و میگن اولویت کنکور اردیبهشت باشه و کنکور تیر خوب نیست و این حرفاااا ولی ما مطالب رو ۲۰ فروردین الی اخر فروردین تموم میکنیم
    الان خیلی استرس گرفتیم . خیلی عقبیم نسبت به بقیه یعنی چکار کنیم 🥲 اخه اگه کنکور تیر بریم . از یه طرف خرداد امتحان نهایی و ترمیم هم داریم
    میشه بگین لطفاا پیشروی چطور باشه از ۲۰ الی ۳۰ فروردین که مطالب تموم میکنیم تا خود کنکور تیر

    1. هم اردیبهشت امتحان بدید و هم کنکور تیر
      هیچ کدوم خوبی و بدی نسبت بهم ندارند
      چون در نهایت هم تراز میشه نمره ها

    2. سلام
      ماست مالی و الکی درس ها زود تمام نکنید
      اگر شرایط تمام شدن درس ها تا اخر اسفند هست از عید جمع بندی کن و برای اردیبهشت ماه کنکور بده

  7. سلام خسته نباشید ببخسد یه سوال داشتم
    اگر معدل بالای ۱۸ یا ۱۹ باشه و حداقل توی کنکور ۳۰ بزنیم
    میتونیم رشته ای قبول بشیم؟

  8. سلام استاد خسته نباشید
    من یازدهم تجربی هستم و امسال نهایی داریم که در مجموع ۶۰ درصد کنکورمونو نهایی تشکیل میده اگر هم یازدهم و هم دوازدهم معدل نهاییم ۱۹ به بالا باشه ب طور حدودی باید چ درصدی تو کنکور بزنم تا پزشکی قبول بشم(ترجیحا شهرهایی مث شیراز اینا)؟

  9. سلام ببخشید خواهرم پایه دوازدهم تجربیه، 50 درصد سوابق تحصیلی در کنکورش لحاظ میشه اگه معدلش بالای ۱۸،۱۹ باشه و میانگین درصد کنکورش ۲۰یا۳۰ درصد باشه میتونه پزشکی بیاره؟

  10. سلام استاد خسته نباشید
    من سال دوازدهم تجربی ام اگه معدل نهایی سال 1403 بالای 18 باشه درس ها رو باید هر کدوم چند درصد بزنم توی کنکور و چه رتبه ای بیارم تا رادیولوژی بندرعباس قبول بشم؟

  11. سلام وقتتون بخیر باشه
    با خود ۵۰ درصد نهایی سهمیه منطقه دو در حالیکه کنکور رو سفید بدی
    چی میشه قبول شد؟اگه فرضا معدل ۲۰ بشه؟

  12. سلام وقتتون بخیر، دکتر من از ترم اول به بعد مدرسه نرفتم و امتحان های مستمر سر کلاسیو شرکت نکردم چون واقعا سطح تدریس مدرسمون افتضاح بود و نهایی های هارو خوندم، بنظرتون نداشتن نمره مستمر در معدل و رتبه ام برای قبولی تاثیر میزاره
    یعنی منظورک اینکه در ثوابق تحصیلی تاثیر گذار هستش؟!

  13. سلام وقت بخیر امسال دوازدهمم و اگر معدل نهاییم بالای ۱۸ بشه بدون اینکه درصد زیادی توی کنکور بزنم چه رشته‌هایی میتونم برم
    یا اگه بالای‌ ۱۹ بشم بدون درنظر گرفتن درصدهای کنکورم چی میتونم برم؟؟!

  14. سلام وقت بخیر
    ببخشید با معدل بالای ۱۹ و درصد های بین ۱۰ تا ۲۰ چه رشته ای میتونم قبول بشم؟امید پزشکی هست؟!(پایه دوازدهم هستم رشته تجربی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا