مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

ثبت نام در کنکور ۱۴۰۳ در رشته ی دیگر (متمایز با دیپلم) | کنکور تغییر رشته ای ها

با مدرک دیپلم متمایز با رشته اصلی می توان در کنکور 1403 ثبت نام کرد؟

همان طور که میدانید آزمون سراسری ۱۴۰۳ ، همانند آزمون ۱۴۰۲ در دو نوبت برگزار خواهد شد و تاثیر سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۳ نیز قطعی است، سوال پرتکرار بین داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۳ این است که آیا می توان در کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم غیر متمایز با رشته اصلی ثبت نام کرد؟

مثلا اینطور سوال می شود که دارای مدرک دیپلم ریاضی نظام جدید می باشم آیا می توانم در کنکور رشته علوم تجربی یا علوم انسانی شرکت نمایم؟

پاسخ به این صورت است که کلیه داوطلبان اجازه دارند در کنکور غیر متمایز با دیپلم خود، شرکت نمایند، ولی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر معدل در کنکور۱۴۰۳، به ۵۰ درصد قطعی افزایش یافته است، بنابراین داوطلبان در همان رشته ای که تمایل دارند در کنکور آن شرکت کنند، باید سابقه تحصیلی کامل داشته باشند و چنانچه که در آن رشته مدنظر نمرات امتحان نهایی نداشته باشند و برای ایجاد سوابق تحصیلی اقدامی انجام نداده باشند، نمره صفر در آن دروس برای آن داوطلبان اعمال خواهد شد.

هر داوطلب کنکوری میتواند در یکی از رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و به علاوه کنکور زبان و هنر که تمایل دارد ثبت نام و شرکت کند. اما در صورتی که سابقه تحصیلی در رشته مورد نظر نداشته باشد، امتیاز نمره نهایی برای او صفر در نظر گرفته میشود.

پس اگر قصد شرکت در کنکوری به غیر از رشته ی دیپلم خود را دارید و همچنین قصد موفقیت در کنکور دارید حتما باید اقدام به ثبت نام ایجاد سابقه تحصیلی نمایید.

دیپلم غیر متمایز و تاثیر معدل برای تغییر رشته ای ها در کنکور ۱۴۰۳

یکی از سوالات رایج و مهم بین داوطلبان این است که نحوه تاثیر معدل برای دیپلم غیر متمایز یا تغییر رشته ای ها در کنکور سراسری ۱۴۰۳ به چه صورت است؟

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال تحصیلی ۱۴۰۳ تاثیر معدل به ۵۰ درصد قطعی افزایش می یابد و هر سال با تغییراتی همراه خواهد بود.

برای اطلاع کامل از تحلیل سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۳ برای نظام جدید و قدیم و تغییر رشته ای ها  حتما به مطلب لینک شده مراجعه کنید.

سوال اینگونه مطرح می شود که مدرک دیپلم ریاضی و فیزیک دارم، چنانچه در کنکور علوم تجربی ۱۴۰۳ شرکت کنم تاثیر معدل برای من به چه محاسبه میشود؟ و یا نمونه دیگر طرح سوال به این شکل است که دارای دیپلم علوم تجربی هستم، اگر کنکور علوم انسانی ۱۴۰۳ شرکت نمایم تاثیر سوابق تحصیلی برای من چند درصد محاسبه میشود؟

پاسخ این سوال و سوالات مشابه با آن در زیر توضیح داده شده است.

چنانچه داوطلبی تصمیم دارد برای کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت نام و در جلسه آزمون شرکت کند در صورتی که با دیپلم غیر متمایز با رشته خود قصد شرکت در کنکور را دارد و در آن گروه آزمایشی مدرک دیپلم ندارد، از نظر ثبت نام مانعی برای آن فرد وجود ندارد.

اما باید به این نکته مهم توجه کند با توجه به اینکه ۵۰ درصد از نتیجه کنکور وابسته به تاثیر سوابق تحصیلی می باشد، بنابراین لازم است برای اینکه سوابق تحصیلی یا نمرات امتحان نهایی در آن رشته کامل شود، برای ایجاد سابقه تحصیلی یا شرکت در امتحانات نهایی غیر مشترک با مدرک دیپلم خود باید اقدام نماید و در غیر این صورت نمرات آن دروسی که ایجاد سابقه تحصیلی نشده است، برای فرد صفر در نظر گرفته می شود.

بنابراین اگر شخصی دیپلم علوم تجربی داشته باشد و بخواهد در کنکور علوم انسانی یا ریاضی و فیزیک شرکت کند، باید در امتحانات نهایی دوازدهم غیر مشترک با رشته علوم انسانی و ریاضی شرکت کند و اگر در این امتحانات شرکت نکند، نمرات آن دروس برای او در بخش سوابق تحصیلی صفر در نظر گرفته خواهد شد.

در پایان برای اطلاع از لیست کامل دروس موثر در سابقه تحصیلی کنکور 1403 مختص به نظام قدیم و جدید حتما به مطالب زیر مراجعه کنید:


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    کسانی که یکبار ترمیم معدل انجام دادن آیا دوباره میتونن ترمیم کنن یا به هرکس یکبار اجازه ترمیم داده میشه

    1. فعلا که رسمی اعلام نشده اجازه ترمیم معدل برای نمرات درس هایی که اخیرا ترمیم انجام دادی بهتون میدن

  2. سلام وقت بخیر
    من که دیپلم حسابداری دارم میتونم برای کنکور انسانی شرکت کنم ؟

    1. سلام
      اگر سوابق تحصیلی انسانی بسازی و دوازدهم انسانی بخوانی بله

  3. سلام استاد
    من فارغ التحصیل تجربی هستم (1402) و میخوام کنکور403 ریاضی شرکت کنم ایا میتونم علاوه بر ایجاد سابقه، دروس مشترک رو هم ترمیم کنم؟

    1. سالام
      درس های مشترک میتونی ترمیم کنی ولی درس های جدید رشته دومی که میخوای کنکورش بدی باید ایجاد سابقه کنی

  4. سلام وقتتون بخیر
    من امسال دیپلم مجدد میگیرم و فارغ التحصیل ۸۸ هستم ..برای ثبت نام کنکور قسمت نظام آموزشی رو چی باید انتخاب کنم؟ باید نظام ۶۳۳ رو انتخاب کنم یا سالی واحدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا