مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

بررسی اهداف بلند مدت کنکور

هدف گذاری در کنکور ـ هدف شما کدام رشته و دانشگاه است ؟

داشتن هدف بلند مدت برای کنکور خوب است یا نه ؟

در مقاله زیر سعی داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که سوال بسیاری از داوطلبان کنکور است.

داشتن هدف ، انسان­ها را سر ذوق می­ آورد و باعث می­شود فرد به سمت هدفش حرکت کند اما آن چیزی که باعث می­ شود فرد در اواسط یا همان اوایل مسیر جا بزند ، سختی­ های مسیر است.

در نتیجه هدف نهایی باعث می­شود که ما انسان­ها ذوق طمع کردن پیدا کنیم و بخواهیم طی یک ترفندی ، بدون آن که سختی مسیر را تجربه و تحمل کنیم به هدف و غایت نهایی برسیم.

به عنوان مثال فردی که اضافه وزن دارد باید با ورزش و رژیم ، طی یک بازه زمانی طولانی به وزن ایده آل اش برسد اما اگر به فرد بگوییم تنها با خوردن یک قرص به وزن ایده آلی که می­خواهی می­رسی ، برایش جذاب­تر از طی کردن آن مسیر طولانی و سخت است و حتی ممکن است گول حرف­های ما را بخورد.

یا موشی که به دنبال پنیر است و پنیری را داخل تله موش می­بیند. با اینکه می­داند ممکن است در تله بیفتد ، ترجیح می­دهد برای پیدا کردن پنیری دیگر تلاش نکند و به سمت همان پنیری که داخل تله موش است برود.

این قضیه در مورد کنکور هم صدق می­کند . برنامه ­های تلویزیونی ، DVD فروشان ، آموزشگاه ­ها ، دبیران ، موسسات برگزار کننده آزمون ­های آزمایشی و … با ساده نشان دادن مسیری که پر از پستی و بلندی ، افت تراز ، افت انگیزه و… می­ باشد تضمین قبولی را به فرد کنکوری می ­دهند و بجای تشویق او به تلاش بیشتر و آموزش روش مطالعه دروس کنکور و تست زنی کنکور او را تشویق به خرید DVD و محصولات آموزشی خود می­کنند.

هدف داشتن و هدف­ گذاری در کنکور

در حالت کلی ما به هدف ­گذاری اعتقاد داریم. به عنوان مثال در پاییز سال بعد من در حال آماده شدن برای رفتن به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران هستم.

اما برای رسیدن به این هدف باید قبل از آن ، در تیرماه یک کنکور عالی بدهم ، قبل از آن یک جمع بندی عالی انجام دهم ،قبل از آن یک سال عالی درس بخوانم و…

پس با خرد کردن هدف نهایی به اهداف کوچک­تر و کوتاه مدت سعی می­کنیم پله­ به ­پله به هدف نهایی نزدیک شویم و بدانیم امروز باید عرق بریزیم و تلاش کنیم تا مهرماه سال بعد لایق رسیدن به آن هدف نهایی باشیم.

تنها در این صورت است که به هدف می­رسیم.

به عنوان مثال فردی که از درس عربی متنفر است باید با خودش بگوید :« خواندن عربی برای رسیدن به هدفم واجب می­باشد. پس بهتر است با علاقه و تمرکز آن را مطالعه کنم» .

هدف ما که در مثال بالا پزشکی دانشگاه تهران بود چون در ابتدا بسیار بزرگ و دور به نظر می­رسد ممکن است موجب اضطراب شود اما اگر آن را به اهداف کوتاه ­مدت و ریز تر تبدیل کنیم انگیزه عمل گرایی پیدا می­کنیم.

باید بدانیم اهمال کاری در یک روز همانند دومینو اهمال کاری­ های روزهای بعد را به ارمغان می ­آورد و در این صورت تایم زیادی را از دست می­دهیم و افت در سال کنکور خواهیم داشت؛ پس برای رسیدن به هدف نهایی باید تک تک روزها را عالی و با تمام قوا درس بخوانیم.

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. با سلام استاد افشار عزیز میشه لینک دانلود رو توی سایت بزارید نمیشه این ویدیو رو دانلود کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا