مشاوره خصوصی علیرضا افشار
دسته‌بندی نشده

چرا نباید پشت کنکور بمانیم؟

دلیل تاکید مشاوران تحصیلی به پشت کنکور نماندن

تاکید مشاوران تحصیلی به داوطلبان برای نماندن پشت کنکور

برخی مشاوران تحصیلی بر این باور هستند که داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۲ نباید پشت کنکور بمانند. هر ساله تعدادی از داوطلبان آزمون سراسری با توجه به رتبه هایی که به دست اوردند، ترجیح می دهند که یک سال دیگر نیز پشت کنکور بمانند تا بتوانند بیشتر و با کیفیت تر درس بخوانند و در ازمون سراسری سال بعد شرکت کنند و رشته بهتری قبول شوند.

در سال های قبل داوطلبانی که رتبه مورد نظر خود را کسب نکرده بودند، اصلا انتخاب رشته نمی کردند چون قانون به این صورت بود که چانچه داوطلب انتخاب رشته انجام می داد و اگر در یک رشته و دانشگاه پذیرش می شد، حتما باید در آن دانشگاه به تحصیل می پرداخت و در صورت انصراف تا چند سال از شرکت در کنکور سراسری محروم می شد، اما در انتخاب رشته ۱۴۰۲ این محرومیت برداشته شده است، بنابراین تمام داوطلبان می توانستند انتخاب رشته انجام دهند.

در صورتی که در دانشگاه یا رشته ای قبول شوند و علاقه ای به ادامه تحصیل در آن دانشگاه یا رشته را نداشته باشند، می توانند انصراف خود را اعلام کنند و بابت محرومیت از شرکت در کنکور سال بعد نیز نگرانی نداشته باشند.

موضوع مهم بعدی که مشاوران بر اساس آن به داوطلبان تاکید می کنند پشت کنکور نمانند، مسئله میزان تاثیر سوابق تحصیلی می باشد که در کنکور ۱۴۰۲ این تاثیر ۴۰ درصد بود و در کنکور ۱۴۰۳ این میزان به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

علاوه بر آنچه ذکر شد، ظرفیت های کد رشته محل ها نیز افزایش چشم گیری داشته است، لذا شانس قبولی داوطلبان با هر رتبه و سوابقی بیشتر خواهد بود. با توجه به دلایلی که در بالا گفته شد، مشاوران تحصیلی به داوطلبان توصیه اکید دارند که امسال پشت کنکور نمانند.

مزایا و معایب پشت کنکور ماندن

اگر شما جزو افرادی هستید که کنکورتان را خراب کرده اید و نمیدانید چه کاری باید انجام دهید، به شما توصیه می شود لیست مزایا و معایب پشت کنکور ماندن که در این مقاله برایتان شرح داده شده است را بخوانید:

پشت کنکور ماندن یا نماندن؟

چندین هزار داوطلب هر سال در کنکور سراسری شرکت می کنند و فقط تعدادی می توانند به هدف خود برسند، لذا عده ای که خواهان رشته یا دانشگاه خاص هستند مجبورند یک یا چند سال پشت کنکور بمانند و برای هدف خود تلاش کنند.

عده ای در سال های بعد موفق می شوند و متاسفانه تعدادی دیگر پس از گذراندن چند سال عمر با ارزش خود باز هم نمی توانند به هدف خود برسند و مجبورند در رشته هایی که در همان سال اول نیز قبول می شدند ادامه تحصیل بدهند. دلیل این تفاوت در چیست؟

جدیت برای رسیدن به اهداف برای اشخاصی که پشت کنکور ماندند

برای دانستن این موضوع که چرا برخی پشت کنکوری ها به هدف خود می رسند و برخی دیگر نمی رسند، باید در میزان جدیت آنان برای رسیدن به هدفشان جستجو نماییم.

پشت کنکوری های موفق از هیچ تلاشی برای رسیدن به رویاهای خود دریغ نمی کنند.

شروط لازم برای پشت کنکور ماندن

۱. تنبل نبودن:

احتمالا برای شما سوال پیش می آید که تنبلی و اهمال کاری در سال کنکور چیست؟ زمانی که برای انجام کاری تمام توان خود را به کار نگیریم، به این معنی است که تنبلی بر ما غالب شده است.

آخرین مرتبه ای که تنبلی کرده ایم را به خاطر بیاوریم. آیا تمام تلاش خود را کرده بودیم؟ قطعا جواب نه است.

با دانستن تعریف تنبلی بخش قابل ملاحظه ای از مشکل حل می شود. بنابراین اگر تصمیم داریم تنبل نباشیم، باید برای انجام هر کاری تمام توان خود را به کار بگیریم.

باید قبول کنیم که درس خواندن کاری سخت و دشوار است. تعداد افرادی که می گویند درس خواندن کاری آسان است بسیار اندک است.

لازمه درس خواندن استقامت و تلاش و عزم قوی می باشد.

۲. اراده داشتن

اراده موضوعی است که به مرور زمان تحلیل می رود. ما سه مغز داریم:

  • عاطفی
  • خزنده
  • منطقی

اراده هر شخص به دلیل مغز منطقی است و در حقیقت این مغز منطقی است که ارده را می سازد، اراده به این معنی است که برای طی کردن مسیر سخت همچنان استوار ادامه بدهیم و دچار نوسان در درس خواندن نشویم.

مسیر سخت پشت کنکوری ها  چگونه است؟

مسیر سخت دو معنا می تواند داشته باشد، یک مسیری که ترسناک باشد، این ترس مغز را تحریک می کند، حالا که می ترسد پس همه تلاشس را به کار می گیرو تا ما را منصرف کند.

دو مسیری که خسته کننده است و هیچ جذابیتی نداشته باشد، مثل نشستن سرکلاس کنکور که خسته کننده است.

در اینجا مغز عاطفی ما تحریک می شود و ما را از ادامه مسیر باز میدارد.

مغز منطقی تا میزان مشخصی توانایی دارد که این بار را تحمل کند و پس از آن تسلیم می شود.

باید دقت کنیم که ما تصمیم داریم در مسیر سخت کوش بودن حرکت کنیم، لذا باید حواس خود را به نیازهای هر سه مغز جمع کنیم.

خیلی از افراد منطقی هستند و اکثر وقت ها، رسیدن سریع به اهداف برایشان مهم است و اینکه در مسیر رسیدن به ان ها لذت ببرند اهمیت چندانی ندارد.

در هر صورت برای هدفی مانند کنکور باید با مدیریت پیش رفت و به تمام کارها رسیدگی کرد، زیرا در غیر این صورت پس از مدتی دیگر نمی توان سختی های پشت کنکور ماندن را تحمل کرد و بالاخره پشیمانی به دنبال دارد.

۳. سخت کوش بودن برای پشت کنکور ماندن

اگر گام اول را با اراده قوی برداریم ۵۰ درصد راه را رفته ایم. برای شروع نیاز به اراده داریم و اصلا اهمیتی ندارد مسیر چقدر طولانی و سخت می باشد.

به این جمله معروف دقت کنیم که می گوید: طولانی ترین مسیرها و سخت ترین کارها با اولین قدم شروع می شوند.

برداشتن اولین قدم در تنبلی ساده به نظر میرسد و در عین حال معجزه می کند. برداشتن اولین گام به قانون ۵ دقیقه معروف است، هر کاری که تصمیم داریم انجام دهیم، چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، فقط ۵ دقیقه آن را انجام دهیم و بعد از ۵ دقیقه اگر دوست نداشتیم ادامه ندهیم.

این موضوع در مورد دروسی که مورد علاقه تان نیست حائز اهمیت است، شما نمی توانید منابع کنکور را تغییر دهید، لذا باید خود را با آن ها وفق دهید، همانطور که گفته شد درس خواندن کار آسانی نیست.

سعی کنید مغز خود را به درس خواندن عادت بدهید، مغز همواره سعی می کند هر کاری را به شکل عادت دربیاورد. چنانچه شما در سال کنکور خود مشکلی نداشته اید، دلیل خراب کردن کنکورتان احتمالا این است که عادت به درس خواندن در شما آنطور که باید شکل نگرفته است.

مغز شما آماده است که آن را به صورتی که می خواهید تربیت کنید تا برایتان کار کند، بنابراین شروع کنید.

عادات و اشتباهاتی که در سال قبل انجام میدادید و میدانید که تاثیر منفی بر شما داشته اند دوری کنید.

برای دوری از تنبلی یک لیست از کارهایی که نباید انجام دهید تهیه کنید:

با تهیه لیستی از کارهایی که نباید انجام دهید به خودتان هشدار دهید که چنین کازهایی نباید انجام دهید. در صورتی که می توانید تنبلی را از خود دور کنید و انسان سخت کوشی باشید، به پرسش و پاسخ های زیر توجه کنید که شاید بتواند در تصمیم گیری برای پشت کنکور ماندن و شرایط آن به شما کند.

نکاتی برای سخت کوش بودن

  • گام اول اینکه اراده کنیم، برای شروع باید از مغز منطقی کمک بگیریم ولی بسیار کم تا خسته نشویم.
  • گام دوم اینکه انگیزه داشته باشیم، تا مغز عاطفی به ما انرژی بدهد.
  • گام سوم مدیریت زمان بلد باشیم، زیرا باید کارهای خوب زیادی انجام دهیم.

با مطالعه مقاله تا اینجا کم و بیش با مفهوم سخت کوشی، جدیت و تنبلی آشنا شده اید.

چنانچه تصمیم دارید پشت کنکور بمانید باید مطمئن شوید انسان سخت کوشی هستید یا می توانید سخت کوش باشید و از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید.

مزایای ماندن پشت کنکور

  • پشت کنکوری ها تایم بیشتری برای مطالعه دارند.

شما یک فرصت بزرگی نسبت به دانش آموزان کنکوری آن سال دارید و از آن تایم می توانید برای مطالعه استفاده کنید و ساعت مطالعه بالا داشته باشند.

  • نداشتن امتحان نهایی

امتحانات نهایی نخواهید داشت و همچنین مدرسه نخواهید رفت، لذا زمانی برای مطالعه تشریحی دروس صرف نخواهید کرد.

البته به این نکته توجه کنید که کنکوری های جدید رقبای تازه نفس هستند و باید با جدیت پیش بروید تا بتوانید در دور رقابت بمانید، پس از فرصت پیش روی خود نهایت استفاده را ببرید.

  • فرصت بیشتر تمرین و تکرار

شما برای کنکور اینده فرصت تمرین و تکرار بیشتری خواهید داشت و تست زنی بیشتری میتوانند انجام دهند. می توانید کتاب های تست بیشتری بزنید و نواقص خود را برطرف کنید، همچنین مطالب نخوانده را بخوانید و نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنید.

  • تجربه بالاتر پشت کنکوری ها

شما به عنوان پشت کنکوری تجربه بیشتری نسبت به دانش آموزان کنکوری خواهید داشت و در ازمون های بیشتری نیز می توانید شرکت کنید و مشکلات احتمالی خود برای جلسه کنکور را کمتر کنید.

  • شناخت خطاها و عادات مطالعاتی خود

اغلب خطاها و اشتباهات خود را شناخته اید و با درس گرفتن از آن ها، مشکلات کمتری خواهید داشت. از طرفی عادات مطالعاتی خود را فهمیده اید و برنامه ریزی بهتری خواهید داشت.

  • نیاز کمتر به کلاس های تقویتی

اگر از کلاس های کنکور تقویتی استفاده کرده اید، دیگر در سال دوم نیاز کمتری به آن ها خواهید داشت و از جزوه ها و مطالب آن ها استفاده می کنید، بنابراین زمان زیادی برای شرکت در کلاس و رفت و آمد ناشی از آن صرف نمی کنید.

معایب پشت کنکور ماندن

  • تحمل حرف های دیگران

عده ای از دوستان شما به دانشگاه رفته اند و ممکن است عده ای در شرایط مشابه با شما باشند، حتی امکان دارد از طرف خانواده یا اقوام حرف هایی بشنوید که شما را ناراحت کند، لذا باید یاد بگیرید که حرف ها و کارهای دیگران تاثیری بر شما نگذارد و یاد بگیرید چگونه در سال کنکور به حرف دیگران توجه نکنیم؟.

  • احتمال شکست خوردن

امکان دارد در کنکور سال دوم تغییری در رتبه شما حاصل نشود و حتی ممکن است رتبه شما اُفت کند، مثلا شاید تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال بعد افزایش یابد و رتبه بدتری کسب نمایید.

  • مشکلات پیش بینی نشده برای پشت کنکوری ها

ممکن است یک سری مشکلات پیش بینی نشده برایتان اتفاق بی افتد، لذا باید برای هر اتفاقی آمادگی داشته باشید.

مثلا کنکور ۱۳۹۹ را در نظر بگیرید که به دلیل شیوع ویروس کرونا، کنکور به تعویق افتاد، کلاس های آموزشی حضوری تعطیل شدند، آزمون ها به شکل مجازی برگزار شدند، همچنین امکان تفریحات خارج از خانه سلب شد و شاید برای عده ای مشکلات حادتری اتفاق افتاد مثل درگیر شدن با ویروس کرونا یا از دست دادن اعضای خانواده و ….

  • وجود استرس و بحران عاطفی برای پشت کنکوری ها

ممکن است شرایطی در خانواده یا جامعه حاکم شود که استرس کنکور برای شما یا خانواده تان وارد شود و حالت های روانی معمولی و ارامش از شما سلب شود.

مشکلات شخصی از جمله، بحران عاطفی، موقعیت ازدواج، بیماری، و … پیش بیاید که در این صورت شما توان استفاده کردن از زمان پیش بینی شده برای مطالعه و تمرین را نخواهید داشت، بنابراین شاید اوضاع طبق خواسته شما پیش نرود و باید برای آن آمادگی داشته باشید.

  • در ظرفیت رشته ها و سهمیه ها تغییر ایجاد شود

ممکن است ظرفیت پذیرش رشته مورد علاقه شما کم یا زیاد شود و شما با چالش مواجه شوید، یا حتی سهمیه های کنکور موجود کم یا زیاد شوند.

چهار توصیه مهم ویژه پشت کنکوری ها

  • تهیه چک لیست مزایا و معایب پشت کنکور ماندن برای خودتان

سعی کنید تمام عوامل موثر و توانایی های خود را در نظر بگیرید و در یک برگه در دو ستون، مزایا و معایب را بنویسید. تمام عوامل را در نظر بگیرید از جزئی ترین ها تا کلی ترین ها

  • سنجیده عمل کنید

پشت کنکور ماندن یک چاقوی دو لبه است، می تواند فرصت بزرگ یا اشتباه جبران ناپذیر باشد، بنابراین نسنجیده نباید عمل کنید تا پشیمان نشوید.

  • با خانواده خود مشورت کنید

با خانواده خود نیز مشورت کنید و شرایط خانوادگی خود را در نظر بگیرید برای پشت کنکور ماندن و به مسائل حمایت و مشکلات خانواده ها در سال کنکور توجه کنید.

  • از مطالعه برای کنکور سال اول دست نکشید

مهم ترین نکته این است که از کنکور امسال دست نکشید، اگر تلاش خود را قطع کنید ممکن است سال بعد نیز تلاش کافی نداشته باشید.

مسئله مهم پشت کنکور ماندن و خدمت سربازی

اقا پسری سوال کردند که من امسال رتبه بدی کسب نکردم، رتبه ام تقریبا خوب شده بود ولی احتمال اینکه با آن رتبه در رشته محل هایی که انتخاب کرده ام پذیرفته شوم ۵۰ ۵۰ است، در صورتیکه قبول نشوم با نظام وظیفه را باید چه کاری انجام دهم؟

جواب: فقط دوبار می توانید پشت کنکور بمانید، بچه های پشت کنکوری که پسر هستند و مشکل سربازی دارند دقت کنند که فقط دو سال بیشتر نمی توانند پشت سرهم کنکور شرکت کنند و بعد از آن باید اعزام به خدمت شوند اما این هم راهکار دارد.

راهکار سربازی نرفتن برای پشت کنکوری ها، افرادی که باید سربازی بروند می توانند یک بار در محل دانشگاهی که پذیرفته شدند، حضور پیدا کنند و سپس از رشته و دانشگاه خود انصراف دهند.

به این ترتیب که اگر امسال در کنکور قبول نشدید می توانید به دانشگاه آزاد یا یکی از دانشگاه های بدون کنکور ثبت نام کنید و بعد از آن انصراف دهید و در کنکور سراسری سال بعد شرکت کنید ولی یک بار بیشتر نمی توانید اینکار را انجام دهید.

چند سال می توان پشت کنکور ماند؟

دختران می توانند هر چند سال که می خواهند پشت کنکور بمانند، اما پسران به دلیل موضوع مهمی تحت عنوان خدمت سربازی محدودیت هایی دارند و فقط می توانند در دو کنکور متوالی شرکت کنند و در صورت عدم قبولی در دانشگاه باید به خدمت سربازی اعزام شوند.

البته برای حل این مشکل راه کارهایی وجود دارد از جمله می توان به انتخاب بعضی کدرشته های دانشگاه آزاد که پس از قبولی انصراف دهید، اشاره کرد.

آیا در صورت قبولی در رشته های روزانه می توانیم پشت کنکور بمانیم؟

طبق مصوبات جدید در کنکور ۱۴۰۲ در صورتی که در کد رشته محل های روزانه پذیرفته شوید و به آن رشته علاقمند نبودید می توانید از آن رشته انصراف دهید، اما در گذشته چنین چیزی امکان نداشت و اگر در کد رشته محل های دانشگاه روزانه قبول می شدید و از آن انصراف می دادید، از شرکت در کنکور سال بعد محروم می شدید.

بنابر آنچه گفته شد چه دختر باشید چه پسر برای ماندن پشت کنکور از نظر زمانی محدودیت جدی نخواهید داشت.

برای کنکور امسال مطالعه کنم یا کنکور سال بعد؟

تاکید می شود که هیچ تصمیمی بدون نقص نیست، پشت کنکور ماندن در شرایطی درستی خواهد بود که مزایای آن برای شما از معایبش بیشتر باشد.

در فاصله زمانی تا کنکور سراسری قطع مطالعه به امید کنکور سال بعد از اشتباهات بزرگی است که یک دانش آموز مرتکب می شود.

چرا باید کنکور سال اول را حتما شرکت کنیم؟

حتی اگر برای کنکور سال اول به دلیل رفتن به مدرسه و امتحانات نهایی، امید چندانی ندارید باز هم تلاش خود را قطع نکنید، حتما با تمام انرژی ادامه دهید و ناامید نشوید، حتی اگر به هدف خود نرسید نیز سرمایه گذاری فوق العاده ای برای کنکور آینده خود کرده اید.

در صورتیکه تصمیم گرفته اید حتما پشت کنکور بمانید ولی کنکور سال اول را شرکت کنید و سطح علمی خود را بسنجید.

همچنین شرایط کنکور را تجربه کنید و با اعتماد به نفس بیشتری برای سال بعد آماده شوید چون تجربه شرکت در کنکور و رفتن سر جلسه کنکور و حالات روحی و روانی کنکور را دارید، بنابراین مواجه شدن دوباره با آن برای شما راحت تر میشود.

علاوه بر انچه ذکر شد، شما با حضور در کنکور سال اول و استفاده از تمام توان خود، فرصت بیشتری برای تصمیم گیری خواهید داشت و با آگاهی بیشتری بین رفتن به دانشگاه یا پشت کنکور ماندن انتخاب خواهید کرد.

جمع بندی نهایی در مورد پشت کنکور ماندن

پشت کنکوری به خودیه خود فشار زیادی را تحمل میکنند، لذا خود را با هیچکس مقایسه نکنید و فقط بر روی تمرکز خود تمرکز کنید.

کنکور تنها راه رسیدن به موفقیت نیست، لذا چه در مسیر پشت کنکور و چه در مسیر دانشگاه هر مسیری را انتخاب کردید از تلاش دست نکشید، هر تصمیمی گرفتید به آن ایمان داشته باشید.

درباره پشت کنکور ماندن هم مهمترین اصل و ذهنیت برای شما باید این باشه که بیشتر زمان داشتن و تکرار ۱ سال و ایجاد فرصت مجدد برای جبران لزوما برابر با تغییر نتیجه نیست و چه بسا بچه های زیادی که پشت کنکور هم ماندند ولی رتبه های جالبی کسب نکردند ؛

بخصوص در شرایط قانون تاثیر نمرات نهایی سال آینده با تاثیر قطعی ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی نهایی کنکور1403 ، پشت کنکور ماندن دو چندان ریسک بحساب می آید .

همینطور اگر میخواهید از آزمون ها و کوئیز های منظم هفتگی و مطالب ویدئویی و صوتی مخصوص استفاده کنید و با داوطلبان دیگر رقابت درسی داشته باشید میتوانید در طرح های کلاس مشاوره فصلی با هزینه ای اندک شرکت کنید.


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

12 دیدگاه

  1. سلام متولد۸۰
    استاد شرایط سنی فرهنگیان را الان گفتن۲۲امکان داره تغییر کنه و بگن ۲۴سال میشه؟

    من می‌خواستم برای فرهنگیان از طریق کنکور شرکت کنم و دارم میخونم برای کنکور۱۴۰۳
    به نظر شما۲۴سال میشه؟

  2. سلام وقتتوت بخیر من سال اول کنکور 14000 شدم و سال دوم یعنی امسال شدم6000 رشته انسانی به احتمال زیاد حقوق دانشگاه گلستان قبول میشم شبانه یا روزانه ولی سودای دانشگاه تهران دارم و میدونم دفعات قبل اصلا تلاش کافی نداشتم و این دفعه میخام اصولی پیش برم و دوباره در حین دانشگاه کنکور بدم پسر هستم میخواستم نظر شما رو بپرسم معدلم 17 یک بار هم ترمیم کردم ولی به توانایی هام ایمان دارم چون دفعات قبل اصلا مطالعه لازم نداشتم دوباره کنکور بدم برای دانشگاه تهران در حین تحصیل در حقوق گلستان یا نه همین گلستان پیش برم..البته نرسیدن به دانشگاه دلخواه بشدت عزت نفسمو پایین میاره و تلاش برای رسیدن بهش میبره بالا..تفاوت بینشون زیاده دانشگاه ها..ممنون بابت بردباری لطفا پاسخ بدید واقعا گمراهم تشکر

    1. سلام
      در مراحل بعدی و مدارج بالاتر و حتی بازار کار سعی کن بهتر باشی و این کمبود جبران کنی
      واقعا دانشگاه همه چیز نیست
      دانشجوی خوب بودن تعیین میکنه چه اتفاق هایی قراره برات بیفته

  3. سلام من دانشجوی حقوق دانشگاه دولتی تیپ۲ هستم دو ترم پاس کردم میخوام دوباره کنکور بدم بیوفتم شهر تهران.اگه حقوق دولتی دانشگاه های تاپ تهران قبول بشم واحد های پاس شده در دانشگاه الانم رو میپذیرن؟ ارزش داره حتی اگه از ترم یک دانشگاه تاپ شروع کنم دوباره

    1. سلام
      تطبیق واحدها قوانین داخلی و سخت گیری سلیقه ای خودش داره ولی احتمال اینکه قبول کنند هست
      همین دانشگاه خودت ول نکن
      اگر کنارش کنکور دادی و بهاترش کردی عالیه

  4. سلام استاد وقتبخیر
    من امسال دولتی رو مجاز نشدم و میکروبیولوژی ازاد اوردم
    میخاستم بدونم بهش میرزه بخام برم و وقتمو بزارم یا نه
    در مورد بازار کارش هم میشه توضیح بدین

    1. بازار جالبی نداره
      نه تنها این بلکه اغلب علوم پایه ها همین طور هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا