مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیمشاوره صوتی

توصیه های مهم برای تغییر و موفقیت در ۲ ماه پایانی کنکور

پادکست انگیزشی راهکارهای موفقیت در دو ماه آخر کنکور

آخرین فرصت تغییر و موفقیت در دوماه پایانی کنکور همین ساعت ها و روزهایی است که به سرعت در حال سپری شدن است. این پست مخصوص دانش موزان و فارغ التحصیلانی است که به هر دلیلی در ده ماه گذشته آنطور که باید درس نخواندند و از عملکرد خود راضی نیستند.

این درس نخواندن میتواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد از مشکلاتی که پیش آمده، ضعیف بودت پایه درسی، استرس ترمیم معدل تا اهمال کاری و ترس از نتیجه کنکور، در این پست از وبسایت علیرضا افشار این موارد را بررسی میکنیم و راه حل های مناسبی برای آن ارائه خواهیم داد.

برای موفقیت در دو ماه ماه پایانی کمتر شرط  و اما و اگر بیاورید

پرسش و پاسخ کنکوری در این زمان از سال بیشتر شامل سوالاتی از قبیل: الان بخونم چی میشه؟ چه رتبه ای میارم قبول میشم؟ تو دو ماه میشه دندانپزشکی یا پزشکی آورد؟ بهتر نیست برای سال بعد بخونم؟

بررسی و جواب دادن به همین سوالات چند هفته دیگر وقت داوطلب کنکوری را میگیرد و کار را حتی از قبل هم سخت تر میکند.

مشکل اصلی این از دست دادن زمان این است که با همین شرایط روحی نا مناسب و پر استرس این ماه پایانی نیز میگذرد و به کنکور میرسید و در نتیجه به احتمال زیاد حتی اگر سال بعد هم پشت کنکور بمانید باز اوضاع همین است و به عادت های غلط و اشتباه خود پایبند خواهید بود.

4 گام برای رسیدن به عمل گرایی در 2 ماه آخر کنکور

برای اینکه از این وضعیت خلاص شوید 4 قدم اصلی دارید که به ترتیب بررسی میکنم تا با شرایط بهترین این هفته های پایانی را سپری کنیم.

1) شکرگزار شرایط فعلی خود باشید!

شاید بپرسید شکر گزار چی باشیم؟ درس های نخوانده؟ استرس زیاد و شرایط پرتنش؟

شاید عجیب به نظر برسد اما همین موقعیت سختی که در آن قرار دارید هم شکرگزاری دارد، میتوانستید  شخصی باشید که عملکردش هیچ فایده و نتیجه ای نداشته باشد یا همین دو ماه فرصت هم نداشتید، یا هیچ موقعیتی برای تغییر پیش روی خود نمیدیدید.

شرایط سخت فعلی شما مثل دارویی است که خوردنش عذاب آور است اما در بلند مدت فایده دارد و میتواند تاثیرات مثبتی در زندگی شما و الش های پیش رو داشته باشد.

باور کنید رتبه برترها هم مسیر پر فراز و نشیبی داشته اند و این شرایط پر استرس و سخت را تجربه کرده اند. دورن هر تهدیدی فرصتی نیز نهفته است اما باید دید شما اهل استفاده از فرصت ها هستید یا میخواهید به مسبر قبلی خود ادامه دهید!

2) خواسته و موقعیت های مورد نظر خود را به طور شفاف مشخص کنید

این مرحله باید کوتاه باشه و نیازی نیست زمان زیادی صرف آن کنید، مشخص کنید که چه ترازی چه درصدی چه سطحی از خود انتظار داشتید؟ دوست داشتید در این زمان چه شرایطی داشته باشید که راضی و خوشحال باشید؟

این مرحله از این نظر دارای اهمیت است که تا خواسته های خود را شفاف مشخص نکنیم نمیتوانیم به فکر اصلاح و برنامه ریزی برای آن باشیم.

3) خودشناسی و پیدا کردن دلایل و عوامل وضعیت موجود

این مرحله بسیار پراهمیت است، بررسی کنید چرا به این شرایط رسیدید؟ چه عواملی باعث شرایط پر استرس و ناخوشایند فعلی شماست؟ مثلا میتواند برخی از مسائل زیر باشد:

  • به تجربه بقیه اهمیت ندادید
  • به حرف های مشاور و معلم توجه نکردید
  • اهمال کاری کردید
  • وسواس داشتید
  • ترس از شروع و نتیجه کنکور جلوی شما را گرفت
  • اعتیاد به عادات ناسالم و غلط پیدا کرده بودید و…

بعد از اینکه عوامل را هم مشخص کردید میتوانم به مرحله چهارم و نهایی برسیم.

4) در همین لحظه چه اقدامی میتوانید برای آزمون انجام دهید؟

دقت کنیم منظور از اقدام برنامه و اهداف بلند مدت نیست، منظور کوچکترین قدمی است که همین لحظه و در آینده ی نزدیک میتوانید به آن عمل کنید و این قدم در راستای رسیدن به هدف اصلی شما یعنی موفقیت در کنکور سراسری است.

برخی از عواملی که بهتر است روی آن تمرکز کنید:

  • کم کردن منابع اضافی و تمرکز روی یک منابع
  • کنار گذاشتن کمالگرایی سال کنکور
  • خواندن بخش کوچکی از درس روان و راحت
  • حل تنها دو یا سه تمرین از درسی که همیشه از آن ترس داشتید و…

البته دقت کنید که اقدامات این مرحله فقط به حرف نیست باید عملی باشد و سریعا شروع کنید.

راهکار های اصلی استفاده از هفته های باقیمانده تا کنکور سراسری

در مجموع برای گذراندن این زمان باقمیانده تا کنکور سراسری دو راه  بیشتر نداریم:

1) در همین افسردگی و استرس و خمودگی بمانیم

2) استرس و رنج را  تحمل کنیم و تلاش کنیم تا به نتیجه برسیم

تنها مانعی که بین خودمان و اهدافمان ساختیم سطح تعهداتمان به خودمان است، اینکه چقدر اراده داریم که تغییر کنیم و حاضریم چه سختی هایی را تحمل کنیم تا به نتیجه برسیم.

جمع بندی نهایی در مورد استفاده از فرصت باقیمانده تا آزمون سراسری

همیشه پیامد یک اتفاق  و تصمیم مثبت را در لحظه بسنجیم نه در آینده دور، اگر امروز وظیفه ی تو درس خواندن است پس به اینکه چه میشود یا به نتیجه ی دلخواهت میرسی یا نه فکر نکن اینکه امسال رشته ی پزشکی یا رشته داندانپزشکی یا دانشگاه دلوتی قبول میشوی یا نه در این لحه اصلا مهم نیست و بعد کنکور زمان زیادی برای فکر کردن به این موارد داری.

حتی اگر شک داری و مدام از خودت میپرسی پشت کنکور بمانم یا نه به این نکته توجه کن باید یاد بگیری از این موقعیت های کوچک و پر استرس استفاده کنی وگرنه ممکن است مثل خیلی از پشت کنکوری ها سالها پشت کنکور بمانی و نتیجه نگیری!

از منطقه امن خودت بیا بیرون و مسئولیت کارهایت را به عهده بگیر مهمتر از کنکور آدمی هست که که  از خودت میسازی و عادت ها و باورهایی که بعد از کنکور داری.

در پایان اگر عملکرد خوبی داشته باشی مطمئن باش حس و حال خوبی هم پیدا میکنی و زمان باقیمانده را کم استرس تر طی خواهی کرد.


فایل صوتی استاد علیرضا افشار در مورد تغییر و موفقیت در دو ماه پایانی کنکور


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

29 دیدگاه

  1. سلام استاد من پشت کنکور ام روزی نیم ساعت درس میخونم و دیگه از این وضعیت رقت انگیز خسته شدم… این دو ماه خوندن می‌تونه من رو نجات بده… میخوام فردا ۳ ساعت بخونم و دیگه ول نکنم… امیدوارم به این عهدم پایبند بمونم.

    1. مگه میشه یه کنکوری روزی نیم ساعت درس بخونه؟؟!!
      حتی یه بچه کلاس اولی هم بیشتر میخونه!
      جداً شوخی میکنین؟😐

  2. سلام استاد خسته نباشید .رشته ریاضی هستم و از امروز دارم میخونم. شروع صفری هستم.استاد آیا از الان بخونم میتونم به یکی از دانشگاه های تهران برسم؟ رشته ریاضی منطقه سه هستم .ممنون میشم جواب بدید

  3. سلام استاد وقتتون بخیر،کنکوری رشته ریاضی ام و منطقه سه هستم.از امروز شروع ب خوندن کردم و اینکه میخوام بدونم اگر خوب بخوانم و درصد خوبی کسب کنم توی کنکور با اینک شروع صفری ام و میدونم سخته .ولی میشه بگید ایا میشه در یکی از دانشگاه های تهران قبول شد؟ منطقه سه دختر هستم.ممنون میشم جوابمو بدید

  4. سلام استاد.وقتتون پر از خیر و شادی.استاد نمراتم در زبان فارسی پیش 19/5 .ادبیات 18/75.زبان فارسی 18 .لازمه ترمیم کنم؟

  5. سلام استاد ، من پشت کنکوری ام میخوام ترمیم کنم ولی این دو ماه ساعت مطالعه ام در حد سه چهار ساعت شده تمرکز ندارم و درس خوندن برام سخت شده فکر میکنم به خاطر اینه که درس های دوازدهم نمی‌فهمم چون پایه رو راحت تر خوندم اما کامل نخوندم با توجه به اینکه ترمیم هم دارم به نظرتون چیکار کنم؟

    1. چون ترمیم داری و ترمیم خیلی مهم هست
      وقت بذار و نمونه سوالات نهایی شال های قبل چک کن

  6. سلام استاد خسته زحمات نباشید.
    توصیتون برای مطالعه برای امتحان نهایی چیه؟ دبیرا و پشت کنکوریا خیلی دارن مارو میترسونن مخصوصا از سختی سوالات و نحوه تصحیح واو به واوش میگن

  7. سلام استاد
    من به جز یسری فصل ها که جز حذفیاتم بوده بقیه مطالب رو خوب خوندم و درصدام توی خونه هم خوبه (حدود ۷۰درصد) ولی سرجلسه آزمون های جامع اصلا عملکرد خوبی ندارم و حتی ۱درصد تلاشم نمیتونم استفاده کنم ، توی این تایم‌باید مونده باید چیکار کنم؟

  8. سلام استاد لطفا میشه به تقریب بگید با معدل 17 چه درصدایی زد برای رتبه زیر 10هزار منطقه 3 ممنون میشم راهنمایی کنید

  9. استاد من تا الان درست نخوندم
    هر بار به برنامه ای ک ریختم عمل نکردم دیگه بدون برنامه شروع کردم خوندن ولی اینجوری هم همش در هم برهمم نمی‌دونم تو ی روز چی بخونم تا کی تموم کنم
    شما راه حلتون چیه؟

  10. سلام استاد وقتتون بخیر
    ینی به نظرتون اگه این دو ماه رو برا کنکور تجربی خوب بخونیم حتی شروع صفر هم باشیم رتبه ای دور بر ۵۰۰۰ می تونیم بیاریم؟

  11. سلام استاد من 23 سالمه رشته ام تجربی بود الان زبان پیام نور میخونم ولی وضعیتم خیلی بده و شرایط مالی افتضاح و هرچقدر گشتم تو شغل های مختلف دیدم هیچ چیزی بهتر از درس خوندن واسم نیست تنها راهمه هم علاقه خیلی شدیدی دارم و هم اینکه زندگی ام از این رو به اون رو میشه! بنا به شرایطم مجبورم از شهر بیام روستا زندگی کنم 😔 از صبح تا 9 شب تو خونه تنها هستم و حق بیرون رفتن از در خونه رو ندارم 🥺 خیلی دلم شکسته واسه خودم 💔اما گفتم این شرایط رو غنیمت بشمارم و تلاش کنم یه بار واسه همیشه! ولی استاد حرف خانواده خیلی اذیتم میکنه و تقریبا مخالف درس خوندن من هستند ولی خب بازم چون مجبورم و تنها راهمه و تو این دوره زمونه هم نمیشه بیکار بود باید با تمام قدرتم رو بکار بگیرم که تصمیم خودمو اجرایی کنم چون اگه این راهو نرم تموم زندگیمو باختم ! استاد شما حرفتون توصیه تون و نصبحت تون به من چیه؟! 🙏🏻🌹

    1. من نظرم اینه ی مهارتی یاد بگیری و جذب کار بشی
      حتی شده اگر اول بهت حقوق هم ندهند

  12. سلام استاد
    درسته که میگن برای کنکور ۱۴۰۳ تاثیر قطعی معدل میخاد برداشته شه و دروس عمومی برگرده

  13. سلام دکتر وقت بخیر . من اصلا صفر نیستم و وضعیت درسی متوسطی دارم . و تراز های قلم چی من بین 5300تا 4700 هست ک اونم بخاطر کم کاری خودم بعضی وقتا بوده . الان حس میکنم خیلی به صحبت با یه نفر نیاز دارم که منو رانمایی کنه متاسفانه نزدیک من اینطور کسی نیست . من نمیدونم چطور شروع صفری ها انگیزه دارن ولی من ک خیلی خیلی جلوترم ی حسی میگه پشت کنکور میمونی و دوباره من سریع پشت بندش میگم من هرطور شده تموم میکنم . اینقد هزینه کردم که دیگه خیلی دست خودمو خالی کردم . خواستم ببینم چه طوری میشه بهم کمک کنید در خصوص این موضوع .خیلی روزا خواستم دیگه هیچ کاری نکنم طوری که یه روز حتی مجبور شدم سیگار بکشم و خودمم ناراحت شدم بابت این

    1. سلام
      زودتر خودت روبراه کن
      برنامه سبک و حجم کم بردار و بخون
      راهش تنها همینه
      بخش های کم تسلط یا نواحی تست خیز و ساده تر در اولویت هستن

  14. بار اول هم بود ک سیگار کشیدم ولی سریع بعد از دو کام انداختمش و فهمیدم راه اصلیش نیست و خودمو بدبخت تر میکنم . خواهش میکنم یه راهی و حتی شده یه صحبت کوچیک که بدونم چه کنم.ممنون

    1. اگر سیگار یا هر ماده دیگه ای حس شادی و خوشی تا اخر عمر بهت میداد برو سراغش ولی اگر دنبالش رفتی و اونم از زندگی انداختت بیرون و گذاشتت وسط ی دایره با طناب بسته به پاهات ، اونوقت بدون راهش این که بجنگی و شرایط بهتر کنی

    2. باید کار کرد
      کار سخت
      صبر هم کرد
      شرایط تغییر میکنه
      فقط بیکار نباش

  15. سلام استاد وقتتون بخیر
    تاثیر معدل امسال به صورت درس به درس محاسبه میشه؟
    اگه اینطور باشه پس نیازی به ترمیم سلامت و بهداشت و هویت نیس درسته؟

  16. اقای افشار مایی که معدلمون ۱۶ هست نباید اصلا امیدی به سال اینده داشته باشیم اگر تاثیر ۵۰-۵۰باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا