مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

کنکور دو نوبته است یا دو مرحله ای؟ | تعریف سازمان سنجش

برگزاری کنکور در دو نوبت به چه معنی است؟

تغییرات رخ داده در کنکور به چه علت است؟

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی کشور در جمع کارشناسان سنجش و ارزشیابی تحصیلی استان اصفهان گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییراتی جدید کنکور سراسری رخ داده است.

بسیاری از دانش آموزان از جزئیات قانون جدید آزمون سراسری مطلع نیستند و مدیران موظف هستند با تسلط بر جزئیات تغییرات جدید آزمون سراسری به دانش آموزان آگاهی کامل بدهند.

محسن زارعی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اهمیت موضوع کنکور بیان کرد:

کنکور برای نظام آموزشی کشور تبدیل به چالش شده بود. وی اشاره کرد که دانش آموزان مخصوصا در پایه تحصیلی دوازدهم که باید در کلاس درس حضور موثر داشته باشند و طبق برنامه درسی مدرسه پیش بروند و اهدافی که مدنظر هست را به دست بیاورند و همچنین خروجی آموزش و پرورش رسمی باشد، اما شاهد این ماجرا هستیم که سال هاست این اتفاق رخ نداده و باید این مسئله حل می شد.

چرا دروس عمومی از کنکور حذف شد؟

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: میانگین معدل دانش آموزان در مقطع دوره دوم آموزش متوسطه رو به کاهش است ، و از دلایل آن این است که دانش آموزان به این مهم توجهی ندارند.

دانش آموزان با معیار دیگری مورد سنجش قرار میگیرند ، و عملا به دانش اموزان می فهمانیم که کتاب و برنامه درسی جزو نظام آموزش و پرورش نیست و قرار است شما به وسیله یک آزمون تستی مورد سنجش قرار بگیرید ، همچنین آینده شما نیز با همین آزمون رقم بخورد.

همین موضوع باعث حساسیت خانواده ها و دانش آموزان شده است ، لذا از مسئولان مدارس درخواست می شود تا کلاس های تستی برگزار کنند و زمان مربوط به دروس بی اثر در آزمون سراسری را تقلیل دهند و همین طور این زمان اضافه به دروس مهمی که در کنکور تاثیرگذار هستند اختصاص یابد.

کاهش میانگین نمرات نفرات برتر آزمون سراسری

زارعی در ادامه ابراز کرد: رتبه های یک تا ده آزمون سراسری امسال ، میانگین نمراتشان مطلوب نیست. زیرا این دانش آموزان تمرکزی روی درس و برنامه درسی مدرسه نداشتند. این در حالی است که چنین دانش آموزانی قطعا می توانستند نمرات عالی به دست بیاورند .

اما چون توجه نفرات برتر کنکور به نمرات و برنامه درسی نبوده ، حتی در برخی دروس میانگین نمراتشان کمتر از دانش آموزان متوسط بوده است.

سوابق تحصیلی و تاثیر آن در عدالت آموزشی

زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی توضیح داد:

برخی می گویند این عدالت آموزشی نیست که سوابق تحصیلی را در کنکور در نظر بگیریم ، زیرا بعضی افراد در مدارس خاص با شرایط خوب تحصیل می کنند، قطعا هم نمرات بهتری کسب می کنند.

همچنین دانش آموزان در مناطق محروم از این امکانات آموزشی دور هستند، پس در مصوبه جدید تغییرات کنکور متضرر می شوند، این مسئله طبق عدالت اموزشی نیست.

وی افزود : آمارها این را نمی گویند ، مثلا در استان سیستان و بلوچستان سهم دانش آموزان و داوطلبان سیستانی از رتبه های زیر ۳۰۰۰ ، ۱۶ صدم سهمی هست که باید به دست بیاورند ، اگر این این سهم بر اساس سوابق تحصیلی بود ۸۸ صدم می شد ، یعنی ۵ برابر!!

این در حالی است که هنوز دانش آموزان به سوابق تحصیلی توجهی ندارند و این آمار به طور طبیعی به دست آمده است.

محسن زارعی گفت : در نشست های گروه های آموزشب و دبیرخانه تعدادی درس ، تحلیل امتحانات را انجام داده ایم ، از جمله فیزیک و ریاضی و مورد تایید همه بود که این مصوبه در راستای اهداف تربیت آموزش عمومی کشور و رسیدن به عدالت آموزشی قرار دارد.

وی در ادامه بیان کرد: اساس امتحانات کتاب درسی و هدف هایی که در کتاب های درسی بیان شده است ، سوالات تستی نیست که داوطلبان و دانش آموزان نیاز به کسب مهارت تست زنی و مدیریت زمان داشته باشند که همین امر را در مناطق با امکانات آموزشی بیشتر می بینیم. در حالی که دانش آموز در هر منطقه از کشور باشد، به کتاب درسی و معلم دسترسی دارد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اظهار داشت : یک اصل پذیرفته شده این است که سنجش ، جهت و محتوای آموزش را تعیین می کند.

قبلا این سنجش توسط سازمان سنجش با آزمون کنکور برای آموزش عالی انجام می شد ، که از نظام آموزش و پرورش عمومی خارج بود. هر چند سوابق تحصیلی ناقص است زیرا یکی از سطوح دانش آموزان را گزارش می کند.

این در حالی است که در سند تحول تربیت ۶ ساعتی ذکر شده ولی ارزشیابی ما تک بُعدی است .

برگزاری کنکور در دو نوبت به چه معنی است؟ دو مرحله ای یا دو نوبته؟

زارعی اضافه کرد : در مصوبات ۸۴۵ و ۸۵۵ و ۸۶۳ ، چند مورد تغییر ایجاد شده. یکی از تغییرات این است که آزمون سراسری در دو نوبت برگزار می شود ، نه در دو مرحله. به این معنی که اگر داوطلبی به هر دلیلی آزمون سراسری را از دست داد یا خراب کرد. فرصت جبران داشته باشد و با استرس کمتر بتواند در طول یک سال در دو نوبت آزمون بدهد .

محسن زارعی تصریح کرد: دانش آموزان پس از ۱۲ سال درس خواندن ، همه را کنار می گذارند و به دنبال تست می رود و تمرکز خود را روی کسب مهارت تست زنی می گذارد.

همین امر در کنار حضور افرادی در آموزشگاه ها برای تدریس و بعضا در صدا و سیما هم برنامه آموزشی دارند ، که حتی رشته تحصیلیشان نامرتبط با درسی است که تدریس می کنند.

وضعیت دروس عمومی در آزمون سراسری

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت : دروس عمومی از آزمون سراسری حذف نشده است. در سال های گذشته سهم دروس عمومی بین ۱۷ تا ۲۳ درصد بوده که الان تا ۲۶ درصد افزایش داشته است. به جای سنجش آن دروس در یک آزمون تستی ، با توجه به اهداف تعیین شده به شکل تشریحی مورد سنجش قرار می دهیم.

از ۴۰ درصد تاثیر امتحانات نهایی در آزمون سراسری ، ۲۶ درصد شامل دروس عمومی و ۱۴ درصد شامل حال دروس اختصاصی می شود .

وی افزود : در تغییرات آزمون سراسری زیر گروه ها نیز حذف شدند. زیرا اگر داوطلبی برای قبولی در رشته مورد علاقه خود در زیر گروه خاصی تمرکز می کرد، چنانچه همان درس را در ازمون سراسری خراب می کرد، در زیر گروه های دیگر هم شانس پذیرش نداشت و فرصت ها را از دست می داد. حتی عده ای از دانش آموزان برخی دروس را برای ازمون سراسری کاملا حذف می کردند.

زارعی در ادامه گفت: شورای عالی آموزش و پرورش طبق مصوبه ۹۱۵ به دانش آموزان، این امکان را می دهد که یک بار برای هر درس اقدام به ترمیم نمرات خود نمایند . به این شکل که اگر از نمره درسی رضایت ندارند ، می توانند یک بار دیگر آن درس را امتحان دهند و نمره خود را ارتقا بدهند .

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی خاطر نشان کرد : طبق مصوبه ۸۶۱ برای سال ۱۴۰۲ که پذیرفته شدگان آن در سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ آغاز به تحصیل می کنند، در دو نوبت کنکور برگزار می شود و پذیرفته شدگان یک مرتبه حق انتخاب رشته دارند .

به طور مثال دانش آموزی که دی ماه در آزمون سراسری شرکت می کند ، می تواند در تیر ماه هم شرکت کند. اگر بخواهد می تواند کنکور دی ماه را ملاک انتخاب رشته قرار دهد ، یا اگر در هر دو نوبت در کنکور شرکت کرده بود، آزمونی که در آن تراز بالاتری برای انتخاب رشته کنکور او لحاظ می شود.

اگر داوطلبی در دو گروه آزمایشی کنکور سراسری شرکت کند، انتخاب رشته به عهده خود دواطلب است که هر طور علاقه دارد انتخاب رشته نماید.

با وجود اینکه داوطلبان میتوانند در دو نبت کنکور شرکت کنند، در هر کدام که تراز بالاتری کسب کنند به عنوان نتیجه نهایی انتخاب رشته در نظر گرفته میشود.

کدام کارنامه معیار برای سوابق تحصیلی قرار میگیرد؟

وی افزود: کارنامه صادر شده در خرداد ملاک سابقه تحصیلی قرار داده می شود که پس از برگزاری کنکور تیر ماه این سوابق تحصیلی گزارش می شوند.

سوابق تحصیلی به صورت نمره کل ارائه می شوند و همچنین تراز بالاتر آزمون محاسبه می شود و جمع هر دوی این ها، رتبه داوطلب را تعیین می کند .

سپس داوطلب می تواند اقدام به انتخاب رشته نماید. در ضمن نمرات کل داوطلبان در آزمون سراسری هر نوبت تا دو سال برای آن ها حفظ می شود.

در سال ۱۴۰۲ امتحانات نهایی برای پایه دوازدهم مانند سال های گذشته برگزار می شود و سهم امتحانات نهایی برای پذیرش در دانشگاه های مختلف از طریق کنکور سراسری ۴۰ درصد می باشد.

نوشته های مشابه

18 دیدگاه

  1. سلام
    من سال ۸۸ دیپلم گرفتم الان چه درسایی از دوازدهم رو باید ترمیم کنم ؟ فقط همون درسای اختصاصی و عمومی که تو کنکورای سالای قبل وجود داشت؟

    1. سلام
      هر درسی که زیر ۱۸ داری ترمیم کن با امتحان نهایی دوازدهم
      البته زبان فارسی و زمین شناسی ندارن دوازدهمی ها

  2. سلام. من مرحله دوم میخوام کنکور زبان ثبت نام کنم دیپلمم سال 93 هست. آیا دروس عمومی هم باید بخونم؟ یا فقط زبان تخصصی

    1. عمومی فقط برای ترمیم معدل تشریحی اونم اگر کم شدی کار کن
      درس کنکوری و تستی شما فقط همان زبان هست

  3. سلام من یه سوال دارم اونم اینه که من یه کارشناسی قبلا گرفتم الان ارشد دارم میخونم میتونم دوباره واسه کارشناسی دیگه ثبت نام کنم یعی همزمان کارشناسی و کارشناسی ارشد بخونم بااینکه قبلا یه کارشناسی گرفتم؟

  4. سلام وقت بخیر. من سال ۹۰ دیپلم تجربی گرفتم و ارشد مهندسی کشاورزی دارم .الان میخوام کنکور انسانی شرکت کنم برای قبول در رشته وکالت. باید چه کتاب هایی رو بخونم ؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    1. سلام
      دهم یازدهم دوازددهم کتب تخصصی درسی و مشابه از خیلی سبز یا مشاوران آموزشی به عنوان کمک درسی باید بگیری و بخوانی
      برنامه ریزی شروع از صفر میخوای اینجا باش

      https://afshar.xyz/paeiz

  5. سلام فردا آخرین روز ثبت نام نوبت اول کنکور سراسری هست اگه فردا قبت نام نکنم میتونم در نوبت دوم که فروردین هست ثبت نام کنم؟مشکلی پیش نمیاد؟یا باید همین فردا دیگه ثبت نام کنم؟

  6. سلام
    من اگه نوبت اول کنکور رو ثبت نام نکنم و شرکت نکنم
    میتونم برای نوبت دوم ثبت نام کنم و شرکت کنم؟

    کلا ثبت نام و حضور اجباریه یا نه؟

  7. سلام ، در کنکور ۱۴۰۲ که در دی و تیر بود ، در کارنامه ی نهایی بالاترین درصد رو برای هر درسی ،لحاظ کرده بودن . مثلا اگر شیمی دی ۲۰ درصدبود و تیر ۳۰ ، تیر رو لحاظ کردن .و برعکسشم بود .
    سوال من اینه که آیا کنکور ۱۴۰۳ ، اردیبهشت و تیر هم اینجوریه در کارنامه نهایی؟

  8. سلام من دانش آموز پایه دوازدهم هستم نوبت اول نتونستم ثبت نام کنم آیا میتونم نوبت دوم ثبت نام کنم یا باید اول هم ثبت نام میکردم؟

    1. سلام
      برای مرحله دوم که کنکور تیر هست میتونی ثبت نام و شرکت کنی راحت

  9. سلام، وقت بخیر
    من برای اردیبهشت ماه برای کنکور تجربی ثبت نام کرده ام، آیا میتونم در تیرماه در کنکور رشته ریاضی شرکت کنم؟ ممنون

    1. فعلا نگقتند میشه . اما پارسال که نیشد و باید صبر کنی ببیتی فرپردین چی میگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا