مشاوره خصوصی علیرضا افشار
معرفی رشته های دانشگاهیمعرفی رشته های دانشگاهی انسانی

معرفی رشته اقتصاد، گرایش ها و بازار کار آن

مزایا و معایب و درآمد رشته دانشگاهی اقتصاد

رشته اقتصاد، یکی از محبوب ترین رشته‌های گروه علوم‌ انسانی است که البته می‌توانید در هر گروه آزمایشی که قرار دارید،  کارشناسی اقتصاد را انتخاب کنید.  رشته اقتصاد زیر شاخه سه کنکور انسانی، زیرشاخه چهارم کنکور تجربی و زیر شاخه اول کنکور ریاضی است. در این بخش قصد داریم تا درمورد این رشته دانشگاهی، نحوه قبولی، رتبه لازم و وضعیت شغلی آن صبحت کنیم.

اقتصاد چیست؟ 

اقتصاد بخشی از گروه علوم‌انسانی است که  طیف کاملی از موضوعاتی را که بر موقعیت‌ها و تصمیمات مالی تأثیر می‌گذارد، بررسی می‌کند. از تولید تا مصرف، علم اقتصاد به چگونگی استفاده و توزیع منابع جهان توسط افراد و سازمان‌ها می‌پردازد. این شامل مطالعه حوزه‌های سیاست، جامعه‌شناسی، حقوق، روان‌شناسی، جغرافیا و تاریخ در سطوح محلی و جهانی است.

دوشاخه اصلی اقتصاد عبارت‌اند از اقتصاد خرد و اقتصاد کلان.  اقتصاد خرد به رفتار و تعاملات عوامل فردی مانند خانوارها، شرکت‌ها، خریداران و فروشندگان می‌پردازد. اقتصاد کلان کل اقتصادها را در مقیاس ملی یا جهانی تجزیه‌وتحلیل می‌کند و به موضوعاتی مانند بیکاری، تورم، رشد اقتصادی و سیاست‌های پولی و مالی نگاه می‌کند.

رشته اقتصاد برای چه کسانی مناسب است؟

وقتی اقتصاد مطالعه می‌کنید، مجموعه‌ای از مهارت‌ها، رویکردها و روش‌های تفکر به دست می‌آورید که می‌توانید آن‌ها را برای طیف وسیعی از مشکلات به کار ببرید. اقتصاد یکی از رشته‌های اصلی است که زیربنای مطالعه تجارت و مدیریت و سیاست عمومی است.

مشاغلی وجود دارند که از دانش خاصی از اقتصاد استفاده می‌کنند، به‌عنوان‌مثال بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های حسابداری، مشاغل و در دولت. این مشاغل ممکن است شامل شناسایی ریسک‌های مالی یا تصمیم‌گیری در مورد جایی که یک شرکت یا یک دولت باید منابع خود را در آینده سرمایه‌گذاری کند، یا حتی نحوه طراحی یک پلت فرم مناقصه باشد. همچنین نقش‌هایی برای اقتصاددانان در اتاق‌های فکر و مشاوره وجود دارد که به دولت‌ها و شرکت‌ها در مورد سیاست‌های عمومی، مانند نحوه برخورد با بحران بدهی آنان مشاوره می‌دهند.

به طور گسترده‌تر، مدرک اقتصاد به شما کمک می‌کند تا برای مشاغلی آماده شوید که به مهارت‌های عددی، تحلیلی و حل مسئله نیاز دارند – به‌عنوان‌مثال در برنامه‌ریزی تجاری، بازاریابی، تحقیق و مدیریت. اقتصاد به شما کمک می‌کند استراتژیک فکر کنید و برای بهینه‌سازی نتیجه تصمیم بگیرید.

به‌ویژه افرادی که در رشته اقتصاد و امور مالی تحصیل‌کرده‌اند، مورد تقاضا هستند، زیرا برای مشاغل بانکداری و بخش مالی، مانند شرکت‌های حسابداری ، به‌خوبی آماده هستند.

روش‌های توسعه‌یافته‌ای که در حرفه اقتصاد استفاده می‌شود به این موضوع کمک کرده است تا ابزارهایی برای سایر رشته‌ها مانند سیاست، قانون، بهداشت، آموزش، مدیریت و بسیاری دیگر را فراهم کند. برخی نگران‌اند که با استفاده از رویکردهای اقتصاد، این فرض ایجاد شود که مردم در رفتارشان منطقی هستند. برای مقابله با این، اقتصاددانان بینش‌هایی را از علوم رفتاری، روان‌شناسی و علوم اعصاب به ارمغان می‌آورند.

بازار کار و درآمد رشته اقتصاد

یکی از مواردی که باعث علاقه‌مندی بسیاری به تحصیل در این رشته می‌شود این است که به نسبت بسیاری از رشته‌های علوم‌انسانی  درآمد و بازار کار بهتری دارد چرا که این رشته برای بسیاری از کسب‌وکارها تا فعالیت به‌صورت فردی تنوع شغلی دارد. تحصیل در اقتصاد به شما در مورد سیاست‌های اجتماعی و بازارهای مالی می‌آموزد که برای مشاغل در امور مالی، حسابداری و مدیریت دولتی مفید است.

آن‌ها می‌توانند در شغل‌هایی  دولتی مانند کارشناس گمرک، معلم اقتصاد، کارمند وزارتخانه معاون  و کارمند ادارات تا انواعی از  مدیر مالی، مشاور و تحلیلگر مالی سازمان، متصدی و کارمند بانک، کارشناس امور مالیاتی،  کارشناس یا مدیر بازاریابی، کارشناس یا مدیر فروش، کارشناس یا مدیر تدارکات، حسابدار خبره، مسئول تطابق، تحلیلگر داده، اقتصاددان، حسابرس خارجی، تحلیلگر ریسک مالی، تحلیلگر سرمایه‌گذاری تحلیلگر ریسک سیاسی کارشناس تحقیقات بازار و …  وارد حوزه کسب‌وکار شوند.

مزایا و معایب و درآمد رشته دانشگاهی اقتصاد

گرایش‌های مختلف رشته اقتصاد در  دوره کارشناسی

  • اقتصاد حمل‌ونقل
  • اقتصاد پول و بانکداری
  • اقتصاد بازرگانی
  • اقتصاد کشاورزی
  • اقتصاد نظری
  • اقتصاد صنعتی

گرایش حمل‌ونقل

این رشته به بررسی اقتصاد و تئوری‌های آن در حیطه حمل‌ونقل می‌پردازد. فارغ‌التحصیلان این رشته آماده می‌شوند تا بتوانند نحوه ارزیابی درآمد، خدمات و توسعه حمل‌ونقل را فرابگیرند.

گرایش پول و بانکداری

یکی از گرایش‌های محبوب در زمینه اقتصاد است چرا که می‌توانید با تحصیل در این رشته وارد  بانک شوید. دانشجویان این رشته علاوه بر آشنایی با امور بانکی، مهارت‌هایی چون شناسایی اسناد ارزی و اعتباری، سیاست پولی و.. را هم یاد می‌گیرند.

 گرایش اقتصاد نظری

این گرایش به بررسی  محض تئوریک و نظری رشته اقتصاد می‌پردازد. در واقع این رشته اصول اقتصاد را به دانشجوها می‌آموزد.

اقتصاد به دودسته اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تقسیم می‌شود. اقتصاد خرد مطالعه افراد و تصمیمات تجاری است، درحالی‌که اقتصاد کلان به تصمیمات کشورها و دولت‌ها می‌پردازد.

اگرچه این دوشاخه از اقتصاد متفاوت به نظر می‌رسند، اما در واقع به یکدیگر وابسته هستند و مکمل یکدیگر هستند. بسیاری از مسائل همپوشانی بین این دو زمینه وجود دارد. رشته اقتصاد نظری به طور خاص در این دو حیطه و ارتباط آن‌ها خلاصه می‌شود.

گرایش اقتصاد بازرگانی

 همان‌طور که نام این گرایش پیداست، دانشجویان این گرایش با حوزه اقتصاد و انواع مدل‌های در آمدی و برنامه‌ریزی در حوزه بازرگانی و تجارت آنشان می‌شوند.

گرایش اقتصاد صنعتی

اقتصاد صنعتی مطالعه شرکت‌ها، صنایع و بازارها است. همچنین بینش‌هایی را در مورد نحوه سازماندهی فعالیت‌های شرکت‌ها و همچنین درنظرگرفتن انگیزه آنها ارائه می‌دهد. در این گرایش از مسائل اقتصاد خرد تا حداکثرسازی سود به‌عنوان داده شده در نظر گرفته می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند دید مناسبی از شرایط اقتصادی یک حوزه صنعتی داشته باشند و خط و مشی فکری مناسبی برای یک کسب‌وکار صنعتی ایجاد کنند.

کارشناسی رشته  گرایش اقتصاد کشاورزی

کشاورزی یکی از گسترده‌ترین صنایعی است که هر روز زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. متخصصان اقتصاد کشاورزی یک نیروی محرکه در این صنعت هستند.

گرایش های اقتصاد کشاورزی تئوری اقتصادی را در عمل پیاده می کنند . آنها استراتژی های مدیریتی و مالی را برای صنایع غذایی و کشاورزی توسعه می دهند. آنها بر درک و اصلاح مشکلات در تولید، فروش، تأمین مالی و توزیع محصولات غذایی تمرکز دارند.

آخرین رتبه‌های قبولی رشته اقتصاد

آخرین رتبه قبولی در این رشته به دانشگاه انتخابی شما و رقابت در بین دانشجویان بستگی دارد. در جدول زیر لیستی از قبولی در دانشگاه‌های مختلف برای شما آورده شده است:

رتبه در سهمیه سهمیه دانشگاه دوره
1026 منطقه 2 دانشگاه تبریز روزانه
5079 منطقه 2 دانشگاه اصفهان نوبت دوم
30164 منطقه 2 دانشگاه پیام‌نور البرز – مرکز کرج پیام‌نور
28935 منطقه 3 دانشگاه پیام‌نور آذربایجان شرقی – مرکز تبریز پیام‌نور
180 منطقه 1 دانشگاه تهران روزانه
466 منطقه 1 دانشگاه شهید بهشتی روزانه
1673 منطقه 1 دانشگاه علامه طباطبایی نوبت دوم
11357 منطقه 3 دانشگاه گیلان روزانه
8425 منطقه 3 دانشگاه الزهرا (س) (ویژه خواهران) روزانه
1012 منطقه 2 دانشگاه شهید بهشتی تهران روزانه
9858 منطقه 2 دانشگاه گیلان نوبت دوم



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا