مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

روشهای عجیب تقلب در کنکور سراسری، اجاره رتبه برتر!

روش های جدید متقلبین در کنکور

شاید اگر بفهمید که یک زمانی در کشور دانشگاه وجود داشت اما برای ورود به آن کنکوری نبود، باورش برایتان دشوار باشد.

اما این یک واقعیت است که از زمان تاسیس دانشگاه تهران در کشور و همچنین تاسیس چند دانشگاه دیگر تا دهه ۴۰ شمسی، برای ورود به دانشگاه کنکوری وجود نداشت، بنابراین دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو با توجه به قوانین و معیارهای خود، آزمون و مصاحبه علمی برگزار میکردند و دانشجو از سراسر کشور میپذیرفتند.

زمانی بزرگترین رقابت علمی کشور یعنی همان کنکور سراسری به وجود آمد که خیلی از افراد دوست داشتند پزشک شوند و میخواستند به دانشکده پزشکی بروند.

الان پس از گذشت چند دهه، کنکور سراسری اغلب خانواده ها را درگیر خود کرده و تبدیل به رقابت بزرگی برای بسیاری از دانش آموزان شده است.

با توجه به رقابت سخت و نفس گیرِ کنکور سراسری، تقلب نیز همواره در این ماراتن بزرگ وجود داشته و با پیشرفت تکنولوژی، راه های تقلب بیشتر و به روزتر شده است.

کنکور سراسری در ایران از چه زمانی شروع شد؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم، به علت زیاد شدنِ داوطلبان برای تحصیل در رشته پزشکی، برای اولین بار در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، یک امتحان سراسری برای ورودی برگزار کرد، پس از آن نیز دانشکده های حقوق و فنی یک چنین امتحانی برگزار کردند و افرادی که نمیتوانستند در امتحان پزشکی پذیرفته شوند، وارد رشته های دیگر میشدند.

ولی این موضوع که هر دانشکده امتحان مجزایی داشت برای داوطلبان در آن زمان بسیار دشوار بود، زیرا هر بار باید از نقاط مختلف کشور به تهران و یا شهرهای بزرگی چون شیراز و مشهد سفر میکردند تا در این امتحان شرکت نمایند.

برای راحتی داوطلبان، ایده برگزاری امتحانی با کیفیت بالاتر در نظر گرفته شد تا بدین وسیله سطح علمی افراد نیز دقیق تر تعیین شود، بنابراین برای نخستین بار در کشور امتحان سراسری دانشگاهها در سال ۱۳۴۲ برگزار شد.

این کنکور از سوی هیات مسابقات ورودی دانشگاه برگزار شد و این هیات شامل استادان و مسئولان دانشگاه های ایران بود.

تاسیس دانشگاههای مختلف و به دنبال آن تاسیس وزارت علوم در دهه ۴۰ شمسی باعث شد تا یک مرکز ازمون شناسی نیز در سال ۱۳۴۷ در وزارت علوم راه اندازی شود و پس وقفه چند ساله، دوباره برگزاری کنکور سراسری در دستور کار قرار بگیرد.

سرانجام در صبح چهارشنبه مورخ ۱۵ مرداد ۱۳۴۸ کنکور سراسری با شرکت ۴۷ هزار و ۷۰۳ نفر برای ورود به ۱۲ دانشگاه کشور در ۳۰ رشته تحصیلی برگزار گردید.

از آن سال تا کنون نیز کنکور سراسری به قوت خود باقی است و همچنان هر ساله برگزار میشود.

روشهای قدیمی تقلب در کنکور سراسری

از اولین دوره های برگزاری کنکور تقلب نیز در آن رخ میداده است. با وجود اینکه آن زمان تکنولوژی پیشرفت آنچنانی نداشت که مثل الان ابزار و وسایل پیشرفته الکترونیک در دسترس عموم مردم باشد.

اما با اینحال تعدادی از داوطلبان حاضر در جلسه کنکور سعی داشتند تا با بغل دستی های خود با روشهای مختلف پاسخ سولات کنکور را به هم برسانند.

به طور مثال دنبال فرصتی بودند تا با ایما و اشاره یا نوشتن جوابها روی کاغذ یا وسایلی همچون پاک کن و… تلاش میکردند تا تقلب کنند و اصطلاحا به یکدیگر کمک کنند.

این روشهای بدوی تقلب در کنکور با گذشت زمان دچار تغییرلت زیادی شد.

مثلا عده ای به دنبال دسترسی به سوالات کنکور بودند و با صرف هزینه های زیاد سوالات کنکور را پیش از شروع آزمون بخرند و یا به صورت هم زمان ثبت نام میکردند تا در جلسه کنار هم باشند و بتوانند به هم تقلب برسانند، همچنین برخی به دنبال حوزه های برگزاری ازمون با مشخصات خاص بودند که در آنها به راحتی بتوانند تقلب نمایند.

کنکورهایی که در آنها تقلب زیادی انجام گرفت:

همانطور که قبلا گفته شد تا زمانی که با این روشهای فعلی کنکور سراسری برگزار میگردد، تقلب نیز یک فعل جدا ناشدنی از آزمون کنکور خواهد بود.

اینکه میزان تقلب کم باشد یا زیاد مهم نیست، متاسفانه نکته مهم اینجا است که عده ای با هر روش ممکن و غیرممکنی درصدد انجام تقلب هستند.

در سالهای اخیر برگزاری کنکور دچار حواشی زیادی بوده است، مثلا در کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ به دلیل زمین لرزه ویران کننده در شهر ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه، قرار بر این بود که سهمیه ای برای داوطلبان این شهر در کنکور محاسبه شود.

این امر سبب شد تا عده زیادی تلاش کنند با هر روشی حوزه انتخابی خود را در ثلاث باباجانی قرار دهند تا بتوانند از سهمیه در نظر گرفته شده برای این شهر استفاده کنند.

پس برگزاری کنکور، عنوان شد که حوزه ثلاث باباجانی دچار مشکل بوده است، به این دلیل که از ۲۱ داوطلب در این حوزه وسایلی نظیر هندزفری، مچ بند، ساعت هوشمند و خودکار دوربین دار، کشف و ضبط شد و آن داوطلبان نیز به مقامات دادستانی و امنیتی تحویل داده شدند.

در آن زمان مدیر آموزش و پرورش شهر ثلاث باباجانی اعلام کرد که هیچ کدام از این متخلفین بومی شهرستان ثلاث باباجانی نبودند و از شهرهای همجوار حوزه انتخابی خود را ثلاث باباجانی انتخاب کرده بودند.

این داوطلبان برای بدست آوردن سهمیه ناچیزی که سازمان سنجش برای این شهر در نظر گرفته بود و همچنین با این دید که سخت گیری در حوزه زلزله زده ثلاث باباجانی کمتر از مناطق دیگر است، حوزه انتخابیه خود را شهرستان ثلاث باباجانی انتخاب کرده بودند.

در کنکور ۱۳۹۹ هنگام برگزاری کنکور، سوالات در فضای مجازی پخش شدند و موج بزرگی از نگرانی را در بین خانواده های داوطلبین به راه انداخت.

ماجرای تقلب در کنکور سراسری چیست؟

فاطمه زرین آمیزی که در سمت سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور بود، در خصوص این ماجرا ضمن تایید پخش شدن سوالات کنکور ۹۹ در فضای مجازی در حین کنکور، گفت که یکی از داوطلبان گروه آزمایشی هنر توانسته گوشی همراه خود را سرجلسه کنکور ببرد و قسمتی از سوالات این آزمون را در شبکه های اجتماعی پخش کرده است.

این داوطلب در بیمارستان طالقانی آزمون میداده است و با سواستفاده از عوامل اجرایی و همچنین شرایط کرونایی خود توانسته بود پس از پایان آزمونِ دروس عمومی از دفترچه سوالات عکس بگیرد و در شبکه های اجتماعی پخش نماید.

متاسفانه در روز بعد نیز با شروع کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی و گروه ریاضی و فیزیک، عکسهایی از دفترچه های کنکور در فضای مجازی پخش شد و برخی کانالهای تلگرامی مدعی شدند سوالات کنکور لو رفته است.

زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش گفت: افرادی در استانهای مختلف دستگیر شدند، طبق برسی های انجام شده در آن زمان مشخص شد که هدف این افراد از ارسال عکس، تقلب نبوده است بلکه قصد القای شبهه در آزمون را داشتند.

پیش از کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ نیز تعدادی کانالهای تلگرامی مدعی شدند سوالات کنکور را میفروشند، عده ای گول این کانالها را خوردند و پولهای گزافی هزینه کردند تا یک شبه ره صد ساله را بروند، در هر صورت تقلب از طرف مسئولانِ برگزاری کنکور در آن سال، تکذیب شد و عده ای نیز مدعی شدند تعدادی پرونده شبهه دار بدون تعیین تکلیف مختومه شد.

همچنین در کنکور سال ۱۴۰۱ نیز شائبه تقلب رخ داد، به این شکل که در آزمون تجربی برخی گفتند، تمام سوالات عمومی و اختصاصی کنکور گروه ازمایشی تجربی در ساعت ۹:۴۹ دقیقه، یعنی فقط چند دقیقه پس از توزیع دفترچه سوالات اختصاصی شماره دو، در یکی از کانالهای تلگرامی قرار داده شده است.

در این فایل حتی دفترچه اختصاصی شماره ۳ که هنوز در آن زمان توزیع نشده بود هم وجود داشت.

چند میگیری کنکور بدی؟ اجاره رتبه برتر برای کنکور

برخی کانالهای تلگرامی با کلیدواژه هایی مانند کنکور ۱۴۰۲، تقلب در کنکور و … در هفته های اخیر، در حال پخش کردن این عناوین بودند و مشخص نیست محتوای آنها در چندین صفحه دیگر در فضای مجازی گستره شده، تا بدین وسیله عده ای از این طریق در آزمون سراسری به اهداف خود برسند و عده ای نیز به نان و نوا برسند.

طبق گزارش خبرگزاری فارس به نقل از یک کارشناس رسانه، تقلب حدود هزار نفر در کنکور سال گذشته محرز شده است، ولی به این دلیل که احراز تقلب آنها زمان برده است، انها الان دانشجو هستند.

در بین روشهای جدید تقلب برخی واقعا قابل باور نیستند و به نظر شوخی هستند.

از جمله یک اسکرین شات که در شبکه های اجتماعی دست به دست میشود و حاوی یک آگهی با این متن میباشد:

عده ای حاضرند هر کاری کنند که بتوانند وارد دانشگاه شوند و عجیب تر اینکه عده ای بخاطر پول دست به هر کاری میزنند.

مطلب پیشنهادی : کنکور مجدد از داوطلبان مشکوک به تقلب


دیدن ویدئو صدا و سیما در این رابطه خالی از لطف نیست


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام استاد افشار.وقتتون بخیر🙂
    تشکر میکنم ازتون که تو همه مدت کنکور از مطالب کانال ها و سایت تون استفاده کردم.🌹🌹خیلی کمکم کرد

    همینا که تقلب میکنن باعث شدن من که سال پیش روزی ۱۲ ۱۳ ساعت درس میخوندم پشت کنکور بمونم.
    کنکور دادم واسه امسال.
    امسال اصلا نه فیلم آموزشی دیدم نه درسنامه خوندم.
    چون پایه قوی داشتم.فقط تست زدم.
    امسال بزرگترین اشتباهم ترمیم معدل بود.نباید واسش وقت میذاشتم.باید تموم تمرکزم رو میذاشتم رو جمعبندی.

    زیست رو کم زدم به خاطر این.
    شایدم روم استرس بود رو دفترچه اول.

    ریاضی رو بالا زدم.
    ۲۸.۹ درصد.

    امیدوارم میکنه.

    تموم تلاشمو کردم امسال.فقط خدا میدونه که همه تلاشمو کردم😢
    ایشالله بشه دندون قبول شم.خیلی دوسش دارم
    از ته دل😢
    کاش خدا زحمتام رو ببینه.

    1. سلامم
      انشااله با اقدامات بجا و به موقع سازمان سنجش حق به حق دار خواهد رسید انشاله

  2. سلام وقت بخیر.
    من از درس فاصله داشتم.و فیزیک رو چون بن طور کامل فراموش کردم نمیتونم خودم با کتاب تست بخونم و چون در دوران مدرسه هم دبیر خوبی نداشتیم نمیتونم صرفا به خوندن درسنامه میکرو به تستها پاسخ بدم. فیلم آموزشی دیدم اما خیلی زمان بره و قصد دارم از یک درسنامه آموزشی تر استفاده کنم. شما چه کتابی رو پیشنهاد میدید؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا