مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

آیا قرار دادن شرط سن برای ورود به شغل معلمی درست است؟

بررسی قانون محدودیت سنی فرهنگیان و دور زدن آن شورای انقلاب فرهنگی

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد شرط سن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: قرار دادن شرط سن برای ورود به معلمی کار درستی نیست، چه بسا در کشورهای پیشرفته، بسیاری از معلمان هنگام استخدام بالای سی سال سن دارند.

به تازگی دیوان عدالت اداری با صدور رای لغو شدن شرایط سنی فرهنگیان، شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان (۱۸ تا ۲۲ سال) را لغو کرد.

متاسفانه این رای جدید در کنکور ۱۴۰۲ انجام نشد، اما در کنکور ۱۴۰۳ این رای لازم الاجرای دیوان عدالت اداری باید اجرا شود. برای شفاف سازی این موضوع شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه ای به بررسی سن ورود داوطلبان به دانشگاه فرهنگیان پرداخت.

رضوان حکیم زاده معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جلسه نقد و بررسی شرط سن برای ورود داوطلبان به آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب معلمان سن است و به بحث سن به عنوان یک قضیه چالش برانگیز کمتر پرداخته شده است.

وی در ادامه افزود: معلمان تاثیر تربیتی فراتر از چارچوب کلاس درس در سراسر زندگی افراد دارند.

به دلیل جمعیت جوان کشور و یک سری شرایط دیگر، تقاضا برای ورود به شغل معلمی زیاد است، بنابراین نباید معیار اصلی برای انتخاب معلم سن داوطلبان باشد.

شرط سنی معلم شدن در کشور های دیگر چگونه است؟

دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران در مورد گزارش های بین المللی برای پذیرش معلمام توانمند، گفت: در سطح بین المللی برای انتخاب معلم دو دسته معیار وجود دارد، یک معیار کمی و دیگری معیار کیفی، در کشورهایی همچون آمریکا، چین، کانادا و همچنین هنگ کنگ به سنجش میزان توانایی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، ویژگی های عاطفی و شخصیتی، شایستگی گفتاری و نوشتاری و همین طور وضعیت فیزیکی داوطلبان پرداخته می شود.

خانم حکیم زاده در مورد گزارش های بین المللی با موضوع انتخاب داوطلبان با سن بالاتر و عملکرد معلمی آنان، بیان کرد: معلمانی که با سن بالاتر و میزان پختگی بیشتر به کار گمارده می شوند، امکان باقی ماندن آن ها در مدارس مناطق محروم بیشتر است.

پژوهشی نیز در مورد معلمان ایرلندی انجام شده است و مشخص شده که داوطلبان معلمی که سن آن ها بالای سی سال می باشد از همکاران جوانتر خود عملکرد به مراتب بهتری دارند.

وی در ادامه گفت: داوطلبانی که سن بالاتری دارند و وارد شغل معلمی می شوند، انگیزه بیشتری دارند و همچنین تعهد بیشتری نسبت به تدریس دارند، در حالیکه افراد جوان تر به معلمی به عنوان شغل نگاه می کنند، بنابراین معلمان با سن بالاتر پتانسیل این را دارند که معلم خوبی شوند و همچنین خود را از لحاظ روانشناسی برای ورود به شغل معلمی مناسب تر و بهتر می دانند.

دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، در ادامه گفتگوی خود گفت: درصد معلمان زیر سی سال در کشور انگلیس به   ۳۹ درصد هم نمی رسد.

در کشورهایی مانند پرتغال، فرانسه، کانادا، کره جنوبی و اسپانیا ۳۶ درصد از معلمان دوره ابتدایی بین ۴۰ تا ۴۹ سال سن دارند و معلمان بالای ۵۰ سال در ایتالیا نزدیک به ۵۰ درصد هستند و همچنین کمترین میزان معلمان بالای ۵۰ سال متعلق به کره جنوبی می باشد که حدود ۱۵ درصد است.

خانم حکیم زاده در ادامه بیان داشت: درصد معلمان بالای ۵۰ سال در دوره ابتدایی در کشورهای اروپایی ۲۶درصد است و درصد معلمان بالای ۵۰ سال در دوره متوسطه در کشورهای اروپایی ۳۴ درصد است.

وضعیت عملکرد دانشجویان بالای 30 سال طبق آمار بهتر است

زمانیکه عملکرد دانشجو معلمان ۳۱ سال به بالا را بررسی می کنند مشخص می شود که این گروه نسبت به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، ۱۲ درصد عملکرد بهتری دارند.

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم به تجربه کشورهای پیشرفته و موفق بپردازیم درصد بالایی از معلمان آن ها بالای ۳۰ سال سن دارند، در صورتیکه ما در ایران به شدت روی معیار سن تاکید داریم و از سایر ملاک ها غافل ماندیم.

قطعا گذاشتن معیار سن برای معلمی صحیح نیست، لذا به کارگیری داوطلبان با سن بالاتر مزایایی دارد که از آن ها غفلت کرده ایم.

قانون دیوان عدالت توسط شورای انقلاب فرهنگی دور زده شد؟

در تاریخ 7 شهریور ماه 1402 جلسه ای توسط شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شد که نتیجه ی آن به پیشنهاد آموزش و پرورش تصمیم نهایی در مورد شرط سنی دانشگاه فرهنگیان به شورای انقلاب فرهنگی سپرده شد!

پس با توجه به اینکه این تصمیم به تازگی گرفته شده و صحبت های ضد و نقیضی در این مورد توسط مسولان مربوطه زده میشود، پس باز هم لغو شرایط سنی و اجرای آن در هاله ای از ابهام فرو رفت و باید ببینیم لغو شرط سنی فرهنگیان در کنکور 1403 اجرا میشود یا دور زده میشود.


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام استاد وقتتون بخیر کی جزییات و شرایط دقیق کنکور ۱۴۰۳مشخص میشه دیگه از بلا تکلیفی کلافه شدیم

  2. سلام وقت بخیر
    من امسال احتمال زیاد بهداشت قبول بشم اما بازم می خوام سال بعد کنکور بدم
    جایی شنیدم تا قبل از اعلام نتایج انتخاب رشته انصراف بدم مشکلی برای ورود به دانشگاه ندارم ؟
    درسته ؟
    اگر خیر ، چه زمانی باید از دانشگاه انصراف بدم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا