مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

تاثیر معدل نوبت اول و مستمر نیمسال اول در کنکور

آیا معدل ترم اول در کنکور سراسری موثر می باشد؟

داوطلبانی که تصمیم به شرکت در کنکور سراسری را دارند بهتر است پیش از هر گونه اقدامی از تمام ضوابط و شرایط کنکور مطلع شوند، همانطور که می دانید سازمان سنجش مسئولیت طراحی و برگزاری آزمون کنکور را بر عهده دارد، در سال‌های اخیر یکی از قوانین مهمی که این سازمان برای ایجاد فضای رقابتی بهتر و عادلانه‌تر در نظر گرفته است، این است که معدل و سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری تاثیر گذار می باشد.

سوال پرتکراری که برای دانش‌آموزان پیش می آید این است که آیا معدل ترم اول در کنکور تاثیر دارد؟

در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال، از نحوه محاسبه معدل ترم اول در کنکور و روش‌ها ترمیم معدل نیز توضیحاتی ارائه می کنیم.

با توجه به تغییرات کنکور در سال های اخیر که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در نتایج کنکور تاثیرگذار می باشد، بنابراین لازم است بدانید که برای کنکور فقط نمرات کسب شده در امتحانات نهایی سال دوازدهم دانش آموزان نظام جدید و همچنین نمرات نهایی سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی داوطلبان نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۳ ملاک قرار می گیرند و ۵۰٪ در نتیجه کنکور تاثیر دارند و قرار است در سال‌های آتی این عدد به ۶۰٪ هم برسد، لذا دانش آموزان و داوطلبان برای نمرات و معدل ترم اول هیچ نگرانی نداشته باشند چون تاثیری در کنکور ندارد.

نمرات مستمر و نوبت اول هیچ تاثیر در کنکور ندارد.

تاثیر معدل در کنکور 1403

در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر معدل به میزان ۵۰ درصد خواهد بود که نسبت به کنکور سال قبل ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. دارندگان مدرک دیپلم نظام جدید دوازدهم و همچنین داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را بعد از سال ۱۳۹۱ اخذ نموده اند و همچنین داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را بعد از سال ۸۴ دریافت کرده اند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد خواهند بود.

تاثیر معدل کنکور فقط مربوط به امتحانات نهایی است، و امتحاناتی که به صورت نهایی کشوری برگزار نمیشود تاثیری در کنکور ندارد.

ترمیم معدل برای کنکور!

یک راه حل برای جبران کمبود نمرات کسب شده در امتحانات نهایی، همین ترمیم معدل می باشد. این امتحانات، در خرداد ماه هر سال برگزار می شوند و هر کسی که نمره زیر ۲۰ گرفته باشد می تواند در این امتحانات شرکت کند و نمرات خود را بالاتر ببرد.

چنانچه در این امتحانات، نمره‌ای که کسب کرده اید، کمتر از نمره قبلی باشد اصلا نگران نباشید، زیرا نمره‌ای که برای شما در نظر گرفته می شود، همان نمره قبلی که بالاتر است، می باشد. اما چنانچه نمره‌ای کسب کرده اید بیشتر از نمره قبلی شما باشد، این نمره به طور سیستمی از طرف سازمان آموزش و پرورش به سازمان سنجش فرستاده می شود و در کنکور شما همان نمره را لحاظ می کنند.

هدف از امتحانات ترمیم معدل چیست؟

بنابر آنچه گفته شد وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد یک رقابت سالم، برای داوطلبانی که نگران تاثیر معدل ترم در کنکور خود هستند یک طرحی ارائه داده است به نام طرح ترمیم معدل!

در صورتی که دانش‌آموزان احساس کردند که در بعضی از دروس ضعیف عمل کرده اند، می توانند با شرکت در طرح ترمیم معدل کنکور این نمرات ضعیف را جبران کنند. در صورت کسب نمره‌ای بهتر از نمرات قبلی، نمرات جدید برای دانش‌آموزان لحاظ می شوند.

تاثیر معدل در کنکور همه آینده تحصیلی داوطلبان را در برمی گیرد؟

اگر فکر می‌کنید با وجود این تغییرات جدید حتما سوابق تحصیلی بیشترین تاثیر را در کنکور دارد باید به شما بگوییم که دچار اشتباه و نگرانی نشوید.

درست است که در سال‌های اخیر تاثیر معدل در کنکور خیلی بیشتر از قبل شده است، ولی به این معنی نیست که خود آزمون کنکور مهم نیست!

شاید دانش‌آموزان زیادی باشند که بتوانند در امتحانات آخر سال معدل ۲۰ بگیرند، ولی متقاضیان کمی می توانند در کنکور هر درس را ۱۰۰٪‌ بزنند و نمره کامل را از آن بگیرند.

همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که در کنکور سراسری برای هر کدام از متقاضیان نمره تراز شده را در نظر می گیرند.

طبق آماری که سازمان سنجش منتشر کرده است،‌ میانگین معدل‌های امتحانات نهایی چیزی بین ۱۱.۵۰ تا ۱۳.۵۰ برای رشته علوم تجربی، ۱۲.۵۰ تا ۱۴.۵۰ برای رشته ریاضی و رقمی حدود ۸.۵۰ تا ۱۱.۵۰ نیز برای رشته علوم انسانی می باشد.

با توجه به این آمار ارائه شده، چنانچه داوطلبان یتوانند معدل بالای ۱۴ کسب کنند می توان گفت که از نیمی از داوطلب‌های کنکور پیشی گرفته اند.

راهکار افزایش معدل کتبی داوطلبان کنکور

از دو سال پیش وزارت آموزش و پرورش به داوطلبانی که نگران پایین بودن معدل خود در امتحانات نهایی و آسیب آن به نتیجه کنکور سراسری خود بودند پیشنهاد طرح ترمیم معدل را داد. برای 20 گرفتن در امتحانات نهایی باید برنامه ریزی و تمرکز کافی داشته باشید.

بنابراین داوطلبان با شرکت در این طرح می توانند در دروسی که نمره نهایی پایینی کسب نموده اند امتحان مجدد بدهند و درصورت کسب نمره بهتر نمره جدید ملاک سازمان سنجش در تاثیر سوابق تحصیلی قرار می گیرد.

اگر به تاثیر ۵۰ درصدی دروس کنکور در نمره نهایی آزمون سراسری و میانگین درصد دروس در کنکور سراسری توجه کنیم باز هم، داوطلبانی که برای درصد بالای ۵۰ درصد درس های عمومی و بالای ۴۰ درصد در دروس اختصاصی کنکور سراسری برنامه ریزی می کنند، بنابراین بهتر است برای تاثیر قطعی معدل، دنبال راهکارهای افزایش معدل باشند، مخصوصا اینکه سوالات امتحان نهایی با توجه به تاثیر قطعی مفهومی تر و سخت شده است.

به امید موفقیت شما در امتحانات و کنکور سراسری

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام
    وقت بخیر
    برای پذیرش در رشته‌های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۴ باید برای پایه یازدهم هم سوابق ایجاد کنیم؟
    منظورم اینه نمرات پایه یازدهم در سال آینده که نهایی میشن توی قبولی رشته‌های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی تاثیر میذارن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا