مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشته

باید و نباید های انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

چه مراحلی باید در انتخاب رشته کنکور سراسری طی شود؟

الزامات در مورد انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ از روز ۳۱ مرداد آغاز شده است و تا پایان روز ۴ شهریور ادامه خواهد داشت. برای انجام فرایند انتخاب رشته لازم است داوطلبان یک سری نکات را مد نظر خود قرار دهند.

همانطور که میدانید کارنامه نهایی داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامل نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی می باشد که در تاریخ ۲۷ مرداد در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر شد.

همچنین دفترچه راهنمای انتخاب رشته در همه گروه های آزمایشی روز ۲۹ مرداد در سایت سازمان سنجش ارائه شد.

طبق آمار سازمان سنجش تعداد کل ثبت نام کنندگان در کنکور امسال تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر بوده است که از این تعداد یک میلیون و ۶۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته در تمام گروه های آزمایشی کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ شدند و میتوانند در دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس های بین المللی و همچنین دانشگاه فرهنگیان انتخاب رشته انجام دهند.

لذا از دغدغه های این روزهای داوطلبان کنکور بحث انتخاب رشته می باشد، اینکه کجا باید انتخاب رشته نمایند، نیاز به مشاور برای انتخاب رشته دارند یا نه؟ و…

۳ پارامتر برای انتخاب رشته وجود دارد که داوطلبان باید به آن دقت کنند، پیش از آنکه درباره ۳ پارامتر توضیح دهیم، پیشنهاد میکنم برای اینکه از وضعیت خود در بحث انتخاب رشته آگاه شوید، میتوانید در سامانه های انتخاب رشته که به صورت رایگان در برخی سایت ها وجود دارند، استفاده کنید.

سامانه های مجازی انتخاب رشته شبیه ساز هستند به صورتی که به شما می گویند سال گذشته با این رتبه و تراز چه کد رشته محل های می توانستید قبول شوید.

همان طور که پیش تر اشاره کردیم سه پازامتر برای انتخاب رشته باید مورد توجه قرار بگیرد:

به چه رشته و شغلی علاقه دارید؟

پارامتر اول: این است که در چه رشته ای علاقه دارید ادامه تحصیل بدهید و میخواهید چه شغلی داشته باشید.

در این بخش یک مشاور انتخاب رشته یا فرد مطلع می تواند در زمینه آشنایی شما با رشته های مختلف و همچنین بازار کار آن ها به شما آگاهی بدهد، اما این نکته را بدانید که هیچ شخصی بهتر از خودتان شما را نمی شناسد و این شما هستید که در نهایت باید رشته مورد علاقه تان را انتخاب نمایید.

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت گفت: ظرفیت سال گذشته به جز رشته دندان پزشکی و رشته های دانشگاه فرهنگیان که افزایشی بوده اند، مابقی تغییر چندانی نکرده است.

در کدام شهر قصد تحصیل دارید؟

پارامتر دوم: نکته بعدی که داوطلبان باید در انتخاب رشته مد نظر بگیرند، شهر است.

در این مرحله باید با مشورت خانواده به این نتیجه برسید که در کدام شهرها می توانید ادامه تحصیل بدهید و برای این انتخاب باید همه جوانب را مد نظر قرار دهید.

کدام دوره تحصیلی انتخاب شماست؟

پارامتر سوم: نیز انتخاب دوره است، یعنی ببینید در کدام دوره های روزانه یا شهریه پرداز می توانید ادامه تحصیل بدهید و انتخاب دوره نیز بهتر است با مشور خانواده انجام گیرد.

امرایی در مورد موضوع اولویت بندی رشته ها در فرم انتخاب رشته گفت:

قبلا یک سری شایعه بر سر زبان ها بود که می گفتند، وقتی واقع بینانه انتخاب رشته نمی کنید و انتخاب هایی که شانس پذیرش کمتری دارید را در اولویت بالا قرار می دهید، شانس قبولی شما کم می شود چون در انتخاب همه داوطلبان با هم مقایسه می شوند.

اما چنین حرفی درست نیست، زیرا در انتخاب رشته به ترتیب رتبه انتخاب های داوطلبان مورد سنجش قرار میگیرد.

14 نکته مهم در مورد انتخاب رشته کنکور سراسری

  • ۱. انتخاب رشته متقاضیان طبق نمره کل رتبه و وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه، شبانه، پردیس ها، پیام نور، غیر انتفاعی و … که در کارنامه درج شده است، انجام می گیرد.
  • ۲. مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته و دقت به تغییرات برخی قوانین و اضافه شدن کد رشته محل های جدید در دفترچه.
  • ۳. توجه به موضوعاتی مانند توانایی، علایق، روحیات، شرایط خانوادگی، توان مالی، شهر محل زندگی و… از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
  • ۴. بررسی و تحلیل بازار کار رشته های مختلف و میزان درآمد آن ها
  • ۵. دقت به نحوه پذیرش رشته های مختلف مانند: گزینش استانی، ناحیه ای، قطبی، کشوری و یا رشته هایی که مخصوص برخی استان های خاص می باشد.
  • ۶. توجه به موضوعاتی مانند نحوه پذیرش زن یا مرد در برخی رشته ها و یا شرایط خاص پذیرش در بعضی رشته ها مانند: مصاحبه، معاینات پزشکی و بررسی صلاحیت های عمومی که در رشته های دانشگاه فرهنگیان و علوم قضایی وجود دارند.
  • ۷. حق انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل از گروه ازمایشی که شرکت کرده اید.
  • ۸. توجه به چیدمان و اولویت بندی کد رشته محل های انتخاب شده، در انتهای دفترچه فرم انتخاب رشته به صورت پیش نویس قرار گرفته است که با مشورت خانواده و مشاور و … ابتدا در آن فرم کدها را بچینید تا میزان خطا پایین بیاید.
  • ۹. داوطلبانی که در چند گروه ازمایشی مجاز به انتخاب رشته شده اند، فقط می توانند در یک فرم مندرج در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org انتخاب رشته نمایند.
  • ۱۰. داوطلبانی که قصد ورود به دانشگاه صرفا با سوابق تحصیلی را دارند، می توانند در همان یک فرم مندرج در سایت سازمان سنجش، کدهای بدون ازمون و با آزمون را همراه با هم وارد نمایند.
  • ۱۲. داوطلبان توجه کنند که انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت جداگانه در سایت دانشگاه آزاد انجام می گیرد.
  • البته داوطلبان رشته علوم تجربی که قصد پذیرش در دانشگاه ازاد در رشته های دندان پزشکی، پزشکی، داروسازی و دامپزشکی را دارند باید در فرم انتخاب رشته سایت سازمان سنجش کدهای مورد نظر را وارد کنند.
  • ۱۳. با توجه به زمان محدودی که در اختیار داوطلبان قرار می گیرد و همچنین حساسیت در درج کد رشته های انتخابی در سایت سازمان سنجش، با دقت زیاد کدها وارد شود و پس از بررسی و ثبت نهایی حتما کد رهگیری را دریافت نمایید و آن را تا زمان اعلام نتایج نزد خود نگه دارید.
  • ۱۴. آموزش دیدن حتی رایگان را در دستور کار خود قرار دهید، شما یکبار انتخاب رشته میکنید و سرنوشت چند سال آینده خود را انتخاب میکنید پس این کار را با آمادگی کامل و گرفتن مشورت انجام دهید.

 

ویدیو موشن گرافیک مراحل کامل انتخاب رشته کنکور سراسری

دانلود ویدیو آموزشی



مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام
    استاد
    میشه بفرمایید ، اگه چندتا رشته مصاحبه داره بزنیم
    همشون دعوت میشیم یا تعداد محدود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا