مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشتهویدیو

بررسی کامل مهاجرت تحصیلی برای رشته های خوب

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور

هر ساله به علت سخت بودن کنکور ایران ، کم بودن ظرفیت در رشته های خاص و دانشگاه های عالی ، پشت کنکور ماندن بعضی از افراد با رتبه های خوب و قبول نشدن در رشته و دانشگاه مورد علاقه ، عده ای از افراد تصمیم می گیرند برای تحصیل به خارج از کشور بروند. در این مقاله قصد داریم پیرامون این مساله صحبت کنیم.

مهمترین علت های مهاجرت برای تحصیل  کدامند؟

  • سختی قبولی و رقابت زیاد در برخی از رشته ها مثل دندان پزشکی، پزشکی و داروسازی
  • نبودن برخی از رشته ها در ایران مثل مد و فشن، رشته های مربوط به حوزه های امنیتی در زشته کامپیوتر
  • ترغیب شدن توسط خانواده و اقوامی که در خارج از کشور هستند یا قصد رفتن به خارج از کشور را دارند.

چرا داوطلبین به علت رتبه بد کنکور اقدام به مهاجرت می کنند؟

عده ای از داوطلبان که در طی سال کنکور با اهمال کاری و تنبلی رتبه های بسیار بدی در کنکور کسب کرده اند و در فکر اینکه با رتبه بد کنکور انتخاب رشته کنیم یا نه؟، وسوسه می شوند که با پول و بدون کنکور و هیچ سختی ای با مهاجرت به رشته مورد نظر برسند ودر آن تحصیل کنند ولی چون در کنکور ایران به دلیل اهمال کاری موفق نشده اند و حوصله درس خواندن و تلاش کردن نداشته اند در خارج از کشور هم موفق نمی شوند. در حالی که با مقابله به تنبلی و پیدا کردن راه حل تنبلی می توان در ایران هم به موفقیت های بزرگ دست یافت و در دانشگاه های معتبر تحصیل نمود.

مزایای کنکور در ایران کدامند؟

درس خواندن در ایران برای فرد از نظر روحی، روانی و مالی کم هزینه تر از درس خواندن در خارج از کشور است. علاوه بر این قبولی در کنکور ایران اعتماد به نفس زیادی را برای فرد به همراه می آورد. همچنین به علت بی ثباتی ارزش پول ایران و کم شدن ارزش آن نمی توان برنامه ریزی دقیقی برای تحصیل در خارج از کشور داشت و ممکن است بعد از چند سال فرد از پس هزینه ها برنیاید و از تحصیل خود انصراف دهد.

احتمال موفقیت بعد از کنکور در ایران و تحصیل در خارج از کشور چقدر است؟

وقتی به آمار نگاه می کنیم می بینیم از هر 100 نفر ایرانی که برای خواندن پزشکی،  دندان پزشکی و داروسازی مهاجرت می کنند تنها 60 نفر موفق به اخذ مدرک می شوند و 40 نفر باقی مانده به علت نگرفتن مدرک، انصراف یا اخراج، موفق به اخذ مدرک نمی شوند.

اما در ایران از هر 100 نفر دانشجوی پزشکی عمومی حدود 90% شان درسشان را به پایان می رسانند و موفق به اخذ مدرک می شوند.

علت موفقیت های بیشتر بعد از عبور از سد کنکور کدامند؟

سختی کنکور و ظرفیت پذیرش پایین دانشگاه ها  از فردی که قبول شده فردی سخت کوش و با اراده می سازد که در مقابل سختی ها آستانه تحمل بالایی دارند. این افراد سعی می کنند به هر نحوی که شده مقتدرو درجه یک و عالی باشند تا به اتفاقات خوب و جایگاه های بالا برسند.

چند نکته برای مهاجرت تحصیلی که باید آنها را بدانیم

  • قبل از هر تصمیمی محاسبه کنید که هزینه های تحصیل در آن کشور برای آن رشته چقدر می شود.
  • آیا به شما بورس تحصیلی تعلق می گیرد یا نه؟آیا آن دانشگاه هزینه های شما را پرداخت می کند یا نه.
  • در صورت بورسیه تحصیلی و پرداخت هزینه های تحصیل از سمت دانشگاه، چند سال مدرک شما در گرو آن دانشگاه خواهد بود و چندین سال باید در آن کشور برای آن دولت کار کنید؟
  • در صورت گرو ماندن مدرک شما در آن دانشگاه، با پرداخت چه مقدار هزینه ای مدرک شما آزاد می شود؟
  • آیا دانشگاه مورد نظر جزو لیست سفید وزارت بهداشت یا وزارت علوم ایران هست یا نه؟

در انتها شما با مراجه به مطلب تحصیل در خارج از کشور  با تمامی مشکلات و پیامدهای احتمالی این کار آشنا خواهید شد.

نبودن دانشگاه مورد نظر در لیست سفید وزارت بهداشت به چه معناست؟

اگر دانشگاهی که فرد در آن تحصیل کرده جزو لیست سفید وزارت بهداشت نباشد و فرد بعد از اتمام تحصیلش قصد بازگشت و کارکردن در ایران را داشته باشد به مشکل بر می خورد و نمی تواند در اینجا مشغول به کار شود و جزو هیئت مدیره بیمارستان شود. حتی می توان گفت همچین فردی برای ادامه تحصیل در ایران هم به مشکل بر می خورد و نهایتا می تواند به عنوان یک پزشک عمومی یک مطب خصوصی بزند و کار کند.

جایگاه پزشکان در کشورهای دیگر چگونه است؟

در برخی از کشورها به اندازه ایران به پزشکان، دندان پزشکان و داروسازان ارزش زیادی نمی دهند و از لحاظ مالی رسیدگی نمی کنند و این مشاغل جزو مشاغل متوسط هستند که اختلاف درامدی زیادی با پزشکانی که در ایران هستند دارند. علاوه بر این برخی از کشورها مثل آمریکا و کانادا مالیات زیادی را از این افراد دریافت می کنند .

با تمام این اوصاف پیشنهاد ما چیست؟

پیشنهاد ما در درجه اول کنکور دادن در ایران و مهیا کردن خود برای شرایط سخت کنکور است که بعد از آن فرد مورد نظر به فردی با اعتماد به نفس و تلاشگر تبدیل می شود.

پیشنهاد بعدی ما تماشای برنامه میراث آلبرتا است که با دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور هستند مصاحبه کرده است و نظرات آنان را در رابطه با تحصیل در خارج از کشور پرسیده است.

در نهایت از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاس گزاریم.

توضیحات کامل استاد علیرضا افشار در مورد بررسی کامل مهاجرت تحصیلی برای رشته های خوب

دانلود ویدیو




نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با این که که به شما ارادت خاصی دارم ، ولی به شدت ضعف اطلاعات در این متن هست .
    اولا که مهاجرت تحصیلی به معنی تنبلی نیست ، به هزاران دلیل هست گ که یکی اش هم اینه که فرد اینده خودش رو در این کشور نمیبینه حتی اگه میلیارد ها پول بهش بدن.
    ثانیا اینکه ، کی گفته مهاجرت تحصیلی اسونه و فقط با مول حل میشه؟ این حرف کاملا غضب گونه هست . آیا گرفتن ایلتس 6,5 به بالا اسونه؟ تا حالا انتحان کردید امتحان ایلتس بدید؟ میدونید چه قدر زحمت داره . میدونید گرفتن پذیرش دانشگاه های خوب دنیا چه قدر سخته و نیاز به نمره ی بالای کارنامه های کل دوران تحصیل داره و اونم با نمرات بالا؟
    به نظرم کمی تند و یکطرفه بود. هر کس برای روش زندگیش که ایران باشه یا خارج دلایل شخصی خودش رو داره و کسی نباید بقیه رو قضاوت کنه و کسی رو برتر یا ضعیف تر جلوه بده.
    لطفا پیام من رو قرار بدید ، خیلی وقت گذاشتم برای نوشتنش ، مرسی از انتقاد پذیریتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا