مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشیانتخاب رشته

نحوه ی اعتراض داوطلبان کنکور به سازمان سنجش

چگونه به اشتباهات کارنامه کنکور سراسری اعتراض کنیم؟

از مسائلی که بسیار زیاد برای داوطلبان کنکوری اتفاق می افتد و می توان به آن اشاره نمود این است که وقتی برخی از داوطلبان با کارنامه ی کنکور خود مواجه می شوند ، به این فکر می افتند که سازمان سنجش در بررسی رتبه و درصد های آنان اشتباه کرده است ؛ به خصوص در زمانی که درصدهای سازمان سنجش با درصدهایی که خود داوطلب در خانه تخمین زده است کاملا متناقض و متفاوت باشد.

زمانی که داوطلبی دچار این مشکل از افکارات شود ، می تواند با مراجعه و ثبت نام در سیستم پاسخ گویی سایت سنجش (در قسمت بالا و سمت راست سایت سازمان سنجش قرار دارد…) اقدام به اعتراض نماید.

نحوه اعتراض در سایت سنجش

نحوه ی انجام ثبت اعتراض در این سیستم هم به این صورت است که دواطلب پس از وارد نمودن اطلاعات فردی خود و ثبت نام ، وارد صفحه ی آزمون ها می شود و سپس باید آزمون ثبت سریع را انتخاب نماید و در نهایت دنبال تیتر مورد نظر خود در سایت بگردد و به صورت نامه ی الکترونیکی اعتراض خودش را درج کند.

در این صورات عزیزانی که مسئول می باشند ، پاسخ برگ داوطلب را مجدد بررسی می کنند و اگر اعتراض او به حق باشد ، اعتراض وارد شده را پیگیری می کنند و با داوطلب معترض تماس می گیرند و به او حق انتخاب رشته ی دوباره را خواهند داد.

نکاتی در مورد  احتمال خطا از سمت سازمان سنجش در کنکور

قبل آن که به این موضوع فکر کنید به بررسی مهم ترین نکات در این زمینه خواهیم پرداخت که متوجه شویم چقدر احتمال این اتفاق است.

اما در سال های قبل چند درصد احتمال خطا از سمت سازمان سنجش وجود داشته است؟

مورد اول) در جواب باید بگویم بسیار کم این اتفاق افتاده است که خطا از سوی سنجش باشد و حتی شاید بتوانم بگویم در %99.9 ماجرا ، مشکل از سمت خود داوطلب کنکوری بوده است.(سنجش در این قضیه بسیار دقیق عمل می کند.)

به طور مثال داوطلبانی وجود داشته اند که با پیگیری زیاد خودشان متوجه شده بودند که در آزمون کنکور زمانی که جواب تستی را پاک کرده اند و تست درست را علامت زده اند ، به این علت که  علامت جواب اولیه خود به سوال را درست پاک نکرده بودند ، دستگاه بررسی پاسخ برگ برای این سوال دوتا جواب در نظر گرفته است و در نتیجه تست مذکور را سوزانده و حتی نمره منفی نیز برای داوطلب کم کرده بوده است.

نکته : اگر داوطلبان بخواهند رتبه و درصد کنکورشان را از سنجش پیگیری کنند ، امکان اشتباه از سمت سازمان سنجش صفر نیست اما احتمال آن نیز بسیار زیاد کم است و در بیشتر مواقع اشتباه از سمت خود داوطلبان است.

با توجه به این که زمان انتخاب رشته کم است چه کنیم؟

توصیه ی بنده به کنکوریان عزیزی که سوال می پرسند مهلت زمان انتخاب رشته کنکور رو به اتمام است و اما هنوز جواب اعتراض ما نیامده است این است که با توجه به کارنامه ی فعلی خودتان انتخاب رشته ی مناسب را انجام دهید.

زیرا که سازمان سنجش در این زمان اعتراضات زیادی از سمت داوطلبان دریافت می کند و سرش بسیار شلوغ می باشد و نباید انتظار داشته باشید به سرعت جواب شما را بدهد ؛ هم چنین احتمال خطا از سمت سازمان سنجش به ندرت ممکن است اتفای بیفتد و اگر به فرض سنجش در کارنامه اشتباه کرده باشد مطمئن باشید شما را حضوری دعوت خواهد کرد و انتخاب رشته ی مجدد را به صورت حضوری انجام خواهید داد.

اعتراض به درج سهمیه اشتباه در کارنامه داوطلبان کنکور

مورد دوم) نکته ی دوم زمانی است که داوطلبان دارای سهمیه کنکوری هستند… ممکن است این سهمیه های مختلف که مشمول بعضی از داوطلبان می شود در کارنامه ی اولیه آنان درج نشوند؛

یعنی رتبه ی داوطلبان را در منطقه در نظر می گیرند نه در سهمیه ای که از آن برخوردار بوده اند….

در این شرایط ممکن است داوطلبی باشد که از سهمیه ی خود مطمئن است و بنا به هر دلیلی به طور مثال کد رهگیری او اشتباه وارد شده باشد و یا استعلام این کد توسط سنجش درست انجام نشده باشد و هر دلیل دیگری شامل این سهمیه نشده باشد.

راه اول) در این صورت این گروه از داوطلبان می توانند بر مبنای داشتن سهمیه ی خود انتخاب رشته نمایند و هنگام ثبت آخر در سنجش (در کنار هر انتخاب کد پنج رقمی وجود دارد) می توانند اعلام کنند که دارای سهمیه هستند و مجددا کد رهگیری سهمیه مورد نظرشان و ارگانی که آن ها را مشمول آن سهمیه کرده است را درج کنند.

راه دوم) این گروه از داوطلبان نیز با مراجعه به سیستم پاسخ گویی سایت سنجش اعلام کنند که دارای سهمیه می باشند. لازم به ذکر است که بگویم خود سازمان سنجش نیز زمان بندی ای مخصوص این دسته از داوطلبان عزیز اختصاص می دهد.

ارسال پاسخبرگ از سمت سازمان سنجش برای داوطلب

مورد سوم) در آخر اتفاق سومی که از نظر بنده نیز بسیار خوب است و با نکته ی اولی که قبل تر گفتم  نیز مرتبط است ، ممکن است پیش آید. سایت سنجش برای تعدادی از داوطلبانی که معترض به درصد و رتبه هایشان هستند ، تصاویر پاسخ برگ آنان را با ایمیل برایشان ارسال می نماید. به طور مثال اگر داوطلبی به درصد حسابان در کارنامه ی کنکورش معترض باشد ، پاسخ برگ حسابان آن داوطلب برایش ایمیل می شود.

اما همان طور که قبل تر نیز ذکر کرده ام ، سنجش دارای درخواست و اعتراض های زیادی در روز های اول است پس نباید انتظار داشت که سنجش این کار را به سرعت انجام بدهد.

نتیجه گیری پایانی در مورد اعتراض به نتیاج اولیه کنکور سراسری

گاهی برخی از داوطلبان کنکوری عزیز به اعلام نتایج انتخاب رشته ی خودشان نیز معترض می شوند که به طور مثال چرا با وجود این که برخی از مشاوران به آن ها می گفتند انتخاب 4 یا 5 ام را قبول می شوند اما  انتخاب 17 ام را آورده اند.

گرچه در انتخاب رشته علیرضا افشار قطعا بهترین نتیجه با توجه  رتبه شما حاصل میگردد و از امید دادن های واهی پرهیز میگردد.

در همین باب نیز سایت سنجش کل فرایند اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته را (امسال در اوایل آبان ماه می باشد) به فاصله ی یک هفته بعد از اعلام آن ، در کارنامه ی نهایی ( کارنامه ی سبز کنکور ) به نمایش در می آورد.

این کارنامه به طور مثال شامل کد رشته ای که داوطلب در انتخاب اول قبول نشده است می باشد و زمانی که دواطلبان معترض به این کارنامه رجوع کنند و خود با آخرین نفری که کد مورد نظر و انتخاب اول شان را قبول شده است مقایسه نمایند ، علت قبول نشدن خودشان را کامل متوجه خواهند شد و به این نتیجه می رسند که سازمان سنجش اشتباه نکرده است.

نکته : داوطلبان عزیز این مسئله درست است که اعتراض حق شما است ، اما ممکن است گاهی به دلیل درگیر شدن الکی با اعتراضات و پیچیده کردن مسائل ، انتخاب رشته ی مناسب خود را از دست بدهید.

برای دسترسی به بیش از 6 ساعت آموزش صوتی و تصویری اختصاصی در مورد انتخاب رشته میتوانید در طرح آموزش انتخاب رشته کنکور سراسری شرکت کنید.

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خسته نباشید
    استاد دختر من از رشته امار دانشگاه سراسری ارومیه قبول شده با رتبه ی ۱۷۰۰۰ متاسفانه بدون اگاهی و اینکه با این رتبه قبول نمیشه همینجوری زدیم، الان که کارتامه ی سبز اومده دیدیم که از مهندسی برق، مکانیک، و اپتیک و لیزر دانشگاه صنعتی هم میشده قبول بشه
    عرضم اینه الان در رشته ی امار ثبت نام کردیم ایا میتونه بعد یک ترم تغییر بده رشته شو؟؟
    واقعا ممنون میشم راهنمایی کنید الان از سایت پیداتون کردم همه سم تقصیر من هست این شرایط

    1. سلام
      آمار ارومیه ثبت نام کنید
      بعدش با وجود نمره کارنامه سبز و موافقیت دانشگاه میشه اقدام کرد برای تغییر رشته در همان دانشگاه ارومیه

  2. سلام خسته نباشید
    استاد بنده در رشته ی روانشناسی قبول شدم و خانواده ام بدون مشورت من اعتراظ زدن و الان بهداشت قبول شدم ولی الان من به روانشناسی علاقه پیدا کردم و اگر در دانشگاه جدید ثبت نام نکنم ایا مشکلی برای من پیش میاد؟
    با تشکر

    1. مشکلی نیست ولی از دانشگاه مبدا (فعلی) نامه بگو بزنند برای سازمان سنجش و اعلام کنند که میخواهی همین جا باشی

  3. سلام.
    بنده در 99/07/24 آزمون استخدامی علوم پزشکی دادم.با مدرک دیپلم.
    انگار که تو شرایتشون دیپلم نداشتن،ولی بنده تو خوداظهاری نوشته بودم که دیپلم دارم و بعد برای من کارت ورود به جلسه صادر شد.الان که کارنامه اومده و قبول شدم میگن که ما دیپلم نمیخواستیم و شما رد هستین.سوال بنده از شما دوست عزیز این هست با توجه به مجاز شدن بنده و دریافت کارت ورود به جلسه از سوی این سازمان کاری میتونم انجام بدم؟؟
    علوم پزشکی شهر بنده میگه به ما مربوط نبوده و شما باید از سازمان سنجش شکایت کنید.
    ممنون میشم جواب بنده رو بدید

    1. سلام
      اطلاع ندارم متاسفانه
      ولی حتما از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی سایت سنجش اقدام کنید

  4. با سلام استاد
    سازمان سنجش اعلام کرد من روانشناسی شهاب دانش قبول شدم ام یه ترم هم درس خوندم حالا از دانشگاه زنگ زدن که شما مدیریت بازرگانی قبول شدی و روانشناسی قبول نشدی شهریه و هزینه کتابها و سه ماه از وقت من به فنا رفته میتونم شکایت کنم آیا پیگیری میشه یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا