مشاوره خصوصی علیرضا افشار
جزوه شیمی یازدهمجزوه و تست شیمیجزوه و نمونه سوال تستی کنکوری

جمع‌بندی مبحث واکنش‌های گرماگیر و گرماده شیمی

جزوه جمع بندی فصل دوم شیمی یازدهم

در این پست جزوه جمع بندی واکنش های گرماگیر و گرماده فصل دوم درس شیمی پایه یازدهم برای دانش آموزان و داوطلبان کنکوری آماده و ارائه شده است.

برای دانلود جزوه جمع بندی واکنش های گرماگیر و گرماده فصل دوم شمی پایه یازدهم به باکس دانلود در انتهای مطلب مراجعه کنید.

تفاوت واکنش گرماده و گرماگیر در چیست؟

تفاوت واکنش گرماگیر و گرماده در این است که واکنش گرماگیر تنها با گرفتن انرژی و به صورت غیر خود به خودی انجام می شود، اما واکنش گرماده انرژی را به صورت گرما، نور یا صدا آزاد کرده و اغلب خود به خودی هستند.

از دیگر تفاوت واکنش گرماده و گرماگیر تفاوت در آنتالپی آن‌ها نیز می باشد.

کاربرد واکنش گرماده و گرماگیر چیست؟

همانطور که می دانید شیمی دنیایی از واکنش ها می باشد، شاید باور نکنید که در هر لحظه هزاران واکنش شیمیایی در حال انجام هستند.

این واکنش ها می توانند انواعی از واکنش های گرماده و گرماگیر باشند. واکنش های شیمیایی همچون واکنش گرماده و گرماگیر با تغییرات دمایی همراه می باشند و این تغییرات دمایی در واکنش های گرماده حتی می تواند منجر به انفجار نیز شود. بنابراین با شناخت و کاربرد واکنش گرماده و گرماگیر در زندگی روزمره بیشتر می توان به ماهیت این نوع واکنش ها پی برد.

از ساده ترین روش های تشخیص واکنش های گرماده و گرماگیر بررسی دمای محیط است.

همانطور که می دانید واکنش گرماده باعث افزایش دمای محیط می شود، درحالی که واکنش های گرماگیر با مصرف گرما باعث کاهش دمای محیط می شوند.

در نتیجه واکنش‌های گرماده و گرماگیر سطح انرژی را تغییر می‌ دهند، بنابراین تغییرات آنتالپی نیز در پی خواهند داشت. توجه کنید که ΔH توسط سیستم تعیین شده و محیط در تعیین آن نقشی ندارد و سیستمی که در محیط، گرما یا حرارت آزاد کند، دارای ΔH منفی می باشد. زیرا آنتالپی فرآورده‌ ها از آنتالپی واکنش ‌دهنده‌ ها کمتر است.

بسیاری از این واکنش ها در زندگی بشر نقش حیاتی دارند. استفاده و کاربرد واکنش های گرماده و گرماگیر در صنعت و زندگی روزمره منجر به فراهم شدن زندگی راحت تری برای بشر می شود. البته در انجام این واکنش ها باید دقت کافی را به عمل آورد. زیرا بعضی از واکنش ها بخصوص واکنش های گرماده ممکن است به صورت انفجاری رخ داده و به انسان آسیب بزنند.

با مطالعه این جزوه در کنار مطالعه کتاب درسی به جمع بندی کلی و مفید در مورد واکنش های گرماگیر و گرماده خواهید رسید و برای امتحانات نهایی نیز به آمادگی و تسلط کافی می رسید.

این جزوه به صورت رایگان در اختیار شما داوطلبان و دانش اموزان قرار گرفته ، به هیچ عنوان به سایتهایی که بابت دانلود این جزوه از شما پول دریافت میکنند اعتماد نکنید.

باکس دانلود

مؤلف: آقای جعفری
پایه تحصیلی : جزوه سال یازدهم
تعداد صفحه : 1
حجم کل :  1MB
منبع: وبسایت علیرضا افشار

دانلود جزوه
در صورت هرگونه نارضایتی یا مشکل میتوانید به بات poshtiban_sitebot در تلگرام پیام دهید.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا