مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری و آزاد تکمیل ظرفیت بهمن ماه ۱۴۰۱

شرایط و مهلت ثبت نام صرفا با سوابق تحصیلی ورودی بهمن ماه سراسری و آزاد 1401

آغاز ثبت نام و انتخاب رشته برای رشته های بدون آزمون در سال تحصیلی ۱۴۰۱

نام نویسی و انتخاب رشته در برخی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بدون شرکت در آزمون سراسری و آزاد و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی آغاز شد، لذا داوطلبان می توانند بدون حضور در آزمون سراسری و تنها با توجه به معدل کتبی دیپلم و شرکت در گزینش این موسسات و دانشگاه ها در رشته های مورد نظر خود مشغول به ادامه تحصیل شوند.


ثبت نام آزاد یا سراسری؟

بر روی عناوین زیر کلیک کنید

انتخاب رشته بدون کنکور سراسری

انتخاب رشته بدون کنکور آزاد


ثبت نام بدون آزمون دانشگاه سراسری (روزانه و شبانه و غیر انتفاعی و…) 1401

طبق مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۱، قوانین و شرایط نام نویسی و انتخاب رشته برای پذیرش در برخی از رشته های تحصیلی بدون شرکت در آزمون سراسری و صرفا با در نظر گرفتن سوابق تحصیلی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دوره های روزانه و نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان، همچنین دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام شد.

بنابراین داوطلبان با توجه به نوع دیپلم خود و همچنین رشته مورد نظرشان برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، بر اساس ظرفیت هایی که در مرحله مهرماه سال ۱۴۰۱، خالی مانده و پذیرش صورت نگرفته و همین طور با توجه به دفترچه راهنما می توانند اقدام به نام نویسی نمایند.

دانلود دفترچه بدون آزمون سراسری

دانلود دفترچه اصلاحات بدون آزمون سراسری

مهلت ثبت نام دانشگاه سراسری صرفا با سوابق تحصیلی

نام نویسی و انتخاب رشته به صورت اینترنتی از تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۱ شروع شده و تا تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد یافت. همچنین برای مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی، داوطلبان می توانند هم زمان با نام نویسی در سامانه اطلاع رسانی سازمان سنجش و آموزش کشور در روزهای ۳۰ آذر ماه تا ۱۰ دی ماه اقدام به ویرایش اطلاعات خود نمایند. نام های پذیرفته شدگان در اواخر دی ماه ۱۴۰۱ توسط سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام عمومی می شود.

مهلت ثبت نام بدون آزمون دانشگاه سراسری از 30 آذر تا 12 دی ماه 1401 میباشد.

ملاک اصلی پذیرش دانشگاه بدون آزمون چیست؟

ملاک پذیرش در رشته های بدون آزمون و صرفا با توجه به سوابق تحصیلی، برای داوطلبان رشته های نظری بر اساس معدل کتبی دیپلم می باشد.

معیار پذیرش برای داوطلبان رشته های فنی و حرفه ای و یا کاردانش ، معدل کل دیپلم آن ها (با توجه به ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی درج شده در دفترچه راهنما) می باشد.

دانلود دفترچه بدون آزمون سراسری

دانلود دفترچه اصلاحات بدون آزمون سراسری

لذا داوطلبان می توانند بدون در نظر گرفتن نوع مدرک دیپلم اقدام به نام نویسی و انتخاب رشته نمایند. سهمیه مناطق یک و دو و سه، همچنین خانواده شهدا، ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت، ایثارگران ۵ درصد ظرفیت و رزمندگان طبق ضوابط درج شده در دفترچه راهنمای ثبت نام، در نظر گرفته می شود.

داوطلبان ‌به این نکته مهم دقت کنند که صورت پذیرفته شدن در رشته های تحصیلی به شیوه صرفا با سوابق تحصیلی و یا رشته محل های با آزمون سراسری سال تحصیلی ۱۴۰۱، می توانند در این مرحله از گزینش نیز شرکت نمایند اما اگر در این مرحله پذیرش شوند، پذیرش قبلی آن ها ملغی می شود و فقط اجازه ثبت نام و ادامه تحصیل در رشته جدید را دارند.

قوانین انتخاب رشته بدون آزمون و تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ۱۴۰۱

قوانین و شرایط نام نویسی و انتخاب رشته برای شرکت در این مرحله از گزینش دوره های تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ به شرح ذیل می باشد:

شرط اول) داشتن مدرک دیپلم نظام آموزشی جدید در رشته های مختلف اعم از نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش، یا داشتن مدرک پیش دانشگاهی (نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی) یا اخذ آن حداکثر تا مورخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ و یا دارا بودن دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم و یا داشتن مدرک کاردانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و یا کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای ، برای تمام داوطلبان لازم می باشد.

به طوری کلی مدارک مورد پذیرش شامل موارد زیر میشود:

  • دارندگان دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید
  • دیپلم چهار ساله نظام قدیم
  • مدرک پیش دانشگاهی
  • مدرک کاردانی
  • مدرک سطح یک حوزه

شرط دوم) دارندگان مدرک دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی هنرستان ها که مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی ندارند ، مجوز نام نویسی و شرکت در این مرحله را ندارند، حتی در صورت نام نویسی و انتخاب رشته به عنوان متخلف شناخته می شوند و طبق ضوابط با آن ها برخورد می شود.

شرط سوم) نام نویسی و انتخاب رشته فقط در سامانه اطلاع رسانی سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org صورت می گیرد. داوطلبان ابتدا باید دفترچه راهنما و اطلاعیه های بعدی آن که در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور قرار داده می شود را مطالعه نمایند، سپس با اطلاع کامل از شرایط و ضوابط اقدام به نام نویسی و انتخاب رشته نمایند.

دانلود دفترچه بدون آزمون سراسری

دانلود دفترچه اصلاحات بدون آزمون سراسری

شرط چهارم) با توجه به اینکه پذیرش دانشجو در این مرحله طبق سوابق تحصیلی و معدل کتبی دیپلم صورت می گیرد، بنابراین تمامی داوطلبان اعم از دارندگان دیپلم نظام آموزشی جدید، نظام سالی واحدی، ترمی واحدی، نظام قدیم چهار ساله دبیرستان و هنرستان ، همچنین دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی هنرستان که مدرک پیش دانشگاهی را اخذ نمودند، باید معدل کتبی و یا معدل کل خود را به صورت صحیح در فرم ثبت نام اینترنتی درج نمایند.

⚠️ تذکر مهم: داوطلبان دقت کنند در صورتی که معدل کل و یا معدل کتبی واقعی با معدل کل و یا معدل کتبی درج شده در فرم نام نویسی مغایرت داشته باشند ، اگر پذیرفته شوند از نام نویسی آن ها ممانعت به عمل می آید و قبولی آن ها ملغی می شود.

تبصره یک: داوطلبان دیپلم نظام آموزشی جدید و نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی و نظام قدیم ، باید طبق توضیحات درج شده در دفترچه معدل کل و معدل کتبی دیپلم متوسطه خود را به طور صحیح و دقیق در کادرهای ۱۶ و ۱۷ فرم نام نویسی اینترنتی، درج نمایند.

تبصره دو: داوطلبان دارای دیپلم فنی و حرفه ای و یا کاردانش نظام آموزشی جدید ، دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای و یا کاردانش نظام قدیم و نظام سالی واحدی و یا ترمی واحدی هنرستان که دارای مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی هستند و معدل کتبی دیپلم را ندارند ، باید معدل کل دیپلم متوسطه خود را دقیق و صحیح در کادر ۱۶ فرم نام نویسی اینترنتی درج نمایند.

شرط پنجم) داوطلبانی که نام نویسی و انتخاب رشته خود را از طریق اپراتورهای کافی نت ها انجام می دهند، حتما به موارد اشاره شده در ذیل دقت نمایند:

مطلب پیشنهادی: آموزش قدم به قدم ثبت نام کنکور

1) پیش از رفتن به کافی نت، فرم پیش نویس ثبت نام را تکمیل نمایند و کد رشته محل های انتخابی را با دقت وارد کنند، همچنین فایل عکسی طبق موارد توضیح داده شده در بند “ب” صفحه ۱۲ دفترچه راهنما آماده کنند و سپس به کافی نت مراجعه نمایند.

2) حضور داوطلب هنگام وارد کردن اطلاعات برای کنترل اطلاعات و عکس، الزامی می باشد و پیش از تایید نهایی باید اطلاعات توسط داوطلب کنترل شده و در صورت وجود اشتباه، سریعا اشتباه را اصلاح نماید.

3) همچنین داوطلب پس از انجام ثبت نام و انتخاب رشته، حتما یک برگ پرینت از اطلاعات برای کنترل و نگهداری در پرونده شخصی تهیه نماید.

4) داوطلبان توجه داشته باشند که در انتهای ثبت نام و انتخاب رشته، شماره پرونده ۷ رقمی و کد رهگیری ۱۶ رقمی را از سیستم دریافت نمایند.

⚠️ تذکر مهم: عدم ارائه شماره پرونده ۷ رقمی و کد رهگیری ۱۶ رقمی توسط سیستم، نشانه عدم ثبت نام و انتخاب رشته کامل می باشد و باید دوباره تمام مراحل ثبت نام و انتخاب رشته از ابتدا تکرار شود. داوطلبان شماره پرونده و کدرهگیری نام نویسی خود را باید تا انتهای مراحل پذیرش نزد خود نگه دارند.

هزینه ثبت نام دانشگاه سراسری صرفا با سوابق تحصیلی 1401

شرط ششم) پرداخت هزینه نام نویسی در این مرحله به صورت اینترنتی می باشد ، لذا داوطلبان باید به وسیله کارت های بانکی عضو شبکه شتاب (که پرداخت الکترونیکی آن ها فعال است) به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور مراجعه نموده و مبلغ ۷۵۰ هزار ریال معادل ۷۵ هزار تومان را به عنوان وجه ثبت نام پرداخت کنند تا بتوانند سریال ثبت نام را خریداری نمایند.

در ضمن داوطلبان مبلغ ۱۲ هزار ریال نیز بابت هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه پرداخت می نمایند.

شرط هفتم) داوطلبان می توانند بدون در نظر گرفتن نوع مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی ازهمه گروه های تحصیلی و رشته های درج شده در دفترچه راهنمای پذیرش با توجه به سوابق تحصیلی (گروه های تحصیلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی) اقدام به انتخاب کد رشته های مورد علاقه خود نمایند.

در ضمن پروسه گزینش آن ها طبق نوع مدرک دیپلم و همچنین رشته انتخابی بر اساس جدول شماره شش درج شده در دفترچه راهنما صورت می گیرد.

دانلود دفترچه بدون آزمون سراسری

دانلود دفترچه اصلاحات بدون آزمون سراسری

شرط هشتم) داوطلبان توجه نمایند به دلیل اینکه نام نویسی و انتخاب رشته در این مرحله تماما به روش اینترنتی و مجازی انجام می گیرد، پس از اتمام مراحل ثبت نام و تکمیل فرم اینترنتی و همچنین انتخاب رشته، اخذ و نگهداری کد رهگیری ۱۶ رقمی الزامی می باشد.

کد رهگیری ۱۶ رقمی پس از پایان مراحل ثبت نام و انتخاب رشته توسط سیستم ارائه می شود، داوطلبان حتما از فرم نام نویسی نهایی خود که حاوی کد رهگیری نیز می باشد، پرینت تهیه و نگهداری نمایند.

شرط نهم) پس از پایان مراحل نام نویسی و انتخاب رشته و دریافت شماره پرونده ۷ رقمی و کد رهگیری ۱۶ رقمی خود، در صورت وجود اشتباه در اطلاعات ثبت نامی داوطلب، از انجام ثبت نام و انتخاب رشته مجدد و یا مکاتبه با سازمان سنجش و آموزش کشور خودداری کرده و داوطلب می تواند به قسمت ویرایش اطلاعات در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور در بازه زمانی نام نویسی و انتخاب رشته ( از ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ تا ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱ ) مراجعه نموده و اطلاعات ثبت نامی خود را تصحیح نماید.

⚠️ تذکر: توجه داشته باشید که به تقاضاهای کتبی واصله برای ویرایش اطلاعات اشتباه ترتیب اثر داده نمی شود.

شرط دهم) هر زمان که مشخص شود داوطلب حقایق را پنهان نموده و یا یکی از شرایط و ضوابط درج شده در دفترچه را دارا نمی باشد، در هر مرحله ای که باشد اعم از ثبت نام پذیرفته شدن، حین تحصیل در دانشگاه و… به عنوان متخلف شناخته می شود و همچنین از ادامه تحصیل در رشته انتخابی محروم خواهد شد.

شرط یازدهم) شروع دوره های نام برده در رشته ها و دانشگاه های پذیرش شده با شرط رسیدن تعداد قبول شدگان به حد نصاب برای تشکیل کلاس خواهد بود.


آغاز نام نویسی و پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

نام نویسی و انتخاب رشته تکمیل ظرفیت بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی در دو مقطع کارشناسی پیوسته و کاردانی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است.

براساس اعلام دانشگاه آزاد اسلامی، ثبت نام و انتخاب رشته بدون آزمون و صرفا طبق سوابق تحصیلی در دو مقطع کارشناسی پیوسته و کاردانی ناپیوسته جهت تکمیل ظرفیت پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ ۳۰ آذرماه شروع و تا تاریخ ۱۲ دی ماه ادامه خواهد یافت.

داوطلبان شرکت در این مقاطع تحصیلی می توانند به پایگاه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی اینترنتی www.azmoon.org مراجعه نمایند و ابتدا با دانلود و مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام، با آگاهی کامل از شرایط و ضوابط دانشگاه آزاد اسلامی، اقدام به تهیه کارت اعتباری و همچنین نام نویسی و انتخاب رشته کنند.

هزینه ثبت نام در تکمیل ظرفیت بهمن ماه و صرفا با سوابق تحصیلی 1401 دانشگاه آزاد 1,000,000 ریال یا 100 هزار تومان میباشد.

دانلود دفترچه بدون آزمون آزاد (کارشناسی پیوسته)

دانلود دفترچه بدون آزمون آزاد (کاردانی ناپیوسته)

این پست و بخشنامه مداوم بروز خواهد شد و تمامی تغییرات در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
ارسال پیام در اپلیکشن واتساپ و ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. سلام خسته نیاشید میشه در مورد ثبت نام جدید دانشگاه تربیت معلم هم توضیح بدین؟ ایا دانشگاه تربیت معلم الان دانشجو قبول میکنه؟ممنون میشم کامل توضیح بدین

    1. سلام
      فقط با کنکور هست و دو مرحله ای و تازه مصاحبه هم داره
      الان کسی نمیتونه بره
      الان فقط بدون آزمون پذیرش دارند

  2. سلام.تکمیل ظرفیت با آزمون برای رشته های مثل پرستاری انجام میشه یا نه؟؟؟

  3. با سلام.من درحال حاضر ترم آخر کاردانی رشته نقاشی الزهرا شیراز هستم،بنده برای کارشناسی ناپیوسته بدون آزمون دانشکده فنی ثبت‌نام کردم و آموزشکده فنی دختران ساری قبول شدم،و فقط ثبت‌نام اولیه در سایت بوستان رو انجام دادم مدارکم رو برای فنی ساری پست نکردم،اگر من امسال به آموزشکده فنی دختران ساری نرم ایا محروم میشم برای سال آینده مهر 1402؟وآیا الان من میتونم توی ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دانشکده دیگری رو انتخاب کنم مثلاً فنی شریعتی تهران

    1. سلام
      محرومیتی شامل حال شما نمیشه و تا جایی که من میدونم تکمیل ظرفیتی نداریم ؛ مگر رئیس جدید سنجش این لطف در حق بچه ها کنند

  4. سلام وقتتون بخیر بنده داوطلب رشته روانشناسی بدون کنکور آزاد ورامین هستم معدل کتبی بنده ۱۰.۳۳ می باشد به نظرتون قبول میشم یا ترمیم معدل انجام بدم؟

  5. سلام وقتتون بخیر
    نتیجه تکمیل ظرفیت براساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد کی میاد؟ کجا باید چک کنم نتیجه رو ؟
    لطفا جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا