مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

خرید و فروش صندلی پزشکی و دندانپزشکی و پیراپزشکی

بدون کنکور در رشته پزشکی دانشگاه تهران و شهید بهشتی تحصیل کن!

بحث پذیرش دانشجو در رشته پزشکی و فروش صندلی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی، تخلفی است که همواره بین داوطلبان کنکور وجود داشته است همانطور که بحث خرید و فروش سوالات کنکور سراسری و صندلی دانشگاه همیشه داغ است.

وزارت بهداشت در پی نشر این خبرها، اعلام کرد که خرید و فروش صندلی پزشکی در تمام دانشگاه های دولتی و آزاد غیرقانونی می باشد.

با افراد و موسسات خاطی که آگهی در مورد فروش، خرید یا رزرو صندلی برای دانشجویان منتشر کرده اند و قیمت نیز برای آن تعیین کرده اند، به صورت جدی برخورد قانونی صورت میگیرد و مجازات سنگینی برای آن ها در نظر گرفته شده است.

خرید صندلی پزشکی از کی شروع شد؟

الهه جعفرزاده در این رابطه می گوید: پذیرش دانشجو به صورت پولی و تحت عنوان (پذیرش دانشجو بدون کنکور) و یا (خرید صندلی دانشگاه) بحث تازه ای نیست و سابقه آن به اوایل دهه هشتاد و سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ برمی گردد.

این مسئله از زمانی شروع شد که تعداد داوطلبان زیادی، خواهان تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی شدند، همین امر سبب شد تا برخی اشخاص یا موسسات اقدام به دریافت پول های کلان برای پذیرش دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی کنند.

داوطلبانی که علاقمند به تحصیل در رشته پزشکی هستند ولی قبولی در رشته پزشکی به هر دلیلی برایشان مقدور نمی باشد، متقاضی اصلی چنین تبلیغاتی هستند.

متاسفانه در این بین افراد یا موسساتی وجود دارند که با تبلیغات گسترده، مدعی هستند که می توانند با دریافت مبالغ بسیار زیاد، داوطلبانی که به رشته های پزشکی و پیراپزشکی تمایل دارند را با روش خرید صندلی پزشکی یا پذیرش دانشجوی پزشکی بدون شرکت در کنکور سراسری را به دانشگاه بفرستند.

بنابراین چنین وعده هایی برای افرادی که به دنبال تحصیل در رشته پزشکی آن هم بدون کنکور هستند، جذاب و وسوسه کننده است، چون رشته هایی مانند پزشکی و داروسازی و دندان پزشکی جزو رشته هایی با درآمد بالا محسوب می شوند، همچنین بازار کار خوبی دارند، لذا داوطلبی که وارد دانشگاه می شود و سپس به بازار کار راه می یابد، هزینه گرافی که برای خرید صندلی دانشگاه صرف نموده جبران می شود.

قیمت صندلی پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه سراسری و آزاد تهران و شهید بهشتی

با برخی از مشاوران چنین سایت هایی گفتگویی انجام داده ایم و از شرایط پذیرش، هزینه ها و روند انجام کار به عنوان متقاضی پرس و جو کرده ایم، توضیحات یکی از این موسسات به شرح زیر است:

هزینه های دریافتی برای رشته های پزشکی از جمله پزشکی عمومی و دندان پزشکی و .. در دانشگاه آزاد تهران معادل ۲۵۰ میلیون تومان، دانشگاه بهشتی ۳۵۰ میلیون تومان و دانشگاه آزاد به جز تهران ۲۶۰ میلیون تومان است.

برای پذیرش در رشته های پیراپزشکی از جمله پرستاری، مامایی، اتاق عمل و … در دانشگاه آزاد ۲۰۰ میلیون تومان، دانشگاه بهشتی ۲۷۰ میلیون تومان و دانشگاه آزاد به جز تهران ۲۱۰ میلیون تومان دریافت می شود.

همچنین برای دانشگاه های دولتی به قسمت هر مقطع ۲۰ میلیون اضافه می شود.

مطابق با گفته های این موسسه، فرآیند انجام کار به این شکل انجام می شود که ابتدا پرونده سازی لازم برای فرد در خصوص شرکت در کنکور صورت می گیرد، در دانشگاه ها رتبه های قبولی رشته های اعلام شده و تعدادی ظرفیت اعلامی آن سالِ دانشگاه قبل از برگزاری کنکور رزرو می شود، شخص حقیقی با شرکت در کنکور این رتبه رزرو را حفظ نموده و هنگامی که متقاضی برای پذیرش تقاضا می کند، مشخصات فردی او با فرد دارنده رتبه جابجا می شود، بنابراین شخص یه صورت قانونی در دانشگاه پذیرش می شود.

همچنین در گفتگو با موسسه دیگری مدعی شدند: مراحل کار به این شکل است که نسبت به رشته و واحد دانشگاهی، رتبه قبولی برای متقاضی گرفته می شود.

حتی کارنامه قبولی کنکور در سایت رسمی سنجش ثبت می شود و فرد مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود می شود. در مرحله بعدی اسم فرد وارد لیست ثبت نام دانشگاه می شود.

همچنین انتخاب رشته در شهریور ماه به عهده موسسه مورد نظر می باشد و در هفته اخر شهریور یا نهایتا تا هفته اول مهرماه، متقاضی می تواند به دانشگاه مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را انجام دهد و همچنین شماره دانشجویی و کارت دانشجویی را دریافت می نماید.

برخی دیگر از این موسسات برای جلب توجه متقاضی و از بین بردن شک و شبهه آن ها، عکسی از تاییدیه پذیرش صادره از طرف سازمان سنجش را ارائه می دهند و ادعا می کنند که مشتری های قبلی خود را با همین روش به دانشگاه فرستاده اند و توانایی فرستادن متقاضیان جدید به دانشگاه با همین روش را دارند.

قبول چنین راهکاری برای دانشجو شدن کارِ افراد ساده و فریب خورده است، ولی نباید از این واقعیت نیز غافل باشیم که عطش قبولی در دانشگاه تحت رشته های پزشکی و پیراپزشکی بسیار فریبنده است که دور از ذهن نیست، بسیاری از متقاضیان مجاب شوند تا برای رسیدن به علاقه خود، در دام این افراد گیر بی افتند.

تکذیب وزارت بهداشت و سازمان سنجش کشور در مورد خرید صندلی دانشگاه

علی رغم پیگیری های رسمی از سوی برخی خبرگزاری ها و گفتگو با روابط عمومی معاونت آموزش وزارت بهداشت و مسئول دفتر معاون آموزشی وزارت بهداشت، متاسفانه سوالات خبرنگاران بی نتیجه ماند.

علاوه بر این روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت پیش از انتشار گزارش از طرف خبرگزاری ها در مورد فعالیت برخی سایت ها و کانال ها برای فروش صندلی پزشکی، در تاریخ ۶ شهریور ماه تکذیبیه ای زود هنگام برای گزارشی که هنوز منتشر نشده است و در رسانه ها نیز محتوایی حاوی این خبر، منتشر نشده است را به نقل از دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سایت این سازمان اعلام نمود:

مطابق با گفته های دکتر جلیل کوهپایه زاده، خبر پذیرش دانشجوی پزشکی بدون کنکور کنکور دروغ و شایعه است و صحت ندارد.

او در ادامه درباره جذب دانشجوی پزشکی بدون کنکور گفت: ورود به دانشگاه های دولتی و آزاد، از طریق شرکت در کنکور سراسری امکان پذیر می باشد و مسئله فروش صندلی پزشکی صحت ندارد.

تنها راه ورود به دانشگاه های علوم پزشکی نیز شرکت در کنکور سراسری برای پذیرش سهمیه دولتی، یا استفاده از سهمیه خودگردان یا شهریه پرداز است.

در این گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت افزود: دانشجویان چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران، بدون ازمون کنکور نمی توانند در رشته های وابسته به وزارت بهداشت ادامه تحصیل دهند، بنابراین باید توجه داشت که تبلیغ و درج مطالبی برای جذب دانشجو بدون کنکور شایعه و نادرست است.

در نتیجه ارگان های زیربط باید با نظارت بیشتر جلوی سواستفاده این شرکت ها را بگیرند و اجازه فعالیت به آن ها داده نشود.

دلی تبلیغ گسترده فروشنگان صندلی پزشکی و دندانپزشکی و پیراپزشکی بدون کنکور

همانطور که می دانید میزان فعالیت و تبلیغات سایت ها و کانال ها در زمینه فروش صندلی رشته های پزشکی در دانشگاه ها بسیار گسترده می باشد و وزارت بهداشت نیز نیروی اجرایی مورد نیاز برای ممانعت و جلوگیری از این قبیل تخلفات را ندارد، اما این سوال پیش می آید که این وزارت خانه به جز اعلام غیرقانونی بودن ِ فروش صندلی دانشگاه، برای جلوگیری از این اقدام که در تضاد با عدالت آموزشی می باشد، چه اقداماتی برای شناسایی افراد احتمالی که با این روش غیراخلاقی وارد دانشگاه شده اند، ترتیب داده است؟

در صورتی که مسئول روابط عمومی معاونت آموزشی با خبر تکذیبیه ای تحت عنوان (خبر جذب دانشجوی پزشکی بدون کنکور کذب می باشد) عجله نمیکرد، سوالاتی در این زمینه مطرح میشد و البته میتوانست برای کسانی که ممکن است به این سایت ها و کانال ها اعتماد کنند و فریب بخورند، راهگشا باشد.

به دلیل اهمیت بالای این موضوع، سوای وزارت بهداشت بقیه نهادهای زیربط باید تمرکز جدی بر فعالیت های این افراد و موسسات داشته باشند و با پیگیری دقیق ادعای خلاف قانون آنان، برخورد قانونی با متخلفان را اعمال نمایند و نتیجه آن را نیز اطلاع رسانی کنند تا چنین موسساتی نتوانند با آسودگی خاطر فعالیت کنند و عاشقان دانشگاه و خانواده های آن ها را فریب دهند تا مبالغ کلانی از این راه به جیب بزنند.

جمعبندی نهایی در مورد خرید صندلی پزشکی و دندان پزشکی و پیراپزشکی

هیچکس نمیتواند به طور قطعی منکر این قضیه شود چون بر اساس اخبار منتشر شده در گذشته با افراد متعددی برخورد شده از جمله فروشنده، مقام دانشگاهی و حتی دانشجو و…

اما مهم تر از همه این است که فضای خرید و فروش صندلی پر از کلاهبرداری و وعده های پوچ است. 99 درصد این وعده ها سرابی بیش نیست و با کارت های اجاره ای و مدارک جعلی صورت میگیرد، به جز این مورد حتی اگر یک درصد امکان این کار باشد و شما از راه غیر قانونی وارد دانشگاه شوید عمل مجرمانه انجام داده اید و اگر روزی این موضوع به هر دلیلی مثلا دخالت سازمان های بازرسی مربوطه، تغییر ریاست دانشگاه، لو رفتن شخص فروشنده و… برملا شود حداقل جریمه ی شما محرومیت چند ساله یا دائمی از تحصیل است!

پس عقل سلیم حکم میکند از راه درست و اصولی درس بخوانید و موفق شوید تا بازیچه ی این افراد نشوید.


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

13 دیدگاه

  1. سلام
    استاد میشه درخصوص همزمان خوندن دانشگاه و کنکور یک کلیپ بسازید

    ممنون

    1. سلام
      کار سختی هست ولی نشدنی نیست
      واحد کم بردار . شهر خودت یا نزدیک خودت باش
      سعی کن تا جایی که میشه درس سر کلاس استاد یاد بگیری تا نزدیک امتحان میان و پایان ترم به مشکل نخوری
      اگر برنامه ریزی دقیق داشته باشی مشابه یک مدرسه ازت وقت میگیره

      1. چشم ولی ترم دو پرستاری ام ، همشم اختصایی از ریسک نه یا ده ترمه شدن میترسم

  2. سلام استاد چرا راجب ما پست کنکپری ها نطام قدیم چیجزی نمیگین ؟با این شنیدع ها شانس قبولی پزشکی وجود ندارع؟اگ ندارع چرا الکی امید داشته باشیم و وقت تلف کنیم

    1. سلام
      تراز بندی و سیستم رتبه بندی برای فارغ التحصیل مورد اشکال هست
      اونو درست کنند حل میشه ماجرا

  3. ببخشید استاد مگه قراره تغیر بدن تراز بندی رو؟میشه امید وار بود یعنی ؟

  4. سلام آقای افشار
    ببخشید به نظر شما امسال پزشکی روزانه/آزاد/پردیس تا چه رتبه کشوری
    قبولی میده؟

    1. سلام
      نهایت ۶ هزار منطقه دو
      افزایش ظرفیت خاصی اتفاق نیفتاد

  5. سلام استاد کسی ک پزشکی تعهدی اورد تو همین کنکور امسال حدود درصد و معدلش چند بوده تقریبا ؟

    1. سلام
      بذار جواب قبولی ها بیاد بعد بپرس
      کسی هنوز چیزی نیاورده

  6. سلام وقت بخیر
    برای دندانپزشکی شهریه پرداز یا آزاد باید چه رتبه ای توی منطقه ۳ داشته باشیم؟
    تراز کنکور و سوابق چقد باشه و معدل چند باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا