مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انگیزشی کنکور

راز و رمز موفقیت و طول عمر نابغه ای به اسم نیکلا تسلا

تسلا نابغه بزرگ قرن بیستم چه داستانی داشت و راز عمر طولانی وی چه بود؟

نیکلا تسلا که تحت عنوان نابغه بزرگ قرن بیستم شناخته می شود با استفاده از یک سری ترفند ساده، قوانین سنتی و قدیمی را زیرپا گذاشت و با اینکار طولانی‌تر از بقیه زندگی کرد.

دانشمندی عجیب که هرگز بیش از ۲ ساعت نخوابید و دارای شخصیت مرموز و عجیب و غریب که وی را در مرز میان یک “نابغه خلاق” و “دانشمند دیوانه” قرار می‌دهد.

نیکولا تسلا یکی از مشهورترین چهره ‌های ماندگار جهان علم می باشد که در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ متولد شد. وی مخترع، فیزیکدان، مهندس و یکی از پیشگامان اکتشافات مهندسی برق محسوب می شود. تسلا در سه کشور، کرواسی، صربستان و آمریکا به عنوان قهرمانی ملی مورد تجلیل می باشد.

از همکاری با توماس ادیسون تا رقابت با او

تسلا مدتی در نیویورک زندگی می کرد و در این مدت برای توماس ادیسون کارهای مهندسی می کرد. سپس تسلا به دلیل مخالفت ادیسون با افزایش حقوق از شغل خود استعفا داد. علاوه بر این مشکل نیز ادیسون حاضر نبود نظرات تسلا در مورد جریان برق متناوب را قبول کند، به گونه‌ای که وی جریان برق مستقیم را برتر از جریان برق متناوب می‌دانست.

نیکلا تسلا در سال ۱۸۸۸ طرحی جدید از موتور القایی برای انجمن مهندسان برق و الکترونیک معرفی کرد. وی وسیله ای برای القای جریان الکتریکی در یک قطعه آهن اختراع کرد که بین دو سیم پیچ الکتریکی می‌چرخید و این قطعه چرخان مغناطیسی، هنگامی که با بهره گیری از نوعی انرژی مکانیکی شروع به چرخش می‌کرد، می توانست جریان AC تولید ‌کند.

نیکلا تسلا در پایان قرن نوزدهم رقیب توماس ادیسون به شمار می رفت. او در واقع در سال ۱۸۹۰ مشهورتر از ادیسون به نظر می رسید، به صورتی که اختراع نیروی منبع جریان الکتریکی چند فازه باعث شهرت جهانی برای او شده بود. تسلا که بیشتر به دلیل قابل استفاده کردن جریان برق متناوب (AC) معروف است دارای ۱۱۲ مجوز ثبت اختراع از کشور آمریکا می باشد. این دانشمند و مخترع بزرگ با اینکه در طول حیات خود به ثروت دست یافت اما تمام آن را برا پژوهش‌ های علمی صرف کرد.

عمر طولانی نیکلا تسلا، تسلا چقدر عمر کرد؟

لازم به ذکر می باشد که حتی نیکلا تسلا هم عمری ابدی نداشت، وی در تنهایی و فقر در هفتم ژانویه سال ۱۹۴۳، از دنیا رفت. زمانی که نیکلا تسلا درگذشت آزمایشگاه او تقریبا سی سال بود که تعطیل شده بود. تسلا در یک هتل در شهر منهتن آمریکا زندگی می‌کرد و شنیده ها حاکی از آن است که تسلا در سال‌های آخر زندگی‌ خود رفتارهایی بسیار عجیب از خود نشان می داد. وی زمان زیادی از زندگی خود را برای رسیدگی به کبوترهای وحشی در پارک‌های شهر نیویورک صرف می‌کرد. در همان سال ها تسلا در تلاش بود تا به تشویق اتحاد جماهیر شوروی “پرتو مرگ” بسازد که همین موضوع توجه مقامات FBI را به خود جلب کرده بود.

عمر طولانی نیکلا تسلا، تسلا چقدر عمر کرد؟

شاید این موضوع غم انگیز به نظر برسد که فردی مانند تسلا از یک سو نگران غذا دادن به پرنده‌ها بود و از سوی دیگر در فکر سوخت‌ رسانی به ماشین های جنگی بود، اما چیزی که در زندگی و مرگ نیکلا تسلا جلب توجه می‌کند: طول عمر و سن وی بود.

تسلا در حالی در سن ۸۶ سالگی درگذشت که در آن زمان میانگین امید به زندگی در آمریکا فقط ۶۲.۴ سال بود. حتی امید به زندگی در کشور محل تولد نیکلا تسلا، یعنی کرواسی ۶۵ سال بود، بنابراین طول عمر این دانشمند در آن سال ها، یک دستاورد بزرگ به نظر می‌رسید.

سال‌های اولیه زندگی تسلا و مبتلا شدن به وبا

نیکلا تسلا که یک دانشمند بزرگ می باشد در سال‌های نخستین زندگی‌ خود که در روستایی به نام اسمیلیان زندگی می کرد، در محاصره مرگ، سربازی اجباری و بیماری قرار گرفت و در آن روزهای سخت تسلا که فقط ۵ سال داشت برادر بزرگتر خود را به نام دین از دست داد. به نظر می رسد همین روال زندگی باعث شد تا او برای افزایش طول عمر خود دست به کار شود و به سراغ روش ها و راهکارهای علمی برود.

پدر نیکلا یک کشیش ارتودوکس اهل صربستان بود و می‌خواست تا پسرش نیکلا نیز در مسیر او پیش برود. ولی فشارهای پدر نیکلا فقط باعث شد تا وی به دنبال علم برود و بتواند به سوالات خود پاسخ دهد. وی در کتاب بیوگرافی‌ خود، به توصیف کنجکاوی‌های علمی خود و ترکیب آن با میل ذاتی‌ خود برای سرپیچی کردن از پدرش پرداخته است. وی در قسمتی از کتاب خود نوشته است، زمانی که به بیماری وبا مبتلا شده بودم و ۹ ماه در بستر بیماری بودم، در آن شرایط با زیرکی از نگرانی پدر خود استفاده کرده تا بتواند در مسیری که دوست دارد حرکت و پیشرفت کند.

ظاهرا در آن روزهای بیماری وبا نیکلا تسلا به پدرش گفته است که بهبودی من به این موضوع بستگی دارد که پدرش به او اجازه دهد تا در رشته مورد علاقه خود یعنی مهندسی تحصیل نماید و پدر نیز به او قول داده که او را به بهترین موسسه فنی دنیا برای تحصیل می فرستد.

دوره های آموزشی که نیکلا تسلا گذراند

بنابراین نیکلای جوان در چند دوره آموزشی در چند موسسه فنی معتبر مانند، کارلشتات آلمان، گراتز اتریش و دانشگاه پراگ جمهوری چک شرکت کرده است. پس از اتمام تحصیل در آن موسسه ها نیکلا به بوداپست می رود، اما پس از اینکه ایده‌های وی در مورد موتور القایی به نتیجه نرسید، به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا فناوری‌های مختلفی همچون فناوری رادار، فناوری اشعه ایکس، کنترل از راه دور و میدان مغناطیسی دوار را اختراع نمود.

اما می توان گفت که ابتلا به بیماری وبا در سال های اولیه زندگی نیکلا، باعث برانگیخته شدن شور و شوق دیگری در وی شد: از جمله درک و شناخت و همچنین محافظت از جسم خود به صورتی که مانند یکی از ماشین‌های پیچیده‌ با جسم و بدن خود رفتار می کرد.

نیکلا تسلا در یک مصاحبه‌ای در سال ۱۹۳۵ گفت: من به بدن انسان به چشم یک ماشین نگاه می‌کنم و با احترامی که یک ماشین سزاوار آن است، با بدن انسان رفتار می‌کنم. همانطور که ماشین را به درستی روغن‌کاری و تمیز می‌کنم و مراقب هستم که مشکلی برایش ایجاد نشود.

تسلا در آن مصاحبه به ارائه جزئیاتی در مورد عادات سلامتی و راهکارهای بهداشتی‌ خود که منجر به طول عمر وی شده است نیر پرداخت.

تسلا و تلاش وی برای داشتن عمری جاودان

در ماه مارس سال ۱۹۳۵ مجله فرهنگ فیزیکی به سوژه “جوانی و قدرت نیکلا تسلا در ۷۸ سالگی” اشاره کرد. نیکلا نیز هشت سال پیش از مرگ خود به خبرنگار گفته بود: در فاصله دو سال مانده به هشتاد سالگی، به اندازه بیست سالگی‌ام سرحال و قبراق هستم.

اولین اینفلوئنسر بدنسازی در آمریکا برنار مک فادن بود که در برنامه‌ خود به فلسفه‌های سلامتی با تاکید بر رژیم غذایی و فعالیت بدنی می‌ پرداخت. همچنین ایده‌های “سلامت خانه” وی در آمریکا از محبوبیت زیادی برخوردار بود و زیر نظر او ورزش برای عموم ترویج یافت.

مک فادن در سال ۱۸۹۹، یعنی در همان سالی که نیکلا تسلا یکی از تئوری‌های خود را تحت عنوان “نوسانگرهای فرکانس بالا برای اهداف الکترودرمانی” درباره سلامت جسم منتشر کرد، مک فادن نیز “فرهنگ فیزیکی” را راه‌ اندازی نمود.

سوالی که پیش می آید این است که آیا دست سرنوشت باعث آشنایی نیکلای مخترع پرکار با همچنین مک فادن بانی نشریه تناسب اندام شد؟

به هر ترتیب یک مصاحبه مبهم در سال‌های پایانی عمر تسلا نشان می دهد که جنبه‌های خاصی از رژیم سلامتی وی یا راهکار های عمر طولانی معاصر همخوانی دارد و بقیه ممکن است چندان کاربردی نباشند.

استراتژی تسلا برای عمر طولانی با مصرف دو وعده غذایی در روز!

تسلا در مورد این موضوع گفته است: قانون فیزیکی که ۲۴ ساعت شبانه‌ روز را به دو بخش روز و شب تقسیم می‌کند، زندگی انسان را نیز به دو دوره تقسیم می‌کند: بیداری و استراحت. این نشان‌دهنده این است که دو وعده غذایی، هماهنگ با ریتم جهانی است. یک وعده برای کسب انرژی برای کار روزانه و وعده بعدی برای تامین موادی که بدن در خواب با استفاده از آنها خودش را بازسازی کند.

استراتژی تسلا برای عمر طولانی با مصرف دو وعده غذایی در روز!

وی در ادامه گفت: من همه روش‌ها را امتحان کردم، شش وعده غذا در روز مثل اکثر اروپایی‌ها، سه وعده در روز، یک وعده در روز یا حتی تغذیه مداوم… و به این نتیجه رسیدم که دو وعده غذا در روز از همه سودمندتر است.

وعده‌های غذایی‌ نیکلا این‌ گونه صرف می‌ شد: دو ساعت پیش از شروع به کار صبحانه می‌خوریم و این دو ساعت را استراحت می‌کنیم. سپس برای پنج یا شش ساعت کار می‌کنیم، یعنی اگر صبحانه در ساعت ۷ یا ۸ صرف شود، کار را ساعت ۱۰ شروع می کنیم و در ساعت ۳ یا ۴ کار تعطیل می شود و به خانه می‌رویم و چند ساعتی استراحت، تفریح و ورزش می‌کنیم و وعده دوم را بین ساعت ۷ تا ۸ شب صرف می‌کنیم.

در واقع متخصصان مدرنِ طول عمر، مثل تسلا، وعده غذایی ناهار را بیهوده‌ نمی‌دانند و به نظر می‌رسد که رویکرد تسلا به نحوی به مفهوم فستینگ، یا روزه‌ داری مدرن نزدیک می باشد.

درست است که رژیم فستینگ به طور متناوب، مزایای زیادی دارد، اما خطرات و معایبی نیز درباره آن به ثبت رسیده است، یعنی شخص با وجود اینکه کاهش وزن دارد، اما ترکیب بدن او به شکل بدی تغییر می کند به این صورت که چربی بدن ثابت می ماند یا حتی افزایش می‌یابد، ولی توده عضلانی‌ وی کم می شود.

تسلا و مصرف پروتئین و چربی زیاد

نیکلا تسلا در مورد این موضوع گفته: هر وعده غذایی باید حاوی مقداری پروتئین و چربی باشد. یکی برای سوزاندن و دیگری برای سوخت و ساز بدن، به این صورت که پروتئین، سازنده است و چربی مثل سوخت عمل می‌کند.

تسلا خیلی گوشت خوار نبود، وی در مورد این موضوع گفته: من فقط در فواصل زمانی نادر گوشت می‌خورم، مثلا سالی یک یا دوبار، ولی او به جای گوشت به سراغ حبوبات (مثل لوبیا، نخود و عدس که پروتئین بالایی دارند) و سبزیجات و میوه‌ها می‌رفت.

این روش تسلا با تحقیقی که در سال ۲۰۲۲ در دانشگاه بورگن انجام شد نیز مطابقت دارد. در این تحقیق می‌خوانیم: یک رژیم ایده‌آل، حاوی حبوبات، غلات کامل، آجیل، سبزیجات و میوه می باشد.

به طور کل میتوان گفت تسلا گیاه خوار بود.

تسلا در ادامه مصاحبه خود گفت: یکی دیگر از مواد عالی برای غذا، سفیده تخم مرغ است. من دهه هاست زرده تخم مرغ نخورده‌ام. زرده حاوی آهن و ویتامین‌های مفید است ولی درعین حال اسید اوریک دارد که من تا حد امکان از آن دوری می‌کنم.

تسلا در مورد مصرف لبنیات نیز گفته بود: من و مک فادن به معجزه شیر ایمان داریم. در یک پیمانه شیر، دویست و شصت دانه پروتئین وجود دارد که به راحتی جذب می‌شوند.

تسلا و ۱۶ کیلومتر پیاده روی روزانه و تکان دادن انگشتان پا

تسلا در مورد ورزش گفت: مفیدترین فعالیت برای من، راه رفتن است. من همیشه روزی حداقل ۱۶ کیلومتر راه می‌روم! این مرا در شرایط سلامتی خوبی قرار می‌دهد ولی ممکن است در نهایت به نابودی من منجر شود، چون من در خیابان‌های شلوغ شهر راه می‌روم.

دانشمندان مدرن نیز در مورد امتیازهای پیاده‌ روی خیلی گفتگو می کنند و با توجه به یک بررسی که اخیرا انجام شده، افرادی که دست کم هفته‌ای یک بار ۸ هزار قدم یا بیشتر راه می‌روند، در طول یک دهه کمتر در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند. اما این رفرنس نشان داده است که ۱۶ کیلومتر پیاده روی در روز بیش از حد می باشد و اثر محافظتی روزانه ۸۰۰۰ قدم پیاده روی و سه بار در هفته به بسیار بیشتر می باشد.

همچنین او اعتقاد داشت تکان دادن و ورزش دادن انگشتان پا به خصوص شصت پا باعث فعالیت های سلول های مغزی میشود، او هرشب 100 بار انگشتان پای خود را ورزش میداد.

دوری از سیگار، کافئین و رابطه جنسی

نیکلا تسلا از هر چیزی که فکر می‌کرد سلامتی‌ خود را به خطر می‌اندازد دوری می‌کرد. با توجه به گفته خود نیکلا تسلا، او به قهوه معتاد بوده اما زمانیکه متوجه شده است مصرف قهوه زیاد قلب را اذیت می کند، به طور کلی قهوه را کنار گذاشت و نوشیدنی‌های کافئین دار را به عنوان سم در نظر گرفته است.

وی در مورد استعمال سیگار نیز گفت: من خیلی کم سیگار می کشیدم ولی در بیست سالگی به خودم قول دادم که سیگار را ترک کنم و همین کار را هم کردم.

دوری نیکولا تسلا از سیگار، کافئین و رابطه جنسی

این موضوع فقط به سیگار و قهوه محدود نمی شد و تسلا حتی بر زندگی به صورت مجردی نیز تاکید داشت و همواره می‌گفت که ترجیح می‌دهد تا با علم ازدواج کند!

تسلا در رابطه با ازدواج گفته: قبل از تولید میدان مغناطیسی دوار، تمام قدرتم را روی آزمایشم متمرکز کردم. این حجم فشار می‌تواند صدها گاو را بکشد. اگر من اجازه می‌دادم که انرژی‌هایم در کانال جنسی نیز مصرف شود، قطعا زنده نمی‌ماندم.

تسلا از زمانی که الکلرا ترک کرد، دیگر به سراغ الکل نیز نرفت. طبیعتا ترک دخانیات کار درستی بود، زیرا هیچ پزشکی در دنیا نمی‌گوید که برای حفظ سلامتی‌ خود سیگار بکشید یا الکل بنوشید.

مطابق با آن چیزی که ریچارد مانسون در مورد تسلا گفت اجتناب این دانشمند از رابطه جنسی، بیشتر به دلیل ترس از بیماری بود که احتمالا بعد از ابتلا به وبا این وسواس در او ریشه ایجاد کرد و دلایلی که تسلا در مورد تمرکز بر کار گفته بود، بیشتر نوعی بهانه به نظر می رسد. حتی در مورد مصرف قهوه نیز تسلا دچار اشتباه بود زیرا نتایج یک رفرنس در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که مصرف قهوه با مرگ ومیر ارتباط عکس دارد.

دوش گرفتن با الکتریسیته توسط تسلا

اغلب زمانیکه نام تسلا به میان می آید، همه به یاد برق والکتریسیته می افتند. در یک مصاحبه خبرنگار از نیکلا تسلا پرسید: به نظر می‌رسد که شما که یکی از مغزهای متفکر علم الکتریسیته هستید، از آن برای شارژ مجدد انرژی‌های خود استفاده می‌کنید؟

جواب تسلا به این پرسش بسیار حیرت‌انگیز بود او از منحصر به فردترین استراتژی برای عمر طولانی‌ خود پرده برداشت و گفت: حمام بدون آب!

دوش گرفتن با الکتریسیته توسط تسلا

من به چیزی که آن را دوش بدون آب می‌نامم اعتقاد دارم. یعنی شارژ کردن بدن تا یک پتانسیل الکتریکی بسیار بالا، حمامی از آتش که بازسازی و جوانسازی می‌کند و بدن را پاک کرده و شادی‌ بخش است. تمام گرد و غبار، ناخالصی‌ها و میکروب‌ها را فورا از بین برده و اعصاب را تحریک می‌کند.

تسلا در ادامه گفت: در این شرایط بدن توسط هاله‌ای از نور احاطه می‌شود که در تاریکی به وضوح قابل مشاهده است. من در حال کار کردن برروی دستگاهی هستم که این دوش الکتریسیته برای افراد متوسط و در شرایطی ایمن و از نظر اقتصادی امکان پذیر باشد.

نکته بسیار مهم این است که هرگز برای افزایش طول عمر خود، بدنتان را به الکتریسیته متصل نکنید، یعنی به صورت عمدی به خودتان شوک الکتریکی ندهید، هم در وان حمام و یا در هر شرایط دیگر،زیرا این کاری غیر علمی می باشد که ممکن است به قیمت جان شما تمام شود.

جمع بندی پایانی در مورد نیکلاس تسلا و درس زندگی

چنانچه می‌خواهید عمری جاودان داشته باشید یا حتی اگر علاقه دارید تا راهکارهای تسلا را انجام دهید، سعی کنید از پیاده‌ روی لذت ببرید و مصرف میان وعده‌ها را کنترل کنید و یا به ترک سیگار و الکل و حتی تجرد فکر کنید ولی هرگز به سراغ الکتریسیته و دوش الکتریسیته نروید.

در گذشته داستان جنان هلالی‌راد دختری که با وجود کم بینایی در کنکور پزشکی پذیرفته شد برای شما نوشتیم، هدف از مرور این داستان ها بررسی نکات مثبت و منفی زندگی کسانی ایت که با چالش های مختلف به زندگی خود ادامه دادند و حتی به موفقیت های زیادی رسیدند، در اوقات فراغت خود در سال کنکور میتونید این داستان ها را بخوانید.



مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. حمام با الکتریسیته 😂 بنظر برای روزایی که کم کاری میکنیم مفید باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا