مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

شروع انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

جزئیات کامل انتخاب کنکور فرهنگیان 1403

با توجه به تغییرات کنکور در سال جاری، نحوه ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق انتخاب رشته کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳، می باشد. نکته قابل توجه برای متقاضیان دانشگاه فرهنگیان این است که، انتخاب رشته این دانشگاه توسط سازمان سنجش از ۸ الی ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ انجام می شود. داوطلبان کنکور اختصاصی فرهنگیان در صورت داشتن شرایط مدنظر این دانشگاه از جمله، تراز بالای ۶۰۰۰ و شرط سنی حداکثر ۲۴ سال تمام و … می توانند در زمان مقرر اقدام به انتخاب رشته فرهنگیان کنند و فرم مربوطه را در سایت sanjesh.org تکمیل نمایند.

دانشگاه فرهنگیان طبق سنوات گذشته یکی از دانشگاه های پرطرفدار بین داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳، مخصوصا گروه آزمایشی علوم انسانی می باشد. پذیرش دانشجو در این دانشگاه به جهت تامین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی مورد نیاز در وزارت آموزش و پرورش می باشد و یکی از راه های مهم ورود به رشته معلمی قبولی در دانشگاه فرهنگیان است.

همانطور که پیش تر ذکر شد، انتخاب رشته کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳، از ۸ خرداد ماه آغاز و تا ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ در سایت سازمان سنجش انجام خواهد شد.

براساس مصوبه جدید و تغییرات در کنکور سراسری، برای ورود به دانشگاه فرهنگیان شرکت در کنکور اختصاصی این دانشگاه که توسط سازمان سنجش برگزار می شود و همچنین کسب حد نصاب لازم برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان طبق اطلاعات مندرج شده در کارنامه اولیه کنکور سراسری الزامی می باشد. لذا طبق آنچه گفته شد پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بر اساس شرایط و ضوابط خاصی انجام می گیرد و متاسفانه نداشتن اطلاع از آن شرایط، موجب سردرگمی داوطلبان خواهد شد.

یکی از مراحلی که در صورت نداشتن آگاهی از آن منجر به مردودی و یا عدم قبولی داوطلب در رشته مورد نظر خود می شود، انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ می باشد.

بنابراین در ادامه این مقاله سعی شده تا شرایط و نحوه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۳، به صورت کامل توضیح داده شود.

تاریخ انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

همانگونه که میدانید سازمان سنجش با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۳، کارنامه ای نیز حاوی وضعیت علمی داوطلبان منتشر کرده است، لذا با مراجعه به سایت این سازمان می توانید آن را مشاهده نمایید. داوطلبان با اخذ این کارنامه می توانند وضعیت خود را برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار داده و در صورت داشتن شرایط مورد نیاز، اقدام به اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود نمایند.

توجه داشته باشید که انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان به صورت جداگانه انجام می شود و به انتخاب رشته دانشگاه های سراسری ارتباطی ندارد. بنابراین علاقمندان به دانشگاه فرهنگیان علاوه بر انتخاب رشته این دانشگاه باید خود را برای سایر مراحل پذیرش نیز آماده کنند.

شایان ذکر می باشد که انتخاب رشته کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳، از ۸ خرداد ماه آغاز و تا ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ در سایت سازمان سنجش انجام خواهد شد.

بر اساس تغییرات زیادی که در کنکور ۱۴۰۳ انجام شده است، تمامی داوطلبان که قصد شرکت در انتخاب رشته کنکور سراسری را دارند باید در ابتدا دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را مطالعه نمایند و از جزئیات آن آگاه شوند.

نکته مهم چیزی به نام ثبت نام بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد و اگر کسی این حرف را میزند قصد کلاهبرداری دارد.

شرایط لازم برای انتخاب رشته و دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان باید مانند بقیه فرایند ها، شرایط و ضوابط خاصی را دارا باشید، که در دفترچه ها در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ منتشر شده و همچنین در سایت سازمان سنجش نیز قرار می گیرد.

مهم ترین شرایط اختصاصی لازم برای شرکت در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در ادامه ارائه شده است:

  • ۱. داشتن حداكثر سن ۲۴ سال تمام در بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان
  • ۲. داشتن حداقل معدل كل ۱۴
  • ۳. کسب تراز ۶۰۰۰ به بالا
  • ۴. بومی بودن داوطلب در كد رشته محل مربوطه
  • ۵. برخورداری از سلامت كامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی
  • ۶. موفقیت در مصاحبه اختصاصی فرهنگیان و بررسی صلاحیت های عمومی

منظور از سلامت كامل در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ چیست؟

لازم به ذکر می باشد، داوطلبانی که برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان دعوت می شوند، از نظر سلامت جسم در موارد مختلف مورد معاینه و سنجش قرار می گیرند. مواردی که متقاضیان در آن مورد سنجش و معاینه قرار می گیرند، شامل:

  • ۱. شرط سلامت کامل گفتاری، یعنی نداشتن لکنت زبان
  • ۲. قدرت بینایی، ۱۰ از ۱۰ با عینک و ۱۰ از ۲۰ بدون عینک به صورت مجموع هر دو چشم
  • ۳. قدرت شنوایی
  • ۴. قد و وزن مناسب، حداقل ۱۶۰ سانتی متر در مردان و ۱۵۵ سانتی متر در بانوان
  • ۵. نداشتن نقص عضو مشهود
  • ۶. عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج
  • ۷. سلامت روانی و برخورداری از استعداد، علاقه و انگيزه معلمی
  • ۸. عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شان و جايگاه معلمی
  • ۹. برخورداری از قدرت تعامل با ديگران
  • ۱۰. آشنايی با تعاليم دينی، به ويژه قرآن كريم از دیگر شرایط ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان است که در زمان مصاحبه مورد بررسی قرار می گیرد.

شیوه تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

داوطلبان باید در نوشتن رشته محل های دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳، دقت زیادی داشته باشند و حتما برای اولویت بندی انتخاب های خود بر اساس علاقه پیش بروند. زیرا دعوت به مصاحبه این کد رشته محل ها علاوه بر ظرفیت پذیرش و حد نصاب لازم، به شیوه اولویت بندی انتخاب های داوطلبان نیز بستگی دارد.

بنابر آنچه گفته شد، داوطلبانی که شانس قبولی در اولویت های قبل از رشته محل های دانشگاه شهید رجایی را دارا باشند، در لیست معرفی شدگان این رشته محل ها قرار نمی گیرند و در نهایت به مصاحبه دعوت نخواهند شد. اما داوطلبانی که طبق اولویت بندی انتخاب های خود در ردیف معرفی شدگان قرار می گیرند به مصاحبه دعوت می شوند و می توانند شانس خود را برای پذیرش محک بزنند. بنابراین دقت کنید که انتخاب رشتهدانشگاه فرهنگیان تاثیر به سزایی در دعوت به مصاحبه این دانشگاه دارد.

اهمیت تکمیل فرم کنکور تربیت معلم 1403

در این قسمت از مقاله با یک مثال به بررسی اهمیت نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ می پردازیم:

شیوه بررسی فرم انتخاب رشته کنکور سراسری که توسط نرم افزار سازمان سنجش انجام می شود، به این صورت است که انتخاب های ۱ تا ۱۵۰ داوطلب به ترتیب بررسی می شوند. بدین صورت که ابتدا انتخاب اول داوطلب بررسی خواهد شد و چنانچه ظرفیت آن رشته محل توسط داوطلبانی با رتبه بهتر تکمیل شده باشد، انتخاب دوم مورد بررسی قرار می گیرد و اگر باز هم ظرفیت خالی وجود نداشته باشد، انتخاب های بعدی بررسی می گردد تا زمانی که به رشته محلی با ظرفیت خالی برسد و آن رشته را به عنوان محل قبولی داوطلب اعلام نماید.

لذا در صورتی که هدف شما قبولی در دانشگاه فرهنگیان می باشد بهتر است کد رشته محل های مربوط به این دانشگاه را در اولویت های اول خود درج نمایید تا شرایط شما برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان بررسی شود اما اگر هدف شما قبولی در رشته های دیگر به جز دانشگاه فرهنگیان است، کد رشته محل های مربوط به آن ها رشته را در اولویت های بالاتر قرار دهید.

فرآیند پس از انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

یکی از مهم ترین مراحل پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و پردیس دانشگاه های فرهنگیان، مصاحبه می باشد و فقط معرفی شدگان مرحله انتخاب رشته مجاز به شرکت در آن را می باشند. به نحوی که سازمان سنجش پس از بررسی انتخاب های موجود در فرم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳، فهرست اسامی چند برابر ظرفیت کد رشته محل های دانشگاه فرهنگیان را همراه با تاریخ انجام مصاحبه در سایت سازمان سنجش منتشر می کند.

این افراد پس از مطالعه دقیق اطلاعیه ای که توسط سازمان سنجش منتشر شده، با کسب آمادگی لازم در تاریخ اعلام شده به دانشگاه مربوطه مراجعه کرده و مراحل گزینش را انجام دهند. همانطور که می دانید مصاحبه دانشگاه فرهنگیان توسط هسته های گزینش در هر استان برگزار می شود و متقاضیان باید طبق اطلاعیه سازمان سنجش، سر جلسه تعیین شده حاضر باشند. همانطور که گفته شد در جلسات مصاحبه سلامت جسمی داوطلب بررسی می شود و سوالات مختلفی در ارتباط با هدف شما از انتخاب شغل معلمی، احکام،مسائل سیاسی و… از داوطلبان پرسیده می شود. البته از اهمیت تحقیقات محلی دانشگاه فرهنگیان نیز نباید گذشت.

این پست و اطلاعات آن مداوم بروز خواهد شد و تمامی اطلاعات جدید در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

16 دیدگاه

  1. سلام من یه سوالی داشتم
    تاریخ ۱۳۷۹/۰۷/۰۱ این تاریخ میشه ۲۳ سال و۸ ماه !!
    یعنی اگه داوطلبی اخر تیر ۲۴ سالش بشه نمیتونه وارد دانشگاه بشه اگه به مصاحبه هم دعوت بشه رد میشه
    هیچ تبصره ایی اعمال نمیشه؟

    1. سلام خسته نباشید
      اگر من داخل فرهنگیان انتخاب رشته کنم و قبول بشم ولی بخوام برای رشته اصلی خودم هم انتخاب رشته کنم امکان پذیر هست؟؟

  2. سلام وقتتون بخیر
    من اول کد رشته ها رو زدم و فرمی و مشخصاتی نبود پر کنم بعد زدن کد رشته ها تایید نهایی زدم و کد پیگیری هم درج شد و پرینت گرفتم ( فقط کد رشته رو وارد کردم )
    حالا به نظر تون درست انجام دادم ؟؟

    1. سلام
      با این درصدا ممکنه دعوت به مصاحبه بشم ؟

      هوش و استعداد اسلامی : ۳۱.۶۷
      تعلیم و تربیت : ۳۰
      زمین شناسی : ۲۲.۲۳
      ریاضی : ۲.۲۳
      شیمی : ۱۳.۳۴
      شیمی : ۱۹.۵۴ _
      زیست: ۸.۸۸ _

  3. سلام وقت بخیر منظور از رشته های آزاد یعنی رشته هایی که نیاز نیست بومی اون شهر یا استان باشیم چیه داخل دفترچه که همه رشته ها بومی هستن

  4. سلام امسال کدرشته برای دانشگاه رجایی نیست داخل دفترچه ؟؟ ممکنه بعدا کدرشته رو بدن؟ صبر کنم بیاد بعد انتخاب رشته کنم یا دیر میشه

  5. استاد میخواستم برام انتخاب رشته انجام بدید چجوری باید ثبت نام کنم ؟

    1. انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان با علیرضا افشار
      تلگرام / ایتا ؛ ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

  6. سلام خسته نباشید
    اگر من داخل فرهنگیان انتخاب رشته کنم و قبول بشم ولی بخوام برای رشته اصلی خودم هم انتخاب رشته کنم امکان پذیر هست؟؟

  7. سلام میشه منو راهنمایی کنید کارنامه فرهنگیان برام باز نمیشه دلیلش چیه من سراسری برام باز میشه ولی فرهنگیان نه خیلی نگران هستم لطفا راهنمایی کنید ۲۶رشته هم انتخاب کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا