مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

امنیت در برابر تقلب امتحان نهایی و تصحیح الکترونیکی از دی ماه

تصحیح الکترونیکی و امنیت امتحانات نهایی کی برقرار میشود؟

تامین امنیت امتحانات نهایی

دکتر زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات کنکور ۱۴۰۲ در سال جاری و افزایش سهم سوابق تحصیلی تا ۴۰ درصد، همچنین در مورد شرایط و ضوابط برگزاری امتحانات نهایی و حفظ امنیت آن نیز توضیحاتی ارائه نمود.

زارعی یادآور شد که مراحل طراحی و پخش سوالات امتحانات نهایی به صورت کاملا سری انجام می شود و امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.

وی اظهار داشت که برخی افراد در جلسات مختلف و مخصوصا نماینده های دستگاه های اجرایی می گویند آموزش و پرورش توان تامین امنیت سوالات امتحانات نهایی را ندارد.

در ادامه زارعی از دستگاه های مختلف درخواست کرد در صورت مشاهده نقطه ضعف به آموزش و پرورش کمک کنند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده و امکان لغو آن وجود ندارد، ما و تمام دستگاه های نظارتی باید کمک کنیم تا امتحانات نهایی به شکل مطلوب برگزار شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع که سابقه آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات بیش از سایر سازمان های برگزار کننده آزمون های مختلف در سطح کشور می باشد، گفت:

سال ها امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار شده و سال های دور حساسیت روی امتحانات نهایی وجود داشته است و همچنین ما به خاطر داریم که سربرگ ها جدا می شد ، حتی حوزه امتحانی خارج از مدرسه محل تحصیل دانش آموز انتخاب می شد و اطلاع از محل تصحیح اوراق امتحانات نداشتیم.

پروسه حفظ امنیت امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش

اما اینکه عده ای منتقد می گویند آموزش و پرورش توان تامین امنیت امتحانات نهایی را ندارد صرفا یک گزاره کلی است و باید بیشتر در مورد منظورشان توضیح دهند. زارعی در پاسخ به این سوال که عدم اطمینان برخی دستگاه ها به توانایی آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی در شرایط امن و قابل اعتماد ، مربوط به حاشیه های برگزاری امتحانات نهایی طی سال های اخیر می باشد که شاهد لو رفتن برخی سوالات امتحانات نهایی بوده ایم؟

وی در پاسخ گفت بله ، البته که حفظ امنیت امتحانات نهایی بسیار مهم است ، اما طی سال های اخیر آموزش و پرورش تلاش کرده تا مراحل طراحی تا ارسال سوالات امتحانات نهایی در امنیت کامل انجام شود و امکان لو رفتن سوالات به صفر رسیده است. زارعی در ادامه گفت:

پروسه برگزاری امتحانات نهایی در سه بخش است:

  • ابتدا طراحی و ارسال سوالات
  • مرحله دوم برگزاری امتحانات در حوزه های اجرا
  • مرحله سوم هم تصحیح اوراق امتحانی در حوزه های تصحیح

سوالات امتحانات نهایی چگونه انتخاب میشوند؟

در مرحله اول که شامل طراحی سوالات می باشد بیان کرد که طراحان سوالات امتحانات نهایی مانند سال های گذشته ناشناخته هستند.

همچنین طراحان تا ۴۸ یا ۷۲ ساعت بعد از برگزاری آزمون در قرنطینه کامل قرار دارند. ضمنا یک بانک جامع سوال با نام بانک ابزارهای ارزشیابی راه اندازی شده و در معرض استفاده طراحان قرار گرفته است. زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به این که این سامانه قابل استفاده برای همه دبیران در سطح کشور می باشد و تلاش میکنیم تا آن را توسعه دهیم و در اختیار دانش آموزان و حتی والدین آن ها قرار دهیم، تا آن ها نیز در طراحی سوالات سهیم باشند، گفت:

بنابراین همه می توانند بر مبنای بارم بندی و هدف هایی که سازمان پژوهش برای دروس مختلف در نظر گرفته ، سوالاتی را برای آن بانک ارسال کنند و با این اوصاف بانک سوالات همواره غنی می شود. دکتر زارعی در ادامه بیان کرد:

سوالاتی که توسط اقشار مختلف جامعه ارسال می شود طی دو مرحله به دست گروه های آموزشی و دبیرخانه کشوری دروس مورد ارزیابی قرار میگیرد. پس از ارزیابی استاندارد سوالات، در مرحله نهایی در اختیار طراحان سوالات امتحانات نهایی قرار می گیرد.

مزایای این بانک سوالات این است که طراحان با توجه به سطح معلومات دانش آموزان در سرتاسر کشور، تلاش می کنند سوالاتی متناسب طراحی کنند. اینکار در خرداد و شهریور ۱۴۰۱ انجام شد. دکتر زارعی به مرحله ارسال سوالات در سطح کشور نیز اشاره داشت و گفت :

سوالات به صورت رمز شده برای سراسر کشور و حوزه های امتحانی ارسال می گردد. این رمز فقط ۵ دقیقه قبل از برگزاری ازمون در اختیار حوزه قرار می گیرد. رئیس حوزه نیز اجرای رمز را در فرمی ثبت نموده و برای اتاق تکثیر می فرستد.

سپس در اتاق تکثیر که در قرنطینه کامل است، سوالات امتحانات نهایی آزمون چاپ می شود و به صورت پلمب تحویل می دهد ، در نهایت این پلمب در حضور دانش آموزان در سالن امتحانات باز شده و توزیع می شود. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود گفت:

در این مرحله امکان لو رفتن سوالات صفر است و آن حواشی که در مورد لو رفتن سوالات منتشر شد، به زمان پس از توزیع برگه های سوال مربوط است که البته ما هم در این باره دچار نگرانی هستیم و اگر یک مورد هم اتفاق بی افتد زیاد است.

در این مرحله دانش آموز با استفاده از ابزارهای جدید تقلب ، سوالات را برای بیرون می فرستد.

متاسفانه برخی دانش آموزان فریب می خورند و نمی دانند که آسیب می بینند ، زیرا کشف چنین تخلفی علاوه بر بار روانی و عذاب وجدان در فرد باعث می شود تمام نمراتشان در دروس مختلف صفر شود ، حتی از شرکت در نوبت بعدی امتحانات نیز محروم می شوند.

تقلب در امتحان نهایی و کنکور بسیار شبیه هم است

وی با اشاره به این که حضور در جلسه امتحان باید همراه با طیب خاطر باشد و برخی شبکه ها با انجام چنین اقدامات غیراخلاقی و با هدف سودجویی به روان و آینده دانش آموزان آسیب می زنند، گفت: وقوع چنین تقلب هایی توسط دانش آموزان از مشکلات سازمان سنجش و آموزش کشور هم هست.

مخصوصا اینکه کنکور سراسری به شکل تستی هست و بلافاصله پس از انتشار ، پاسخ دادن به سوالات تستی نسبت به سوالات تشریحی بسیار راحت تر می باشد ، ولی در کل تفاوتی در نفس عمل وجود ندارد و انتشار سوالات حتی اگر یک مورد هم انجام شود زیاد است ، چون مشخص نمی شود چه کسانی این جواب ها را دریافت می کنند.

دکتر زارعی با اشاره به این موضوع که یک سری راهکار برای جلوگیری از انتشار سوالات وجود دارد ، ولی برای برگزاری امن و قابل اعتماد آزمون ها باید دستگاه های نظارتی در کشور به کمک آموزش و پرورش بیایند ، زیرا آموزش و پرورش امکانات لازم جهت رصد و برخورد با گروه های موجود در شبکه های اجتماعی که سوالات را منتشر می کنند ندارد ، گفت : باید نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی این کار را به عهده بگیرند. وی در ادامه افزود :

همکاری هایی بین دستگاه های امنیتی و آموزش و پرورش وجود دارد که باید توسعه و نظم داده شود. متاسفانه در هیچ کجای دنیا وقوع چنین اتفاقاتی به صفر نرسیده ولی وظیفه آموزش و پرورش ابتدا پیشگیری از چنین تخلفاتی است و اگر این تخلفات اتفاق افتاد باید با متخلفین برخورد جدی صورت گیرد.

زارعی با اشاره به اینکه این تخلفات به دلیل غفلت دانش آموزان انجام می گیرد و دانش آموزان از عواقب آسیب رسان چنین تخلفاتی آگاهی ندارند، گفت: نحوه برخورد با این تخلفات بسیار جدی و شدید است.

طبق قانون مشاهده یک مورد تقلب در آزمون های سراسری که امتحانات نهایی نیز جزو آن محسوب می شود ، نمرات تمام دروس فرد صفر منظور میگردد.

نمونه هایی در امتحانات نهایی ۱۴۰۱ داشتیم که نمره صفر برایشان در نظر گرفته شد.

تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی از دی ماه

دکتر زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه در دو مرحله به صورت آزمایشی تصحیح اوراق امتحانات نهایی به شیوه الکترونیکی انجام شده، گفت:

تصمیم داریم در امتحانات نهایی دی ماه سال جاری ، از هر استان یک حوزه امتحان نهایی انتخاب کنیم و اوراق امتحانی آن ها را به صورت الکترونیک تصحیح کنیم.

در صورتی که زیر ساخت ها فراهم باشد و نتیجه مطلوبی از این نوع تصحیح اوراق بگیریم، برای امتحانات نهایی خرداد سال ۱۴۰۲ ، تصحیح اوراق امتحانی به روش الکترونیکی را در سطح کشوری انجام خواهیم داد.

زارعی در مورد فرایند اجرایی تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است، اظهار کرد : مدتی است تصحیح اوراق امتحانی به شیوه الکترونیک را آغاز کرده ایم.

فرایند اجرایی که وزارت آموزش و پرورش برای تصحیح الکترونیکی در نظر گرفته به این صورت است که، در ابتدا اوراق امتحانی اسکن می شوند و سپس به صورت سوال به سوال برای تصحیح در اختیار مصححین قرار می گیرد.

امتحانات نهایی چگونه تصحیح میشود؟

دکتر زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه، مصحح دوم، نظرات مصحح اول را نمی بیند و همچنین مصححین نمرات را جمع نمی زنند و صرفا سوال ها را تصحیح می کنند و پس آن سامانه کار جمع زدن نمرات را انجام می دهد، گفت:

در صورت وجود اختلاف، از مصحح سوم کمک گرفته می شود و حتی این امکان وجود دارد که برگه دانش آموزی در جنوب کشور توسط مصححی در شمال کشور تصحیح شود و توزیع سوالات نیز کشوری انجام میگیرد. زارعی در ادامه افزود:

تصحیح الکترونیک اوراق امتحانات را به صورت آزمایشی در خرداد و شهریور امسال برای دانش آموزان مدارس خارج از کشور انجام دادیم، به طوریکه تصحیح تمام اوراق در داخل کشور انجام شد و نتیجه کار مطلوب بود.

زارعی با بیان اینکه در ادامه پروسه تصحیح الکترونیک اوراق، تصمیم داریم به طور کامل تصحیح برگه های امتحانی را هوشمند و مکانیزه انجام دهیم، که این کار نیازمند بودجه بیشتر و صرف زمان زیادتری می باشد، گفت:

برای حذف کامل کاغذ و برگزاری آزمون ها به شکل هوشمند و الکترونیکی در صورتی امکان پذیر است که ابزار آزمون دهی به شکل شخصی سازی شده در دسترس باشد، که این موضوع فعلا در حال بررسی و مطالعه می باشد. همچنین تولید این ابزارها نیازمند صرف بودجه زیاد است و ابتدا باید مراحل آزمایشی آن طی شود.

دکتر زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظامدآموزش و پرورش در ادامه صحبت های خود افزود: فعلا تصحیح اوراق امتحانی به صورت الکترونیک را طی دو مرحله در خرداد و شهریور سال جاری به شکل آزمایشی انجام دادیم و قصد داریم در امتحانات سراسری دی ماه نیز تصحیح الکترونیک اوراق امتحانی را به صورت کشوری مورد آزمایش قرار دهیم.

زارعی با اشاره به اینکه از هر استان یک منطقه یا حوزه امتحانی انتخاب و این طرح در آن اجرا خواهد شد، گفت:

>گر زیر ساخت ها مهیا شود و این شیوه تصحیح نتیجه بخش باشد ، برای خرداد سال ۱۴۰۲ ، تصحیح ورقه های امتحانی در سطح کشوری به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

دکتر زارعی با بیان این موضوع که طراحی سوالات در فضای قرنطینه انجام می شود و از امنیت بالایی برخوردار است و همچنین تدابیر امنیتی لازم در حوزه امتحانی در نظر گرفته شده است و در مجموع اقداماتی که صورت گرفته در جهت بالا بردن امنیت برگزاری امتحانات نهایی می باشد، گفت:

دانش آموزان در حوزه ی امتحانی که خارج از مدرسه خودشان است، در امتحانات نهایی شرکت می کنند. حوزه تصحیح الکترونیکی نیز به همین شکل است که مصححان اوراق امتحانی دانش آموزان حوزه های امتحانی دیگر تصحیح می نمایند و در نتیجه دیگر بحثی بابت نفوذ مصححان در منطقه خودشان پیش نمی آید.

دکتر زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: ابتدا در حوزه اجرا و تصحیح، سربرگ سوالات برداشته می شود و یک کد درج می شود. موضوع سواستفاده دبیران و مصححان نیز در مناطق خودشان، قبلا مطرح شده است و راه حل ما این بود که بعضی مناطق را جابجا کردیم و حوزه تصحیح یک منطقه را به منطقه دیگر انتقال دادیم.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
ارسال پیام در اپلیکشن واتساپ و ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام من ویسی از شما گوش دادم در یکی از کانال های تلگرام نمی دونم از کانال رایگان تون بود یا کانال های خصوصی به هر گفتم از شما پوزش بخوام و از تون برای اطلاعات مفیدی که می دید تشکر کنم

  2. سلام استاد من فارغ‌التحصیل ریاضی هستم برا ترمیم معدل دی ثبت نام کردم ولی هنوز شروع نکردم برا خوندن دروس تخصصی به نظرتون همین دی ترمیم کنم یا اگه امکانش باشه بزارم برای خرداد که اماده تر باشم؟؟

    1. سلام
      از الان استارت تشریحی ترمیم دی بزن
      خرداد دردر بیشتری داری

  3. سلام، خسته نباشید.
    آیا ۲تا امتحان نهایی هم که از پایه دهم گرفته شد، به دست دبیر صحیح میشه یا به اداره میره؟؟
    لطفاً جواب بدید!

    1. به دست دبیر
      در کنکور های بعدی هم هیچ تاثیری نداره
      چون نهایی نیست هماهنگ کشوری هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا