مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

انتشار تراز کنکور سراسری اردیبهشت ماه 1403 + تحلیل کامل ترازها

نمره کل کنکور نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد

نتایج کنکور سراسری اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تحت عنوان نتایج اولیه اعلام شد. لازم به ذکر می باشد داوطلبانی که در کنکور نوبت اول ۱۴۰۳ شرکت کرده بودند، در تاریخ ۱۷ خردادماه و با استفاده از اطلاعات ثبت نامی خود می توانستند برای مشاهده کارنامه اولیه اقدام کنند. همچنین از تاریخ ۳۱ خردادماه نیز میتوانند نمره کل و تراز کنکور خود را مشاهده کنند.

بنابراین در تاریخ مقرر، نمره کل داوطلبان نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و اسامی چند برابر ظرفیت مربوط به متقاضیان پذیرش دانشجو-معلم بر روی سایت سازمان ملی سنجش قرار گرفت.

طبق روال هر ساله داوطلبان پس از شرکت در کنکور، برای مشاهده نتایج باید به سایت سنجش مراجعه نمایند. لازم به ذکر می باشد که اعلام نتایج کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در قالب نتایج اولیه و نهایی می باشد. همچنین داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری اگر که از زمان اعلام نتایج، آگاهی نداشته باشند، در این صورت نمی توانند در زمان مقرر کارنامه نتایج را ببینند و قائدتا از سایر مراحل قبولی در کنکور سراسری محروم می شوند.

بنابراین همانطور که اطلاع دارید نتایج اولیه کنکور اردیبهشت در سایت مای سنجش اعلام شد.

هر ساله اعلام نتایج کنکور از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور صورت می گیرد. لذا نتایج کنکور اردیبهشت ماه نیز از طریق این سایت منتشر گردید و با توجه به اهمیت نتایج کنکور اردیبهشت ماه، سعی شده در این مطلب به صورت کامل در مورد زمان اعلام نتایج اولیه و نهایی کنکور، همچنین سایت و حتی نحوه اعلام نتایج کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ توضیح داده می شود.

تاریخ اعلام نتایج اولیه کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

متقاضیانی که در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در جلسه آزمون شرکت کرده اند، می توانند در تاریخ اعلام نتایج، برای مشاهده کارنامه خود اقدام نمایند. نتایج کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، به صورت درصد و تراز علمی داوطلبان اعلام می گردد و به شکل کارنامه اولیه منتشر شده است.

لازم به ذکر است داوطلبان در ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۳ می توانستند برای دیدن نتایج اولیه کنکور اردیبهشت ماه اقدام کنند.

تاریخ اعلام نمره کل و تراز کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

همچنین داوطلبان پس از دریافت کارنامه اولیه از تاریخ ۳۱ خردادماه نیز میتوانند نمره کل و تراز کنکور خود را مشاهده کنند.

بنابراین در تاریخ مقرر، نمره کل داوطلبان نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و اسامی چند برابر ظرفیت مربوط به متقاضیان پذیرش دانشجو-معلم بر روی سایت سازمان ملی سنجش قرار گرفت. جزئیات کامل دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در مطلب دیگری به طور کامل بررسی شده است.

تحلیل تراز های کنکور نوبت اول کنکور 1403

ترازهای کنکور اردیبهشت ماه و نتایج دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ، عصر امروز بر روی سایت سنجش قرار گرفت. در خصوص این اتفاق به چند تا نکته زیر حتما توجه داشته باشین.

1) ترازهای کنکور اردیبهشت ماه در مقایسه با کنکور سال گذشته در درصد های مشابه ، افت حدودا 500 واحدی رو داشته . به همین دلیل به صورت دقیق و واضح نمیشه در مورد رتبه ها اظهار نظر قطعی داشته باشیم. با این حال محدوده های ترازی رتبه ها را در ادامه عنوان خواهیم کرد.

2) عزیزانی که در هر رشته های تجربی و ریاضی تراز بالای 12 هزار رو کسب کردن ، در صورت کسب نمرات مناسب در امتحانات نهایی شانس بسیار مناسبی برای کسب رتبه دو رقمی (احتمالا زیر 50 ) خواهند داشت.

3) در رشته تجربی ، در صورتی که تراز بالای 9 هزار دارید در محدوده قبولی 3 رشته اصلی هستید . نمرات بالا و تلاش بیشتر در کنکور تیر ، شانس شما رو برای قبولی در شهرهای مناسب تر بالا میبره.

4) در رشته ریاضی هم داشتن تراز بالای 9 هزار ، شانس کسب رتبه سه رقمی منطقه رو برای شما عزیزان بسیار بالا خواهد برد.

5) نزدیک بودن درصدها و فشردگی تراز در کنکور اردیبهشت ماه بسیار زیاد هستش. به همین خاطر به همه دانش آموزان عزیز توصیه میکنم با حداکثر توان خودتون این 20 روز رو هم مطالعه داشته باشید و خودتون رو برای کنکور تیر ماه آماده کنید.

چرا تراز های اردیبهشت ماه افت کرده است؟

ترازهای کنکور اردیبهشت ماه ساعتی پیش بر روی سایت سنجش قرار گرفت. بلافاصله بعد از اعلام نتایج ،خیلی از مشاورین و دانشجو مشاورها در حال اعتراض به ترازهای اعلام شده و مقایسه اون با ترازهای سال گذشته هستن.

بعضی از همکاران عزیز هم مدعی تغییر روش محاسبه ترازها شده اند. مساله که احتمال وقوعش خیلی خیلی کم هستش.

اما واقعا چه اتفاقی در کنکور اردیبهشت ماه افتاده که ترازها دچار افت شده اند؟ پاسخ به این سوال دقیقا در مفهوم عبارت تراز نهفته هستش.

مفهوم کلی تراز شدن نمرات به معنای مقایسه عملکرد شما با بقیه داوطلبین هستش. اینکه شما در مقایسه با سایر داوطلبین چه نتیجه ای گرفتید . چقدر از اونها بهتر هستید و یا چقدر پایین تر زدید .

برای اینکه این مساله رو کمی واضح تر کنیم، مثال ساده ای رو در نظر میگیریم. در حالت اول فرض کنید در یک کلاس 20 نفره، شما با کسب نمره 15 در یک امتحان ، نفر دوم کلاس هستید . نفر اول نمره 16 کسب کرده و بقیه نمرات زیر 10 هستند.

در حالت دوم فرض کنید در یک کلاس 20 نفره ، شما با کسب نمره 15 در یک امتحان ، نفر دوم کلاس هستید . نفر اول نمره 16 کسب کرده اما بقیه این کلاس همگی بین نمره 14 و 15 هستند.

بدون هیچ گونه محاسبه ریاضی، به راحتی میتوان گفت که نمره 15 در حالت اول ارزش بسیار بالاتری در مقایسه با حالت دوم دارد.

شرایط در کنکور 1400، 1401 و 1402 به گونه ای پیش رفت که درصدهای بالا در این کنکورها بسیار کم بود. حتی رتبه های تک رقمی هم به ندرت در یک درس به درصد صد رسیده اند. میانگین درصدهای جامعه آماری هم کاملا پایین بوده است. به همین دلیل درصدهای متوسط در این این کنکور ها (مثلا میانگین 50) تراز بالایی رو بدست آورده اند.

اما بر اساس بررسی های انجام شده در طی یک ماه گذشته ، شرایط در کنکور اردیبهشت امسال در مقایسه با 3 سال گذشته کاملا متفاوت بوده . نمونه کارنامه های با میانگین بالای 80 درصد بارها برای بنده ارسال شده و حتی در دروسی مثل ریاضی شاهد درصدهای بالای 90 و حتی 100 هستیم (موردی که در 3 کنکور گذشته نداشتیم)

از طرفی میانگین درصد داوطلبین هم افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال در درس ریاضی ، داوطلبی که در آزمون های جامع امسال کنکور 1402 رو صفر زده در کنکور اردیبهشت امسال درصد 15 رو کسب کرده.

افزایش میانگین درصد داوطلبین در کنار تعدد درصدهای بالا (بالاتر از 80 در کلیه دروس) در کنکور امسال باعث شده که سقف ترازی کنکور اردیبهشت کاهش پیدا کند. این مساله از لحاظ ریاضی کاملا قابل قبول و واضح هستش.

در پایان به همه عزیزان (حتی کسانی که تراز بالای 13 هزار رو در کنکور اردیبهشت کسب کردند) توصیه میکنم همه توان و انرژی خودتون رو برای این 20 روز باقی مونده به کار بگیرید. احتمال جهش های ترازی در کنکور تیرماه بسیار بالا خواهد بود.

تاریخ اعلام نهایی کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

همان طور که ذکر شد داوطلبان پس از اعلام نتایج اولیه و مشاهده کارنامه عملکرد خود می توانند در زمان تعیین شده نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند. خاطر نشان می شود در صورتی متقاضیان می توانند برای انتخاب رشته در دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند که مجاز به انتخاب رشته شده باشند. بنابراین بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، داوطلبان باید در گروه آزمایشی که در آن شرکت کرده اند، حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل انتخاب نمایند. طبق زمانبندی اعلام شده، تاریخ جواب نهایی کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در اواخر شهریور ماه یا اوایل مهر ماه می باشد.

همانطور که اطلاع دارید کنکور سراسری و همچنین کنکور دانشگاه آزاد اسلامی با یکدیگر ادغام شده اند، بنابراین تاریخ اعلام نتایج اولیه نیز به صورت یکپارچه خواهد بود. اما توجه داشته باشید که نتایج نهایی دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت جداگانه اعلام خواهد شد. لازم به ذکر می باشد که اعلام نتایج نهایی چهار رشته اصلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی برای دانشگاه های آزاد نیز همزمان با دانشگاه های سراسری و از طریق سایت سنجش منتشر خواهد شد.

سامانه اعلام نتایج اولیه و نمره کل کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۳ تحت عنوان نتایج اولیه و نهایی می باشد، بنابراین داوطلبانی که در جلسه آزمون شرکت کرده اند، باید برای مشاهده کارنامه عملکرد خود و همچنین رشته محل قبولی، به صورت اینترنتی برای مشاهده نتایج اقدام نمایند. لازم به ذکر می باشد که کلیه مراحل ثبت نام در کنکور اردیبهشت ماه، انتخاب رشته، اعلام نتایج اولیه و نهایی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود.

متقاضیان باید در تاریخ اولیه و نهایی اعلام نتایج، با همراه داشتن اطلاعات ثبت نامی مانند شماره پرونده و شماره داوطلبی و همچنین شماره ملی برای مشاهده نتایج عملکرد خود اقدام نمایند. همانطور که ذکر شد داوطلبان می توانند از طریق آدرس اینترنتی sanjesh.org نتایج اولیه و نهایی را مشاهده نمایند.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، نتایج نهایی کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برای دانشگاه های آزاد اسلامی از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سامانه ای به نشانی azmoon.org منتشر می گردد. طبق آنچه پیش تر بیان شد با توجه به تغییرات ایجاد شده در روال انتخاب رشته و اعلام نتایج رشته های پر طرفدار مانند پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی، اعلام نتایج نهایی برای این رشته ها، صرفا از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org اعلام می گردد.

نحوه اعلام نتایج کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

همانطور که پیش تر گفته شد، داوطلبانی که در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ شرکت کرده اند، برای مشاهده نتایج به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مراجعه کنند.

مراحل مشاهده نتایج کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

  • ۱. ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjsh.org
  • ۲. انتخاب گزینه سراسری
  • ۳. انتخاب گزینه اعلام نتایج کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ۴. ورود به سیستم جامع آزمون سراسری
    ثبت اطلاعات و مشاهده نتایج

اعتراض به اعلام نتایج کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

ممکن است تعدادی از داوطلبانی که در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ شرکت کرده اند، پس از مشاهده کارنامه اولیه به درصد های کسب شده و همچنین تراز علمی خود و نتایج نهایی خود اعتراض داشته باشند، در این صورت می توانند به صورت اینترنتی درخواست بررسی نتایج خود را ثبت نمایند. داوطلبان می توانند از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور و با استفاده از اطلاعات ثبت نامی و هویتی خود برای ثبت اعتراض اقدام نمایند.

لازم به ذکر می باشد داوطلبانی که اعتراض دارند، می توانند پس از جستجوی سایت sanjesh.org در مرور گر خود و از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش، نوع اعتراض خود را به همراه توضیحات ثبت کنند و کارشناسان پس از بررسی نوع اعتراض، نتیجه را به داوطلب اطلاع رسانی می کنند.

چنانچه که پس از بررسی کارنامه، اعتراض داوطلب مورد تایید کارشناسان باشد، کارنامه جدیدی برای داوطلب صادر خواهد شد و داوطلب می تواند طبق آن نسبت به انتخاب رشته و سایر مراحل اقدام نماید.

این پست و اطلاعات آن مداوم بروز خواهد شد و تمامی اطلاعات جدید در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا