مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمقالات

چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟ ویژگی های مهم رتبه های تاپ کنکور

رتبه های تک رقمی کنکور چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی ها و مشخصات رتبه های برتر کنکور

معمولا تمامی داوطلبان کنکور چه کسانی که در پایان مسیر پشت کنکوری میشوند و چه کسانی که رتبه 1 رقمی کسب میکنند در ابتدای مسیر هدف های بزرگی دارند.پس چه چیزی باعث تمایز و اختلاف نتیجه بین آنها میشود؟

از آنجایی که مسیر موفقیت کنکور 1400 آغاز شده است و داوطلبان برنامه ریزی کنکور خود را شروع کرده اند در این مقاله به ویژگی های مهم رتبه برتر ها میپردازیم.

1) رتبه های برتر کنکور برای خود انگیزه سازی می کنند

رتبه های تاپ کنکور از کم شرع می کنند و روز های فوق العاده می سازند. اگر بخواهیم با مثال توضیح بدهیم یک رتبه برتر کنکور، برای مطالعه ساعات خاصی در روز تعیین می کند و همین طور رفته رفته خودش را به هدفش نزدیک می کند و به روز های عالی می رسد.

مثلا چند ساعت از روز را (صبح،شب و یا ظهر) به مطالعه ی (معنی کلمات در ادبیات یا فرمول مثلثات در ریاضیات و یا درس های دیگر) اختصاص می دهد.

برای پیشرفت و رسیدن به هدف باید به طور آرام و مستمر به سوی آن هدف حرکت کنیم.با یک مثال ریاضی اثبات می کنم: عدد (0.9) به توان دو برسد کوچک و کوچک تر می شود.(چون مخرجش بزرگتر است.) اما عدد (1.1) اگر به توان دو برسد بزگتر میشود.(پس از کم شروع کنید تا به زیاد برسید.)

نکته: از اول صبح، روز را منظم شروع کنید و تا آخر آن روز منظم خواهید ماند.

نکته: با ایجا تغییرات کوچک و مستمر، در خودتان انکیزه ایجاد کنید.

مطالب انگیزشی کنکور در این مسیر میتواند به شما کمک کند و جرقه ی ابتدایی را ایجاد نماید اما چیزی که انگیزه ی شما در طول مسیر را تعیین میکند عملکرد شما است.

2) رتبه های تک رقمی کنکور شکست را قبول می کنند!

به طور مثال مسئولیت شکست در حل نشدن یک تست یا قبول نشدن در یک آزمون و یا حتی یک سال پشت کنکور ماندن را قبول می کنند.

رتبه های تک رقمی کنکور می پذیرند این من هستم که باعث چنین شکستی شده ام. مثل مربی فوتبالی که شکست را می پذیرد و اشتباهاتش را جبران می کند.

فراموش نکنید یک رتبه برتر از زمانی که متوجه میشود مسیر را اشتباه رفته اشتباهات خود را تصحیح میکند مثلا همین ماه های پایانی کنکور 99 خیلی از داوطلبان مانند هر سال بخاطر اهمال کاری به رتبه شدن در سال 1400 فکر میکنند! کسی که یک سال خوب تلاش نکرده است و به جای استفاده از حتی یک ماه باقیمانده و تلاش تا دقیقه 90 کنکور به خود امید سال بعد را می دهد کاری جز فریب خود انجام نداده است!

اگر از امروز خود استفاده نکنید فردا نیز همین روند را تکرار خواهید کرد!

3) رتبه های برتر کنکور سرشار از انرژی مثبت هستند

یعنی با حامی و پشتیبان هایی معاشرت می کنند که سرشاز از انگیزه و هدف و برنامه ریزی باشند؛ و از دوستانی که بی هدف و بی انگیزه باشند و انرژی مثبت در جهت هدف آن ها منتشر نکنند دوری می کنند.

نکته: فضای رقابتی برای شما به عنوان داوطلب مفید خواهد بود ما در کلاس مشاوره کنکور با دریافت گزارشات از دانش آموزان و اهدای جوایز سعی میکنیم این رقابت را بوجود بیاوریم.

4) رتبه های تاپ کنکور مدیریت زمان دارند

یعنی از هر فرصتی برای یادگیری استفاده می کنند. بطور مثال داوطلبی تعریف می کرد که وقتی از مدرسه به منزل برگشته و پشت در مانده به جای این که بیهوده منتظر بماند و وقت را از دست دهد، با رفتن به پارک و مطالعه و تست زدن زمان را مدیریت کرده است.

نکته: موفقیت نیاز به زمان دارد، پس برای امتحان کنکور از هر لحظه ی خود استفاده کنید.

5) رتبه های برتر کنکور انتقاد پذیر هستند

به طور مثال وقتی من به عنوان مشاور کنکور بهش اخطار میدهم که برای هدف خود بیشتر تمرین و تلاش کند قبول می کند و انکار نمی کند.

نکته: بسیاری از انتقاد ها از سوی افراد، درست و قابل توجه هستند.

6) رتبه های برتر کنکور از موفقیت های مقطعی شاد می شوند اما مغرور نمی شوند

یعنی اگر در آزمونی ترازش بالا شود، انتظار این را دارد که ممکن است در آزمونی دیگر تراز پایین تر بگیرد و مجدد برای افزایش تراز خود تلاش میکند. در مصاحبه اختصاصی رتبه یک کنکور که شاگرد استاد افشار بوده اند نیز نیز مساله مشخص است.

نکته: مسیر کنکور سرشار از فراز و نشیب است و همیشه یکسان نخواهد بود.

7) رتبه های برتر کنکور مطالعه با کیفیت بالا دارد

منظور این است که فقط شمارش ساعت و زمان برایشان مهم نیست بلکه تنوع درس، قدرت تحلیل تست، تعداد تست ها و در کل میزان کیفیت مطالعه نیز برایشان با اهمیت است؛ و هر روز یک گزارش از نحوه ی مطالعه ی خود تهیه می کنند و این که چه زمانی مفید مطالعه کرده اند و چه زمانی را هدر داده اند را ارزیابی می کنند و همواره در تلاش برای فهمیدن راه های افزایش کیفیت مطالعه هستند.

به طور مثال بنده شاگرد هایی داشتم که در طول روز حدود ده ساعت مطالعه می کردند اما فقط پنج ساعت زمان مفید مطالعه ی آنها بوده و یا در مقابل کسایی که فقط پنج ساعت مطالعه داشتند اما به اندازه ی ده ساعت برایشان مفید بوده.

برای چک شدن عملکرد روزانه خود و آنالیز آن میتوانید از مشاوره خصوصی کنکور استفاده کنید اما اگر شرایط این مساله فراهم نیست حتی یکی از اعضای خانواده نیز از لحاظ کمی میتوانید این بررسی را انجام دهد.

نکته: یکی از ملاک های کیفیت، تعداد بالای تست و تمرین است.

8) رتبه های زیر 100 کنکور به تجربیات دیگران احترام میذارند

هرگز فکر نمی کند که خودش آدم خاصی است و فقط خودش مسیر درست را می داند و مغرور نمی شود. رتبه های یک، دو و سه رقمی کنکور به تجربیات افرادی که صاحب نظر هستند ( نه افراد سودجویی که صرفا جهت تبلیغات و نه از روی اطلاعات و مستندات اجرایی توصیه هایی می کنند.) توجه می کنند و نمیذارند این تجربه ها را خودشان نیز بگذرانند.

برای درک بهتر این موضوع حتما به مطلب نکات مهم در انتخاب مشاور کنکور مراجعه کنید.

9) رتبه های برتر کنکور اهل عمل هستند نه اهل حرف زدن

از نظر بنده مهم ترین ویژگی رتبه های برتر کنکور عمل کردن بجای حرف زدن و رویا پردازی است. در این که همه داوطلب ها دوست دارند رتبه ی برتر کنکور شوند شکی نیست؛اما فقط خواستن و گفتن کافی نیست.

بطور مثال این که فقط سرچ کنید برای مطالعه باید چه زمانی شروع کنید اما تلاش نکنید،یا در حال پرس و جو روش های خواندن باشید اما مطالعه  نکنید و خواسته ی خودتان را عملی نکنید؛ در واقع خواستن تان کاملا بی فایده و دست نیافتنی هست. ( نقطه ی عطف شما کاذب می شود.)

رتبه های تاپ کنکور تلاش می کنند تا استحقاق رسیدن به هدف را کسب کنند؛ یعنی برای حال برنامه ریزی می کنند تا به هدف آینده ی خود برسند.مثلا به تست زدن دو کتابی که در حال حاضر پیش رو دارند توجه می کنند نه به کتاب سومی که قرار است آن را در آینده تست بزنند.

نکته: برای رویاهای خود بجنگید، تا اهداف تان به سمت شما گام بردارند.

در مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار فیلم، صوت، مقاله و حتی آزمون های تالیفی رایگان برای شما به صورت رایگان قرار میگیرد حتما از این مطالب استفاده کنید تا ایرادات مشاوره ای شما در سال کنکور برطرف گردد.

مشاوره مرتبط با کنکور 1400 : اولویت مطالعه مباحث کنکور ۱۴۰۰ در تابستان

گام صفرم تبدیل شدن به رتبه برتر کنکور ۱۴۰۰

نوشته های مشابه

30 دیدگاه

  1. سلام استاد خسته نباشید . ببخشید اگه من تا 13 تیر بتونم همه ی درسها را با تست های کنکور 91 به بعد بخونم به نظر شما با همینا تا 13 تیر به درصد های 50 اختصاصی و 60 عمومی میتونم برسم ?! با تشکر

  2. وقتی مییگیم امروز باید یک ساعت و نیم دینی بخونیم با ده تست ، الا باید خود کتاب رو بخونیم یا درسنامه ی کتاب اموزشی رو یا هردو ؟؟اگه وقت نشد تموم کنیم چی؟؟ اگوقت نشد تست بزنیم چی؟؟
    ویا درس هایی که میخواهیم هم بخونیم هم فیلم اموزشی ببینیم رو چیکار کنیم؟؟
    دوره ی درس هایی که خوندیم رو به چه شکل در برناممون جا بدیم؟؟

    1. هم درسنامه و هم تست و هم رفع اشکال تست ها
      همگی جز ساعت مطالعه بحساب می آید

  3. سلام استاد خسته نباشید
    به نظرتون در فیلم های آموزشی فیزیک بهنرین دبیر کی هستن؟
    فرقی نداره آنلاین باشه یا نباش

  4. سلام استاد کنکوری ۱۴۰۰ هستم
    ببخشید در قلمچی در تابستان چه پایه هایی اجباری است ؟
    یعنی ما باید به دهم و یازدهم پاسخ بدیم خوب این قبول
    خوب حالا اگه تو آزمونی دوازدهم رو جواب دادیم باید دیگه دهم رو جواب ندیم ؟
    یعنی فقط باید دوپایه انتخاب کرد ؟

  5. سلام استاد.من به دلیل تنبلی هایی ک تا الان کردم ونداشتن هدف درست
    هیچی نخوندم.فارغ التحصیلم هستم.بنظرتون من از این ب بعد چجوری بخونم ک بتونم دانشگاه دولتی شمال یا تهران قبول شم.رشته مدیریت مالی.

    1. مباحث منتخب
      منابع با حجم درسنامه کم و تست های کنکورهای اخیر (جمع بندی خط ویژه یا مهر و ماه )

      ساعت مطالعه بالا و تنوع درس زیاد در طول روز برای رفع خستگی

  6. سلام…انسانی نظام جدیدم…شروع صفری ام…برای کتابای جمعبندی برای آزمون های جامع کنکوریوم سفارش بدم یا گاج؟؟برای 37دوره کنکور عمومی کدومو سفارش بدم؟؟

  7. سلام استاد…من دیپلم تجربیم رو در سال 96گرفتم و سه سال کنکور تجربی دادم…امسال کنکور انسانی ثبت نام کردم ولی هنوز هیچی نخوندم…پایه درسی ضعیفی دارم….یکی از بزرگترین مشکل هایی که دارم اینه که من هنوز درگیر منابع هستم…فکر میکنم منابعی که گرفتم خوب نیست…میشه نظرتونو درباره منابعی که دارم بگید؟؟
    ادبیات-خیلی سبز درس به درس و نشرالگو مبحثی
    عربی-خیلی سبز
    دینی-گاج
    زبان-خیلی سبز
    جامعه-گاج
    روان-گاج و مشاوران
    فنون-گاج
    اقتصاد-خیلی سبز
    منطق فلسفه پایه-گاج و مشاوران
    فلسفه دوازدهم-خیلی سبز

    بعضی انتشاراتی که دارم انتشارات گاج هست ولی میگن گاج چاپ 98نسبت به گاج چاپ 97 کتاباشو ویرایش آنچنانی نکرده….نظر شما چیه؟خواهش میکنم منو از این دغدغه بزرگ نجات بدید..ممنون

    1. سلام
      تغییرات منابع جزیی هست
      اسم ناشر و برند منبع هم الان حاشیه اس
      همین هایی که داری خوبه و فقط میمونه یک استارت قوی بزنی

      نیاز داری به برنامه برای شروع از صفر انسانی که در کانال کلاس مشاوره ویس هر رشتهو هر نظام را مجزار قرار دادیم .

  8. سلام استاد…کسی که قبلا سه بار کنکور تجربی داده ولی رتبه های خوبی نیاورده…امسال اومده کنکور انسانی ثبت نام کرده ولی تا الان چیز زیادی نخونده و شروع صفره…پایه درسی ضعیفی داره…امکانش هست بتونه امسال فرهنگیان قبول بشه؟؟منطقه سه

    1. سلام
      دلیل نخواندن و تغییر رشته و … اگر اهمال کاری باشه فکر نکنم مگر زودتر به خودش بیاد
      به خودت برمیگرده ؛ فرهنگیان الان نشدنی نیست کار کنی

  9. سلام استاد برای ازمون کنترلی جمعبندی شنائر اوا کنکور های سالهای گذشته رو بزنیم یا جامعهای قلمچی و سنجش
    از طرفی میگن سوالات کنکور نزدیک به زمان کنکور کار شه که بیشتر تو ذهن بمونه و از طرفی جامعهای تالیفی سطح بالتری به کنکور دارن

  10. سلام استاد من یکجوری برنامه ریزی کردم که تا اخر تابستون تمام درسای دهم ویازدهم رو جمع کنم و همه تست هایش را بزنم میخواستم ببینم مسیر درستس رو دارم میرم یانه و اینکه در سال دوازدهم چه کار کنم تا درسای دهم یازدهم یادم نره باتشکر رشته من انسانی هست ویازدهم رو تموم کردم

    1. باید در همین تابستان حتی هر جایی که کار می کنید با تست زیاد دوره کنید تا شرایط براتون رفته به رفته و گام به گام بهتر بشه

  11. سلام استاد برای کنکور های عمومی کدوم کتابو سفارش بدیم…گاج یا مهروماه؟؟

  12. سلام استاد افشار
    من فارغ التحصیل نظام جدید تجربی هستم واسه شیمی دهم کتاب تست نداشتم امسال گرفتم( خیلی سبز) یعنی چاپ ۹۸ البته استاد این کتاب تست های ۹۸ رو نداره میخواستم بدونم که آیا تو کنکور۹۹ مشکلی پیش نمیاد برام چون کتابی که تو کنکور ۹۹ ازش سوال طرح میشه واسه دهم باید چاپ ۹۶ باشه . کتاب تست خیلی سبز آیا آنچنان تغییر داشته که برام مشکل پیش بیاد ؟؟ و استاد برای زبان انگلیسی راهکار حفظ لغات چیه و بهترین منبع جمع بندی برای من که تو زبان متوسط به پایین هستم چی میتونه باشه
    میگید افراد کم تسلط تو زیست از روی منبع جمع بندی کلیات بخونه سوالم اینه که منبع جمع بندی کلیات زیست یعنی چه؟ ؟
    ببخشید که طولانی شد
    ممنون از زحمات بی دریغ تون استاد افشار

    1. سلام
      برای زیان و زیست منبع جمع بندی مهر و ماه بگیرید
      روش جمع بندی تک تک دروس اینجا گفتم .
      برای شیمی و دینی و ادبیات هم منابع کنکور ۹۸ نسبت به ۹۹ اندک تغییراتی را داشته اند که برای این بازه زمانی محل بحث نیست و قابل چشم پوشی می باشند ؛ چون زمان کمه و باید هر چه سریع تر جمع بندی شناور پیاده کنی

  13. سلام خسته نباشید استاد افشار
    ببخشید من کتاب تست خیلی سبز برا شیمی دهم رو تو وقتش که میشه سال ۹۶ تهیه نکردم امسال هم رفتم تهیه کنم چاپ ۹۶موجود نبود به جاش چاپ ۹۸ گرفتم یعنی کتاب تست خیلی سبز شیمی من مختص کنکور ۱۴۰۱ است شیمی تجربی خیلی سبز جامع تالیف نشده بود که بگیرم الان استاد افشار آیا برای من مشکل چندانی تو کنکور ۹۹ پیش میاد یا نه؟؟
    ممنون

  14. سلام. برا کنکور های عمومی کنکوریوم بهتره یا گاج دور دنیا شما میگید گاج دور دنیا درسنامه مفصل و قدمت طولانی داره و کتاب بهتریه و این در حالی است که تو کامنت ها برا یه دوستی گفتیدبه گفته بچه‌ها کنکوریوم ۲۰ درصد حذفیات رو اعمال کرده یا اصلاحیه فرستاده کنکوریوم بگیرین الان ما گمراه شدیم نمیدونیم کنکوریوم رو انتخاب کنیم یا گاج دور دنیا رو ؟؟

  15. سلام و خسته نباشید استاد افشار ممنون از وقتی که برای ما میزارسپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا