مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

همایش ویژه والدین کنکوری ها و دانش آموزان سال دهم، یازدهم دوازدهم

توصیه های مهم اولیاء کنکوری ها و دانش آموزان پایه

همانطور که میدانید مهم‌ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲، بحث امتحانات نهایی است. بنابر دلایلی تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور، نسبت به سال‌های گذشته بیش‌تر شده است. طبق پیشبینی‌ها و صحبت‌های انجام شده، امکان دارد علاوه بر پایه‌ی دوازدهم، نمرات نهایی پایه‌ی یازدهم در کنکور سال‌های آینده تاثیرگذار باشد (البته در کنکور سال ۱۴۰۳ خبری از تاثیر نمرات سال دهم و یازدهم نیست)، این شرایط در واقع زمان ترمیم معدل را از دانش آموزان می‌گیرد. و به عبارتی شرایط را سخت‌تر می‌کند. اما افراد فارغ التحصیل این فرصت را دارند تا ترمیم معدل انجام دهند.  اما متاسفانه دانش آموزان پایه دوازدهم که کنکوری هستند هیچ فرصتی برای جبران نمرات نهایی در کنکور امسال ندارند.

دانش آموز خوب لزوما یک داوطلب خوب کنکور نیست

والیدن و خود دانش آموزان به این نکته توجه کنند امتحانات تشریحی در مدرسه تا قبل از پایه دوازدهم که نهایی نیست، به دانش آموزان این امکان را مي‌دهد تا کل کتاب را نخوانند. و یا در سر جلسه امتحان به صورت کامل به سوالات پاسخ ندهند. وقتی دانش آموز به پایه دوازدهم می‌رود شرایط امتحانات نهایی دوازدهم برای او سخت‌‌تر می‌شود. چرا که در امتحانات نهایی می‌بایست به طور کامل و دقیق به سوالات پاسخ دهند. بنابراین همیشه در امتحانات نهایی یکسری از دانش آموزان که فقط تشریحی کار کرده‌اند راحت‌تر به سوالات پاسخ مي‌دهند و نمره بهتری را کسب می‌کنند. اما در مقابل دانش‌ آموزانی که تنها دروس را تستی کار کرده‌اند،و به سوالات تشریحی نمی‌توانند به صورت کامل پاسخ دهند، امتحان نهایی سخت‌تر است. و این دسته از افراد نمرات پایین‌تری را کسب می‌کنند. به همین علت می‌توان گفت که دانش آموز خوب لزوما داوطلب کنکوری خوبی نیست. چون دانش آموز خوب همانطور که گفته شد تنها به سوالات تشریحی مسلط است و نسبت به سوالات تستی تمرکز کم‌تری دارد.

 چگونه فرزند خود را برای کنکور از پایه دهم و یازدهم آمده کنیم؟

این سوال یکی از نگرانی‌ها و سوال‌های پر تکرار بین مادران وپدران دانش آموزان پایه دهم و یازدهم است. برای پاسخ به این سوال با توجه به بخش قبلی که توضیحاتی را در مورد امتحانات نهایی و سوالات کنکور بیان کردیم، باید بگوییم که اگر فرزند شما در درس اقتصاد نمره ۱۹.۵۰ را گرفته است آن را تشویق کنید اما به او نگویید که او حتما می‌تواند در رشته حقوق قبول شود. برای آمادگی او برای کنکور بهتر است تمرینات اضافه از او بخواهید. برای فرزندتان کتاب‌های تست و بهترین منابع کنکور تهیه کنید و از او بخواهید تا در کنار سوالات تشریحی که برای آمادگی در امتحانات مدرسه کار می‌کند، تست را برای کنکور کار کند. اگر او در تست زدن درصد بالایی را کسب کند می‌توانید به او انگیزه بدهید که در رشته مورد علاقه‌اش نیز می‌تواند با درصد تست بالا قبول شود.

نکات درس خواندن در نوروز و آماده کردن شرایط برای کنکوریها

دانش آموزان کنکوری پایه دوازدهم در عید نوروز هیچ دغدغه ذهنی و مسئولیتی ندارند. بنابراین ذهن آن‌ها برای درس خواندن با کیفی بالا آماده است. اگر مدرسه فرزند شما پانسیون مطالعاتی در نوروز ارائه مي‌دهد توصیه می‌کنیم حتما فرزندتان را در پانسیون مطالعاتی ثبت نام کنید. در غیر این صورت پیشنهاد مي‌کنیم تا فضای خانه را پویا کنید تا او بتواند درس بخواند.

برای مثال اگر دانش آموز کنکوری دارید بهتر است صبح‌ها زودتر بیدار شوید صبحانه را آماده کنید و فرزند خود را زود بیدار کنید تا صبحانه‌اش را کامل میل کند و زودتر درس خواندن را شروع کند. چرا که اگر شما صبحانه را صبح زود آماده نکنید و او را بیدار نکنید، فرزند شما دیرتر بیدار می‌شود و دائما احساس خواب آلودگی خواهد داشت. پویا نگهداشتن فضای منزل برای تمرکز و بازدهی فرزندتان بسیا ضروری است البته امسال همزمان شدن عید نوروز و  ماه رمضان چالش های بیشتری برای کنکوری ها پیش آورده است.

والدین کنکوریها فقط به ساعت مطالعه توجه نکنند

یکی دیگر از نکاتی که اولیا دانش آموزان کنکوری باید به آن توجه کنند این است که نشمرید دانش آموز چند ساعت درس می‌خواند. برخی از اولیا به ما مراجعه می‌کنند و فقط بر روی ساعت مطالعه کنکور تمرکز میکنند و می‌گویند که فرزنداشان روزی ۸ تا ۱۰ ساعت درس می‌خواند اما درصد و تراز پایینی دارد. ساعت مطالعاتی مهم است اما چیزی که باید توجه کنید حجم کار در کنار ساعت مطالعاتی است. اگر تعداد تست و تمرین برای افراد دهم و یازدهم روزی ۸۰ تا ۱۰۰ باشد بسیار عالی است. اما برای فرد کنکوری این عدد به ۲۰۰ تغیر می کند. یعنی فرد باید روزی ۲۰۰ عدد تست و تمرین انجام دهد. فرزند خود را تشویق کنید کنید بیش‌تر تمرین و تست حل کند و وقت خود را صرفا بری مطالعه درس نامه نگذارد.

اگر دانش آموز شما مشکل تایم و کمبود وقت دارد از او بخواهید تا علت کمبود وقتش را در کاغذ یادداشت کند. وقتی علت مشخص شد از مشاورش بخواهید تا علت را با راه حل‌های منطقی و درست پوشش دهد. برای مثال اگر فرزند شما در پیدا کردن منبع مناسب برای درس خواندن مشکل دارد از مشاورش بخواهید تا یک منبع مطمئن و کاربردی معرفی کند.

مهمترین عامل موفقیت کنکور تست زنی کنکور است، از فرزندان خود بخواهید تعداد تست بیش‌تری نسبت به رو گذشته حل کنند. همچنین تست‌ها را گاهی به صورت مروری بزنند. یعنی تست‌هایی را که دو هفته پیش حل کرده بودند دوباره بررسی کنند. حل تست‌های کتاب‌های تست را از آن‌ها بخواهید بررسی کنند.

اولیاء نگران قسمت‌های مطالعه نشده نباشند!

فرزند شما سه بخش مطالعاتی دارد که شامل:

  • بخش‌های خواند‌ه‌های مسلط
  • بخش‌های کم تسلط
  • بخش‌های خوانده نشده

اصولا دانش آموزان مشتاق هستند تا قسمت‌هایی را که تا کنکون نخوانده‌اند مطالعه کنند. چرا که اعتقاد دارند اگر بخشی را مطالعه نکنند ضرر کرده‌اند. توصیه می‌کنیم اگر بخشی را کلا نمی‌خواهید مطالعه کنید را کنار بگذارید و تسلط خود را روی بخش‌هایی که به طو کامل خوانده‌اید بگذارید. چرا که تسلط کامل برای حل تست‌ها بسیار مهم‌تر است. در نتیجه اگر در درسی قدر هستید از آن درس تست بیشتری حل کنید تا با نمونه سوالات بیش‌تری آشنا شوید و همچنین تسلط خود را افزایش دهید.

توصیه پایانی به پدر و مادر داوطلبان کنکور و دانش اموزان

دانش آموزان در سال کنکور تنش ها و استرس های زیادی دارند، والدین بهتر است پیگیریهای خود را در فضای آرام و منطقی پیش ببرند، و حتما وضعیت درسی داوطلبان را پیگیری کنند اما از بحث های بی مورد و ایجاد تنش پرهیز کنند و سعی کنند بار روانی نتیجه گرفتن را از روی داوطلبان بردارند و فقط تاکید کنند که نهایت تلاش خود را انجام دهد.


فایل صوتی کامل و جامع استاد علیرضا افشار صحبت با والدین دانش اموزان و کنکوریها


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام استاد من مصاحبه فرهنگیان سال قلب رد شدم و تو نتیجه ففط زده بود مردود کد ۵ یا ۷ نخوردم و مسکل از گزینش یا مصاحبه باشه
    پس چون زده مردود یعنی فقط بخاطر نمره علمی رد شدم ؟
    ممنونم بابت وقتی ک میذارید

    1. نه دلیلی نمیشه
      نمره مصاحبه جمع علمی میشه باهم قبولی یا ردی میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا