مشاوره خصوصی علیرضا افشار
منابع و آزمونمنابع و آزمونویدیو

نوسان تراز ، درصد و شرایط در ماه های آخر کنکور

چرا تغییرات ماه های نزدیک به کنکور زیاد است؟

نوسان ماه های آخر کنکور یکی از مهم ترین چالش های این موقع از سال است برخی اوقات داوطلب کنکور سراسری با وجود مطالعه ی فراوان و تست زنی کنکور از بهترین منابع جمع بندی کنکور باز هم به درصد قابل قبولی در یک درس نمی تواند دست یابد دلیل این ا مر دو نکته ی اساسی می باشد که به آن اشاره می کنیم:

مورد اول) کم خوانی مورد دوم) بدخوانی

کم خوانی چگونه باعث ایجاد نوسانات ماه اخر میشود؟

کم خواندن الزاماً ساعت مطالعه و حل تست کم نمی باشد بلکه درست نخواندن است، عدم توجه کافی به راه های افزایش کیفیت مطالعه و عدم تسلط کافی بر روی مباحث با نخواندن آنها فرق چندانی ندارد.

برای پاسخ به سوالات کنکور سراسری باید تسلط کافی داشته باشید و با مطالعه سطحی شانسی برای پاسخ دادن به مباحث ندارید و این موضوع ممکن از باعث نوسان های ماه های آخر شود.

منظور از بدخوانی و تاثیر آن در نوسان ها چیست؟

بدخوانی الزاماً روش مطالعه ی نامناسب نمی باشد بلکه برنامه ریزی کنکور غیراصولی است. یعنی مرور و چیدمان در برنامه به خوبی رعایت نشده و یا از فصول مختلف حل تست تجمیعی انجام نمی شود.

پراکنده خوانی را کنار بگذارید: با افزایش تمرکز حواس و پیشرفت در یک مبحث و به ترتیب مباحث بعدی می توان از هر کدام از اشکالات و ایرادات خود بهترین اولویت را برای رشد برگزینید و با کارکردن بر روی آن ها به رشد و شکوفایی خود کمک شایانی کنید.

نکته: فرآیند رسیدن به درصد و تراز قابل قبول یک شبه اتفاق نمی افتد و مرحله به مرحله پیش می رود. یعنی مباحث را مدیریت کرده و در صورت عدم مطالعه ی تمامی مباحث یک آزمون، به بخشی از آن مسلط شوید.

برای مشکل نوسان در تراز و درصد ها چه باید کرد؟

دراین شرایط باید تلاش کنید که سوالات متنوع حل کنید. یعنی به جای یک پیش آزمون دو الی چند نمونه از آن را حل کنید. در کل باید از زوایای دید متنوع و با حل تست و سوال مختلف به رشد خود در این مورد کمک کنید.

نکته: چه در آزمون آزمایشی و چه در آزمون کنکور سراسری اگر به فصول و مباحثی برخورد شد که داوطلب به اجبار نتوانست آنها را به طور کامل مطالعه کند و به آنها مسلط شود باید تمام یا بخشی از این مباحث را حذف کرده، اما این فرآیند را برای آزمون های آزمایشی می بایست مقطعی انجام داده و باید تا رسیدن به آزمون بعدی این مباحث کامل شود.

مهمترین نکته ی کنکور در ماه های پایانی

نکته ی آخر این که تا آخرین لحظه ی مانده به کنکور سراسری جای نوسان در تراز و درصدها برای داوطلب وجود داشته و هیچ گاه از تلاش کردن و بهتر شدن درآزمون ها دست نکشید.

مشاوره پیشنهادی : تکنیک حل آزمون های جامع دوران جمعبندی کنکور

ویدیو استاد علیرضا افشار در مورد نوسانات ماه های پایانی کنکور

دانلود ویدیو


نوشته های مشابه

29 دیدگاه

  1. استاد سلام
    خدا قوت
    همیشه کمترین تعداد ازمون جامعی رو که باید بزنیم رو گفتین ولی هیچ موقع سقفش رو نگفتین
    سقفش چند تاست؟

    1. سقف نداره
      رتبه یک هم 9 تا 100 نداره یعنی چی ؟ یعنی تا میتونی باید تلاش کنی .

  2. سلام.من درصدای فیزکم تو جامع هایی که میزنم بین۶_۱۵هستش و فقط مغناطیس و اندازه گیری ویه کم ار جریان رو خوندم،حرکت رو هم خودم ولی هیچ جوره نمیتونم سوالاتشو حل کنم.تا حالا چهار تا جامع زدم
    حالا به نظرشما دیگه روی کدوم فصلا کار کنم که درصدم زوود تر بالابیاد.اگه میگین نوسان باید برم از صفر کلنگ زنیش کنم یا برم همون جریان و حرکت وبخونم ؟بااینکه سخت هستن؟

  3. سلام.من جامعایی که میزنم درصدفیزیکم بین۶_۱۲هستش
    و فقط مغناطیس،اندازه گیری و یکم از جریان رو خوندم حالا به نظرتون واسه اینکه درصدم بالا بره باید چیکار کنم؟
    نوسان رو بخونم؟بااینکه تاالان هیچچچچچی ازش نخوندم وصفرصفرم؟یاپیشنهاد بهتری دارین؟ممنون از خوبیاتون

  4. سلام اقای افشار
    استاد میخواستم بدونم بعد از هر ازمون جامع برنامه ریزیمون باید چجوری باشه؟ یعنی تو دو نیم روز باقی مونده یکروزش رو بذاریم فقط برا یک درس عمومی و یک درس اختصاصی و کله اون کتاب رو بخونیم یا نه یجور دیگه هست

  5. سلام استاد خسته نباشید،ممنون بابت وقتی که برامون میگذارید.
    استاد من فارغ التحصیل تجربی هستم و تا الان ازمون شرکت نمیکردم و خودم ازمون میدادم.و ففط ازمون های جامع قلم چی رو ثبت نام کردم…حالا به نظر شما ازمون های جمع بندی سه روز یک بار قلم چی رو هم ثبت نام کنم؟یا مطابق برنامه جمع بندی شناور خودم پیش برم؟نظر شما چیه؟

  6. سلام استاد خسته نباشید 🌷 ، ببخشید من یه سوالی داشتم اگه الان نهایی ها رو نرم شهریور میتونم دیگه ؟ آخه من کلی درس نخونده دارم دوست ندارم کنکور و خراب کنم ، نهایی ها وقتمو میگیرن الان 😔😭

    1. فرجه امتحانات شهریور تقریبا صفر هست و اگر همه درس ها را برای شهریور بندازی ۱۰۰٪ ریسک زیادی داری تحمل میکنی و این چیز خوبی نیست

        1. سلام استاد انسانی ام ی سوال داشتم شما تو یکی از وویسا گفته بودین تو فورجه سلامت و بهداشت ۱ جامع شناور میتونیم داشته باشیم بنظرتون تو فورجه امتحان سلامت بهداشت روزمو ب ۳ بخش تقسیم بکنم مثلا ۶ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱۲ ظهر تا ۶ غروب و… و تو هر کدوم ازین ۳ بخش بیام ی مبحثایی از درسای پایه رو جمع بکنم؟ بعد تو فورجه امتحان زبان که تقریبا ۵ روز وقت دارم بیام ۱ جامع واسه شناور بزنم؟ چون دیر شروع کردم و خیلی عقبم و درسای دوازدهمم خوب کار نکردم ی جوری میخوام ی بخشی از پایه هم برسونم و فقط تک کتابِ دوازده کار نکنم

          1. هر درسی برات راحت بود در نهایی یا ارزش نداشت مثل سلامت و هویت برای پایه تستی جمع کردن سایر تخصصی ها وقت بذار

  7. سلام استاد
    من با دور دنیا ازمونهای جمع بندی را شروع کردم و به جای ۳ روز یکبار ۵روز یکبار ازمونها را میزنم و مباخث کم تسلطم را کامل تست میزنم و مسلط میشم
    ۵روز یکبار خیلی زیاده؟
    استاد در این روزها برای زبان صفر فقط خواندن گرامر مناسبه؟

  8. سلام استاد خاااهش میکنم جواب بدین
    من تو جامع هایی که میزنم درصد فیزیکم بین ۶_۱۲هستش وتاحالا چهار تا جامع زدن(۹۸و۹۹)وفقط مغناطیس و اندازه گیری و یکم از جریان رو خوندم.حالا پیشنهاد شما برای منی که فیزیکم ضعیفه😣😟 واصلنم باهاش حال نمیکنم😔 چیه؟نوسان رو بخونم با اینکه تا بحال اصلا نحوندمش و صفر صفرم؟یا برم روی ریاضی کار کنم؟که بهش بیشتر علاقه دارم؟

  9. سلام استاد وقت بخیر فکر میکنید میشه توی اختصاصی تا درصد 60 یا 50 حتی پیشرفت کرد در بازه باقی مانده؟

  10. چقدر افزایش درصد توی اختصاصی ها ممکنه چقدر زمان میبزه تا میانگین و به رتبه زیر 1000 برسونیم من اختصاصی هام ضعیفه میخوام با جمع بندی خوب خودمو بالا بکشم با برنامه 50 روزه کار کنم میتونم به درصد هایی که گفتید برسم؟ فرضا 66 درصد زسست بخونم میتونم 60 بزنم؟؟

    1. یله اندازه ۷۰٪ مباحث بخوانی ازش حداقل ۶۰٪ سوال خواهیم داشت

  11. سلام استاد
    وقت بخیر
    والا یه مشاور اوردن مدرسمون
    طرف میگفت از الان بخونی ته تهش رتبت نصف میشه
    اما با نصف شدن رتبم من به هدفم ک کامپیوتر شریف هست نمیرسم و کلا دلسرد شدم
    بنظر شما از الان برای دو رقمی شدن رشته ریاضی دیره
    ترازم 6700 هستش میانگین و گیرای بالایی دارم

      1. منم اینو تووی جلسه گفتم و گفتم قدرت ذهن هر نا ممکنی رو ممکن میکنه اما همه خندیدن
        متشکرم از شما که جواب بنده رو دادین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا