مشاوره خصوصی علیرضا افشار
منابع و آزمونمنابع و آزمونویدیو

نواقص برنامه ی آزمون های آزمایشی کنکور

تحلیل و بررسی برنامه و بودجه بندی آزمون های آزمایشی

آیا پیشروی با برنامه آزمون های آزمایشی درست است؟

برای بررسی نواقص برنامه ها و تحلیل و بررسی آنها ابتدا باید به این سوال که آیا داوطلبان کنکور می توانند تنها طبق برنامه ریزی آزمون های آزمایشی پیش بروند؟

در جواب باید بگویم که وقتی داوطلبان در آزمون های آزمایشی کنکوری شرکت می کنند ، می توانیم بگوییم تا حدودی داشتن برنامه ی راهبردی را تجربه می کنند ، و برای بسیاری از داوطلب هایی که بی برنامه و بی جهت و گاهی بی مشاور نیز هستند خیلی تاثیر گذار می باشد.(به خصوص برای دانش آموزان پایه ی دوازدهمی که تا به حال تجربه ی آزمون آزمایشی کنکوری را نداشته اند.)

اما این واقعیت قابل انکار نیست که بتوان گفت داوطلب تنها  باید مطابق برنامه ی این آزمون های آزمایشی پیش برود. به طور مثال تصور کنید دانش آموزی در یک کلاس آنلاین کنکور مطابق معلم خود پیش می رود و درس آن معلم با برنامه ی آزمون آزمایشی دانش آموز هماهنگ نیست.

نکته : برخی از آزمون های آزمایشی خیلی کند و یا در مقابل برخی دیگر سریع گام بر می دارند و اگر یک دانش آموز فکر کند که همیشه می تواند و یا باید طبق برنامه آزمون پیش برود ، کاملا اشتباه می کند برای فهمیدن بهتر این موضوع به می توانید از مطلب مقایسه آزمون های آزمایشی استفاده کنید.

در چه مواقعی برنامه ی آزمون های ازمایشی کنکور را تغییر دهیم؟

به طور مثال اگر برنامه ی آزمون آزمایشی داوطلبی با درس کلاسش هماهنگ نیست و یا داوطلب دیگری که تازه تغییر رشته داده است و آزمون های آزمایشی کنکور برای او سریع پیش می رود و سخت است ، در چنین شرایطی تغییر اندک برنامه به نفع داوطلب می باشد.

نکته: اگر داوطلبان در کلاس کنکوری شرکت می کنند ، برنامه ی کلاس مقدم بر برنامه ی آزمون های آزمایشی است.هم چنین برنامه ریزی مشاوران که با توجه به آگاهی از شرایط داوطلبان آن ها را آماده می کنند بر آزمون های آزمایشی کنکوری ارجحیت دارد.

ایرادات و نقص بودجه بندی آزمون های آزمایشی

آیا خود برنامه ی آزمون های آزمایشی بی عیب و نقص است؟  آیا دوره و تعداد آزمون ها مناسب و کافی است ؟ آیا پیش روی آزمون ها استاندارد است؟

بنده به طور پیش فرض دو مورد از آزمون های آزمایشی سنجش و کانون را که با یک دیگر متفاوت هستند برای توضیح انتخاب کرده ام….

تحلیل و بررسی آزمون های آزمایشی سازمان سنجش

داوطلبان در سنجش در روز 24 مرداد ، 3 هفته بعد از آن یعنی در روز 14 شهریور و در آخر در روز 28 شهریور آزمون می دهند ؛ در نتیجه داوطلبان در سه مقطع آزمون می دهند.

اصول برگزاری آزمون های آزمایشی سنجش به جمع کردن جفت پایه ها است و به طور کل سمت پایه ی دوازدهم نمی آید ؛ اعتقاد سنجش بر این اصول پایبند است که در آزمون اول (مرحله 1) به طور کامل پایه ی دهم  و سپس در آزمون دوم (ماه شهریور) پایه یازدهم را جمع بندی کند و در آخر ماه شهریور یعنی آزمون آخر هم پایه ی دهم و هم پایه ی یازدهم را مرور کند.

در نتیجه برنامه ی آزمون آزمایشی سنجش بسیار ساده است که البته ایراداتی نیز دارد…

ایرادات و اشکالات آزمون های آزمایشی سنجش

مورد اول) رعایت نکردن زنجیره دروس

اولین نقصی که می توان در آزمون های آزمایشی سنجش مورد توجه قرار داد ؛ بحث رعایت نکردن زنجیره ای خواندن دروس برای داوطلبان کنکور است.

به طور مثال در آزمون های آزمایشی سنجش برای رشته ی ریاضی فیزک ، داوطلبان باید در آزمون آزمایشی اول فصل یک تا پنج درس فیزیک سال دهم خودشان در یک برنامه ی آزمون جمع بندی کنند (باکس اول) و در ادامه برای آزمون بعدی خودشان ، مجبور هستند که فصل یک تا چهارم درس فیزیک سال یازدهم شان را مطالعه کنند (باکس دوم)

مثلا آزمون های آزمایشی سنجش در رشته ی ریاضی فیزیک مباحثی مثل آمار ، احتمالات ، تابع ، مثلثات و …که در سال دهم و یازدهم باهم مرتبط هستند و به نوعی به یک دیگر وصل هستند را از یک دیگر جدا کرده و برای پایه ی دهم و یازدهم آن مطالب به صورت جداگانه آزمون برگزار می کند.

اشکال این نوع از برنامه ریزی کنکور در این است که اگر یک داوطلب از سال دهم یعنی از مطالعات و جمع بندی باکس اول خودش به هر دلیلی جا بماند و نتواند به برنامه مورد نظر برسد ، در جمع بندی باکس دوم او که برای آزمون سال یازدهم است و دیگر ربطی نیز به سال دهم ندارد ، نمی تواند مطالب جا مانده از قبل را پوشش دهد و جبران عقب ماندگی آزمون برای اون سخت می شود.

مورد دوم) تعداد تکرار و دفعات مرور

نقص دوم آزمون های سنجش این است که به این دلیل که آزمون آزمایشی سنجش زنجیره ای مطالعه کردن دروس را رعات نمی نماید پس تعداد تکرار و دفعات مرور آزمون ها برای داوطلب اتفاق نمی افتد.

( سنجش فقط در یک نوبت آزمون آزمایشی آخرش ، همه ی پایه ها را به طور همزمان مرور می کند.)

نکته : به دلیل این که کنکور امسال (سال 1399) دیرتر برگزار می شود ، آزمون های سنجش به جای ماه تیر از ماه مرداد تا ماه شهریور در سه مرتبه برگزار می گردد یعنی داوطلب باید مطالب دو سال را در فاصله ی کوتاه میان این 3 عدد آزمون جمع بندی کند که امکان عقب افتادگی از برنامه ی آزمون و در نهایت بی انگیزه شدن داوطلب بسیار زیاد می شود.

عدم توجه به اهمیت درس

در مثالی دیگر از اشکلات آزمون سنجش می توان به این مسئله اشاره کرد که سنجش در آزمون آزمایشی خودش برای داوطلبان رشته ی تجربی ، چهار فصل از درس زمین شناسی را که دانش آموزان تجربی فقط در سال یازدهم آن درس را دارند ، در آزمون اول و از فصل پنج تا هفت آن را نیز در آزمون دوم قرار داده است ، در صورتی که برای داوطلبان رشته ی تجربی درس زمین شناسی از چندان اهمیتی برخوردار نیست که حتما در فصل تابستان مطالعه شود. (قبل تر در مطلب ویژگی یک برنامه خوب در فصل تابستان برای کنکور نیز توصیه کرده بودم که باید فقط درس های تحلیلی را در تابستان مطالعه کرد.)

یا ممکن است داوطلبی نتواند به مباحث گیاهی در درس زیست شناسی که در دو فصل آخر آن درس در سال دهم رشته ی تجربی است برسد و در صورتی که مباحث مربوط به گیاه شناسی سال دهم خود را هنوز یاد نگرفته است ، در عین حال مجبور باشد که در مباحث گیاهی زیست شناسی سال یازدهم در آزمون بعدی (آزمون دوم) نیز شرکت کند.

نکته : از نظر بنده این مسئله بهتر بود که گلچینی از مطالب هر پایه ی تحصیلی در آزمون های آزمایشی سنجش قرار می گرفت.مثلا در درس دین و زندگی بهتر بود سنجش به جای قرار دادن درس دین و زندگی هر دو سال (سال دهم و یازدهم ) در آزمون ، برای این پروسه زمانی کوتاه مطالعه ، فقط درس دینی یک پایه را برای جمع بندی در آزمون قرار دهد تا در نتیجه ی آن داوطلب بتواند به درس های تحلیلی مانند عربی وقت بیشتری را اختصاص دهد.

مورد سوم) عدم توازن و تعادل در برنامه ی آزمون سنجش

آزمون های سنجش دارای برنامه ریزی متوازن و متعادل نمی باشند… یعنی اگر فواصل میان آزمون های آزمایشی سنجش را که در 3 مرحله انجام می شوند ( و آزمون مرحله ی آخر را که مروری بر آزمون های قبلی است در نظر نمی گیریم  بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که:

دو آزمون اول سنجش فاصله ی یکسانی ندارند… یعنی داوطلب در آزمون اول سنجش که برای مباحث پایه ی دهم می باشد نزدیک به دو ماه وقت مطالعه دارد اما بین آزمون اول (24 مرداد) و آزمون دوم (14 شهریور) آن ، تنها سه هفته فاصله می باشد و داوطلب وقت کمتری برای مطالعه ی آزمون آزمایشی دوم سنجش دارد ؛ در صورتی که آزمون دوم که برای پایه ی یازدهم برگزار می شود  دروس و مطالب سنگین تری نسبت به پایه دهم و آزمون اول دارد و به طور منطقی حتی به زمان بیشتری نسبت به آزمون اول برای مطالعه نیز نیازمند است.

تحلیل و بررسی آزمون های آزمایشی قلم چی

ایرادات و اشکالات آزمون های آزمایشی قلم چی

مورد اول) مناسب نبود آزمون تعیین سطح کانون

قبل از برگزاری آزمون های آزمایشی در قلم چی ، یک آزمون جامع کنکور تعیین سطح برای دروس تخصصی پایه ی دهم و یازدهم انجام می شود ؛ که بنده آزمون تعیین سطح را برای قلم چی تایید نمی کنم زیرا این آزمون برای زمانی مفید خواهد بود که هر داوطلب باتوجه به امتحان تعیین سطح خودش هدایت شود مثلا مانند آزمون تعیین سطح برای ثبت نام در کلاس زبان انگلیسی که هر شاگرد با توجه به نتیجه ی آزمونش در کلاس مناسب خود قرار می گیرد.

به طور مثال اگر داوطلبی در آزمون تعیین سطح خود در درس ریاضی امتیاز منفی بگیرد نشان دهنده ی این مسئله است که آن داوطلب حتی برای شرکت در آزمون های پایه دهم و یازدهم که کف آزمون قلم چی است نیز آماده نمی باشد که در این شرایط بهتر می بود داوطلب بتواند اول درس را بخواند و بعد تست بزند.( در این شرایط نقش مشاوران برای برنامه ریزی درست پررنگ تر می شود.)

سیاست آزمون های قلم چی در سال های قبل به این صورت بوده است که به داوطلبان میان مباحث آزمون های آزمایشی پایه های دهم و دوازدهم حق انتخاب می داد… اما در حال حاضر شرکت در آزمون های آزمایشی پایه ی دهم و یازدهم قلم چی اجباری می باشد و اگر داوطلبی مایل باشد می تواند در آزمون پایه ی دوازدهم نیز شرکت کند.

مورد دوم) تعداد مراحل آزمون آزمایشی قلمچی

ایراد و اشکال دوم آزمون های آزمایشی قلم چی این است که در سال های قبل آزمون های قلم چی در 5 مرحله برگزار می شد و فرصت تکرار دفعات و مرور مطالب برای داوطلب بیشتر مهیا بود…

اما در حال حاضر به دلیل دیرتر شروع شدن آزمون های آزمایشی نسبت به سایر سال ها ، آزمون ها در 4 مرحله ی 10 مرداد ، 27 مرداد ، 7 شهریور ، 21 شهریور و در آخر مروری بر مطالب این 4 آزمون در روز 4 مهر برگزار می شود.

همان طور که مشخص است به دلیل کوتاه بودن زمان و به سرعت پیش بردن مطالب در تابستان آزمون های 4 مرحله ای دارای مرور و تکرار مطالب نیستند و مرور تنها یک مرتبه در آزمون آخر ماه مهر اتفاق می افتد. از نظر بنده به عنوان مشاور اگر قلم چی به جای برگزاری امتحان تعیین سطح ، تعداد آزمون های آزمایشی را بیشتر می کرد ، برای داوطلبان بسیار مفید تر بود.

نکته : زمانی که برنامه ی آزمون های آزمایشی قلم چی ، دیرتر شروع می شوند به همان نسبت نیز زودتر تمام خواهند شد که این مسئله زیان بار است زیرا کیفیت مطالعه بر سرعت آن ارجحیت دارد.

ایراد سرعت بالا در خواندن بودجه بندی کنکور آزمایشی

به طور مثال از ایرادات به سرعت خواندن در آزمون های آزمایشی قلم چی این است که در حین برگزاری 4 مرحله آزمون ، برخی از مطالب از دروس پایه باقی می مانند که این مطالب به آزمون آخر( 4 مهر ) که برای مرور و جمع بندی است، برای یادگیری اضافه می گردد .

یا این اتفاق ممکن است که داوطلبی در دروس پایه خود مباحثی را نتواند مطالعه کند یا در صورت خواندن متوجه نشده باشد ، هرگز نتواند فرصتی را برای مطالعه و یا مرور مباحث باقی مانده پیدا کند… زیرا در برنامه های آزمون زمان بسیارکم است و حتی مجبور است در آزمون پایه ی بعدی نیز شرکت نماید.

چند مثال کوتاه از مشکالات دروس آزمون های آزمایشی قلم چی

مثال اول) داوطلب رشته ی تجربی در آزمون پایه ی دهم خود ، باید مباحث گیاهی مربوط به درس زیست شناسی را مطالعه نماید در صورتی که در آزمون پایه ی یازدهم ، باید مباحث مربوط به ژنتیک درس زیست شناسی را بخواند. حالا اگر برنامه ریزی آزمون مناسب بود مباحث گیاهی سال دهم و یازدهم باهم قرار می گرفتند.

مثال دوم) در درس شیمی ، داوطلب باید مبحث سنگین محلولات را در کنار فصل سخت فشار و گرمای فیزیک مطالعه کند.

مثال سوم) برای رشته ی تجربی ، درس ریاضی در آزمون آزمایشی پایه ی داوزدهم ، از فصل تابع شروع می شود.در صورتی که در آزمون پایه دهم از فصل دنباله مجموعه ها و در پایه یازدهم از هندسه شروع می شود و مبحث مربوط به تابع در این آزمون ها از هفته های آخر شروع می شود.(بحث تقدم و تاخر رعایت نمی گردد.)

مثال چهارم) درس فیزیک رشته ی ریاضی در پایه ی دهم فصلی به نام ترمودینامیک را دارد که فیزیک رشته ی تجربی آن فصل را ندارد.

مشکل این است که آزمون آزمایشی قلم چی در آزمون اول خود ، یک باکس را کاملا به فصل اندازه گیری یعنی فصل اول درس فیزیک (که نسبتا مباحث آسانی نیز هستند اختصاص می دهد ..و فصل آخر یعنی مبحث ترمودینامیک فیزیک رشته ی ریاضی که فصل سختی نیز می باشد باقی می ماند… پس در نهایت این فصل برای یادگیری در آزمون آخر (4  مهر ) کنار مرور مطالب، قرار می گیرد. در نتیجه ی این شرایط ، مشاورکنکور مجبور می شوند خارج از برنامه ی آزمون پیش بروند و یک باکس را کامل به فصل اول فیزیک که مطالب راحت تری نیز دارد اختصاص ندهند و آن فصل را زودتر تمام کنند تا داوطلب رشته ی ریاضی بتواند در فصل سنگین ترمودینامیک نیز وقت بگذارد.

مثال پنجم) در آزمون آزمایشی قلم چی برای رشته ی ریاضی ، فصل سوم هندسه پایه یازدهم (که با فصل اول هندسه از پایه دهم مرتبط است). علاوه بر عدم رعایت مبحث پیش نیاز آن ، در برنامه آزمون مطالعه نمی شود و باقی
می ماند.

از این قبیل مثال ها برای ایرادت آزمون های آزمایشی بسیار زیاد است که تنها تعدادی را بیان کردم. می توانید برای اطلاعات بیشتر به کانال کلاس مشاوره بنده مراجعه نمایید.

نتیجه گیری پایانی تحلیل و بررسی آزمون های آزمایشی

بنده به عنوان مشاور تا کنون با 4 مدل از سوالات داوطلبان مواجه شده ام…

دو مدل از سوالاتی که از نظر بنده به درد نخور است و بسیاری از داوطلبان آن ها را می پرسند این است که :

از چه منابعی برای مطالعه استفاده کنیم ؟

کدام استاد بهتر است؟

بنده بارها در این باره توضیح داده ام که منابع و استاد چندان فرقی ندارد و مهم تلاش داوطلب کنکوری و مطالعه ی او با  کمک از کتاب های تستی است هرچند در مطلب بهترین منابع کنکور برخی از منابع را معرفی کرده ایم اما وسواس نداشته باشید.

گروه دیگر سوالات که کمتر با آن مواجه نیز می شوم و اکثر دواطلب های قوی از بنده می پرسند این است که :

چه مطالبی را بخوانیم؟

مطالب را با چه کیفیتی بخوانیم؟

در جواب باید بگویم مطالب و مباحث (دروس) تحلیلی باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرند. هم چنین سریع خواندن دروس ملاک موفقیت در کنکور نیست بلکه کیفیت(نحوه ی مطالعه و یادگیری) مهم تر است.

نکته : کیفیت مهم تر از کمیت است.

در آخر داوطلبان عزیز ، اگر برخی از استادان کلاس های کنکوری شما و یا مشاوران طبق برنامه های آزمون های آزمایشی پیش نمی روند ، ایراد از آنان نیست بلکه به این علت است که برنامه آزمون ها دارای اشکالات و ایرادات بسیاری هستند.

پس برنامه ریزی استاد یا مشاور شما به برنامه آزمون های آزمایشی ارجحیت دارد. بنده به عنوان مشاور اگر داوطلبی قوی  باشد ، او را مطابق با برنامه ی آزمون های آزمایشی کنکور پیش می برم اما اگر با داوطلبی ضعیف تر و یا با داوطلبی که در مبحثی نیاز به مطالعه ی بیشتر دارد، مواجه شوم برنامه آزمون آزمایشی را برای او تغییر داده و برنامه ای متناسب با شرایط آن داوطلب ، آماده می کنم.

مشاوره پیشنهادی : انتخاب آزمون آزمایشی

ویدیو استاد علیرضا افشار در مورد نواقص آزمون های آزمایشی

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

16 دیدگاه

  1. سلام استاد افشار
    بنده مدرک کارشناسی رشته علوم تربیتی رو دارم و می خواستم برای کنکور کارشناسی ارشد برای یک از دو رشته روانشناسی بالینی ( وزارت علوم ) یا روانشناسی تربیتی تلاش کنم.
    ولی واقعا نمی دونم کدام یکی از این دو رشته مناسب من هست.
    البته این موضوع رو عرض کنم که بنده در زمینه مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی فعالیت می کنم و می خواهم که مدرک ارشدی که می گیرم با شغل من همپوشانی داشته باشند.
    می خواهم مثل شما سواد روانشناسی و مشاوره ای بالا در زمینه تحصیلی داشته نه صرفا یک برنامه نویس کنکور.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  2. استاد تو رو خدا به دادمون برسین واقعا دیگه دلم میخواد بمیرم از این وضع استاد من سال اول رفتم سربازی (کنکور97) خودشون گفتن که سه سال نظام قدیم داریم منم بهشون اعتماد کزدم استاد حالا که نمیخوان تمدید کنن رفتم کتابفروشی و قیمت منابع جدید رو که در آوردم چیزی حدود 3.5 ملیون فقط باید کتاب کمک آموزشی بدم تازه اگه بخوام با20 درصد تخفیف و برای هر درس یه کتاب تهیه کنم اینقدر شد استاد من منابعم از سال اول دست نخورده باقی موندن بعضی هاشون من میخوام نظام قدیم بخونم استاد کمکمون کنید تو رو خدا تمدید بشه نظام قدیم قیمت منابع جدید رو حتی به خانواده هم نگفتم که شرمنده گیشونو نمیخوام ببینم که نمیتونن تهیه کنن یابه خاطر من تو زور و قرض بیافتن واقعا الآن بااین شرایط اینقدر پول کتاب بدادن واقعا خیلی فشار وارد میکنه بهمون رفتم کتابهای قدیمم رو قیمت کردم بفروشم دست دوم جدید بگیرم بازم استاد پول نصف اش رو نمیتونم جور کنم بخدا استاد خیلی بدبختیم بخدا ): از این ور هم میگن سنجش نمیخواد تمدید کنه نظام قدیم رو اگه میخواست تا الان میگفت ای خدا دلم داره میترکه از غم تورو خدا بگید چیکار کنم استاد اگه احیانا تمدید نشه نظام قدیم با کتابهای خودم تا چه حد میتونم برای کنکور نظام جدید اماده بشم ؟ خیلی ممنون از زحماتتون

    1. نگران نباشید . انشاله که تمدید میشه
      بالاخره شماها هم حقی دارید
      منم کمک تون می کنم

  3. سلام آقای افشار
    وقتتون بخير
    برای سهمیه کنکور، مدرسه محل تحصیل ملاک است یا محل سکونت برای مناطق؟
    باتشکر

    1. ۳ سال اخر دبیرستان کارنامه ترم دوم از هر کجا که صادر شده باشه همان منطقه هستید

  4. سلام آیا می شه رف توی رشته ی پرستاری 1سالو مرخصی گرفت و بعد یه سال تصمیم گرفت که بریم دانشگاه یا نه

    1. سلام
      ترم اول مرخصی نمی دهند . بخصوص که سخت گیری در علوم پزشکی در شرایط فعلی خیلی بیشتر هم هست

  5. سلام
    من ازمون گزینه دو ثبت نام کردم و پایه متوسطی دارم اما از تابستونم استفاده نکردم حالا من چجوری با شروع مدارس باید برنامه ریزی کنم؟

    1. شهریور برای تخصصی ها و عربی خودت وقت بذار کار کن و سعی کن تا جایی که میشه پایه های خودت تقویت کنی تا بتونی از مهر ماه جلو بیفتی
      اگر شروع صفر هستی هم این برنامه زیر برای شروع بیار جلو
      شروع صفر کنکور ۱۴۰۰

  6. سلام استاد من به شدت سردرگمم راجب این ک مشاور خوب بگیرم بهتره یا برم ازمون قلم چی؟اخه هزینه ی هر دو رو مقدور نیست برام ک پرداخت کنم….و این ک من ی ازمون میرما ولی قلم چی و گاج و گزینه دو و سنجش و اینا نیست..ی ازمون دیگست ک دقیقا برنامه ی قلم چیو داره و ثبت نام کردم و خوبم هست ازمونش ینی همون سطح سوالات قلم چیو داره و بنامه ی راهبردیش هم دقیقا خود قلم چیه و حتی تقلب هم نمیشه در ازمونش…استاد به شدت نیاز به کمکتون دارم.ممنون میشم از این سردرگمی نجاتم بدین.

  7. سلام خسته نباشید
    چجوری باید کیفیت مطالعه را بالا برد
    یا اصلا چطور باید بفهمیم مطالعه با کیفیتی داریم
    و اینکه جایی هست ک زنجیره دروس رو گفته باشید ک من برم بگردم؟؟

  8. سلام
    باتشکر از سایت مفیدتون
    ببخشید استاد من کنکوری 1400 انسانی هستم آزمون گاج میدم تراز اولین آزمون 6000 شدم با اینکه پایه یازدهم رو زیاد نخونده بودم
    بنظرتون طبق برنامه آزمون که پیش میرم وقت هایی که اضافه آوردم بزارم برای مرور یا پیشخوانی واز برنامه جلو بودن
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا