مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

شاغلین چگونه میتوانند در کنکور موفق شوند؟

موفقیت در کنکور و تحصیل با وجود داشتن شغل و کار کردن

چگونه میتوان هم شاغل بود هم تحصیل کرد؟

یکی از سوالات و مسائلی که هر ساله با آن روبه رو هستیم این است که آیا می توان در کنار تحصیل مشغول به کار شد یا خیر؟

در این مقاله قصد داریم پیرامون این مساله صحبت کنیم تا فرد متوجه شود که آیا از آن دسته افرادی هست که در کنار درس خواندن قادر به کار کردن باشد یا خیر؟

گاهی اوقات خانواده ها برای کارکردن روی داوطلب فشار می آورند

خانواده های برخی از داوطلبان به دلیل ناکامی بچه ها در کنکورهای گذشته ، ترس از یکنواختی شرایط، وضع مالی بد خانواده و … داوطلب را تحت فشار قرار می دهند که مشغول به کار شود. که از نظر ما این کار فقط برای داوطلبان فارغ التحصیل که درگیر مدرسه و امتحانات آن نیستند امکان پذیر است.

مطلب پیشنهادی: کم هزینه ترین راه برای موفقیت در کنکور

اما قبل از گرفتن تصمیم برای کار باید به چند موضوع توجه داشت:

1-  ساعت کار و درس خواندن:

یک دانش آموز کنکوری به طور متوسط حدود 30 ساعت از زمانش را در مدرسه سپری می کند پس اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم اگر داوطلب فارغ التحصیل، یک کار پاره وقت در حدود 6 ساعت کار در روز را که چیزی حدود 30-35 ساعت کار در هفته می شود، داشته باشد مشکلی پیش نمی آید.

2- خستگی کار در سال کنکور:

در انتخاب شغل باید دقت داشت که کار مورد نظر خستگی جسمی زیادی به همراه نداشته باشد. چون به جز ساعت کاری باید ساعت رفت و آمد و استراحت و خستگی در کردن بعد از کار را هم در نظر گرفت. ساعت کاری هم نباید نامنظم و حتی اواسط روز باشد چون در این صورت نظم کاری داوطلب به هم می خورد. ممکن است از نظر ساعت و کیفیت مطالعه به مشکل بر بخورد.

3- کار کردن به علت نیاز مالی تحصیل :

اگر فردی به علت نیاز مالی مجبور به کار کردن است بهتر است دنبال شغلی برود که تعهد برای ادامه کار و استعفا نداشته باشد و در کل تنها به مدت 2-3 ماه به صورت فول تایم کار کند سپس از کار مورد نظر استعفا دهد و باقی مانده زمانش را به مطالعه اختصاص دهد چون اگر بخواهد هم درس بخواند هم کار کند ممکن است نتیجه مطلوبی نگیرد. در این حالت شما نیاز به فشرده خوانی دارید یا زمانی که کار کردید را جبران نمایید.

4- اهمیت بعد از عید برای داوطلبان کنکوری :

بعد ازعید طلایی ترین زمان برای یک داوطلب محسوب می شود که فشار درس ها و استرس بسیار زیاد می باشد و فرد باید تمام زمانش را به کنکور اختصاص دهد و در صورت مدیریت درست میتواند از این دوران استفاده طلایی از عید ببرد. پس در این زمان کار کردن کاری بیهوده و اشتباه است و فرد را از رسیدن به هدفش دور می کند.

5- پیشرفت در شغل فعلی :

گاهی فرد شغل خوبی دارد که تحصیلات، مهارت، علاقه و فرصت ارتقا و پیشرفت در آن شغل مهیا می باشد. یا شغلی است که فرد تحت هیچ شرایطی قادر به ترک آن نیست. در این صورت پیشنهاد ما این است که از کنکور دادن صرف نظر کند خصوصا کنکور رشته تجربی که حتی با وجود افزایش ظرفیت پزشکی کنکور ریسک بسیار بزرگی هم می باشد.

برنامه ریزی چند ساله شاغلین برای کنکور

برخی از داوطلبان تصمیم دارند شرایط شغلی فعلی خود را حفظ کنند و برای کنکور یک برنامه ریزی کنکور چند ساله می چینند. به عنوان مثال برای قبولی خود 3 سال را در نظر می گیرند. این افراد چون تایم زیادی را برای خود در نظر گرفته اند شروع به مطالعه جدی نمی کنند و فقط یک استرس و عذاب بیهوده به عنوان کنکور را برای خود ایجاد می کنند که بهتر است یا تایم را کمتر در نظر بگیرند یا کلا از کنکور دادن صرف نظر کنند.

مشاوره پیشنهادی : کنکور مجد بعد از فاصله از درس

ویدیو استاد علیرضا افشار در مورد موفقیت کنکور شاغلین

دانلود ویدیو آموزشی

از اینکه با ما همراه بوده اید بسیار سپاسگزاریم.

نوشته های مشابه

15 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر 🙂
    کنکوری ١۴٠٢ هستم ، استاد من کار نمیکنم ولی مادرم نمیتونه کارهای خونه رو انجام بده و مسئولیت همه چی با منه 😶 تقریبا وقت و بی وقت مزاحم درس خوندن من میشن 😐 واقعا نمی‌دونم با این شرایط باید چیکار کنم 🙁 بخاطر شرایطم مدرسه حضوری نمیرم و غیر حضوری ام و کارهای خونه هم ازم روزانه ٧ ساعت زمان میبره ، به نظر شما بهتره چه شکلی برنامه ریزی کنم؟ و چند ساعت مطالعه برای شرایط من ایده آله؟

    1. مدیریت کن از وقت های مرزده و زمان های پرت بهتر استفاده کنی
      همه چیز میتونه برات بهتر بشی

      میشه درس خواند و لا به لا استراحت کرد

  2. متاسفانه همش تو خونه ما بحث پیش میاد ، از لحاظ روانی خیلی حالم بد میشه

    ارامش ندارم و اصلا درکم نمیکنن

  3. سلام استاد بعد چندین سال دوری از درس و برای اولین بار دارم تجربی نظام جدید میخونم..تازه چندروزه شروع کردم ولی زیست خیلی سبز برام خیلی وقت گیره..از یه طرف هم چون تا الان نخوندمش به توضیحات زیاد نیازه تا بفهمم چی به چیه…همون درسنامه خیلی سبز رو بخونم؟مثلا طبق بنامه ریزیه ۵۰روزه من باید روزی ۱۲صفحه درسنامه زیست بخونم..یعنی روزی ۳ الی۴ساعت…سخت میشه برام

    1. سلام

      درسنامه خیلی سبز بخوان
      و بعد اگر دیدی روی تست ها کم آوردی برو پاسخنامه اش چشمی بررسی کن

  4. و اینکه برای کسی که چند ساله از درس دور بوده میتونه برای شروع از دینیه جمعبندی خط ویژه انسانی برای کنکور تجربی استفاده بکنه؟

  5. سلام استاد وقت بخیر.
    دو سوال:
    ۱:آیا صبر کنیم کنکوریوم دفترچه ها را مطابقت بده با تغییرات امسال یا همین الان تهیه کنیم؟
    خب کاری نداره خودمون درس هایی که باهم هست رو می‌زنیم.
    ۲: در کنکور امسال آیا دفترچه‌ها رو با هم میدن که بشه سوییچ کرد بین دفترچه ها یا، خیر؛ حتما باید یک دفترچه تایمش تموم بشه و بعد شروع دفترچه بعد؟

    1. سلام
      خودتون هنگام جامع زدن سوئیچ کنید و تمرین هاتون بر اساس دفترچه های جدید باشه

  6. پس استاد به نظر شما اگر مجبور نیستیم کار نکنیم؟
    کار کردن میتونه باعث شه رتبه پایینتر شه؟

  7. سلام استاد من دختر فارغ التحصیل تجربی ۹۴ هستم…هر روز ۶ ساعت کاره پاره وقت دارم…از ۸ تا ۲ ظهر…قصد شرکت در کنکور تجربی رو دارم ولی مجبورم سر کار هم برم …یه چند وقته استارت زدم امادائما نگرانم که کار کردن ب درسم آسیب بزنه ولی چاره ای ندارم برای هزینه های ازمون و مشاور مجبورم به کار پاره وقتم ادامه بدم…اگر بخوام تا اخر بهمن سرکار برم لطمه زیادی به درسم وارد میکنه؟ یا میشه مدیریت زمان کرد؟

    1. سلام
      با هر زمانی که داری برای تخصصی ها از پایه صفر استارت بزن و بخوان و بیا جلو و تست زدن فراموش نکن
      حتی اگر نمی تونستی تست کار کنی حداقل پاسخنامه اش بخوان و رد شو تا کم کم دستت بیاد مطلب

  8. سلام استاد من سه سال کنکور دادم ولی واقعا نخوندم یک کلمه فقط وقت تلف کردم الان دانشجوی حسابداری هم ولی از بچگی علاقم به کارای درمانی بوده چون در این محیط بزرگ شدم .من الان هم دانشجوی مجازی حسابداری ام و هم دارم کار میکنم حدود 12 ساعت در روز ولی کارم اونقدر فعالیت بدنی نداره و میتونم حین کار درس بخونم . گفتم اگ بتونم از تایم خوابم ی ذره بزنم و فشرده کار کنم میتونم حدود 8 9 ساعت برای کنکور مفید در طول روز(از 4 صبح تا 9 و از 12 تا 5و یا 6 بعدازظهر) و 1 ساعت برای دانشگاه که امتحاناشو قبول شم (بخاطر اینک اگ ایندفعه کنکور نشد دوباره از دانشگاه عقب نباشم) و ی سری تایم هم برای یادگیری زبان و ورزش و ساز مورد علاقم . راستش گیجم نمیدونم همه اینا میشه باهم ؟ یا اصن تلاش کنم برای کنکور و علاقم یا میشه با حسابداری و کارای موازی با اون به درامد خوب رسید ؟ اگ لطف کنید راهنماییم کنید اگ لازمه حضوری خدمتتون برسم خیلی ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا