مشاوره خصوصی علیرضا افشار
معرفی رشته های دانشگاهیمعرفی رشته های دانشگاهی انسانی

معرفی رشته مدیریت ،گرایش ها و بازار کار آن

مزایا و معایب و درآمد رشته دانشگاهی مدیریت

رشته مدیریت دارای شاخه‌ها و گرایش‌های زیادی است اما در معنای کلی همان‌طور که از نامش پیداست سازمان‌ها و کسب‌وکارها  را مدیریت، نظارت و برنامه‌ریزی می‌کند؛ زیرا هر شغل و سازمانی برای دست‌یابی به اهداف خود نیازمند افرادی است که بر فعالیت کلی آن‌ها نظارت داشته باشد. در ادامه ما قصد داریم به معرفی گرایش‌های این رشته و دیگر اطلاعات موردنیاز علاقه‌مندان این رشته از گروه انسانی بپردازیم.

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته باید کنکور رشته انسانی را پشت سر بگذارید. البته در مقاطع بالاتر روش‌های دیگری برای ورود به آن وجود دارد.

چه توانایی‌هایی برای ورود به رشته مدیریت نیاز است

دروسی که نیاز است در این رشته به آن‌ها علاقه‌مند باشید عبارت‌اند از ریاضی، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی. علاقه برای تحصیل در رشته همیشه حرف اول را می‌زند پس برای ورود به رشته مدیریت فراموش نکنید که باید به محیط بازار، اقتصاد و مسائل تجاری علاقه‌مند باشید.

 اولین و مهم‌ترین مهارت موردنیاز در این رشته و پس از فارغ تحصیل شدن از آن توانایی رهبری است. زیرا یک مدیر باید تسلط کافی بر رهبری و هدایت نیروهای انسانی، کارمندان و کارکنان داشته باشد. یکی از توانایی‌های مهم برای یک مدیر توانایی برقراری ارتباط و مهارت ارتباط اجتماعی است تا بتواند با کارکنان، همکاران و گاهی با مشتریان به روش صحیح ارتباط برقرار کند.

توانایی تحلیلی نیز در این رشته اهمیت زیادی دارد زیرا یک مدیر برای کسب موفقیت و شناخته شدن به‌عنوان یک مدیر خوب و حرفه‌ای برای ارزیابی‌کردن اهداف و مراحل بعدی هر پروژه باید بتواند بسیاری از داده‌ها را حفظ و تحلیل نماید.

گرایش های رشته مدیریت

تنوع زیاد در گرایش های این رشته انتخاب را برای دانش آموزان سخت می کند. در ادامه به بررسی مهم ترین گرایش های رشته مدیریت خواهیم پرداخت:

 مدیریت بازرگانی

داشتن یک مدیر بازرگانی خوب و موفق در شرکت‌های تجاری برای تجزیه‌وتحلیل و برنامه‌ریزی پروژه‌های تجاری و بازرگانی تعیین‌کننده سود، تعداد مشتری و خریداران و برقراری ارتباط خوب میان آن‌ها است. همچنین یک مدیر بازرگانی خوب می‌تواند در معرفی و عرضه اصولی و صحیح محصولات مؤثر باشد؛ زیرا دانشجویان این رشته با اصول و چگونگی کسب کار و شناخت انواع مشتریان و همچنین بازاریابی به‌خوبی آشنا می‌شوند. به همین دلیل است که هر شرکت تجاری یک فرد موفق در زمینة مدیریت تجاری نیاز دارد.

مدیریت مالی

در این رشته دانشجویان با انواع تئوری‌های مالی آشنا و متوجه کاربرد آن‌ها در زمینه‌های مختلف خواهند شد. در این رشته ترکیبی از یادگیری مهارت‌های امور مالی و کاربردشان و همچنین روش به‌کارگیری آن وجود دارد.

مدیریت صنعتی

بیشترین علت موفق نشدن صنایع این است که آن‌ها مسئولی بامهارت در زمینه مدیریت صنایع ندارند و در اکثر مواقع آن‌ها فارغ تحصیل این رشتة پراهمیت در صنعت‌های گوناگون نیستند. یک مدیر صنایع با به‌کارگیری بعدهای فنی مالی و اجتماعی نقش بسیار مهم و حیاتی در افزایش مهارت و انگیزه و روحیة مشارکتی نیروهای انسانی دارد. علاوه بر این مدیر صنعتی به بررسی و نگهداری از تجهیزات، موجودی‌ها و کنترل آن‌ها و هماهنگی بخش‌های مختلف کسب‌وکار می‌پردازد.

مدیریت بیمه

هر سرمایه‌گذار و فردی باید نسبت به محفوظ بودن سرمایه خود در هنگام حادثه و مشکلات مطمئن باشد به همین دلیل است که بیمه تشکیل شده اما مدیریت بیمه کار هرکسی نیز و نیاز به دانش و مهارت دارد. در رشتة مدیریت بیمه مدیرانی تربیت خواهند شده که در مورد انواع فعالیت‌های بیمه اطلاعات کسب کرده‌اند و می‌دانند چگونه یک سازمان بیمه را اداره کنند و همچنین یکی از مهارت‌های به‌دست‌آمده این مدیران آشنایی با روش‌های ترغیب و تشویق افراد به بیمه گذاری و نحوه ارتباط برقرار کردن با بیمه‌گذاران است

مدیریت دولتی

در این رشته از رشته مدیریت مباحث درسی به تحلیل روش و اصول مدیریت و اداره سازمان‌های دولتی پرداخته‌اند. فارغ‌التحصیلان این رشته این توانایی را پیدا می‌کنند تا در انواع سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی به‌پیش بردن و پیشرفت کارها و ایجاد تغییرات مثبت کمک کنند و درواقع به برنامه‌ریزی، آماده‌سازی و اجرای پروژه‌ها می‌پردازند و موفقیت‌های زیادی برای سازمان‌ها حتی سازمان‌های خصوصی فراهم می‌سازند.

مدیریت منابع انسانی

مدیر منابع انسانی (HRM) برای جذب، استخدام، استقرار و مدیریت کارکنان یک سازمان تلاش می‌کند. بخش منابع انسانی یک شرکت یا سازمان معمولاً مسئول ایجاد، اعمال و نظارت بر سیاست‌های حاکم بر کارگران و روابط سازمان با کارکنان است. کارکنان به‌عنوان دارایی‌های کسب‌وکار هستند و گاهی از کارکنان به‌عنوان سرمایه انسانی یاد می‌شود. همانند سایر دارایی‌های تجاری، هدف از مدیریت منابع انسانی، استفاده مؤثر از کارکنان، کاهش ریسک و به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه است. این رشته از بازار کار  خوب و جز رشته‌های پرطرف‌دار برای مهاجرت است.

مدیریت امور گمرکی

هر کالایی قبل از ورود و یا خروج از کشور در اداره گمرک مورد بررسی قرار می‌گیرد. وظیفه مدیر امور گمرک این است که فرایند بررسی کالاها به‌درستی انجام شود. مدیر گمرک می‌تواند ترفیع گرفته و به رئیس گمرک برسد. شیمی کانی‌ها و فلزات، مقررات عمومی صادرات و واردات، زبان انگلیسی متون تخصصی، شناخت الیاف‌سنجی و مصنوعات آنها،  قوانین و مقررات گمرکی، طبقه‌بندی کالا، سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی گمرکی، آشنایی با صنعت حمل‌ونقل از جمله دروس تخصصی این رشته هستند.

مدیریت کسب‌ و کار

از رشته‌های پرطرف‌دار و پرکاربرد مدیریت، رشته مدیریت کسب‌وکار یا MBA است. این رشته دارای گرایش‌های مختلف است. هدف از این رشته تربیت مدیرانی است که بتوانند کسب‌وکارهای کوچک را راه‌اندازی یا مدیریت کنند. این رشته در جهان نیز کاربری است. برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات نیز دوره‌های آموزشی برای آن برگزار می‌کنند.

مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت جهانگردی ، مدیریت فرهنگی و هنری  نیز از سایر گرایش‌های رشته مدیریت هستند.

گرایش‌های رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد

  • مدیریت بازرگانی
  • ارشد مالی
  • ارشد مدیریت بازرگانی دریایی
  • ارشد مدریت بحران
  • ارشد مدیریت اماکن متبرکه مذهبی
  • ارشد سیاستگذاری علم و فناوری
  • ارشد مربیگری کسب‌وکار
  • ارشد مدیریت دولتی
  • ارشد مدریریت صنعتی
  • ارشد مدیریت فناوری و اطلاعات
  • ارشد مدیریت تکنولوژی
  • ارشد مدیریت مالی
  • ارشد کارآفرینی
  • ارشد مدیریت
  • منابع انسانی
  • ارشد مدیریت حمل‌ونقل دریایی بین قاره ای

وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده ی یک مدیر است

  • برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف موجود در هر بخشی که در آن مشغول به کار است
  • ایجاد کار و یافتن نیروی کار و همچنین آموزش آن‌ها و سازماندهی منابع موردنیاز آن
  • رهبری و هدایت و راهنمایی نیروهای انسانی و ایجاد انگیزه و روحیه ی کاری در آن‌ها
  • پیگیری و نظارت بر اجرای صحیح مراحل پروژه و طرح ها
  • ارزیابی نتیجه و موفقیت اهداف و برنامه ها
  • توجه داشته باشید که در این شغل ممکن است در هر ساعت و هر روزی حتی روز جمعه مشغول به کار و انجام وظیفه باشید.

بازار کار و موقعیت شغلی در رشته مدیریت

این رشته دارای زیرشاخه و گرایش‌های زیادی است که می‌توان در هرکدام از این شاخه‌ها که مربوط به حوزه مشخصی می‌شوند تحصیل کرد و فارغ‌التحصیل شد همچنین باتوجه‌به نیازمندی سازمان‌ها و کسب‌وکارهای امروزی می‌توان گفت که دارای بازار کار خوبی است. برای به‌دست‌آوردن موقعیت شغلی خوب باید توانایی‌های موردنیاز این رشته را که قبلاً به آن اشاره کردیم و مهارت و تجربه کسب کنید. همچنین سعی کنید مهارت تشخیص راه درست و تصمیم‌گیری و قدرت تحلیل گری خود را افزایش دهید.

درآمد و حقوق رشته مدیریت

عواملی بسیاری در تعیین میزان حقوق این رشته دست دارند و همچنین گرایش‌های مختلفی است که می‌توان در آن فعالیت کرد پس نمی‌توان به طور دقیق حقوق و درآمد آن را تعیین کرد.




نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. حسابداری
      البته مدیریت مالی هم بیاری رشته خوبیه مجموها ( مدیریت های مرتبط با پول خوبند )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا