مشاوره خصوصی علیرضا افشار
معرفی رشته های دانشگاهیمعرفی رشته های دانشگاهی انسانی

معرفی رشته فرهنگیان از طریق رشته انسانی مزایا و معایب و درآمد

چگونه از طریق انسانی در رشته فرهنگیان قبول شویم؟

در سال‌های اخیر رشته‌های دانشگاه فرهنگیان طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. به همین علت وزارت آموزش و پرورش برای تامین کردن نیروهای انسانی خود برای دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی هرساله در دوره کارشناسی پیوسته دانشجو می‌پذیرد. دانشگاه فرهنگیان رشته‌های متعددی را برای تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته پذیرش می‌کند. البته رشته‌های تربیت معلم در گروه آزمایشی کنکور متفاوت هستند. که این رشته‌ها جزو گروه‌های پنجگانه کنکور سراسری هستند. لیست کامل رشته‌های تربیت معلم در دفترچه انتخاب رشته کنکور موجود است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی رشته فرهنگیان انسانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: از کنکور کدام رشته قبولی فرهنگیان و معلم شدن راحت تر است؟

لیست رشته‌های تربیت معلم انسانی

در این قسمت به معرفی رشته‌های تربیت معلم انسانی که داوطلبان کنکور می‌توانند در آن رشته تحصیل کنند پرداخته‌ایم.

جدول لیست رشته های تربیت معلم برای گروه آزمایشی علوم انسانی

آموزش الهیات
آموزش تاریخ
آموزش جغرافیا
آموزش زبان عربی
آموزش زبان و ادبیات فارسی
مشاوره و راهنمایی
آموزش علوم اجتماعی
آموزش ابتدایی
آموزش کودکان استثنایی
آموزش تربیت بدنی
امور تربیتی

رشته‌های آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی و آموزش تربیت بدنی جزو رشته‌هایی هستند که از گروه‌های مختلف می‌توانند درآن‌ها تحصیل کنند.

انتخاب رشته‌های فرهنگی انسانی 

بعد از اعلام رتبه‌های کنکور سراسری اگر مجاز به انتخاب رشته شده باشید می‌توانید با توجه به شرایطی که دارید و شرایط انتخاب رشته فرهنگیان انسانی به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کنید. و با توجه به لیست ارا‌ئه شده انتخاب رشته خود را برای دانشگاه فرهنگیان انجام دهید.  داوطلبانی که تراز آن‌ها کمتر از ۶۵۰۰ باشد مجاز به انتخاب رشته نیستند.

شرایط لازم برای ثبت نام در رشته‌های فرهنگیان انسانی

همانطور که در ابتدا گفته شد رشته‌های دانشگاه فرهنگیان از محبوب‌ترین رشته‌ها و پرطرفدارترین رشته‌ها در میان داوطلبان کنکوری است. در این قسمت به بررسی شرایط ثبت نام در رشته تربیت معلم انسانی در دانشگاه فرهنگیان پرداخته‌‌ایم.

این شرایط عبارتند از:

  • اعتقاد به دین اسلام یا کی از ادیان شناخته شده
  • داشتن تابعیت ایرانی
  • التزام به قانون اساسی
  • داشتن سلامت کامل جسمانی و روانی
  • عدم سوء سابقه کیفری
  • عدم اعتیاد
  • دارا بودن رفتار متناسب با شان معلمی

شرایط اختصاصی ثبت نام در رشته تربیت معلم انسانی عبارتند از؛

  • دارا بودن حداقل سن 17 و حداکثر سن 24 سال تمام
  • داشتن تراز 6500 و بالاتر در کنکور سراسری
  • داشتن حداقل معدل کل 14 در سه سال دوره متوسطه دوم
  • بومی بودن
  • کسب کردن نمره قبولی در مصاحبه حضوری دانشگاه فرهنگیان

پذیرش رشته‌های تربیت معلم در رشته انسانی

ظرفیت پذیرش برای رشته‌ فرهنگیان انسانی نسبت به سایر رشته‌ها کم‌تر است. گروه آزمایش انسانی ظرفیت پذیرش بیش‌تری دارد. چرا که رشته‌های این گروه نسبت سایر گروه‌های آزمایش کنکور بیش‌تر است. به همین دلیل داوطلبان بیش‌تری را جذب خود کرده است. بعد از گروه آزمایشی انسانی، گروه آزمایشی انسانی از لحاظ ظرفیت پذیرش، تعداد پذیرش بیش‌تری دارد. درواقع رشته علوم انسانی رتبه دوم را در پذیرش دانشگاه فرهنگیان به خود اختصاص می‌دهد.

چگونه می‌توان در رشته‌های تربیت معلم علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان شرکت کرد؟

راه‌های مختلفی برای تحصیل در رشته علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان وجود دارد. اولین راه آن این است که در کنکور سراسری شرکت کنید و با توجه به رتبه‌ای که دارید انتخاب رشته کنید. به جز این راه آموزش پرورش آزمون‌های استخدامی برای جذب معلم برگزار می‌کند. همچنین می‌توانید در مدارس غیر دولتی به عنوان معلم جذب شوید و یا در موسسات و آموزشگاه کنکوری به صورت معلم خصوصی فعالیت کنید.

شرایط کلی پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان

همانطور که در ابتدا گفتیم و در دفترچه ثبت نام کنکور و دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی آمده است، اولین شرط برای ورود به رشته‌های دانشگاه فرهنگیان داشتن تراز بالاتر از ۶۵۰۰ است. شرط بعدی ورود به دانشگاه فرهنگیان سن است. افراد متولد مهر ۷۶ به بعد و حداقل معدل کل آن‌ها در دوره متوسطه باید ۱۴ باشد. به طور کلی افراد بالای ۲۵ سال نمی‌توانند در انتخاب رشته فرهنگیان شرکت کنند.

شرط بعدی برای ورود به دانشگاه‌های فرهنگیان داشتن سلامت کامل و همچنین نداشتن لکنت در گفتار و قدرت بینایی بالا است. سلامت بینایی باید ۱۰ از ۱۰ با عینک باشد و ۱۰ از ۲۰ بدون عینک باشد. دارای قد و وزن متناسب. حداقل قد برای مردان ۱۶۰ است و حداقل قد برای زنان ۱۵۵ است. نداشتن قطع عضو، عدم ابتلا به بیمای‌های مزمن و صعب العلاج، برخورداری از سلامت روانی، داشتن استعداد، علاقه و انگیزه. داشتن اخلاق و رقتار مناسب در شان و جایگاه معلمی. توانایی برقراری ارتباطات با دیگران، آشنایی با تعالیم دینی مخصوصا قرآن. این‌ها از شرایط کلی برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان هستند. همچنین بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته و قبولی در دانشگاه‌های فرهنگیان افراد یک مرحله مصاحبه را نیز باید پشت سر بگذارند. این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبولی در دانشگاه فرهنگیان است.




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا