مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

در عید نوروز باید چه مباحثی خوانده شود؟ مطالب سال پایه یا دوازدهم؟ + دوره و مرور

بهترین مباحثی که میتوان در دوران طلایی عید نوروز مطالعه یا دوره و مرور کرد

در مورد مطالعه در عید نوروز نمیشود به همه کنکوری ها یک توصیه کلی کرد، سطح داوطلبان با یکدیگر متفاوت است برخی شروع صفر هستند و یا مباحث زیادی را مطالعه نکرده اند و از طرفی بخش دیگری از داوطلبان بخش عمده ای از مطالب را مطالعه کرده اند.

پس برای اینکه بگوییم چه دواطلبی باید چه مباحثی را مطالعه کند باید ابتدا سطح درسی او بررسی شود و سپس پاسخ بهتری به این سوال بدهیم.

دوره و مرور مباحث کنکور در عید نوروز

به داوطلبی که به تازگی شروع کرده است و حساسیت های خاص خودش را دارد میتوان گفت که در عید دوره  و مرور کن؟ قطعا نه، چون اولویت این داوطلب با پیشروی مباحث است و باید دوره و مرور خود را به روش های زیر انجام دهد:

  • تست زنی به خصوص تست پوششی
  • کوئیز گرفتن از مباحث خوانده شده
  • مرور سریع مطالب روزهای گذشته

اما داوطلبانی که مباحث خوانده ی قبلی را مسلط نیستند میتوانند در عید بخش زیادی از وقت خود را به تثبیت مطالب قبلی بپردازند و پیشروی کمتری داشته باشند.

مطالب پایه کنکور حتما باید در عید نوروز مطالعه شود؟

جواب این سوال کاملا بستگی به سطح درسی  و شرایط برنامه ریزی آزمون های شما دارد، مثلا کسی که دروس پایه را کامل جمع کرده و مسلط است چرا باید دوباره در عید به مرور مباحث پایه بپردازد؟ بهتر اس ت مطالب سال دوازدهم را پیشروی کند.

یا مثلا فردی که کم تسلطی های بیشتری در دروس پایه دارد میتواند عید نوروز به تثبیت مطالب پایه بپردازد، برخی از داوطلبان دیگر نیز با آزمون های آزمایشی خود پیش رفته اند و آزمون در عید نوروز عید را جمع میکند، که این دسته از داوطلبان هم بهتر است همچنان با برنامه ی آزمون خود پیش بروند و اگر وقت اضافه آوردند پیشروی کنند.

نکته مهم: حتما نباید دوره و مرور در 15 روز عید جمع شود اگر چند روز از اسفند و فروردین هم به این 15 روز اضافه شد مشکلی ندارد، چیزی که بیشتر اهمیت دارد کیفیت کار است.

اهمیت شخصی سازی برنامه در عید نوروز

اهمیت شخصی سازی برنامه کنکور در عید نوروز بیشتر از هر زمان دیگه ای هست، باید لیستی از مباحث خوانده شده، مسلط، کم تسلط و نخوانده داشته باشید و اولویت خود را به مباحث کم تسلط بدهید تا پیشرفت کنید.

بارها به این نکته اشاره کرده ایم که تا به مبحثی مسلط نباشید نمیتوانید سوالات کنکور آن مبث را پاسخ دهید، پس برای مثال رسید به تسلط در 60 درصد مباحث خیلی بهتر از خواندن کم تسلط همه ی مباحث است.

بهترین منابع برای خواندن مباحث و دوره و مرور در عید

در عید نوروز بهتر است دوره و مرور و خواندن مباحث جدید را با تست زنی اصولی انجام دهید بهترین منابع جمعبندی کنکور برای عید نوروز شامل موارد زیر میشود:

  • مررور با تست های تکراری
  • تست های علامت دار
  • تست هایی که در آزمون به آن غلط پاسخ دادید
  • تست های آرشیوی آزمون های آزمایشی
  • منبع دوم قویتر برای کسانی که منبع اول را تمام کرده اند

اولویت مباحث در عید نوروز به چه صورت است؟

بهتر است در عید نوروز مباحث تحلیلی تر مثل ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و یا عربی رشته انسانی مطالعه شود تا دروس توصیفی تر و راحت چون روش مطالعه دروس تحلیلی معمولا بیشتر نیاز به وقت گذاشتن دارد.

مباحث مشکل دار و سخت برای شخص شما هم برای مطالعه در عید مناسب است چون نه به مدرسه میروید نه معمولا کلاس خاصی دارید، برنامه های آزمون های آزمایشی نیست بیشتر دوره و مرور است پس زمان بسیار پراهمیت و طلایی است.

استراحت سال دوازدهمی ها و یازدهمی ها در سال کنکور

یازدهمی ها بهتر است که شرایط عید یک کنکوری را برای خود شبیه سازی کنند که آمادگی کافی برای عید سال بعد را داشته باشند و بتوانند از عید سال کنکور راحت تر بگذرند.

همینطور یک کنکوری بهتر است در عید نوروز دو یا نهایتا سه نصفه روز را به استراحت بپردازد با انگیزه و امید بالا به مطالعه بپردازید و فکر کنید که غروب سیزده بدر است و اگر درس نخوانده باشید چه حسرتی خواهید خورد و آروز میکنید که به اوایل عید برگردید.

با توجه به همزمانی عید و ماه رمضان توصیه میکنم حتما از مطلب بهترین برنامه ریزی با تداخل عید نوروز و ماه رمضان نیز دیدن کنید.

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد برنامه ریزی مباحثی که باید در عید بخوانیم

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

17 دیدگاه

  1. سلام اقای دکتر من هدفم کنکوردی بود ‌‌بناب دلایلی نمیتونم کنکور تیر رو بدمم یعنی کنکور دی خیر شد ..میتونم مطمئن باشم به زیر چهار هزار منطقه سه و پزشکی یا داروی تعهدی یا پردیس؟..زیست۴۹..شیمی۴۷..فیزیک۲۸..ریاضی۲۰..زمین۷۴..معدلمم

    1. نمیشه مطمئن بود و ریسک داره
      هر جور شده با کنکور و یا ترمیم معدل شرایط ات بهتر کن

      1. معدل ات که عالیه ولی بازم بخوان تا هر جایی میشه
        نمیشه مطمئن بود
        کنکور دی هم ساده بوده و هم تراز بشه با تیر شاید ارزش این درصد ها بیاد پایین تر

        1. اقای دکتر چشم سعی میکنم شرایطو مهیا کنم و بخونم…ولی بنظرتون با همین درصدای دی و معدل,پردیس یا ازاد یا تعهدی چند درصد احتمالش هست?منطقه سه ام استانمم اردبیل

          1. احتنالش داری ولی بازم نمیشه ریسک کرد و تیر بخون

  2. سلام استاد
    من پارسال کنکور ثبت نام کردم اما شرکت نکردم،برای ثبت نام امسال قسمتی داره که نوشته در کنکور سال پیش ثبت نام کردم بله یا خیر چی باید جواب بدم؟

  3. اقای افشار من سال ۹۶ ترمیم کردم خب بعد الان‌ 30 بهمن رفتم ترمیم ثبت نام بعد بهشون هزینه هم دادم همه چی
    بعد الان یادم اومد بهشون نگفتم قبلا ترمیم کردم یهویی
    یهو دلهره گرفتم
    میترسم مشکلی باشه یا هرچی استرس دارم
    ممکنه چیزی بشه اقای افشار

  4. سلام خیلی ناراحتم ممکنه کمکم کنیداستاد😢
    ۱.من ۲۶ سالم هست و معلم ابتدایی هستم لیسانس علوم تربیتی دارم از فرهنگیان.به امید هیئت علمی شدن میتونم ارشد یا دکتری بخونم یا نه؟ اخه شنیدم حداکثر سن پذیرش هییت علمی۳۰ ساله درسته؟ من چه کنم خیلی ناراحتم

    ۲.من معلدلم ۱۸و سی صدم بود برای کارشناسی در فرهنگیان نمی تونم ارشد مستقیم بشم درسته؟

    ۳.من می خواستم برای مسکن ملی اسم بنویسم که به دختران قبل ۳۵ سالگی نمی دن و شرایط دادنش قبل این سن اینکه جز بنیاد نخبگان باشی! اگر ارشد روان شناسی تربیتی فرهنگیان بخونم قبول می کنن مسکن ملی بهم بدن یانه؟ فرهنگیان را قبول دارن؟ باید معدلم چند باشه؟

    ۴.برای ارشد اگر تکنولوژی اموزشی بخونم می تونم هییت علمی بشم یا نه؟ حتما دکتری میخواد؟؟؟ اخه شنیدم این رشته تازه اومده و شرایط هییت علمی شدن در اون راحت تره!!!!

  5. استاد من واقعا موندم چه کنم ممنون میشم راهنمایی ام کنید

    خدمتتون عرض کردم برای ارشد من میخوام دانشگاه فرهنگیان بخونم چون معلمم و میرم مدرسه و این دانشگاه کلاسش اخر هفته بوده با کارم تداخل نداره.اما من میخوام که جز بنیاد نخبگان بشم ( میخوام برای خونه های مسکن ملی اسم بنویسم و قبل ۳۵ سالگی بهم نمیدن و شنیدم اگر جز بنیاد نخبگان بشم میشه) و دانشگاه فرهنگیان چند نفر اولش( شاگرد اول) را نمی دونم
    جز بنیاد حساب نمی کنن یا می کنن اخه تو کارشناسی که بچه های معدلم خوب مون را ارشد مستقیم نکردن و فتن فرهنگیان را قبول ندارن!!!!
    الان موندم چه کنم برای فرهنگیان بخونم یا رشته های دیگه ؟

      1. ممنونم استاد خیالم راحت شد واقعا. خدا خیرتون بده.
        استاد من وقتی از وقتی دانشجو بودم ( معلم) می خواستم در کنار کارم یه حرفه پردرامد یاد بگیرم.استاد برای یک دختر پیشنهاد شما برای یادگیری حرفه‌چیه ؟ چه حرفه ای خوبه به نظرتون؟؟؟؟؟؟
        من همش فکر می کنم جوانی ام سوخته

        1. سلام
          بستگی به علاقه و توانایی ها و شهری که زندگی می کنید خیلی کارها میشه کرد.

        2. سلام
          بستگی به علاقه و توانایی ها و شهری که زندگی می کنید خیلی کارها میشه کرد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا