مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

شروع پرقدرت کنکور 1400 و جمع بندی سال یازدهم

دانش آموزان سال یادزهم چگونه برای کنکور ۱۴۰۰ درس بخوانند؟

جمع بندی پایه ی یازدهم داوطلبان کنکور 1400

در این قسمت به بررسی سال یازدهم و نکات آن خواهیم پرداخت.طبق تجربیات، داوطلبانی که در کنکور موفق تر حاضر شده اند، کسانی بودند که عادت های مطالعاتی مفید در طی دوره ( قبل از سال آخر) داشته اند و با نحوه ی مطالعه ی کنکوری آشنا بودند.بطور کلی جمع بندی در پایه ی یازدهم، مهم ترین بخش در کنکور است.

نکاتی برای جمع بندی پایه یازدهم برای کنکور ۱۴۰۰

امسال (سال 1399) ، به دلیل برگزاری امتحانات کنکور 99 در تاریخ 30 و 31 مرداد ، و ایجاد فاصله ی طولانی تر میان امتحانات دانش آموزان و کنکور، شرایط کمی ویژه تر و متفاوت تر از سایر سال های قبل شده است.

این شرایط ویژه و متفاوت به این دلیل است که بطور معمول تمام ساز و کار و سیستم آموزشی کنکور بطور مثال (ثبت نام در کلاس ها و یا گرفتن مشاوره کنکور) بعد از کنکور همان سال، به صورت جدی تر برگزار می شود؛ اما امسال (به دلیل بیماری کرونا) بازه ی زمانی مطالعه ی جدی (به این علت که برگزاری کنکور عقب تر افتاده) کوتاه تر شده است.

توصیه ی بنده به داوطلبان پایه یازدهم این است که از همین حالا شروع به خواندن کنید و دید کنکوری(یعنی از همین حالا مسئولیت کنکور سال آینده را برای خود قبول کردن) در خود ایجاد کنید،و کار را برای بعد از امتحانات آسان تر نمایید، جمع بندی کنکور در امتحانات اهمیت ویژه ای دارد.

جمع بندی تشریحی سال یازدهم در امتحانات و تابستان

این مسئله بسیار مهم است که دانش آموز پایه ی یازدهم ، قبل از این که سوال ها رو به صورت تستی کار کند ، ابتدا مباحث را به صورت تشریحی کامل مطالعه کند و روی آن مسلط شود.

اگر مبحثی را فراموش کرده یا جا گذاشته و یا امسال به دلیل کلاس های آنلاین بخشی را درست یاد نگرفته است،حتما به صورت خود آموز خودش بخواند و دوره نماید.اما گاهی بعضی از دروس به صورت پایه ای متصل به سال قبل خود هستند یعنی پایه یازدهم آن درس متصل به پایه ی دهم آن می باشد.

اگر دانش آموزی در این دروس تسلط کافی ندارد حتما باید پایه دهم آن درس را نیز دوره کند.(به طور مثال هندسه در رشته ریاضی، زیست شناسی در رشته تجربی، علوم و فنون در رشته انسانی)

مطلب پیشنهادی: مقایسه ی منابع آموزشی(کلاس کنکور یا دی وی دی؟)

جمع بندی تستی در پایه ی یازدهم برای کنکور 1400

در رابطه با جمعبندی تستی دو گروه دانش آموز وجود دارند:

دسته اول) دانش آموزانی که مباحث را به صورت تشریحی خوانده و مسلط هستند اما کار تست قوی انجام نداده اند و یا کم تست زده اند و پراکنده کاری کرده اند.توصیه ی بنده به این گونه از داوطلبان پایه ی یازدهم این است که اگر در مبحثی که پراکنده کاری کرده اند حس می کنند و می دانند که مسلط هستند اما نیاز به دوره و کار تستی بیشتر دارند پس همان پراکنده کاری را کامل کنند.

نکته:کار تستی جامع و کامل، در عرض یک ماه مقدور نمی باشد.

بطور مثال در حال حاضر یکی یا دو فصل از دروس تخصصی خود را که کاملا در تشریحی آن مسلط هستید را به صورت تستی کار کنید مثلا دانش آموزی بخش الکترومغناطیس فیزیک و یا فصل ترموشیمی در شیمی و یا بخش حواس و هورمون ها در زیست شناسی را خوب بلد و مسلط است پس همین اندک فصل ها را به صورت تست کار کند.در این شرایط هم با نحوه ی تست آشنا می شوید و هم تفاوت طراحان سوال تستی و طراحان سوال تشریحی را متوجه می شوید تا بعد از امتحان ترم همان سال بتوانید کار را به صورت قوی تر برای کنکور سال آینده ی خود انجام دهید.

نکته: دانش آموزانی که به صورت پراکنده کار تست انجام داده اند ، نیازی به تستی جمع کردن همه ی مباحث پایه ی یازدهم ندارند،زیرا کار تستی در عرض یک ماه حاصل نمی شود و در این شرایط نمی توانند تست جامع و کامل بزنند و هیچ سود و برآیندی در پی نخواهد داشت و ضرر می کنند.

دسته دوم) دانش آموزانی هستند که قبلا کار تست قوی انجام داده اند و در آزمون های آزمایشی موفق حاضر شده و تراز های بالا گرفته اند و هم چنین رویکرد پایه یازدهم شان نیز کاملا تستی بوده است،باید در حال حاضر شروع به جمع بندی تک تک فصل ها با تست زمان کنند.

این داوطلبانی که به صورت قوی جلو آمده اند، باید روی نقاط ضعف خودشان کار کنند، یعنی برگردن به تست های که علامت زده اند (مارک دار) ویا مباحث تشریحی ای که در آن ضعیف هستند را دوره و مرور کنند.

به طور مثال در آزمون کانون یک صفحه ای در پروفایل دانش آموزان به نام صفحه ی ارزیابی هست و در آن اشتباهات و این که از چه مبحثی بوده و یا میانگین درصد داوطلب کجا پایین بوده را مشخص  می کند و بسیار آنالیز مفیدی برای هر داوطلب خواهد بود.

برای یادگیری هرچه بهتر این نکات به مطلب راه و روش تست زنی اصولی مراجعه کنید.

گاهی بعضی از دانش آموزان نیز که کتاب منبع اول را کامل کار کرده و تسلط دارند ، دیگه آن کتاب برایشان جذابیتی ندارد و می توانند برای تست به کتاب منبع دو رجوع کنند، اما پیشنهاد بنده و بسیاری از سایر مشاوران این است که همان کتاب تستی را که از اول به صورت فصل به فصل و درس به درس  کار کرده اند؛ حالا به صورت چند درس و چند فصل تجمیع کرده و تست کار کنند.یعنی از همان کوییز های تک کتاب پایه یازدهم استفاده کنند.

در طرح کلاس مشاوره بهار کوئیز های مناسب این دسته از دانش آموزان قرار گرفته است.

نتیجه گیری و خلاصه نویسی پایه یازدهم برای کنکور هزار و چهارصد

توصیه ی بنده برای هر دو گروه پایه ی یازدهم این است که از ایرادات و اشکالات تست های خود خلاصه نویسی کنید.این توصیه را به کنکوری های امسال (1399) نخواهم کرد و به آن ها پیشنهاد میکنم که از خلاصه نویسی های موجود در بازار استفاده نمایند.

خلاصه نویسی صرفا نوشتن نیست ، این که زیر یک جمله از کتابی را خط بکشید و یا کلمه ای را هایلایت و یا تستی را مارک دار کنید ، نیز خلاصه نویسی است.گاهی حتی بعضی از داوطلبان در صفحه ای از کتاب خود عدد صفحه ای از کتاب دیگر را می نویسند و به کتاب دیگری خود را ارجاع می دهند به طور مثال در صفحه ی 27 کتاب زیست شناسی می نویسند صفحه ی 11 از کتاب خیلی سبز،یعنی مفاهیم هر دو صفحه از کتاب های متفاوت، مکمل و متناسب یک دیگر هستند.

نکته:خلاصه نویسی یعنی تفکیک مطالب مفید و غیر مفید،هر عملی که بخشی از تست یا مطالب را متفاوت با سایر سوال ها کند، خلاصه نویسی است اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید به مطلب آموزش خلاصه نویسی مراجعه کنید.

مطالب مفید و غیر مفید را زمانی متوجه می شویم که در اوج اقتدار و تسلط روی مفاهیم و دروس باشیم.امکان ندارد در زمان اول خواندن و تست زنی مطالب مفید را تشخیص دهیم.

با خلاصه نویسی، می توانیم از جزء به کل برسیم.به طور مثال با دیدن یک کلمه ی خاص و یا یک عدد خاص به کل مفاهیم دیگری که به آن اشاره دارد پی می بریم.

به طور مثال برای خلاصه نویسی یک واقعه ی تاریخی که پنج تا عامل در آن دخیل هستند، فقط یک عامل را کامل و یا کلمات کلیدی از هر عامل را نوشته و به کمک آن بقیه ی موارد یادآوری می کنیم.

نکته:خلاصه نویسی برای تابستان بعد از امتحانات،بسیار مفید خواهد بود،هم چنین خلاصه نویسی باید به روزرسانی(اضافه یا کم) نیز بشود.

پیشنهاد من به شما این است به کانال ما (کلاس های مشاوره بهار) و یا اپلیکیشن مشاوریار رجوع کنید و از کوییزهای تست های زمان دار استفاده کرده و خود را ارزیابی نمایید.

مشاوره مرتبط با شروع کنکور۱۴۰۰

برنامه ریزی برای شروع تابستان کنکور

مطالعه با کیفیت بالا برای کنکور

چگونه از رقبای کنکور1400 جلو بزنیم ؟

برای دریافت سوالات امتحانی تستی و تشریحی پایه یازدهم دبیرستان به بخش آزمون اپلیکیشن اندروید مشاوریار مراجعه کنید.

ویدیو صحبت های استاد علیرضا افشار در مورد کولاک 11همی ها برای کنکور

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

32 دیدگاه

  1. سلام. ببخشید اگه کسی دهم رو با تست کامل جمع کرده باشه . در خلال یازدهم ک داره می خونه دهم رو هم باید بیاره توو برنامش ؟ و اگه باید بیاره چطور باید بذاره. واقعا سنگین ه دروس اختصاصی باهم توو یه روز هم دهم هم یازدهم.

    1. سلام
      تا قبل از امتحانات نوبت دوم اگر روی یازدهم تسلط تستی داره بهتره که مباحث مشترک و مرتبط دهم + یازدهم را هر دو با حل تست جمع کنه و اگر این فرصت را نکرد حداقل مباحثی که کار تستی آن را از پایه یازدهم آغاز کرده بود را به سرانجام برساند

  2. سلام.
    من سال آینده قرارهست از دانشگاه فارغ تحصیل بشم و کنکور۱۴۰۰ خواهم داد.کتاب های نظام جدید متناسب کنکور۹۸ رو دارم.ولی تغییرات در متن زیاده!!
    به نظر شما مطالعه دروس از روی لبتاپ و نت برداری و درس نامه صحیحه یا الزاما کتاب جدید هم باید داشته باشم؟؟

      1. سلام وقتتون بخیر
        برای ۱۴۰۰،از الان زیست و شیمی کنکور ۹۹ خیلی سبز رو دارم کار میکنم.برای ریاضی و فیزیک از الان چی بخرم که کار کنم؟میخوام جنبه آموزشی کتاب در کنار تست خوب کار شده باشه.و بعد مهر کتاب جدید بخرم مطابق کنکور۱۴۰۰ و سطح بالاتر
        سال بعد از دانشگاه فارغ تحصیل میشم

        1. سلام
          ریاضی مهر و ماه یا تخته سیاه جامع
          فیزیک خیلی سبز یا گاج میکرو

        2. سلام خسته نباشید
          من هم اگر بخوام با شما مشاوره بردارم برای اینکه مثل خانم شبخیز رتبه ی یک کشوری کنکور انسانی ۱۴۰۰ بشم،باید از کجا و به چه طریق اقدام کنم؟

          1. هرکسی مشاوره گرفته از من مثل خانم شبخیز نشده که . همین سال قبل من رتبه ۱ کشور داشتم در کنارش رتبه ۶ رقمی منطقه هم داشتم
            بستگی به خودت داره

  3. سلام،دهم تجربی ام، من تمام اختصاصی هارو خوندم و تست کتابمم کار کردم ،ولی از ی مدتی بخشی از درسهارو ول کردم ، برای همین توی یه سری درسها شاید برای تست خوب بتونم بزنم ولی روی متن کتاب مسلط نیستم و سرعتم پایین تره توی این بازه بهتره از هر درسی قسمتی رو برای دوباره خوندن بذارم؟البته الان امتحان هم هست و برای اوناهم مجبورم بخونم برای همین مطالب پیوسته نمیشن،
    و اینکه بهتره تست کار بکنم یا تشریحی؟
    و چ مبحثایی خوب هستن ک من تستشونو داشته باشم هرروز؟

    1. سلام
      قبل از امتحانات تستی بیا فصول ناقص کار کرده قبلی خودت با تست کامل و مرور کن ولی در خلال امتحانات نوبت دوم دهم دبیرستان فقط تشرحی قوی کار کن
      این فیلم هم در مورد دوره پایه یازدهم دبیرستان هست که به درد سال دهم هم میخوره و جدیدا ضبط شده

  4. سلام،دهم تجربی ام، من تمام اختصاصی هارو خوندم و تست کتابمم کار کردم ،ولی از یه قسمتایی یادم رفته و کم تسلط شدم،میتونم دوباره بخونم؟چون حتی اشکالاتمم بخونم بازم تسلط لازم رو بدست نمیارم
    و اینکه بهتره تست کار بکنم یا تشریحی؟
    و چ مبحثایی خوب هستن ک من تستشونو داشته باشم هرروز؟

    1. سلام
      قبل از امتحانات تستی بیا فصول ناقص کار کرده قبلی خودت با تست کامل و مرور کن ولی در خلال امتحانات نوبت دوم دهم دبیرستان فقط تشرحی قوی کار کن
      این فیلم هم در مورد دوره پایه یازدهم دبیرستان هست که به درد سال دهم هم میخوره و جدیدا ضبط شده

      این نکته هم همیشه یادت باشه که سعی کن دوره هات با خواندن نباشه و با تست/تمرین انجام بدی

  5. سلام ببخشید میخواستم بدونم من ادبیاتم بدجور ضعیفه اینکه چه کتابی استفاده کنم و اینکه چیکار کنم برای اون و یه سوال دیگه که داشتم هر کاری میکنم ساعت مطالعم بالا نمیاد اگه میشه راهنمایی کنید

  6. سلام من نظام قدیم هستم و 99 نتونستم به خاطر فوت مادرم تا الان بخونم و تمام منابع نظام قدیم دارم و تقریبا یک دور هم مطالعه کردم چون برای کنکور 99 از تابستان 98 شروع کرده بودم و سخته دوباره منابع نظام جدید بگیرم به نظر شما 1400 برای نظام قدیم ها کنکور برگزار میشه؟ یا هزینه کنم و منابع نظام جدید بگیرم و میتونم از الان روی مباحث مشترک کار کنم البته با کتابام خیلی راحتم تستها علامت گذاری شدند و نکات و خلاصه برداری هم دارم من فوق لیسانس یک رشته فنی دارم و بعد از سالیان برگشتم متاهل و بچه دار هم میباشم میانگین ساعت مطالعه 10 و میانگین تست بالای 120 تست و گاها به 250 میرسید تنوع درسم 2 عمومی و 2 تخصصی بود ممنون میشم کمکم کنید و از سردرگمی نجاتم بدید

    1. سلام
      خدا مادر شما و تمام درگذشتگان این جمع حاضر را رحمت کند انشاله ؛ برای کنکور ۱۴۰۰ فعلا خبری نیست که کنکور در نظام قدیم برگزار بشه ولی منطقی ترین کار اینه که از مباحث مشترک نظام های قدیم و جدید برای مطالعه کنکور 1400 شروع کنید

  7. استاد برای دانش اموزان اتباع (که چه رتبه بیارن چه نه باید شهریه بدن) و نمیخوان کنکور بدن بع نظرتون بهترین کار چیه این تابستون؟

    1. تابعیت ایرانی به فرزندان مادران ایرانی به زوده داده میشه و مشکل تحصیل رایگان شما نیز حل خواهد شد انشاله

      1. سلام استاد ممنون
        ولی( من هم مادرم و هم پدرم افغانستانی اند و کلا باید شهریه کامل بدیم ) نمیدونم باید تابستون چیکار کنم چون بدون کنکور انشاالله قراره وارد دانشگاه تاپی بشم میترسم همش سطحم با بقیه دوستانی که با رتبه اومدن یکی نباشه و نتونم ادامه بدم( البته تصمیم داشتم که زبان انگلیسیمو تقویت کنم) و خب اینکه قرار نیست برای کنکور بخونم نگرانم کرده

        1. سلام
          بله شما باید حتما شهریه پرداخت کنید . اگر برات مقدور نیست دنبال مهارت آموزشی از دوره های کوتاه مدت دیگری جزدانشگاه باش

          1. سلام اقای افشار خسته نباشيد
            منم مشکل این دوستمونو داشتم فقط با این تفاوت که خانواده من میتونه تمام هزینه دانشگاه مربوط به پزشکی شهید بهشتی رو پرداخت کنه
            حالا سوال من اینه منی که قرار بود 1400کنکور بدم و دیگه نمیخوام بدم ایا وقتی دانشگاه رفتم سطح علمیم از بقیه که برای کنکور خوندن پایین تر میشه؟ اگه اشتباه نکنم یه بار اشاره کردید که دانشگاه شروع از صفره اما اگه به نظرتون سطح علمیم پایین تر میشه به نظرتون من باید این تابستون چیکار کنم؟

  8. باسلام استاد ممنونم از سایت خوبتون اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته که کنکور ۱۴۰۰باساماندهی جدید برگزار میشه مانع کنکور دادن افراد با رده سنی خاصی نمیشه چون سال ۹۲فارغ التحصیل شدم ودیپلم تجربی دارم الان استرس اینو دارم که محدودیت سنی ایجاد بشه وزحماتم به باد بره

    1. سلام
      خیر همچنین چیزی نیست و نخواهد شد که علاقه مندان به شرکت پر کنکور بخاطر سن از آزمون کنکور محروم شوند

  9. سلام آقای افشار خسته نباشید کنکوری ۱۴۰۰ هستم و از ویسی که در مورد منابع ۹۹ گفته بودید کتاب هامو تقریبا خریداری کردم پول کلاس تست رفتن و مشاوره خصوصی هم ندارم میخواستم بدونم میشه بدون این کلاس های تست داخل خونه همون شرایطو فراهم کرد؟؟؟ و ادبیاتم هم ضعیفه و فعلا دارم زبان فارسی الگو کار میکنم بهترین روش برای این که ادبیاتم خوب بشه چیه؟؟ تست هم تا حالا اون قدر عالی کار نکردم
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام
      بله حتما جواب میده با کتب کمک درسی کنکور۱۴۰۰ و گفتم چون کتاب تست های جدید بعد از کنکور احتمالا مهر ماه میاد تو بازار وقت از دست ندید و از منابع سال گذشته استفاده کنید

  10. بله حرف شما متین بنده هم می‌دونم که همه چیز در نهایت به تلاشم و خودم بستگی داره اما من هم از بهترین مدرسه انسانی اصفهان یعنی فرزانگانم که دوسال متوالیه که رتبه تک رقمی داده
    درنتیجه پایه ی اونقدرا ضعیفی ندارم حداقل
    با مشاوره و کمک شما من هم می‌تونم رتبه یک بشم؟
    اگر بله شرایط مشاوره تون به چه شکل هست؟

    1. کار عالی کن . برنامه های کوتاه مدتت برسون تا بتونی موفق بشی

  11. سلام آقای افشار من قرار بود سال ۱۴۰۰ کنکور بدم ولی بعد سال نهم یه سال ترک تحصیل کردم و مدرسه نرفتم الان من دهمی هستم و تا الان در درسام تست کار نکردم و میخواستم ازتون بپرسم که بااین وضعیت ساعت مطالعه و کیفیت مطالعه من چجوری باید باشه؟ البته برادرم تو درسای فیزیک و شیمی و ریاضی بهم کمک میکنه واینکه من هزینه کلاس کنکور و اینارو ندارم لطفا جواب بدین

    1. سلام
      منابع سیر تا پیاز گاج بگیر و خودت از صفر کار کن تا بالا بیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا