مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

شروع صفر کنکور همزمان با امتحانات نوبت اول دی ماه مدارس

چگونه در امتحانات نوبت اول مطالعه ی خود را از صفر برای کنکور سراسری شروع کنیم؟

یکی از سوالاتی که هرساله با نزدیک شدن به زمان امتحانات دی ماه در سال کنکور از ما بسیار پرسیده می شود این است که در خلال امتحانات نوبت اول در دی ماه اگر شروع از صفر باشیم چه نوع برنامه و چه نوع کاری به ما کمک بیشتری می کند؟ آیا فقط باید دوازدهم را مطالعه کنیم یا امتحانات را به کل کنار بگذاریم و یک برنامه شروع از صفر از پایه را استارت بزنیم؟ در این مقاله قصد داریم پیرامون این موضوعات صحبت کنیم. هر چند بیشتر توصیه می شود تا بهترین استفاده ازتابستان برای کنکور کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید اما باز هم هیچوقت برای شروع کردن دیر نیست.

شروع صفر مطالعه ی کنکور سراسری از پایه ی دوازدهم

در دی ماه که فصل امتحانات ترم اول است دو دسته داوطلب کنکوری که قصد دارند تازه مطالعه برای کنکورسراسری را شروع کنند خواهیم داشت:

1) داوطلبان فارغ التحصیل که این داوطلبان می توانند با مراجعه به مقالات و ویدیوهای قبلی ما مانند مطلب  برنامه 50 روزه کنکور طی یک زنجیره مطالعاتی مناسب از دروس پایه یا دوازدهم شروع کنند و محدودیتی از نظر مطالعه پایه یا دوازدهم ندارند.

2) دانش آموزان دوازدهمی که این دانش آموزان به علت شرکت در امتحانات دی ماه باید امتحانات نیمسال اول کنکور را اولویت اول خود قرار دهند و درس خواندن طبق زنجیره مطالعاتی و خارج از برنامه امتحانات به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

چگونه باید در زمان امتحانات دی ماه برای کنکور سراسری مطالعه کنیم؟

یک دانش آموز دوازدهمی باید در ابتدا دروس دوازدهم را با هدف پاس کردن به صورت تشریحی مطالعه کند سپس تا هر جا که تسلط و زمانش اجازه داد به حل تست بپردازد. مثلا 5 درس دینی دوازدهم را به طور کامل به صورت تشریحی مطالعه کند سپس جمع بندی نیمسال اول کنکور را در قالب چند درس از دوازدهم را به صورت تستی انجام دهد.

چگونه باید در زمان امتحانات دی ماه درس شیمی را مطالعه نمود؟

در درس شیمی، دو فصل اسید و باز و الکتروشیمی را در ابتدا به صورت تشریحی مطالعه کند سپس به حل نمونه سوالات امتحانات نهایی مدارس مختلف بپردازد و به قالب و نحوه طرح سوال از هر مبحث دقت کند. در سوالات مسائل هم قالب سوالات کاملا روتین و مشخص است.

اگر دانش آموزی زمان اضافه داشت و قصد تستی کار کردن داشت بهتر است در این درس سراغ حل تست از اسید و باز و الکتروشیمی نرود چون هم پیچیده اند و هم پیش نیازهایی از دروس پایه دارند. پس بهتر است از دروس پایه به عنوان مثال از فصل ساختار اتم به حل تست بپردازند.

نحوه ی مطالعه ی دروس عربی و ادبیات در امتحانات دی ماه چگونه باید باشد؟

در درس عربی روی واژگان، ترجمه دروس و قواعد روان تر زمان بگذارد که خیالش از پاس کردن این درس راحت باشد و برای کار تستی از نکات ترجمه و تجزیه اسم حل تست انجام دهد.

در درس ادبیات فارسی بعد از مطالعه تشریحی تمام دروس شروع به زدن تست از مباحث قرابت و لغت کند و مبحث آرایه را از صفر شروع به یادگیری کند.

برای آشنایی بیشتر با روش مطالعه ی دروس عمومی حتما به مطلب روش مطالعه دروس عمومی کنکور مراجعه کنید.

درس فیزیک را چگونه باید مطالعه کرد تا هم در امتحانات نمره قبولی آورد و هم برای کنکور سراسری مناسب باشد؟

در درس فیزیک، حرکت، دینامیک و بخشی از نوسان را به صورت تشریحی مطالعه کند و بعد از حل حداقل 2 نمونه سوال و مطمئن بودن از پاس شدن شروع به حل تست از حرکت شناسی کند.

تست زنی پایه ی دوازدهم در زمان امتحانات ترم اول چگونه باشد؟

یک نکته بسیار مهم این است که در دی ماه باید هدف اول فرد این باشد که در فرجه هر امتحان با افزایش تمرکز حواس و کیفیت مطالعه به مطالعه روی همان امتحان بپردازد و حل تست حتی در حد خیلی کم را فراموش نکند. در برخی از دروس مثل فلسفه، شیمی، ریاضی و زیست شناسی بهتر است حل تست هم از پایه و هم از دوازدهم صورت بگیرد. دانش آموزانی که اوضاع درسی مناسبی دارند می توانند هم از پایه و هم از دوازدهم حل تست انجام دهند. به عنوان مثال اگر فرجه امتحان زیست شناسی 3 روز می باشد می تواند هم 4 فصل از دوازدهم و هم 7 فصل از زیست دهم را با تست جمع کند.

دانش آموزی که اوضاع متوسطی دارد باید تمام تمرکزش را فقط بر روی دوازدهم بگذارد و آن را با حل تست جمع کند. دانش آموزی که از صفر شروع می کند باید بعد از مطالعه کامل دوازدهم به صورت تشریحی در حد یکی دو قسمت از دوازدهم را با حل تست جمع کند. برای مطالعه از صفر شما نیاز به یک برنامه فشرده خوانی دارید تا به شما برای مطالعه بیشتر و مفیدتر کمک کند.

آیا می توان برای مطالعه کنکور سراسری از امتحانات دی ماه گذشت؟

من به عنوان یک مشاور به هیچ عنوان با تنبلی، نمره نیاوردن، پاس نشدن در امتحانات دی ماه، غیبت کردن در امتحانات و سفید تحویل دادن برگه امتحانی موافق نیستم چون برای قبولی در سال دوازدهم نمره سال که جمع مستمر ترم اول، امتحانات ترم اول، مستمر ترم دوم و امتحانات ترم دوم است حائز اهمیت است و اگر فردی در امتحانات ترم اول نمره زیر 10 کسب کند مجبور است در ترم دوم که مصادف است با زمان جمع بندی کنکور، جبران کند که کار بسیار دشواری است. این مشکل را در مطلب کامل گرایی یا کمال گرایی در سال کنکور به طوری ریشه ای بررسی کرده ایم.

مشاوره پیشنهادی: پیشنهاد برنامه جهت شروع فارغ التحصیلان کنکور1401

ویدیو استاد علیرضا افشار در مودر شروع صفر کنکور و امتحانات دی ماه

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

45 دیدگاه

  1. سلام استاد وقت بخیر استاد برای منی که تازه میخوام شروع کنم مشکلی نداره درس هام تا خرداد پیش بره و خرداد تا کنکور هم جمع بندی کنم؟؟

    1. به برنامه شروع فکر کن و جلو اومدن خودت
      الان وقت تصمیم درباره تمام کردن و جمع بندی نیست
      این افکار باعث بهانه گیری میشه و بازم شروع نمی کنی

  2. سلام استاد وقتتون به خیر
    من دانش آموز پایه یازدهم هستم
    راستش من از پایه ششم خیلی علاقه داشتم وارد مدارس سمپاد بشم اما خب قبول نشدم و این قضیه گذشت و درس خوندن ادامه داشت تا دوره اول به دوم که قبول شدم (ناگفته نمونه فکر میکردم که مدارس سمپاد چقدر خفنن درصورتی که هیچی جز جو رقابتی و ناسالم ندارن 🙂 الیته شاید شهر ما به این شکل باشه ،اطلاعی ندارم از سایر شهرها)
    با شروع مدارس و پایه دهم و آموزش مجازی کلااااا از جو درسی فاصله گرفتم .و این وسط قطعا مقصر خودمم .من دانش آموزی بودم که ساعت مطالعه بالا و بانظمی داشتم همیشه اما با وارد شدن به دبیرستان همه چیز عوض شد .خلاصه اینطوری بگم که از پایه دهم هیچی بلد نیستم و عذاب وجدان درس نخوندن عذابم میده شدییید
    بعد از اینکه مشخص شد امتحانات حضوری هستن تلنگری بهم وارد شد که دوباره وارد فضای درسی رقابتی بشم.
    اما مثلا وقتی شروع میکنم یک روز یا دوروز درس میخونم ،خیلی خوب میخونم و همونطور هم که خودتون گفتید برای جلوگیی از کمال گرایی زیر نظر مادرم میخونم درس هارو،نصف روز برنامه ریزی میکنم و برای نیمه روز جدا …
    اما به محض گذشت چندروز ،ی دفعه انگار که حس درس خوندن میره و کل مشکلات و کم کاری ها و مقایسه خودم با بقیه میریزه روی سرم و فقط میشینم ی دل سیر گریه میکنم حتی گاهی یک ساعت مداوم یا حتی بیشتر هم میشه که گریه میکنم و به این شکل نصف روزم رو از دست میدم و سردرد و سوزش چشم شدییدی میگیرم .واقعا نمیدونم باید چیکار کنم.یکی دوروز اوضاع خوبه بعد این حس میاد سراغم باز .یک ماه عه همش دارم تلاش میکنم ی جوری به خودم کمک کنم اینجوری نباشم اما نمیشه
    من چیکار کنم لطفا کمکم کنید

    1. گریه و ناراحتی نداره
      محکم بخوان … شروع کن امتحان یازدهم تشریحی کار کن و بعد برو سراغ دهم های عربی و ریاضی و از این دوتا که به یازدهم هم مرتبط میشن وقت بذار کار کن
      یازدهمی ها انقدر زمان دارند و حجم کار کم دارند که بشه همه چیز رسوند

    2. سلام
      هیچکس به خودی خود حس و حال درس خواندن نداره.
      شما وقتی درس بخونی ، خسته بشی ، حوصله هم نداشته باشی ، بازم باید درس بخونید. چون خیلی وقت ها آدم حوصله نداره و این حس و حال ها موقته ، به زودی هم از بین میره دوباره میاد. نمیشه آینده رو رو از دست داد به خاطر یه سری احساسات زودگذر. شما وقتی تو همه شرایط درس بخونی انگیزت میره بالا و حس و حالش رو داری. آدم هایی که عاشق درس خوندن هم باشن ، بازم یه روزایی خستن و حال ندارن. وقتی با اون خستگی درس بخونی به خودت افتخار می کنی که تونستی و این میشه پلی برای ساختن عادت های بهتر و آینده ای درخشان تر. چون توانایی و ظرفیتت میره بالاتر. نگران نخونده هات هم نباش. چون فرصت داری. اکثرا دهم خوب نمی خونن چون تازه تغییر مقطع دادن و هنوز تو فاز متوسطه یک هستن. از اینجا به بعد خوب باش و درس بخون. نگاه نکن بقیه کجان و چیکار میکنن خیلی هم نرو تو رقابت. برو تو پیله خودت و بهترین خودت رو بذار. مطمئن باش اتفاقات خوبی میوفته 🌹

      1. هر کسی بهانه های درونی خودش کنار بذاره و کار کنه حسابی جواب میگیره و انگیزه از عملکردش میاد سراغش کم کم

  3. سلام استاد عزیز من دوازدهمی هستم شروع تقریبا صفری دوازدهم تو طول سال درست نخوندم
    اینکه میگین تستی جمع کنیم کارو مثلا برای ادبیات دو روز وقته واسه امتحان دی ینی ما همون دو روز رو تست بزنیم یا هر روز و در تایم امتحانات دیگ هم مثلا ادبیات تست کار کنیم ؟!

  4. سلام وقت بخیر آقای افشار
    در مورد این موضوع که فرمودین فرجه هر درس رو برای همون درس قرار بدیم، موافق هستم با توجه به دلایلی که آوردین
    اما تعدادی از مشاوران این نظر رو دارن که اگر این طور پیش بریم، مثلاً فیزیک که ممکنه آخرین درس امتحان باشه و ما سه هفته سمت درس فیزیک نریم اون وقت کم تسلط میشه
    پاسخ شما چی هست ؟

    1. سلام
      به ۲ دلیل این حرف درست نیست
      اول اینکه ما در مرحله آموزش و تست اولیه نیستیم و این مباحث تابستان و پاییز بارها در آزمون بوده و ازش تست پوششی کار شده و رفته حافظه بلند مدت و فراموش نمیشه
      دوم اینکه بعد از امتحان آخر برمیگردیم و آزمون میزنیم و دوره میشه

  5. استاد سلام…به نظرتون یکی که صفر نیست ولی خب خوبم نخونده این مدتو(درصدای اختصاصی زیر ۳۰ و بعضا ریاضیات منفی) ، الان تو این فرجه فقط ۱۲ام رو بخونه یا پایه‌رم پیش ببره؟

    1. سلام
      برای دوازدهم ۳ هفته و برای پایه ۲ هفته وقت دارید . پس اگر روی پایه که حجمش هم بیشتره ضعیف تر هستید به آن بیشتر وقت بده

  6. سلام وقت بخیر
    دانش آموز دوازدهم انسانی دارم که قصد دارن در کنکور ریاضی امسال شرکت کنن
    بهترین تصمیم برای این دانش آموز در ایام امتحان نوبت اول دی ماه چی هست ؟
    البته عمومی ها مشکلی نداره
    فقط در مورد اختصاصی چه تصمیمی خوب هست ؟

    1. سلام
      موافق اینکار نیستم
      ریسک زیادی داره در ۶ ماه با وجود دانش آموزی بخواهی برای کنکور ۱۴۰۱ ریاضی بخوانی

  7. استاد من صفر صفر نیستم ، تشریحی رو اصلأ مشکلی ندارم، برا تست اختصاصی هام برم مطابق برنامه‌ ی «موفقیت کنکور در ۵۰روز » ؟؟
    کمی از اون برنامه رو تو تابستون خواندنم ولی از وقتی مدرسه باز شده ،برا تست درست و حسابی کار نکردم.

  8. سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد من فارغ التحصیل رشته انسانی شروع ازصفرهستم من از آذر ماه طرح مشاوره پاییز رو شرکت کردم اما شروع به درس خوندن نکردم 😔اما الان که میخوام شروع به خوندن کنم سردرگم هستم وانگیزه کافی روهم ندارم صبح هاهم دیر بیدارمیشم میخواستم بدونم که من با چه برنامه و بودجه بندی درس هارو جلو بیارم ؟که امسال بتونم قبول شم ( من هدفم فرهنگیان هستش‌)
    ممنون میشم پاسخ بدید🙏

  9. سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد من فارغ التحصیل رشته انسانی شروع از صفر هستم من از اذر ماه طرح مشاوره پاییز شمارو شرکت کردم اما شروع به درس خوندن نکردم 😔اما الان که میخوام شروع به خوندن کنم سردرگم هستم و انگیزه کافی روهم ندارم میخواستم بدونم که من با چه برنامه و بودجه بندی درس هارو جلو بیارم ؟که امسال بتونم قبول شم (من هدفم فرهنگیان هستش)
    ممنون میشم پاسخ بدید 🙏

    1. سلام
      بجز دینی و تاریخ و جغرافیا و جامعه شناسی هر آزمون کانون بردار و طی ۷ الی ۸ روز فشرده خوانی کن و بعد از خودت امتحان بگیر
      اگر بالای ۵۰ زدی در آن درس برو سراغ برنامه بعدی اون درس در آزمون اینده و از قبلی ها تست پوششی بزن و اگر کمتر زدی ، برنامه همان درس تکرار کن

  10. سلام اقای افشار خسته نباشید
    من دیپلم تجربی نظام قدیم دارم به دلایل کم کاری نتونستم تو رشته مورد علاقم تحصیل کنم به ناچار تو دانشگاه پیام نور رشته علوم تربیتی خوندم و الان من ۲۴ ساله لیسانس علوم تربیتی دارم
    (طی مدت دانشگاه کنکور شرکت میکردم ولی نمی خوندم)
    قراره تو ازمون استخدامی اموزش و پرورش شرکت کنم ولی درکنارش برای کنکور تجربی هم بخونم ولی الان دچار سردرگمی شدم ک این کارم درست هست یا نه ؟
    از طرفی اگ تو ازمون استخدامی قبول بشم به راحتی میتونم مستقل بشم و حقوق ثابت خودم رو داشته باشم و اگه قبول نشم بیکار میشم و باید تو خونه فقط وقت تلف کنم ولی اگه ازمون کنکور رو بخونم ممکنه تو رشته مورد علاقم تحصیل کنم
    لطفا راهنماییم کنید من خیلی ذهنم درگیره😔🙏

    1. سلام
      کار خیلی سختی هست
      این دو در کنار هم به شدت وقت گیر هستند
      برای تجربی باید زمانت خالی کنی

  11. سلام استاد میشه یه برنامه ای برای دهم تجربی هم قرار بدید ممنون میشم مثل پایه یازده و دوازده

  12. سلام اقای دکتر،شمارو به خدا بمن کمک کنین.من تو مدرسه تیزهوشان درس خوندم نظام قدیمم.سال کنکورم بخاطر وسواس مطالعاتی نتونستم چیز خوبی قبول شم و رفتم مهندسی،الانم فوق لیسانس دارم میخونم حتما در جریانین بازار کار مهندسی اصلا مثل سابق نیست با کلی بدبختی یه جا رفتم منو گذاشتن قسمت انبار،دختر هستم.دارم دیوونه میشم هرروز اعتماد بنفسمو دارم بیشتر ازدست میدم.هیچ امیدی ندارم دیگه ب ایندم.بنظرشما چکار کنم اقای دکتر؟بعضی ها میگن پارتی نداری همینه دیگه،بنطر شما کنکور تجربی بدم اقای دکتر؟باور کنین الان ک دارم بهتون پیام میدم باید با هزارتا مرد برم چینش انبار.لیبل گذاری.تروخدا بگین من چکار کنم

    1. سلام
      کنکور مجدد ساده نیست و از طرفی هم کار خودت جالبی نیست
      اما من اگر جای شما بودم با اضاع کردن سایر مهارت ها در کنار کارم سعی میکردم نیرویی با ارزش افزوده بیشتر باشه تا بتونم جاهای بهتری در زمینه خودم کار کنم

  13. سلام استادوقتتون بخیر من تازه میخام شروع کنم فارغ تحصیل تجربی هستم ،میخام ب بودجه بندی ازمون خودمو برسونم ایا فقط نیمسال اول دوازدهم بخونم تو ای تایم تا24دی میشه جمش کرد؟ یا کلا با بودجه بندی پیش نرم

    1. سلام
      اینکار کن ولی با رعایت پایه و پیش نیازهای مرتبط و متصل از پایه

  14. سلام آقای افشار خسته نباشید . میشه لطفا درباره قطعی بودن یا نبودن تغییرات کنکور ۱۴۰۲ توضیح بدسن . خیلی سردرگمم کرده که عمومی ها رو بخونم یا نه

    1. خبر نهایی و معتبر در اینباره منتشر بشه اطلاع رسانی خواهیم کرد
      امید است که تغییرات به سمت سخت شدن پایه دوازدهم و کنکور و تاثیر مستقیم نمرات نهایی سوق پیدا نکنه که واقعا کار کنکوریها دو چندان سخت میشه

  15. سلام من نظام قدیم هستم الان دانشجو دانشگاه آزاد همزمان دردورشته بازرگانی وصنایع غذایی تحصیل میکنم ولی بازهم پیش خودم میگم بازارکار ندارم وهمش درذهنم میگم بعداز تموم شدن دانشگاه برای کنکور تجربی میخونم چه کارکنم این افکار ازذهنم بره بیرون واگر موافقید با کنکور ازالان بااین که دانشجودووتارشته هستم ولی حداقل روزی یک ساعت میتونم برای کنکور وقت بذارم به نظرتون ازالان برای کنکور وقت بذارم ؟

    1. سلام
      کار و دانشگاه و هر حاشیه زمان بری که هست رو صفر کن تا محکم بخوانی برای کنکور
      کنکور وقت گیر تر از اونی هست که کنار این شلپغی ها بشه خواندش

      1. پس یعنی وقتی دانشگاه هام تموم شد شروع کنم برای خوندن وانرژی ام کلا روی این دوتارشته باشه حتی تابستون ها وعید ،درسته؟

  16. سلام.بچه های شروع صفر بعد چندسال دوری از درس میتونن طبق شروع از صفر برنامه۵۰روزه شروع از اسفند شروع کنند؟

      1. استاد عزیز الآن مشکل بزرگی که دارم اینه که ما ک میخوایم بعد چندسال شروع کنیم به درس خوندن…باید دقیقا کدوم فصلها رو بخونیم…بعضی درس ها رو متاسفانه متوجه نشدم که کدوم فصلها رو به ترتیب بخونیم…اگر براتون مقدوره و امکانپذیره میشه لطف کنید بهمون زیر همین سوالم فصلها رو بگین؟ترتیبشون برام مهمه…

  17. سلام روزبخیر
    استاد من تایم صبح رو خوب میام جلو اما بعدازظهر کم کم انگیزمو از دست میدم و نمیدونم چیکار کنم ؟؟

    1. سلام
      درس هایی رو بذار اول که بیشتر دوست داری و روان تری و بعد هر موقع خسته شدی و حس نداشتی برگرد و عوضش کن تا کم کم بازم ادامه بده و وقفه نندازی
      تعویض درس ها مهمترین کاره

  18. سلذم استاد اصلا نمی تونم تکون بخورم اصلا
    یه سری عادت های بد و زشت رو نمی تونم ترک کنم حقیقتا ، گوشی از دستم کنده نمیشه ، اصلا حال نشستن و درس خوندن ندارم ، اصلا نمی خونم ، انگیزم کلا نابود شده ، حتی حال گوش دادن به وویس های چنل هاتون یا هر چیز انگیزشی ای رو هم ندارم ، فقط می خورم می خوابم و تباهی ، استاد پشت کنکورم ، نمی خوام اینجور باشم ، برنامه ی زندگی می نویسم ولی عمل نمی کتم ، درسی اصلا نمی نویسم آزاد میزارم که بخونم ، اونم نمی خونم
    استاد قدم اول عملی چه کنم؟
    درگیر خودارضایی هم هستم ، به شدت هم چاق شدم
    ساعت خوابمم نمی تونم درستش کنم و خستم از این تبته بودن

    1. سلام
      قدم اول ترک خودارضایی و پر کردن ساعات بیکاری با ورزش و درس هایی هست که دوست داری و قوی تری

      1. کنار گذاشتن گوشی چطور؟
        الان یا بعد راه افتادن؟
        به صورت کامل کنار بگذارمش یا استفادمو ازش کم کنم؟
        احیانا دوستم چطور؟ حتی اگر الزاما مضر نباشه وجودش چی؟
        داخل پارانتز ( دوست جنس مخالف)
        حتی اگر وجودش به ترکم کمک کنه ، ازش دوری کنم؟ داخل پارانتز(صرفا ارتباطمون چت کردن هستش)
        خیلی وقتا شاید کمکم هم بکنه ولی فکرم رو هم درگیر میکنه خب…

        1. فقط موقع ناهار و شب بعد از اتمام کارهات چک کن
          همین و بس
          بیشتر از این بری سراغ گوشی ضرر میکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا