مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیویدیو

بهترین روش مطالعه فیزیک برای 100 زدن | روش رتبه های برتر کنکور

بهترین شیوه مطالعه، تحلیل و تست زنی فیزیک + زنجیره مطالعاتی

درس فیزیک نیز یکی از دروس مهم در رشته های ریاضی و تجربی محسوب می شود. از این رو نحوه درست مطالعه این درس نی بسیار حائز اهمیت است. تمامی داوطلبان کنکور در رشته های تجربی و ریاضی باید درباره درس فیزیک به نکاتی که در ادامه آورده ایم، توجه نمایید.

از آنجایی که درس فیزیک بیشتر پایه محاسباتی و ریاضیات دارد روش مطالعه آن بی شباهت به درس ریاضیات نیست، اما باید به نکات و جزئیاتی توجه کرد که مختص درس فیزیک است و باعث پیشرفت در این درس میشود. البته ما در مقالات قبلی روش مطالعه زیست شناسی و روش مطالعه شیمی را به طور کاملبررسی کردیم که مشاهده آن میتواند برای کنکوری ها مفید باشد.

تعداد سوالات و بودجه بندی درس فیزیک در کنکور

در درس فیزیک 45 سوال در رشته ریاضی و 30 سوال در رشته تجربی داریم که تقریبا بودجه بندی‌های آن ها یکسان است اما اختلافات اندکی در آن ها وجود دارد. برای مثال فصلی به نام ساختار هسته یا ترمودینامیک در سال دهم و ریزه کاری هایی در نوسان موج، حرکت، دینامیک و همینطور در فیزیک پایه در رشته ریاضی فیزیک بیشتر از تجربی است.

زنجیره درس فیزیک برای 100 زدن

زنجیره مباحث ساده تر فیزیک شامل نوسان، موج، فیزیک اتمی، اندازه گیری، ویژگی ماده، دما و گرما و مغناطیس هستند. یعنی دو فصل آخر سال دهم برای رشته تجربی و فصل آخر سال یازدهم تجربی و ریاضی و نوسان موج اتمی هم بخش های آخر فیزیک سال دوازدهم است البته در رشته ریاضی مبحث ترمودینامیک هم داریم، پیشنهاد کلی ما این است که  داوطلبان رشته ریاضی سعی کنند که فشار، گرما و ترمودینامیک را باهم مطالعه کنند.

زنجیره های تست خیز نیز حرکت، دینامیک، نوسان موج، ساکن جاری و جدیدا در رشته ریاضی فیزیک اتمی هم مورد توجه قرار گرفته است. اما پیشنهاد ما، تمرکز کردن بر روی نوسان موج، فشار گرما ترمودینامیک رشته ریاضی یا همان فشار گرمای رشته تجربی و بخش مغناطیس است، که باید بیشتر مودتوجه قرار گیرد.

در درس فیزیک باید در نظر داشته باشید که حفظ کردن فرمول کمکی به بهتر شدن فیزیک کنکور نمی کند، ما باید کاربردی فرمول ها را بلد باشیم. زمانی که نسبتا مسلط شدید یک خلاصه ای بنویسید. باید سعی کنید خودتان دست به قلم شوید، در ابتدا چند مدل حل شده سوال را ببینید و بررسی کنید و چند تا از سوالات را بدون نگاه کردن به پاسخ های خودتون حل کنید. مانند ریاضی، در سوالاتی که برایتان سخت هستند،درسنامه و فرمول را در کنارتان قرار داده و از آن استفاده کنید. اگر نتوانستید حل کنید، بخش اول پاسخ را از روی پاسخ نامه تشریحی چک کنید و یاد بگیرید.

تاثیر ریاضی در روش مطالعه فیزیک

یکی از مسائلی که در فیزیک با آن روبرو می‌شوید این است که داوطلبان پایه درس ریاضی ضعیفی دارند. برای مثال برای یادگیری نوسان باید کمی مثلثات ، تبدیلات p/2، 3p/2 ، تبدیلات از سینوس به کسینوس و غیره را باید بلد باشید. ریاضی در درس شیمی نیز کاربرد دارد، اما در درس فیزیک ملموس تر است.

برای مثال در فصل الکتریسیته ساکن، نیروی بین دوبار در صورت کسر q1 و q2 که احتمالا در 10 به توان -6 است که به میکروکولن داده اند و باید به کولن تبدیل شود. مخرجش هم فاصله به توان 2 که به سانتی متر داده شده است و باید به یکای استاندارد متر که 10 به توان -2 است باید تبدیل شود. اما دیده شده که داوطلب در این موارد ضعیف است. همچنین داوطلبان درعملیات های ریاضی مانند توان، ساده کردن، مثلثات، جمع برداری و … ضعیف هستند.

بنابراین پایه ریاضی بسیار اهمیت دارد. ما در فیزیک شاهد تبدیلات بسیاری هستیم. ما در بحث فیزیک مواردی که از ریاضی می‌خواهیم در اکثریت فصل ها وجود دارد، چون اکثریت فصل ها کار بر روی عدد است و فرمول ها به یکدیگر تبدیل می‌شوند.

در رشته ریاضی در فصل ترمودینامیک فرمول های بسیاری وجود دارد که از یکدیگر به دست آمده اند. در فصل کار و انرژی فرمول کار نیرو ضربدر جابجایی است. نیرو f است که در فصل دینامیک 12 داریم که فرمول آن f=ma است، و a شتابی است که در فصل 1 فیزیک سال 12 داریم.

این موارد گفته شده بسیار اهمیت دارد و داوطلبین کنکور برای موفقیت در درس فیزیک باید پایه خود را قوی کنند. همچنین باید دروس پیش نیاز را رعایت کنند. برای مثال بدون یاد گیری حرکت، سوالات فصل کار را حل کنیم. همچنین کار، انرژی و توانی که در فصل 2 در سال دوازدهم داریم، نمی‌توانیم بدون حرکت و دینامیک پاسخ بدهیم.

روش مطالعه و راه حل های تست زنی درس فیزیک به روش رتبه برترها

در درس فیزیک برای حل سوالات میتوان از تکنیک های تست زنی استفاده کرد. برای مثال یکی از داوطلبان سوال حرکت را با تناسب حل می‌کند، یکی دیگر از داوطلبین با دنباله حسابی حل می‌کند. اما نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که انواع مسیرهای حل را برای مسائل مختلف بلد باشید. نباید برای حل هر مسئله فقط یک روش مخصوص بلد باشید.

یکی از آفاتی که در درس فیزیک وجود دارد این است که معلمین می‌گویند سوال از فلان مبحث فیزیک  از 3 قالب خارج نیست! خیر اینطور نیست. قالب چهارمی نیز ممکن است وجود داشته باشد که در اصل ترکیبی از سه قالب دیگر باشد. برای یک سوال که می‌توانید حل کنید نیازی ندارید که روش حل دیگری را یاد بگیرید. اما اگر روش های حل مختلف، سوالات متفاوتی را حل می کند بهتر است تمامی روش ها را بلد باشید.

حتما یک فرمول مادر وجود دارد که بقیه فرمول ها با ترکیب آنها به دست می‌آیند. مانند مثلثات ریاضی است. چهار فرمول اصلی داریم و بقیه ترکیب یا ساده شده این فرمول ها هستند. پس فرمول ها بهتر است در یک حجم کمتر بلد باشید و سعی کنید که برای کلیه تست هایی که با اون رابطه یا فرمول حل نمی‌شوند به راه حل اصلی و تشریحی رجوع کنید. درس فیزیک درس ظاهرا از ریاضی خوش قلق تر است چون ابزار و وسایل حل آن دم دست است.

نکات مهم و روش خلاصه نویسی درس فیزیک باید چگونه باشد؟

همانند ریاضی یا درس های اقتصاد رشته انسانی باید تیپ بندی کنید. تصور شما این نباشد که فقط بخواهم یک سوال یا فرمولی را به فارسی بنویسید. برای مثال در آسانسور اگر حرکت بالا بود، تندشونده و شتاب فلان است. خیر این سبک خلاصه نویسی درست نیست باید مدل های مختلف آن را بنویسید. البته بعد از اینکه کاملا بر مبحث مسلط شده باشید.

برای موفقیت در درس فیزیک باید به قدر کافی تست زنی شود. حتی این تست ها باید در کنار  درسنامه و اصطلاحا اوپن بوک زده شوند و صبر و حوصله زیادی داشته باشید. درسنامه فیزیک را باید کامل مطالعه نمایید، صرف خواندن فرمول ها برای زدن تست ها کافی نیست. همچنین برای هر فرمول از فصل باید تست زده شود و اینطور نباشد که کل فصل را مطالعه کنید و سپس سراغ تست زدن بروید.

در حین تست زدن به فرمول های قبلی نیز توجه کرده و تست های آن ها را نیز بزنید و در انتهای فصل، حل کل تست های فصل را انجام دهید. در شروع فصل جدید نیز به سراغ فرمول ها و تست های فصل قبلی که مطالعه کرده اید نیز بروید.

میزان ساعت مطالعه درس فیزیک

برای مطالعه 6 ساعت فیزیک در هفته نیابد آن را در یک روز بگذارید. حتما روزی یک ساعت مطالعه فیزیک در برنامه روزانه خود داشته باشید . این توصیه اکیدا برا داوطبین رشته ریاضی و تجربی است. اگر فرصت نکردید از مباحثی که امروز مطالعه کرده اید تست بزنید، می توانید از تست های مباحث روز قبل استفاده نمایید. همچنین حتما به پایه ریاضی خود توجه کنید و آن را تقویت کنید.

مشاوره پیشنهادی : روش مطالعه زیست کنکور

مشاوره پیشنهادی : روش مطالعه شیمی کنکور

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد روش مطالعه و صدر زدن فیزیک به روش رتبه برتر ها

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام استاد
    در ازمون های ازمایشی به نظرتون بهتره که سوالاتی که غلط میزنیم و سوال های نکته دار رو علامت دار کنیم
    یا اینکه نکات مربوط به این دسته سوال هارو یادداشت کنیم
    البته با علامت دار کردن میشه بعدا هم دوباره این دسته از سوال هارو کار کرد
    میخواستم ببینم نظر شما چیه

  2. سلام استاد من فارغ‌التحصیل هستم امسال توی امتحانات ترمیم معدل شرکت کردم میخوام کنکور تیر ماه رو شرکت کنم توی کنکور دی ماه ثبت نام نکردم چون کامل نخوندم هنوز درسهارو از جایی شنیدم که باید در کنکور دی و تیر هردوش شرکت کنی یعنی من امسال محروم میشم از کنکور تیر؟؟؟؟؟

    1. دی مایل نیستی شرکت نکن
      فقط تیر کنکور بده
      هیچ مشکلی هم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا