مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیویدیو

بهترین روش مطالعه فلسفه و منطق برای 100 زدن | روش رتبه های برتر کنکور

بهترین شیوه مطالعه، تحلیل و تست زنی فلسفه و منطق + زنجیره مطالعاتی

درس فلسفه منطق را می‌توانیم به  روش مطالعه درس ریاضی تشبیه کنیم. البته کمی سخت‌ تر از درس ریاضی. چرا که درک و فهم درس فلسفه و منطق کمی سخت‌تر از ریاضی است. برای مثال: اگر در مورد رنگ یک لباس از چند نفر سوال کنیم ممکن است جواب‌های گوناگونی بر اساس استدلال آن‌ها از رنگ‌ها بگیریم. ممکن است یکی آن رنگ را طوسی بشناسد و دیگری دودی یا خاکستری. به عبارت دیگر در فلسفه و منطق، بر خلاف ریاضی قانون ثابتی وجود ندارد. در ریاضی جواب 5+5= 10 ثابت است و در هرجا از دنیا تغییر نخواهد کرد. اما در مورد فلسفه و منطق نظر‌ها و اعتقادات مختلفی وجود دارد. درواقع در فلسفه و منطق باید یک اصلی را قبول کنیم و آن را مبنی قرار دهیم و با توجه به آن نظر دهیم.

چگونه می‌توانیم در درس فلسفه و منطق پیشرفت داشته باشیم؟

مهم‌ترین نکته برای پیشرفت در این درس این است که خیلی صبور باشید. یعنی پاسخ نامه هر تست را جداگانه چک بکنید. جواب‌ها را استدلال بکنید. مهم‌ترین مسئله در درس فلسفه و منطق، استدلال و تحلیل است. بنابراین اگر شما می‌خواهید در این درس  پیشرفت داشته باشید، می‌بایست قدرت تحلیل و استدلال خود را در این درس افزایش دهید. پیشنهاد می‌کنیم مباحث را زیاد مرور کنید و پاسخ هر تست را همانطور که در ابتدا گفته شد بررسی کنید. بین مباحث باید توقف داشته باشید و به مطالب قبلی باز گردید و آن‌ها را مرور کنید.

یکی دیگر از راه‌های پیشرفت در درس فلسفه و منطق حاشیه نویسی است. می‌توانید در هر مبحث برداشت خود را در حاشیه کتاب یا جزوه خود یادداشت کنید. علت و معلول را با مثال‌هایی از زندگی روزمره برای خود یادداشت کنید. مثلا برای علت و معلول می‌توانید درختی را که آب می‌دهیم مثال بزنید. همانطور که واضح است علت آب دادن به درخت تشنگی درخت است. این مثال‌های ساده و قابل درک را در حاشیه کتاب یا جزوه برای خود یادداشت کنید.

به هیچ عنوان در درس منطق و فلسفه متن کتاب درسی را حفظ نکنید چرا که هیچ کاربردی برای شما نخواهد داشت. همچنین به هیچ عنوان سوال‌های کنکور را حفظ نکنید. باید بتوانید مثال ذهنی بزنید. عمدتا داوطلبان و دانش آموزانی که در درس ریاضی قوی هستند، در درس فلسفه و منطق مشکلی ندارند.

نکته مهم در روش مطالعه روش مطالعه عربی

یک نکته بسیار مهم در مطالعه درس فلسفه و منطق که باید به آن توجه کنید این است که درس فلسفه و منطق را زمانی مطالعه کنید که حوصله دارید. خواب آلود و خسته نیستید. همانطور که گفته شد: این درس نیاز به تجزیه و تحلیل بالایی دارد و اصلا درس حفظی نیست. بنابراین اگر با خواب آلودگی این درس را مطالعه کنید و آن را با مثال‌های روزمره و عامیانه تجزیه و تحلیل نکنید، نمی‌توانید آن را درک کنید. اگر در تست‌ها دچار تناقض شدید بهترین کار این است که به متن کتاب درسی بازگردید و آن تست یا مطلب را با کتاب درسی مقایسه کنید.

تعداد تست‌های فلسفه و منطق در کنکور چقدر است؟

از ۲۵ سوالی که در کنکور وجود دارد،‌ حدود بین ۳۵ تا ۴۰ درصد آن از منطق سال دهم است. تعداد سوالات از منطق سال یازدهم و دوازدهم تقریبا باهم برابر هستند. در درس  فلسفه، فلسفه سال یازدهم روان‌تر و حفظی‌تر است. نکته قابل توجه در درس منطق این است که می‌بایست مطالعه مروری در این درس داشته باشید. چرا که مباحث به یکدیگر مرتبط هستند و همچنین تست‌های منطق نیز مرتبط به یکدیگر هستند. در نتیجه اگر می‌خواهید در کنکود در درس منطق و فلسفه درصد خوبی را کسب کنید، می‌بایست مباحث این دروس را مرور کنید. از مشاور خود بخواهید در برنامه درسی خود، مرور درس‌های قبلی از منطق و فلسفه را که خوانده‌اید قرار دهد.

آیا پیش مطالعه درس فلسفه و منطق تاثیر گذار است؟

بله! پیش مطالعه درس فلسفه و منطق خیلی تاثیر گذار است. با پیش مطالعه درس می‌توانید با متن درس و اسامی درس آشنا شوید و هنگامی که استاد آن را در کلاس درس، تدریس می‌کند، می‌توانید راحت‌تر آن مطالب را درک کنید.

برای درس فلسفه و منطق چه تست‌هایی را باید بررسی کنیم؟

پیشنهاد می‌کنیم ابتدا تست‌های سراسری را بررسی کنید. و تست‌های تالیفی را اگر با تست‌های سراسری متناقض بود بررسی کنید. همانطور که گفته شد: درس فلسفه و منطق، درسی است که، نیاز به تجزیه و تحلیل زیادی دارد. بنابراین با بررسی تست‌های مختلف می‌توانید قدرت تجزیه و تحلیل خود را نیز تقویت کنید.

توصیه آخر برای روش مطالعه درس فلسفه و منطق

درس فلسفه و منطق همانطور که گفته شد یکی از دروس سخت رشته انسانی است که شبیه به درس ریاضی است. فلسفه و منطق را نباید حفظ کنید بلکه باید آن را به درستی درک کنید. بهتر است حاشیه نویسی داشته باشید و همچنین برای درک بهتر آن برای خود مثال عینی و عامیانه بزنید. سعی کنید بعد از بررسی هر تست، پاسخ آن را نیز بررسی کنید. سعی کنید نمونه سوالات مختلف را بررسی کنید و همچنین پاسخ آن‌ها را مطالعه کنید.

مشاوره پیشنهادی : روش مطالعه و تست زنی عربی کنکور انسانی

مشاوره پیشنهادی : روش مطالعه و ارتقای درصد علوم و فنون کنکور انسانی

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد روش مطالعه و صد زدن فلسفه و منطق انسانی به روش رتبه برتر ها

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. سلام استاد من معدل کلم شد18.50 و معدل کتبیم شده 13.62 رشته انسانی به فرهنگیان علاقه دارم رشته هدف هم فرهنگیان نمراتم براتون می فرستم راهنماییم کنید لطف می کنید
    تاریخ:17.75
    دینی :16.75
    ریاضی:8.00
    سلامت و بهداشت:11.75
    فلسفه:17.25
    جامعه:16.50
    جغرافیا:16.25
    زبان:7.00
    عربی:13.50
    فارسی:12.50
    علوم و فنون:14.75

  2. سلام وقت بخیر
    دانش آموز رشته انسانی با هدف کنکور دی داشتم
    الان می خواد برای تیر هم بخونه
    اما چون درس ها براش خسته کننده شده پیشنهاد می کنید جمع بندی شناور رو باهاش شروع کنیم ؟
    یا اگر پیشنهاد بهتری دارید بفرمایید
    چون خرداد هم ترمیم معدل دارن

  3. سلام صبحتون بخیر
    ببخشید پرستاری آزاد تهران و آزاد کرج حدود چه رتبه کشوری و م ۲ ای میخواد؟
    و اینکه افزایش ظرفیت پزشکی چقدر تاثیر گذاشته مثلا سال پیش ۴۰۰۰ م ۲ و حدود ۹۰۰۰ کشوری داروی آزاد قبول میشد ، الان رتبه مورد نیاز دارو آزاد تهران با توجه به ظرفیت ها چقدر شده؟

    1. الان وقت درس خوندن هست و نه انتخاب رشته حدود قبولی میخواد که در این ۵ ماه هم بدست میاد
      دنبال این اطلاعات پرسه نزن در اینترنت و انرژی ذهن خودت خالی نکن

  4. سلام خداقوت
    استاد با توجه به کنکور دی که برگزار شد در کل چقدر میشه به حذفیات دروس اعتماد کرد؟
    درس تاریخ کنکور دی نشون داد که فایل حذفیات سازمان سنجش صرفا ی چیز فرمالیته س. ممکنه تیرماه هم به همین روال باشه؟

    1. سلام
      اگر کم تسلطی و مطالعه انتخابی داری حذفیات کار نکن کلا ولی اگر برای رتبه عالی می جنگی حتما حذفیات در حد تست کنکورری داخل برنامه بذار و ازش کار کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا