مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیویدیو

بهترین روش مطالعه شیمی برای 100 زدن | روش رتبه های برتر کنکور

بهترین شیوه مطالعه، تحلیل و تست زنی شیمی + زنجیره مطالعاتی

در این مقاله به بررسی روش مطالعه درس شیمی خواهیم پرداخت و به در مورد جزئیات درس شیمی در کنکور و روش مطالعه آن صحبت خواهیم کرد. همانطور که در روش مطالعه زیست هم بیان کردیم، موردی که بهتر است در ابتدا به آن اشاره کنیم این است که این بخش صرفاً یک راهنما و توضیح کامل است. قطعاً هر مدرسی در حوزه تخصصی خود می‌تواند بهترین روش مطالعه را به شما ارائه کند؛ ولی به طور کل مهم‌ترین نکات و توضیحات مرتبط با شیمی کنکور را برای شما گردآوری کرده‌ایم تا دید بهتری نسبت به مطالعه این درس داشته باشید.

بعضاً در سایت‌های کنکور می‌بینم که رتبه‌های برتر درمورد روش مطالعه دروس توضیحاتی را ارائه می‌دهند، قطعاً با جمع بندی بین چنین مباحثی می‌توانیم به نتیجه خوبی برسیم؛ اما روش مطالعه یک فرمول ندارد و باید ببینید برای شما جواب می‌دهد یا خیر. به‌عنوان‌ مثال باید خلاصه نویسی کنید یا نوت برداری کنید و… بستگی به شما نیز دارد. در اینجا کلیاتی مطرح می‌شود که برای همه کنکوری‌ها برای رتبه شدن و صد زدن دروس می‌تواند مفید باشد.

جزئیات و نکات مهم دروس شیمی کنکور به روش رتبه برترها

تا قبل از کنکور امسال درس شیمی زیرگروه دو محسوب می‌شد و اهمیت زیادی داشت؛ اما اکثر دانش‌آموزان رشته ریاضی، بیشتر وقت مطالعه خود را صرف دروس ریاضی می‌کردند که تأثیر بیشتری برای آنان داشت چرا که مطالعه دروس ریاضی وقت زیادی از آنان می‌گرفت. اما کنکوری‌ های رشته تجربی باید به آن توجه ویژه‌ای می‌کردند.

از آنجایی درس شیمی در انتهای دفترچه تخصصی کنکور دارد و کنکوری‌ها بعد از خستگی ناشی از پاسخ به دروس سختی چون ریاضی به آن می‌رسند، معمولاً بخشی از وقت آن را صرف درس‌های پیشین کرده‌اند و در برخی موارد انرژی کافی را ندارند. همین امر باعث می‌شود تا میانگین درس شیمی در کنکور بین صفر تا ده درصد و تقریباً 6 درصد باشد.

اگر نظر ماهیتی این درس را بررسی کنیم، چه‌ بسا راحت‌تر از ریاضی و زیست برای مطالعه و تحلیل تست باشد چرا که تست‌های آن به نسبت ریاضی فرمول کمتری دارد و به نسبت زیست نیز نکات ظریف و حفظی کمتری دارد. اما علت آن که کنکوری‌ها از پس آن برنمی‌آیند، یکی نداشتن هنر آزمون درست و دیگری روش نداشتن در مطالعه درس شیمی است. موضوعی که در این بخش بیشتر از همه برای ما اولویت دارد این است که پیامد روش نداشتن مشخص شود و بتوانید روش درستی برای مطالعه شیمی اتخاذ کنید.

ماهیت و زنجیره درس شیمی برای 100 زدن

درس شیمی یک ماهیت سه‌ گانه دارد. بخشی از آن مطالب محاسباتی است، بخشی مطالب تحلیلی و بخشی قسمت توصیفی است. پس لازم است تا سبک مطالعه هر بخش را مشخص کنیم. اما کدام بخش‌ها بوده آن که اهمیت بیشتری داشته‌اند یا سؤالات بیشتری از آنان آمده است، به ترتیب عبارت‌اند از:

  • فصل یک سال دوازدهم
  • فصل دو سال دوازدهم
  • فصل سه سال دوازده که فصل آسانی است
  • فصل سه سال یازدهم، پوشاک
  • فصل یک سال یازدهم، هدایای زمین
  • فصل دو سال یازدهم، غذای سالم

یعنی سه فصل اول سال یازدهم و دوازدهم مهم‌ترین فصولی هستند که باید مطالعه شوند.

اما زمانی که می‌خواهیم مطالعه دروس شیمی را انجام دهیم؛ مانند سایر دروس، باید زنجیره را بلد باشیم چرا که زنجیره به‌شدت موردنیاز است. اول اینکه هر فصل شیمی در نظام جدید بین 2 الی 6 سؤال دارد. علت آن نیز زنجیره است که باعث می‌شود بخش از قسمت‌ها به هم مرتبط باشند و در نتیجه تعداد سول بیشتری داشته باشند و برخی قسمت‌ها به علت نداشتن زنجیره، سؤالات کمتری را شامل شوند.

به‌ عنوان‌ مثال زمانی که مطالعه شیمی آلی انتهای فصل یک سال یازده را داریم و کل فصل سوم سال یازدهم. درست است که فصل دوم بین این دو بخش فاصله انداخته است؛ اما دانش‌آموزی برنده است که بین این دو زنجیره ارتباط ایجاد کند و آنها را با هم متصل کند.

روش مطالعه مباحث توصیفی و حفظی شیمی

علاوه بر آن در درس شیمی پیش‌نیاز داریم که باید برای هر یک از ماهیت‌های شیمی به طور جداگانه برنامه‌ ریزی مطالعاتی صورت گیرد:

برای بخش توصیفی باید خط‌ به‌ خط کتاب درسی مطالعه شود و برای خط‌ به‌ خط تست زنی شود. در این بخش رعایت پیش‌ نیاز و پس نیاز مهم نیست و باید همگی خوانده شوند. مثلاً اگر یک کتاب حفظی مهرو ماه خریداری کرده‌اید، بعد از مطالعه هر بخش، تست‌های آن بخش را حل کنید. وقتی کل ده فصل شیمی در نظام جدید تمام شد، مجدداً تست حفظیات بزنید تا تست‌های ترکیبی را هم بتوانید پاسخ دهید.

روش مطالعه مباحث تحلیلی و مسائل شیمی

برای بخش تحلیلی درست این است که مبحثی مطالعه کنید. بخش‌هایی مانند استوکیومتری، شیمی آلی، پیوند یونی، کووالانسی و…

همچنین قسمت‌هایی که مسئله دارند؛ مانند بحث اسید و باز که مدل به مدل متفاوت‌اند و نیاز به تحلیل و مسئله دارند که باید  کل مبحث خوانده شود؛ چراکه برخی از مدل‌ها از ترکیب سایر مدل‌ها ایجاد می‌شوند و به هم مرتبط هستند. اگر در این بخش کل مبحث را مطالعه نکنید قطعاً در انتها ضرر خواهید کرد.

برای بخش محاسباتی که اصل مشکل است و وقت کمی برای پاسخ به آنها داریم. برای اینکه دست شما از تست‌های محاسباتی راه بیفتد، باید تست‌های کنکور را بزنید. سپس تست تألیفی بزنند. یعنی اگر می‌خواهند که واقعاً مسائل چالشی و سنگین را حل کنند باید فرمول دم دست آنها باشد. روزی پنج تا ده  مسئله کنکور بزند تا در محاسبات بهتر شود. یعنی باید زیاد تمرین کنند.

چقدر و چگونه تست شیمی بزنیم؟

در هفته بین 200 الی 400 عدد تست شیمی باید داشته باشید که در این‌ بین حل تست‌های ترکیبی بسیار اهمیت دارد و در اولویت باید باشد. حل تست ترکیبی و زمان‌دار باید  فصل‌به‌فصل خوب مباحث را یاد گرفته باشید.

ساعت مطالعه کنکور هفتگی برای درس شیمی باید  10 الی 17 ساعت باشد. مطالعه حفظی نیز در این درس به‌ شدت جواب می‌دهد مخصوصاً برای نیمه دوم سال. مسائل و حفظیات را از هم مجزا کنید و اگر مسائل را مطالعه کردید، می‌توانید به سراغ کتاب حل مسائل برای روتین روزانه بروید. خلاصه‌نویسی نیز در تمامی بخش‌های شیمی کاربرد دارد؛ اما برای قسمت‌های مسئله‌ای باید در قالب خود تست و پاسخ باشد. یعنی ممکن است پاسخ یک تست خلاصه کل فصل باشد.

همچنین مطالعه شیمی را بهتر است از سال دهم و از پایه شروع شود و بعد ترکیب شود. همچنین این درس نیز در صورت پیه درسی ضعیف تر نیاز به جزوه، کلاس یا فیلم آموزشی دارد؛ اما فقط از یک روش استفاده کنید کفایت می‌کند چرا که طرح درس معلم‌ ها متفاوت است و بهتر است فقط با یک معلم کار کنید. اگر برای شیمی زمان بگذارید و کار ترکیبی انجام دهید در نهایت موفق خواهید شد.

مشاوره پیشنهادی : روش مطالعه زیست کنکور

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد روش مطالعه و صدر زدن شیمی به روش رتبه برتر ها

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام
    من یازدهمی ام
    میخوام کنکوری خوندن رو شروع کنم
    در کنکور ۴۰۳ چه سال هایی تاثیر قطعی دارن ؟
    من از آموزش و پرورش پرسیدم .
    گفتن طبق مصوبه شورا ما امتحانات خرداد یازدهمی هارم نهایی برگزار می‌کنیم.
    اما مدیرمون بهمون تا حالا چیزی نگفته :/
    بالاخره فقط دوازدهم تاثیر داره یا یازدهمم هست؟

  2. سلام استاد خسته نباشید
    به نظرتون وقتی در ازمون ازمایشی سوال های غلط زده یا سوال هایی که نکات خاص دارن رو علامت بزنیم
    و بعدا بازم هم اونا رو کار کنیم بهتره یا نکته مربوط به هر سوال رو یاداشت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا