مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیویدیو

بهترین روش مطالعه ریاضی برای 100 زدن | روش رتبه های برتر کنکور

بهترین شیوه مطالعه، تحلیل و تست زنی حسابان، گسسته، هندسه، آمار ریاضی تجربی و انسانی + زنجیره مطالعاتی

در این بخش قصد داریم تا درمورد نحوه مطالعه درس ریاضی برای کنکور صحبت کنیم.  ابتدا بیاید بررسی کنیم که کدام بخش‌ها بیشترین تست را دارند و چگونه باید از پس درس ریاضی بر آییم.

درس ریاضی را میتوان محاسباتی ترین درس کنکور در هر 3 رشته در نظر گرفت و روش مطالعه آن بی شباهت به روش مطالعه فیزیک نیست اما تفاوت های خاص خود را نیز دارد که در این مطلب به طور کامل بررسی میکنیم. در مطالب قبلی روش مطالعه زیست، روش مطالعه شیمی را نیز بررسی کرده ایم که توصیه میکنیم آنها را هم مطالعه کنید.

مباحث تست خیز در درس ریاضی در کنکور

در درس ریاضیات کنکور هر سه رشته به خصوص رشته ریاضی و تجربی میتوان گفت دروس تابع، حد، پیوستگی، مشتق و مثلثات بیشترین تعداد تست را دارند و به‌نوعی تست خیز هستند.

برای خاص رشته ریاضی هندسه، گسسته، ماتریس (فصل یک سؤال دوازدهم)، دایره (یک یازدم و یک‌بخشی از دو هندسه دوازدهم) و نظریه (فصل یک گسسته)

برای خاص رشته انسانی آمار و دنباله تست خیز ترین بخش‌ها بوده است و سپس معادله و توابع نیز بسیار مهم هستند.

روش مطالعه ریاضی چگونه است؟

بیس و پایه تشریحی مطالعه بسیار اهمیت دارد. یعنی تمرین خود کتاب درسی را بلد باشیم. مطالعه کتاب باعث نمی‌شود تا مبحث را به‌خوبی یاد بگیرید یا در سطح کنکور آماد شوید اما حتما باید تمرینات کتاب درسی در ابتدا بررسی شود. در قدم بعدی اگر پایه درسی ضعیفی دارید بهتر است به دنبال فیلم آموزشی، کلاس ریاضی و یا جزوات درس ریاضی باشید تا بتوانید این درس را برای کنکور فرا بگیرید.

یکی از اشکالاتی که ما در درس ریاضی این است که فکر می‌کنیم نیاز به درس‌نامه‌ای داریم که صد در صد مباحث را گفته باشد درحالی‌که درس ریاضی یک ماهیت تحلیلی دارد و ما باید سعی کنیم به کمک تحلیل و تست زنی از پس آن برآییم. در واقع نباید درس ریاضی را با نگاهی توصیفی بخوانیم و به معلم خود بگوییم که یک سری فرمول و تست به ما بدهید تا با همان‌ها همه سؤالات را حل کنیم. در صورتی‌ که درس‌نامه‌ای که بفهمیم کافی است.

اهمیت زنجیره‌ مطالعه ریاضیات برای 100 زدن

نکته دیگر برای فهم درس ریاضی این است که زنجیره دروس را بشناسیم و یک زنجیره را مطالعه کنیم. به عنوان مثال در رشته تجربی، ریاضی و انسانی حتماً معادله، نامعادله و تابع زنجیره هستند که باید پشت‌ سر هم مطالعه شوند تا ما مفهوم را متوجه شویم و سپس به فکر تحلیل باشیم.

بچه‌های رشته ریاضی و تجربی انواع تابع را نیز در ادامه دارند که باید آن را هم در همین زنجیره مطالعه کنند. سپس پیوستگی و مشتق را مطالعه نمایند. یعنی ما نمی‌توانیم بدون مطالعه این دو درس وارد درس حد شویم و بگوییم که می‌خواهیم حد را یاد بگیریم. چرا که برخی از دروس به‌ نوعی پیش‌نیاز یا لازمه یادگیری درس بعدی هستند.

پس اگر از درس عقب افتادی و معلم در جلسه بعدی درسی را تدریس می‌کرد که در زنجیره مرتب است، باید ابتدا عقب‌ افتادگی درسی خود را جبران کنید و سپس به فکر یادگیری مبحث جدید باشید.

فاکتورهای یادگیری ریاضی به روش رتبه برترها

در یادگیری ریاضی باید به این نکته توجه کنید که تمرین مداوم و برنامه ریزی شده در مدت زمان طولانی‌تر می‌تواند منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی در مهارت‌های ریاضی شود. تلاش برای یادگیری حجم زیادی  از دروس تحلیلی و محاسباتی از مطالب در مدت زمان کوتاه مخالف است، که ممکن است در دراز مدت و پیدا کردن تسلط چندان موثر نباشد.

چند عامل کلیدی وجود دارد که به اثربخشی اثر بیمار در یادگیری ریاضی کمک می کند:

ثبات در تمرین و صبور بودن: علاوه بر تست کنکور نیاز داریم که تست تألیفی نیز کار کنیم و باید بدانیم که ریاضی درسی نیست که یک‌ شبه بالا بیاید؛ بلکه باید صبوری کنیم تا نتیجه آن را به بهترین شکل ببینیم. تمرین مداوم مهارت‌های ریاضی در مدت زمان طولانی‌تر به افراد این امکان را می‌دهد تا مهارت‌ها و دانش خود را به‌تدریج افزایش دهند، نه اینکه سعی کنند مقدار زیادی از مطالب را یک‌باره بیاموزند.

تمرین هدفمند و تسلط بر مبحث: تمرکز بر روی یک مبحث خاص و تمرین مکرر آن مبحث می تواند به افراد کمک کند تا پیشرفت سریع تری داشته باشند. در درس ریاضیات چیزی که مهم تر از تعداد مباحث خوانده شده است تسلط بر مباحث است. چون با کم تسلطی نمیتوان به سوالات کنکور درس ریاضی پاسخ داد.

آزمون دادن و گرفتن بازخورد: دریافت بازخورد از طریق آزمون در مورد پیشرفت فرد می تواند به افراد کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و عملکرد خود را به طور مؤثرتری هدف قرار دهند. پس حتما آزمون دادن و تحلیل آزمون را جدی بگیرید.

با تمرکز بر این عوامل کلیدی، افراد می توانند در طول زمان پیشرفت قابل توجهی در توانایی های ریاضی خود داشته باشند.

روش مطالعه درست ریاضیات کنکور

ممکن است هر مشاوری به شما نظری بدهد؛ اما مهم این است که شما درست مطالعه کنید. به عنوان مثال نباید ساعت‌ ها وقت خود را صرف تماشای فیلم ریاضی کنید و با خود فکر کنید که دارید درس می‌خوانید. چنین کاری باعث یادگیری شما نمی‌شود. شما باید در دروسی مثل ریاضی حل تمرین داشته باشید. وسط فیلم های آموزشی کنکور ریاضی استپ کنید و شروع به تمرین حل‌کردن کنید و سپس ادامه فیلم را تماشا کنید. شما باید تست بزنید و زنجیره را رعایت کنید و صرفاً نباید به دنبال منبع باشید.

اگر حتی ساده‌ترین منابع را داشته باشید؛ اما مواردی که گفته شد را رعایت کنید، قطعاً نتیجه مطلوب کسب خواهید کرد؛ اما حتی با بهترین منابع و بدون حل تمرین، نتیجه قابل توجهی حاصل نخواهد شد.

سعی کنید انواع روش و تیپ های حل سؤالات ریاضی را یاد بگیرید

به عنوان مثال برخی از اساتید با روش رد گزینه سؤالات را حل می‌کنند و برخی روش ابتکاری دارند. جدای از اینکه شما چقدر به این روش مسلط باشید و بتوانید سؤالات را حل کنید، برای بررسی سطح یادگیری خود باید به دنبال حل سؤالاتی باشید که با رد گزینه حل نشوند. معمولاً سؤالات تألیفی می‌توانند برای شما کمک‌کننده باشند.

نکته دیگر این است که صرفاً به یک شیوه حل سؤال پایبند نباشید و با انواع روش‌ها بتوانید سؤالات را حل کنید تا اگر سؤال متفاوتی در کنکور آمد؛ مانند سوالات کنکور 1400، بتوانید از پس سؤالات برآیید.

توجه کنید که اگر معلمی این حس را در شما القا می‌کند که دارد درس ریاضی را در یک قالب می‌گذارد، ایرادی ندارد که به قالب آن مسلط شوید؛ اما باید حل تست بیشتر انجام دهید تا روش‌های دیگر را هم بشناسید.

مدل خلاصه‌نویسی در درس ریاضی، حسابان، آمار، هندسه و…

اگر می‌خواهید در درس ریاضی خلاصه نویسی انجام دهید، باید تست و جواب را باهم در خلاصه خود بیاورید. به این روش از خلاصه‌نویسی، تیپ‌ بندی گفته می‌شود. چرا که فرمول خالی نوشتن اصلاً جوابگو نیست. تست چالشی و عجیب غریب، گاهی اوقات راه‌حل خیلی ساده و بعضاً مبتکرانه‌ای دارند. مثلاً تست‌های معادله ظاهر عجیب و سختی دارند؛ اما از یک راه‌ حل ساده نیز قابل‌حل شدن هستند.

آستانه تحمل خود را در ریاضیات بالا ببرید

متأسفانه، اکثر دانش‌آموزان در درس ریاضی آستانه تحمل کمی دارند و دقیقاً جایی که مفهوم را متوجه شده‌اند و به‌ راحتی و سؤالات را حل می‌کنند، درس را کنار می‌گذارند. در واقع در اساسی‌ترین جا بی‌خیال ریاضی می‌شویم.

شاید فکر کنید به مبحثی مسلط شده‌اید و حتی در آزمون درصد بالایی بزنید؛ اما اگر چندین مبحث با هم مطرح شوند باز هم می‌توانیم درصد بالایی بزنیم؟ طبق نتایجی که تا به امروز دیده‌ایم چنین چیزی نیست و به‌ شدت درصد دانش‌آموزان افت می‌کند.

پس زمانی که به تست‌های چالشی یا وقت‌گیر می‌رسید؛ سعی کنید صبور باشید و برای آن‌ وقت صرف کنید.برای درس ریاضیات بعد از مرحله تست آموزشی:

  • تست چالشی
  • تست عجیب غریب
  • تست پوششی
  • تست اپن بوک

کار کنید. اگر برای شما علت سختی حل تست متوجه نشدن مبحث باشد، می‌توانید حتی جزوه را کنار خو بگذارید و از روی پاسخ‌نامه نگاه کنید؛ اما تست‌زدن را رها نکنید. در آینده نتیجه رشد خود را خواهید دید.

 اما زمانی که ذهن شما فعال است؛ ولی نمی‌توانید سؤالی را حل کنید فقط بخش اول پاسخ‌نامه را مشاهده کنید تا ایده برای حل آن بگیرید. سعی کنید ذهن خود را به چالش بیندازید و در نهایت اگر نتوانستید و وقت زیادی صرف کردید کل پاسخ‌نامه را مطالعه کنید.

بنیادی‌ترین و مهمترین فصل و مبحث ریاضی

از دید بسیاری از مشاوران و معلمان درسی ریاضی، بنیادی‌ترین مبحث درس ریاضی، تابع است. یعنی اگر تابع قوی باشد در بسیاری از بخش‌ها و دروس دیگر ریاضی نیز قوی خواهید بود.

همانطور که میدانید یک تابع ریاضی رابطه ای بین دو مجموعه اعداد است که معمولاً با معادله ای نشان داده می شود که توضیح می دهد چگونه یک مجموعه از اعداد (ورودی) با مجموعه اعداد دیگری (خروجی) مرتبط است. توابع یک مفهوم اساسی در ریاضیات هستند و برای مدل‌سازی بسیاری از پدیده‌های دنیای واقعی، از جمله رابطه بین متغیرها مانند زمان، فاصله و سرعت استفاده می‌شوند.

انواع مختلفی از توابع در ریاضیات وجود دارد، از جمله توابع خطی، توابع درجه دوم و توابع نمایی. این توابع اغلب با شکل آنها در هنگام ترسیم نمودار توصیف می شوند و خواص آنها را می توان برای درک رفتار آنها و انجام پیش بینی مطالعه کرد.

توابع را می توان به روش های مختلفی از جمله جداول، نمودارها و معادلات نشان داد. آنها همچنین می توانند به روش های مختلفی مانند جابه جایی، کشش یا بازتاب آنها تغییر شکل داده و ترکیب شوند که باید با حل تمرین و تست زنی به آن مسلط شد .

علاوه بر کاربردهای عملی، توابع نیز به خاطر خود موضوع مهمی برای مطالعه در ریاضیات هستند، زیرا چارچوبی برای درک و کاوش ساختار زیربنایی خود ریاضیات ارائه می دهند.

چند نکته مهم در روش مطالعه درس ریاضی

  • به دنبال منابع زیاد و چند درس‌نامه نباشید
  • تست ساده را در ابتدا انتخاب کنید مخصوصاً از کنکورها
  • تست تکراری بزنید
  • اگر تستی را از جزوه معلم خود حل کردید و دیدید به آن تسلط دارید، سراغ دیگر تست‌ها بروید و سعی کنید آن را نیز بزنید مخصوصاً تست‌های کوییز آزمایشی
  • اول پایه را قوی کنید و بعد سپس زنجیره را رعایت کنید.
  • نسبت به حذف برخی مباحث هوشمندانه عمل کنید؛ مثلاً می‌شود بهینه‌سازی  و کمیت  وابسته رشته ریاضی را حذف کرد؛ ولی نمی‌توان مثلثات را حذف کرد چرا که با بسیاری دیگر از دروس مرتبط است.

زنجیره‌های مهم ریاضیات رشته ریاضی | تجربی | انسانی

 زنجیره رشته ریاضی:

  • هندسه پایه فصل یک و دو از سال دهم و سه دهم که مجموعاً استدلال تالس هستند.
  • دایره فصل یک یازدهم و کل فصل هندسه دوازدهم و هندسه فصل یک دوازده
  • گسسته گراف خوب است

زنجیره رشته تجربی:

  • معادله نامعادله و توابع و مثلثات به جز توابع مثلثاتی
  • حد و پیوستگی

زنجیره رشته انسانی:

  • معادله و نامعادله
  • گزاره، استدلال، آمار و دنباله
  • آمار و احتمال

توصیه پایانی استاد افشار برای یادگیری و نتیجه گیری بهتر ریاضیات

به دنبال منابع سنگین برای شروع نباشید. تمرین کتاب را جدی بگیرید. خیلی به بودجه‌بندی استناد نکنید و سعی کنید اگر می‌خواهید به ده سؤال در کنکور جواب دهید، به بودجه بندی سیزده سؤال تسلط داشته باشید.

ریاضی درس تحلیلی است و باید حل کنید و روزانه کار کنید. به این فکر نکنید که بلد نیستید و از هرکجایی که هستید شروع به یادگیری کنید و بدانید که حداقل دو الی سه ماه طول می‌کشد. حل مسئله را فراموش نکنید و به روند یادگیری ادامه دهید.

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد روش مطالعه و صد زدن ریاضی به روش رتبه برتر ها

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

15 دیدگاه

  1. سلام استاد ممنون از توضیحات
    استاد برای قبولی دانشگاه های تهران حالا شریف و امیرکبیز و … تو کنکور ریاضی حداقل باید چه رتبه ای بیاریم ؟ برای منطقه ۳ و رتبه کشوری.با توجه به تغییرات کنکور حدودا چه رتبه ای موردنیاز هست؟

    1. سایت کانون چک کن
      ولی از من میشنوی تو قید و بند رتبه و … نباش و کار خودت کن و خوب بخون

  2. چرا همه دنبال بهترین هستن؟
    بهترینی وجود نداره مگر با تلاش مستمر و بی وقفه

  3. سلام استاد
    من دانش آموز قوی بودم تا قبل از کرونا
    کرونا که اومد همش ادای درس خوندن در آوردم الان بقیه فکر میکنن قوی هستم ولی در واقع هیچی نیستم
    تیر پارسال۲۵۰۰۰منطقه یک شدم برا کنکور دی هم هیچی هیچی بلد نیستم حتی در حد ده درصد
    الان اگه کنکور تیر خوب بدم سنجش بهم شک میکنه؟؟

    1. نگران نباش
      کنکورت خوب بده
      ۶ رقمی که ۳ رقمی شده سنجش باهاش کاری نداشته
      چون دلیل و مدرک میخواد و نه شک بخاطر ارتقا
      ارتقا ماشاله داره نه شک

  4. سلام استاد
    من دانش آموز قوی بودم تا قبل از کرونا
    کرونا که اومد همش ادای درس خوندن در آوردم الان بقیه فکر میکنن قوی هستم ولی در واقع هیچی نیستم
    تیر پارسال۲۵۰۰۰منطقه یک شدم برا کنکور دی هم هیچی هیچی بلد نیستم حتی در حد ده درصد
    الان اگه کنکور تیر خوب بدم سنجش بهم شک میکنه؟؟

    1. سلام
      خیلی ها مثل شما هستند و بودند
      کنکور خوب بده و نگران چیزی نباش
      سنجش بدون دلیل و مدرک نمیتونه شما رو از قبولی تون محروم کنه و بگه چون من شک دارم

  5. سلام خوبید آقای افشار🌱
    برای کسی که تازه میخاد استارت بزنه
    میشه با ازمون قلم چی پیش رفت؟
    بخش اجباری و اختیاری رو باهم خوند؟🙂
    یا از برنامه باید جدا شد
    سطحم صفره🙂

  6. سلام استاد میشه لطفا روش مرور و خلاصه نویسی وتحلیل ازمون و… رو هم اپدیت کنید.

  7. سلام استاد خسته نباشید
    من درسنامه کتاب مهرماه جامع ریاضی رو متوجه میشم
    اما سرعت تست زنیم خیلی کمه
    مثلا در زمان نیم ساعت من فقط میتونم بین ۴یا۳تست بزنم.اونم با کمک پاسخ نامه
    میخواستم بدونم چه راه کاری پیشنهاد میدید

  8. سلام استاد خسته نباشید
    من برای درس ریاضی از کتاب مهرماه جامع و برای فیزیک از گاج نقره .و درس نامه رو متوجه میشم اما سرعت تست زنیم خیلی پایینه مثلا نیم ساعت من فقط میتونم ۳تا۴ تست بزنم
    میخواستم بدونم چه راه کاری بهم پیشنهاد میدید

  9. سلام استاد خسته نباشید
    من برای درس ریاضی از کتاب مهرماه جامع و برای فیزیک از گاج نقره .و درس نامه رو متوجه میشم اما سرعت تست زنیم خیلی پایینه مثلا نیم ساعت من فقط میتونم ۳تا۴ تست بزنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا