مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشته

معرفی و شرایط رشته ی فوریت های پزشکی

بررسی سوالات متداول در مورد رشته ی فوریت های پزشکی

رشته فوریت های پزشکی چیست؟

فوریت های پزشکی زیر شاخه گروه آزمایشی تجربی است، گروه آزمایشی تجربی شامل شاخه های بسیار متنوعی میشود که معروف ترین آنها پزشکی، پرستاری، داروسازی و دندان پزشکی میباشد. متاسفانه این گرونه رشته های دیگری هم دارد که کمتر به آنها پرداخته شده است. یکی از این رشته ها فوریت های پزشکی میباشد.

این رشته را شاید بتوان تلفیقی از پرستاری، پزشکی و حتی روانشناسی نیز دانست. ما در این متن سعی میکنم این رشته را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت رشته ی پرستاری و فوریت های پزشکی در چیست؟

همانطور که از اسم رشته پیداست شما در رشته فوریت های پزشکی با حوادث گوناگون روبه رو خواهید شد. این رشته بر خلاف رشته های دیگر گروه تجربی دارای سختی بسیار بیشتریست که لازمه ی حل این سختی ها آمادگی هر چه بهتر جسمی، روحی و روانی میباشد.

در رشته پرستاری شما بعد از قبولی در این رشته شما تا مقطع کارشناسی خود را به طور منظم و پیوسته تحصیل خواهید کرد.

بر خلاف آن در رشته فوریت های پزشکی شما میبایست ابتدا در مقطع کاردانی پذیرفته شده و پس از موفقیت در کسب مدرک کاردانی، شما با انجام آزمونی دیگر خواهید توانست در مقطع کارشناسی نیز تحصیل نمایید.

تفاوت دیگر محیط کار این دو رشته خواهد بود.در رشته پرستاری غالبا شما در بیمارستان، درمانگاه ها و امثالهم مشغول خواهید شد ولی در رشته ی فوریت های پزشکی شما در سازمان فوریت های پزشکی، سازمان آمبولانس ها و امثالهم مشغول به کار خواهید شد.

تنها مردان میتوانند در رشته ی فوریت های پزشکی تحصیل نمایند؟

خیر. بانوان هم میتوانند در این رشته تحصیل نمایند. اما باید دانست که هم مرد ها و هم زنها باید مطابق استانداردهای مورد نیاز این رشته پذیرش شوند و دراین رشته سلامت و مهارت های فردی اهمیت دارد نه جنسیت داوطلب.

آیا پس از قبولی در انتخاب رشته کنکور میتوانم در این رشته تحصیل نمایم؟

باید گفت خیر. برعکس رشته های دیگر گروه تجربی، قبولی در این رشته مستلزم قبولی در آزمون عملی مربوط به آن خواهد بود. پس از قبولی در زمان انتخاب رشته زمان و نحوه ی آزمون عملی این رشته متعاقبا از سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد؟؟

شرایط پذیرفته شدن در رشته ی فوریت های پزشکی چیست؟

شما در این رشته مواقعی با بیمار سر و کار دارید که میتوان آنها را حساس ترین زمان درمان دانست. پس باید از بعضی جهات سالم باشید تا بتوانید به نحو احسن به بیمار کمک نمایید.

بعضی از این شرایط به اختصار شامل چنین مواردی میشوند:

  • نداشتن بیماری های صعب العلاج مانند دیابت، آسم، نارسایی قلبی و …
  • نداشتن بیماری های روحی روانی مانند صرع
  • عدم استعمال دخانیان و مواد مخدر
  • توانایی تکلم بدون لکنت
  • بینایی و شنوایی کامل و سالم
  • حداکثر 26 سال با احتساب احتساب وظیفه عمومی
  • آقایان باید قدی بالاتر از 170 و خانمها قدی بالاتر از 165 داشته باشند

اگر شما یکی از موارد فوق رو نداشته باشید امکان پذیرش شما وجود نخواهد داشت.

پس از تمام این مراحل شما می بایست تاییدیه پزشکی خود را از دانشگاه مربوط کسب نمایید تا بتوانید در این رشته تحصیل نمایید.

شانس چه کسانی برای قبولی بالاتر است؟

افرادی که مدارک کمک های اولیه، آمادگی جسمانی بالاتر و مدارک کلاس های قرآن را داشته باشند از شانس بیشتری برای پذیرفته شدن برخوردار خواهند بود.

باید توجه داشته باشید که این رشته علاقه ی بسیار زیاد میطلبد چون چنین رشته ای فقط با عشق به همنوع و کمک به دیگران قابل انجام خواهد بود.

با عضویت در طرح آموزش انتخاب رشته کنکور سراسری میتوانید به ساعت ها مطالب آموزشی اختصاصی دسترسی پیدا کنید و از آن ها برای انتخاب رشته ای بهتر استفاده کنید.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا