مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

در فصل پاییز چه دروس و مباحثی را بخوانیم؟

در مهر ، آبان و آذر چه مبحثی را باید بخوانیم؟

اولویت مطالعه درفصل پاییز با چه دروس و مباحثی است؟

یکی از مهم ترین سؤال های داوطلبان کنکور سراسری دانستن اولویت مطالعه ی دروس است. این نکته برای هر فرد و متناسب با هر زمانی که مطالعه را آغاز کرده پیش خواهد آمد به خصوص در فصل پاییز که آغاز سال تحصیلی نیز هست و باید به نکات مهم شروع مطالعه ی کنکور از فصل پاییز توجه کرد.

دسته بندی مختلف داوطلبان کنکور برای شروع در پاییز

برای پاسخ به این سؤال می توان چند دسته بندی را درنظرگرفت:

داوطلبانی که با برنامه ی مدرسه ، آزمون و کلاس درس پیش می روند باید تلاش کنند که اولویت مطالعه را به برنامه های آن ها اختصاص دهند. زیرا تمامی آزمونها چه در مدارس و چه برای کلاس های آنلاین کنکور تقریبا از فصل پاییز شروع صفر داشته و حتی اگر داوطلبی بخواهد از اواسط یعنی آبان ماه و یا اواخر یعنی آذر فصل پاییز نیز با برنامه ی آن ها پیش برود می توان گفت خیلی از مباحث عقب نمانده است.

جبران عقب ماندگی از برنامه برای دروس مختلف

برای برخی دروس که دارای زنجیره ی مطالعاتی نیز می باشند مانند دروس عربی رشته ی انسانی ، زیست رشته ی علوم تجربی و ریاضیات داوطلب می بایست به عقب بازگشته و به فکر جبران عقب ماندگی از برنامه باشد یعنی اولویت مطالعه می بایست گامی باشد که دیگر پیش نیاز نداشته باشد.

اما اگر تدریس در آن مقطع زمانی از فصولی باشد که بتوان همراه با آنها پیش رفت اگر داوطلب با برنامه ی همان زمان هماهنگ شود نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.

در کل برای پیش بردن برنامه ی مطالعاتی آزمون آزمایشی و مدرسه و حتی کلاس های آنلاین برای داوطلبانی که احساس می کنند حجم عقب افتادگی از برنامه هایشان کم بوده و یا می توانند مباحث جا مانده را به خوبی جبران کنند خیلی به برنامه ریزی از ابتدا و یا حذف برخی طرح درس ها فکر نکرده و مطالعه را می توانند با برنامه های آزمون و مدرسه همگام کنند البته پست راه حل عدم تطابق برنامه آزمون های آزمایشی با کلاس درس نیز به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

در فصل پاییز دروس تحلیلی را بخوانیم یا توصیفی؟

با توجه به اینکه پاییز فصلی است که اغلب داوطلبان مطالعه برای کنکور را جدی تر آغاز می کنند می بایست برنامه ی مطالعاتی را به سمت دروس تحلیلی تر هدایت کرد. یعنی مباحثی که پیش نیاز فصول بعدی هستند. مطالعه ی تاریخ ادبیات، جغرافیا، زمین شناسی و مواردی از این دست خیلی در فصل پاییز اهمیتی نداشته و پیش بردن و رشد دادن دروس پایه ایی بسیار مهم تر است.

توجه: به هر اندازه که بر روی دروس تحلیلی تر مطالعه و کار انجام شود تأثیرات آن را در فصول زمستان و بهار بیشتر احساس خواهیم کرد.

نکته 1 : دروس تحلیلی نیاز به اختصاص ساعت مطالعه ی بیشتر دارد و فرار کردن از مباحث این دروس کار را برای داوطلب سخت تر می کند.

نکته2 : مطالعه ی دروس پایه ایی تر که پیش نیاز دروس بعدی است مانند مبحث تابع و مشتق در ریاضیات بسیار راه گشا خواهد بود.

حجم مطالعاتی مناسب در فصل پاییز

استاندارد حجم مطالعاتی در فصل پاییز جمع بندی یکی از مقاطع پایه و ترم یک سال دوازدهم است. یعنی تقریباً همان برنامه های آزمون آزمایشی تا بعد از آن به مرور مباحث و دروس نیمسال اول کنکور بپردازیم.

بستن و جمع بندی دروس به شرط مسلط شدن روی تمامی مباحث آنها تا آخر فروردین ماه بهتر است. بخصوص که دغدغه ی امتحانات نهایی بعد از آن نیز برای داوطلب چالش بوده و سپس در اردیبهشت ماه داوطلبان می توانند آزمون های جامع خود را آغاز کنند.

جمع بندی مطالعه در فصل پاییز

به طورکلی اولویت مطالعه ی دروس در فصل پاییز با دروسی است که داوطلب در آن ها ضعیف تر بوده و نباید سر خود را با مطالعه ی دروس آسان گرم کند. این اولویت مطالعه ی دروس تحلیلی  و رعایت زنجیره ی مطالعاتی آنان و داشتن تمرین و تست بسیار می باشد. مانند مباحث استوکیومتری، پایستگی جرم و موازنه ، پیوندهای کوالانسی در درس شیمی و …

برای آموزش های مرتبط با فصل پاییز و همچنین کوییز های هفتگی پیشنهاد میشود در طرح کلاس مشاوره پاییز شرکت کنید.

مشاوره پیشنهادی : مقدار استراحت در دوران کنکور

ویدیو توضیحات کامل استاد علیرضا افشار در مورد مطالعه فصل پاییز ( مهر ، آبان ، آذر )

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید.
    ببخشید امکان داره یک فایل هم در مورد شروع و استارت از الان بگذارید؟این که چطوری بخونیم و آزمون ها رو چیکار کنیم و…..؟
    من حدود دوماه است شروع کردم ولی فکر میکنم اون طور با کیفیت و 100درصدی نخوندم و میخوام مجدد با قدرت بخونم.
    ممنون

    1. سلام
      وقت مشاوره تک جلسه ای بگیرید
      واتساپ منشی ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

  2. سلام استاد ممنون از مطالب مفیدتون
    میشه یه لایو در اینستاگرام راجع به پشت کنکوری ها هم بذارین؟؟

  3. سلام آقای افشار برای کسی که تغییررشته ای از ریاضی به تجربی هستش و زیست رو تا حالا یک دور کامل نخونده چه پیشنهادی دارید؟
    من ا زیست شناسی 5 فصل اول دهم انسانی و جانوری رو کامل خوندم و تست زده ام و الان مردد هستم که وارد فصل اول یازدهم بشم و و انسانی و جانوری یازدهم رو هم تا تولید مثل بخونم یا نه برم تقسیم یاخته و تولید مثل رو بخونم و وارد مباحث ژنتیک دوزادهم بشم ؟؟؟؟
    در واقع شما بین این دو زنجیره کدوم رو پیشنهاد میدید ؟
    زنچیره اول: 5 فصل اول دهم + 7 فصل یازدهم + 5 فصل دوزادهم / و بعد از اینها گیاهی و ادامه دوزادهم
    زنجیره دوم: 5 فصل اول دهم + 6 و 7 یازدهم { پیش نیاز ژنتیک و دوزادهم } + 5 فصل دوزادهم / بعدشم انسانی و جانوری یازدهم و گیاهی و ادامه دوزادهم
    پ.ن: 5 فصل دهم رو فول فول بلدم و تو قلمچی بالای 80 میزنم این مباحث رو ولی بقیه حتی ورود نرکردم بهشون بدونم چی به چیه و از مهر ماه استارت زدم مطالعه رو / خواشه میکنم راهنمایی کنید استاد

    1. سلام

      خیلی در مفاهیم مشکل داره فاگو زیست رو کار کنه
      بعدش هم تست های کنکوری ساده تر اول بزنه

      زنجیره هایی بدن لتستن و جانوری بجز گیاهی و ژنتیک می توانند خوب باشند

  4. سلام خسته نباشید آقای افشار من امسال پشت کنکوری هستم سال ۱۲ام تدریس ها رو ندیدم و پایه های قبلی هم رو هم فقط برای پایان ترم خوندم اصلا تلاش نکردم واسه چیزی ک میخواستم از شهریور شروع کردم ب خوندن ولی سردرگم بودم مشاور گرفتم ولی راه درست رو نشونم نداد الان که نگاه میکنم میبینم ۳ ماه گذشته و من هیچی نخوندم آیا میشه با این وقت کم و پایه ی ضعیف پزشکی آورد
    خیلی اوضاع خوبی ندارم خسته شدم ولی نمیخوام فرصت رو از دست بدم

    1. سلام
      زمان برای تغییرات بزرگ هست
      به شرطی که متعهد باشی با وجود هر پایه درسی زیاد تلاش کنی و شل نکنی
      من ضعف های زیادی دیدم که به قوت تبدیل شده ولی کم کاری و اهمال کاری و تردید در شروع خیر

      https://alirezaafshar.org/%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%b5%d9%84-%d9%be%d8%a7%db%8c%db%8c%d8%b2-%da%86%d9%87-%d8%af%d8%b1%d9%88%d8%b3-%d9%88-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%ad%d8%ab%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d9%85/

  5. سلام آقای دکتر بنده پشت کنکور رشته انسانی هستم ازمون قلم چی هم میزنیم اما متاسفانه دست پا شکسته مباحث خوندم الان نظر شخصی خودم اینکه تا ازمون ۲۴ دی جمع بندی نیم فصل اول دوازدهم
    و ۸ بهمن جمع بندی کل پایه برنامه ریزی کنم یعنی ۵ آذر و ۱۹ آذر ۳ دی
    نزنم از ۲۴ دی ماه دیگه ازمون بدم + ۸ بهمن نظر شما چیه ایا خوبه
    یا کسی که دست پا شکسته خونده چکار کنه

    1. سلام
      طبق لایو امروزم عمل کن
      ۵ آذر مباحث پابه فقط جمع کن و ۱۹ آذر فقط دوازدهم
      ماوالتفاوت هم اندازه یک آزمون میشه ققط دیماه کار کن

      1. مرسی یعنی ۲ هفته برای پایه ۲ هفته برای دوازدهم
        از فردا هم شروع کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا