مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیویدیو

راهکار های موثر رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه و سر حال شدن

چیکار کنیم موقع مطالعه خوابمون نگیره و سر حال باشیم؟

مشکل بزرگ خیلی از تنظیم و کاهش خواب در فصل بهار کنکور دانش آموز ها و داوطلبای کنکور که میتونه تا حد زیادی راه های افزایش کیفیت مطالعه کاهش بده برای همین تصمیم گرفتیم تو این پست چند تا راهکار با هم بررسی کنیم که بتونیم این مشکل رو حل کنیم.

راهکار های رفع خواب آلودگی و سر حال شدن موقع درس خواندن

با راهکارهایی که ررسی شده میتوانید درس خواندن خود را از روند یکنواخت خارج کنید و این خود باعث رفع خواب آلودگی شما میشود.

راهکار اول) داشتن تنوع درسی هنگام مطالعه

مطالعه ی یک درس با مدت زمان طولانی سبب افت کیفیت و عدم پیش بردن دروس و ایجاد حس خستگی وخواب آلودگی برای فرد می شود.

امر مطالعه به علت سکوت محیط درس وعدم تحرک، یک فعل محرک و مهیج نخواهد بود و همین سبب خواب آلودگی به هنگام مطالعه می شود. پس دراین شرایط بهترین راهکار این است که تنوع درسی را بالا ببریم. این موضوع یعنی اینکه تا جایی که ممکن است حجم و زمان مطالعه ی هر درس را کاهش دهیم.

مباحث و توضیحات مرتبط با تنوع درسی به طور کامل در برنامه ریزی کنکور 1401 بررسی شده است.

راهکار دوم ) نحوه ی مطالعه و مدل درس خواندن برای سر حال شدن

دراین روش نشستن پشت میز و مطالعه با چشم و بدون بلند خوانی توصیه می شود. زیرا لب خوانی و بلندخوانی راندمان مطالعه را به طرز عجیبی کاهش می دهد وهمین امر سبب خستگی و خواب آلودگی می شود این مورد را در مطلب 10 تمرین فوق العاده برای تندخوانی نیز گفتیم.

همچنین تعاملی درس خواندن سبب ایجاد حس و حال مطالعه برای فرد می شود. یعنی اینکه داوطلب می تواند از وسایلی مانند تخته نیز استفاده کرده و برای خود درس را توضیح دهد و یا مواردی ازاین قبیل.

راهکار سوم) هدف گذاری کردن مطالعه ی دروس

هدف گذاری کردن مطالعه یعنی اینکه سبک و سیاق برنامه ی مطالعه کمی تغییر کند. این مورد یعنی به هنگام خواب آلودگی برنامه ی حجمی زمانی ریخته و در آن هشدار دهید که تا پایان فلان زمان حجم مشخصی از یک مبحث را تست زده و یا مطالعه خواهید کرد.

ذهن انسان به این صورت است که اگر یک برنامه ی مشخص و معین به آن داده شود تعهد و الزام آن برای پیاده سازی برنامه بهتر خواهد بود. مانند توانایی مطالعه ی حجم زیادی از مطالب درسی درشب قبل ازامتحان و شب کنکور

بررسی چند نکته مهم در مورد خواب آلودگی در سال کنکور

نکته اول: هنگام خواب آلودگی نوشتن و تست زنی کنکور زود هنگام باعث کنجکاوی و فعالیت ذهن شده که این موارد داوطلب را ازحس خواب آلودگی و کسلی رها می کند.

نکته دوم: هنگام خواب آلودگی به سراغ دروسی بروید که ساده ترو روان تر بوده ویا اینکه به تسلط کمتری نیازدارند. تا انرژی کمتری را ازشما بگیرد.

نکته سوم: دیدن فیلم های آموزشی کنکور به هنگام خواب آلودگی فعلی مثمر ثمر خواهد بود. زیرا باعث کاهش حس خواب آلودگی در فرد می شود . اما در مجموع مهمترین عامل در افزایش تمرکز و سطح هوشیاری شما هنگام مطالعه ، بالا بردن انگیزه شماست و هرچقدر که درس دوست تر باشید و از مطالعه لذت ببرید و آستانه خستگی شما به ساعت های طولانی تر افزایش یاد و این مساله در شما تبدیل به عادت شود ، به احتمال زیاد موفقیت بیشتری نیز در این زمینه خواهید داشت .

چند عاملی که می تواند باعث خواب آلودگی و بیحالی شود

 

1) صبحانه نخوردن : متابولیسمِ بدن و سلول های انسان با آب و مواد قندی فعال شده و عدم خوردن صبحانه باعث ایجاد حس خواب آلودگی برای شخص در هنگام مطالعه می شود. پس لطفاً به هنگام مطالعه و یاقبل ازآن صبحانه مفصل میل کنید و چه بهتر که نکات مطلب بهترین تغذیه در سال کنکور را رعایت کنید.

2) تحرک نداشتن : تحرک سبب از بین بردن خواب آلودگی در فرد می شود. یکی از کارهایی که تمام افراد موفق در ابتدای روز انجام می دهند افزایش فشار خون و ضربان قلب با تحرک بدنی است. یعنی اینکه بدن خود را قدری با تحرک برای ادامه ی فعالیت های روز آماده می کنند.

نکته : مطالعه و درس خواندن در تخت خواب و بدون تحرک و ورزش قبل ازآن باعث خواب آلودگی درفرد می شود.

3) تغییر ناگهانی ساعت خواب : تغییرساعت مطالعه در زمان شب یا روز و یا کم کردن زمان خواب در طول شبانه روز کاری غیر مفید برای مطالعه ی فرد می باشد. زیرا سبب ایجاد حس خواب آلودگی در فرد می شود. تغییر این فرآیند می بایست مستمر و در طول چند هفته دربازه ی سه الی چهار روز و با محدوده ی زمانی 10 الی15 دقیقه اتفاق بیافتد و همچنین حتما باید به خواب کنکوری ها  توجه کافی داشته باشید.

برای از بین بردن حس خواب آلودگی می بایست مطالعه کردن و درس خواندن برای داوطلب جذاب بوده و با انگیزه درس بخواند .

نکته مهم : قبل از خوابیدن یک کاری مانند مطالعه ی قرابت معنایی، لغت املاء و…باعث فعال ماندن ذهن برای مطالعه پس از بیداری در شما خواهد شد و احساس درس خواندن همراه با لذت را در شما تداعی خواهد کرد .

مشاوره پیشنهادی : مقابله با استرس کنکور

توضیحات علیرضا افشار در مورد خواب آلودگی هنگام مطالعه

دانلود ویدیو


نوشته های مشابه

45 دیدگاه

  1. دکتر افشار خواهشا ب این دوتا سوالم منطقی جواب بدین . برای آخرین بار میپرسم تو این ۲۲روز میشه به رتبه زیر ۵هزار منطقه ۳رسید!؟ بعد۴سال دوری از درس _ولی هوشم عالیه و ی چیزایی تو ذهنم مونده . میخوام هر فصل فیزیک رو هم از بیس تو ۲روز شروع کنم بخونم و تست بزنم . کافیه این تایم!؟؟؟؟ توروخدا راهنماییم کنید 🙏🏻

    1. تایم هر فصل و درس به خودت بستگی داره دقیقا باید مسلط بشی
      دبدی نیاز به کار بیشتر هست معطل نکن و وقت بیشتر براش بذار
      عیبی نداره اتفاقا

      1. سلام استاد خسته نباشید استاد ما واسه ۱۴۰۱داریم میخونیم از الان پایم چون ضعیفه میخوام کار کنم استاد حال و هوام یه جوریه انگار اصلا نمیشه خوند فکر کنم بخاطر اینه که حس می کنم چون تایمم زیاده دل به کار نمیدم ولی عوضش این شکلی نیست رتبه خوب تلاش زیاد میخواد باید از الان بخونم ولی نمی کشم نمیدونم چرا نسبت به قبل بهتر شدم اما من عالی بودم الان این شکلی درس خوندن حالمو بد میکنه استاد چیکار کنم خوب شم خسته شدم انقدر پیوستگی نداشتم در عوض امسال ۱۴۰۱‌قبول نشم دیگه باید ببوسم بذارم کنار راهنمایی کنید توروخدا🙏🙏

  2. دکتر افشار خواهشا ب این دوتا سوالم منطقی جواب بدین . برای آخرین بار میپرسم تو این ۲۲روز میشه به رتبه زیر ۵هزار منطقه ۳رسید!؟ بعد۴سال دوری از درس _ولی هوشم عالیه و ی چیزایی تو ذهنم مونده . میخوام هر فصل زیست رو هم از بیس تو ۲روز شروع کنم بخونم و تست بزنم . کافیه این تایم!؟؟؟؟ توروخدا راهنماییم کنید .

    هر فصل «««««زیست»»»»» منظورم بود

  3. سلام استاد خسته نباشید
    خواهش میکنم تغییرات کتب درسی برای کنکور ۱۴۰۱ رو نسبت به ۱۴۰۰ منتشر کنید شنیده‌ام برخی کتب در پایه دهم تغییرات زیادی داشته‌اند‌‌ شما را به خدا تغییرات رو اعلام کنید تا قسمت های اضافی رو نخونیم. پیشاپیش بسیار ممنونم

  4. سلام استاد وقت بخیر من رشتم انسانیه زیر ۲۰۰۰ منطقه ۳ لازممه خوندم پراکنده میخوام تو این بیس روز بقچه ای جمع کنم چون اون برام بهتره میخوام بگید چطور بخونم که واقعا کولاک کنم خیلی ممنون میشم کمکم کنید 🌹🌹🌹

    1. حجمی خوانی فقط در صورتی داشتته باش که تساط خیلی خوبی روی اون تک درس داری
      اگر تسلط روی تک کتاب بود ، بجای تک درس تک کتاب رو بقچه ای جمعش کن

  5. سلام من حقیقتا خوب کار کردم اما این یک ماه به دلیل ازمون های بسیار زیادی که تا الن زدم افت انگیزه و انرزی خیلی مفرط شده.ان شاالله بتونم ادامه بدم باید حق خودم رو بگیرم

  6. استاد من شبها از استرس خوابم نمیبره با اینکه اکثر دروس درصد خوبی دارم اما بعضی دروس مثل ریاضی انسانی و زبان و دین را نمیدونم چیکار کنم تلاشم کم شده و نمیدونم چیکار کنم و همه اش روز شمار و تاریخ کنکورم را چک میکنم و حالم بد میشه
    زبان ۳روزه گرامر شروع کردم
    اما ریاضی را نمیدونم چه مباحثی را بخونم
    لطفا راهنمایی کنید

    1. تابع و معادلات و لگاریتم و دنباله
      برای خواب پیش دکتر برو که ازش قرص خواب با درجه تاثیر کم بگیری

  7. سلام استاد
    من قزابت و دستور و ارایه خوبم
    ولی لغت و املا و تاریخ ادبیات داغونم
    باید تا کنکور هر کدوم چند بار دوره بشه؟
    و همچینین دینی
    مرسی

    1. لغات بخوان و هر پایه تمام شد تست اش بزن ؛ لغات که تمام شد و یاد گرفتی کامل بیا روی املاها

  8. استاد سلام وقتتون به خیر ،من میخوام از الان تاروز کنکور روزی یه مجموعه کنکوراختصاصی تالیفی ،رشته تجربی رو حل کنم در کنار برنامه ثابتم ،به نظرتون از بیست ازمون حرف اخر استفاده کنم یا از ازمون های جامع سال 1400موسسات اموزشی مختلف که فک کنم حدود 24تا هستن؟

  9. سلام استاد وقت بخیر
    من رشتم انسانی نبوده ولی میخوام امسال کنکور انسانی بدم
    خواستم بدونم اگه بخوام فلسفه منطق رو در حده دو یا سه تست جواب بدم فقط در حدی ک درصدم صفر نباشه چه قسمتی رو بخونم یا چه تیپ تستی رو بخونم ک بتونم یکی یا دو در حدی ک فقط صفر نباشه جواب بدم
    تروخدا راهنمایی کنید🙏🙏

  10. سلام استاد خسته نباشید استاد ما واسه ۱۴۰۱داریم میخونیم از الان پایم چون ضعیفه میخوام کار کنم استاد حال و هوام یه جوریه انگار اصلا نمیشه خوند فکر کنم بخاطر اینه که حس می کنم چون تایمم زیاده دل به کار نمیدم ولی عوضش این شکلی نیست رتبه خوب تلاش زیاد میخواد باید از الان بخونم ولی نمی کشم نمیدونم چرا نسبت به قبل بهتر شدم اما من عالی بودم الان این شکلی درس خوندن حالمو بد میکنه استاد چیکار کنم خوب شم خسته شدم انقدر پیوستگی نداشتم در عوض امسال ۱۴۰۱‌قبول نشم دیگه باید ببوسم بذارم کنار راهنمایی کنید توروخدا🙏🙏

    1. تابستان وقت خوبی هست که عادات مطالعاتی خودت تغییر بدی و خودت بهتری کنی و بکشی بالاتر از جایی که الان هستی

  11. یه دور دنیا دارم و یه ۱۰ کنکور جامع ریاضی قلمچی…الان می‌خوام استارت آزمون جامع رو بزنم.
    استاد از هر کدوم چطور استفاده کنم؟

  12. سلام استاد
    شیمی م ضعیفه
    دوپینگ ماز خوبه؟
    رشتم ریاضی
    میانگین درصد شیمی ۴۰

  13. سلام استاد وقت بخیر
    شما روش زمان نقصانی و استراتژی بازگشت رو قبول دارین؟

  14. سلام خسته نباشید.
    من در آزمون های آنلاین جمع بندی نتیجه خوبی به دست نمیارم ولی وقتی از آزمون های جمع بندی سخت کتاب جمع بندی استفاده می کنم‌ نتیجه ام خوب می شه
    و اصلا نمی دونم چرا این طور میشه تنها تفاوت آزمونی که از خودم میگیرم و آزمون آنلاین اینکه اون روی کاغذه
    به نظر شما هم این می تونه دلیل نتیجه بدم در آزمون آنلاین باشه یا نه؟!

    1. بچه ها اکثرا در تالیفی ها از کنکورهای در منزل رکوردهای ضعیف تری دارند و باید حسابی تلاش کنید تا با دیدن سوالات دشوار تر مدیریت آزمون بهتری بچینید

  15. سلام
    استاد خسته نباشید.
    تو این روزهای باقی مونده بخوایم تورق سریع انجام بدیم به نظرتون بیایم این مرور رو بعد هر آزمون که دادیم بر حسب مبحث های اون تست و آزمون بخونیم یا نه یه نظم داشته باشیم مثلا از هرکتابی ۳ درس اولشو بخونیم و این کاررو ادامه بدیم تا آخر بنا به این که من چون میشه تند خوانم جند بارم میشه مرور کرد؟؟
    ممنون از مشاوره خوبتون 🌱

  16. سلام
    خسته نباشید
    استاد تورق سریع برای دروسی مثل ریاضی انسانی و مسائل اقتصاد چطور انجام بدیم هفته اخر تستهای کنکور این دوتا درس را کار کنیم؟

    استاد من تاریخ و جغرافیا و تاریخ ادبیات تخصصی نخوندم
    الان به عنوان مبحث جدید بخونم مشکلی داره؟

  17. سلام خسته نباشید. من کلاس دهم انسانی هستم و می خوام که تو تابستون امسال درسای دهم رو مرور کنم
    به نظر شما خوبه که از الان شروع کنم و درسای دهم رو یه بار دیگه بخونم و مرور کنم و تست بزنم
    شما برنامه ای دارین استاد؟

    1. سلام استاد خسته نباشید .بنده امسال از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شدم و از سال پیش شروع ب مطالعه برا کنکور ۱۴۰۱ کردم ،اما مشکلی ک همیشه باهاش درگیر هستم از همون اولین کنکورم و همینطور دوران دانشگاه ( همیشه صبح سر کلاسا خوابم میبرد)این هستش که همون اندازه ک شبا باید سعی کنم خوابم ببره صبحا باید تلاش کنم خوابم نبره. حتی اگه ی روز خیلی خسته باشم ففط یکم ساعت ۱۱ شب ممکنه احساس کسالت کنم ولی اصن خوابم نمیبره تازه ا ۱۲ به بعدش دوباره انگار رفرش میشم ، بیشتر شبا حتی با وجود اینکه یک ساعت pdf میخونم بازم خوابم نمیره یا بعد نیم ساعت بیدار میشم، بر عکس صبح ی ساعت بعد بیدار شدن دوباره خوابم میادبعضی وقتا هم انگار بیهوش میشم هر کاری میکنم نمیتونم بیدار شم مثل این هستش ک جسمم در اختیار خودم نیست شایدم بختکه نمیدونم..موندم باید چ راهی در پیش بگیریم یا مثلا باید برم دکتر واقعا نمیدونم باید چیکار کنم. خیلی ممنون میشم اگه نظرتون رو بدونم.

      1. سلام
        اگر مشکلات هورمونی و جسمی و نگرانی ها و افسردگی ها علت بد خوابی و پرخوابی و بی خوابی باشه باید با مشورت پزشک حلش کنید
        من فقط راهکار کاهش تردیجی خواب در کنکوریها بلدم و تکنیکی برای درس خواندن حتی در خواب آلودگی

  18. سلام استاد وقت بخیر
    طاعات و عبادات تون قبول درگاه حق🙏🌹
    استاد ما ایشاالله همین هفته میخوایم آزمون های جامع رو شروع کنیم. حالا استاد باید مثل کنکور 1401 ، 2 پاسخ نامه ای بزنیم و درس های فیزیک و شیمی و زمین باهم جداگانه و زیست و ریاضی نیز مجزا؟
    و اینکه استاد برا عمومی ها هم باید یه پاسخ برگ جدا داشته باشیم؟
    استاد این آزمون های جامع رو چجوری بزنیم که مث کنکور 1401 بشه؟
    آخه میگن مثل پارسال نیست که آخر کار باز بتونیم برگردیم مثلا از شیمی به سوالات جامانده ریاضی و … پاسخ بدهیم.
    ممنون از راهنمایی شما🙏🌹🌹سلامت باشید و برقرار💚💚

    1. سلام
      پاسخبرگ به احتمال زیاد یکی هست
      دفترچه ها هستند که عوض میشن و ۳ مرحله ای بزن

  19. سلام استاد. خدا قوت. من برای درس خوندن توی ماه مبارک دچار مشکل شدم. ویدئوی شما رو دیدم که گفتید شب بخوابیم و بعد از سحر بیدار بمونیم.اما استاد من شب ها بهتر میتونم درس بخونم ،خب این تایم روزه ندارم و میتونم آب بخورم و درس بخونم. یعنی انرژیم بیشتره.بعد از سحر متاسفانه خوابم میبره و تا ۱ ظهر… از ظهر تا افطار هم که انقد بیحال و کسل هستم که بازدهی ندارم. یعنی جمعا حدود ۷ ساعت میخونم اونم از افطار تا سحر🤦🏻‍♂️ راه حل چیه استاد ؟ چیکار کنم به نظرتون ؟ ممنونم میشم کمکم کنید.

    1. شب خوان باش ولی کم کم تغییرش بده
      یعنی سعی کن برخی دروس رو که تمرکز و انرژی کمتری میخواد زودتر استارت بزنی

  20. سلام استاد من در شخصی سازی برنامه ۵۰روزه انسانی موندم چیکار کنم یه روشی بگید

    1. سلام
      وقت مشاوره ۱۵ دقیقه ای از منشی بگیرید
      واتساپ ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

  21. استاد وقت بخیر
    سوالم این بود من میخاستم اطلاعات کنکورو ویرایش کنم(سهمیه و محل حوزه)، باید چیکار کنم؟ زمان کارت ورود ب جلسه هردوی اینها میشه یا باید حضوری مراجعه کنم یا..؟ ممنون میشم پاسخ بدین🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا