مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

لو رفتن سوالات امتحانات نهایی و سوالات کنکور در فضای مجازی + راهکارهای مجلس و دانش آموزان

دغدغه های اصلی داوطلبان کنکور برای برقراری عدالت آموزش

حواشی لو رفتن سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی

باز هم با شروع امتحانات نهایی در مدارس، خبر لو رفتن سوالات آزمون نهایی در فضای مجازی جنجال به پا کرده است با اینکه آموزش پرورش راه های گسترده ای برای امنیت در برابر تقلب امتحان نهایی اندیشیده بود. گزارش ها حاکی از آن است که بلافاصله پس از شروع آزمون ، سوالات در فضای مجازی پخش می شوند.

با انتشار سوالات آزمون نهایی در فضای مجازی نگرانی دانش آموزان و داوطلبان درباره امنیت برگزاری امتحانات نهایی افزایش یافته است. به دلیل تاثیر قطعی ۴۰ درصدی امتحانات نهایی در پذیرش آزمون سراسری، این امتحانات امسال از اهمیت بیشتری برخوردار است، لذا اگر برگزاری امتحانات امنیت کافی را نداشته باشد باعث کاهش اعتماد دانش آموزان و مردم نسبت به آموزش و پرورش می شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش محسن زارعی، در یک مورد خبر از پیدا شدن عوامل تخلف در امتحانات نهایی اعلام کرد، وی در ادامه گفت نمرات امتحانات نهایی این دو نفر به دلیل تخلف صفر شده است.

طریقه برگزاری و ساعت های امتحان نهایی

محسن زارعی در مصاحبه با شبکه خبر ، در مورد خبر لو رفتن امتحانات نهایی در فضای مجازی واکنش نشان داد و گفت:

زمان شروع امتحانات راس ساعت ۱۰ صبح بوده است، اما همکاران ما شروع پروسه آزمون را از ساعت ۹:۳۰ صبح اعلام نمودند، این بدین معنی است که از نیم ساعت پیش از شروع امتحان، دانش آموزان و داوطلبان باید در حوزه امتحانات حضور داشته باشند و برای برگزاری آزمون اماده شوند، متاسفانه برخی حوزه ها ساعت شروع آزمون را همان ۹:۳۰ در نظر گرفته اند و باعث چنین اشتباهی شده اند.

زارعی در ادامه افزود: افرادی فرصت طلب در کانال هایی که به دنبال پخش سوالات آزمون نهایی بودند، ادعا کردند که پیش از شروع آزمون به سوالات دسترسی داشتند، همچنین آن ها پاسخ هایی را نیز منتشر کردند که پاسخ های غیر واقعی بودند و مربوط به سوالات اصلی آزمون نهایی نبودند، مستندات آن هم موجود می باشد.

زارعی گفته: هنگام برگزاری آزمون در ساعت ۱۰:۱۲ دقیقه یکی از دانش آموزان از امتحان ریاضی ۳ رشته علوم تجربی عکس گرفته است.

این عکس در کانال های شبکه های اجتماعی تحت عنوان دسترسی به سوالات آزمون نهایی پیش از شروع آزمون، منتشر شده است. در حالی که پخش شدن این عکس ها پس از شروع آزمون نهایی صورت گرفته است.

چون ساعت شروع آزمون ساعت ۱۰ صبح بوده و ساعت انتشار سوالات ساعت ۱۰:۱۲ دقیقه بوده است و این موضوع به معنی لو رفتن سوالات آزمون و دسترسی به سوالات پیش از شروع امتحان نیست.

نظر مجلس در مورد تاثیر معدل و شرطهای مورد نیاز برای اجرای آن

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت در مصاحبه خود درباره این موضوع گفت: دلیل این همه حواشی و جنجال در مورد انتشار خبر لو رفتن سوالات آزمون نهایی این است که طبق مصوبه اخیر کنکوری نمرات امتحانات نهایی در نتایج کنکور سراسری تاثیر قطعی خواهند داشت.

امرایی با اشاره به این که از مهر سال ۱۴۰۰ نسبت به اتفاقات امروز و اجرای مصوبه جدید کنکور هشدارهای لازم را داده بودیم، بیان کرد:

حتی ریاست جمهوری نیز از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرده بود که در مورد اشکالاتی که دیده‌بان شفافیت به مصوبه جدید کنکوری مطرح کرده بود، پاسخ بدهد.

اما متاسفانه تمام جلسات لغو شدند تا دلیل این موضوع که تاثیر قطعی معدل و نمرات نهایی چگونه می تواند منجر به ایجاد عدالت آموزشی شود، مشخص نشود.

علی امرایی در ادامه افزود: ما پیش از این اطلاع رسانی کردیم که برای تاثیرگذاری قطعی نمرات نهایی در آزمون سراسری چند شرط مهم لازم است از جمله:

  • فراهم کردن زیر ساخت های لازم
  • برقراری امنیت کامل در حوزه های امتحانات نهایی
  • تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات

این موارد از شروط مهم بودند که در صورت تامین کامل این شروط می توان به تاثیر نمرات نهایی در نتایج کنکور فکر کرد، آن هم تاثیر با درصد پایین نه تاثیر قطعی ۴۰ الی ۶۰ درصد علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت در مورد حواشی ایجاد شده به دلیل لو رفتن سوالات امتحانات نهایی اذعان داشت: با توجه به هشدارهای قبلی باز هم امروز شاهد این بودیم که رسانه ها در مورد لو رفتن سوالات امتحانات نهایی خبرهایی اعلام نمودند.

برگزاری امتحانات نهایی مدارس به حدی بزرگ و وسیع است که تامین امنیت آن کار راحتی نیست، حتی برگزاری کنکور سراسری در دو نوبت در سال نهایتا در مدت ۷ روز برای تمام گروه های آزمایشی برگزار می شود، اما برگزاری امتحانات نهایی مدارس در سه نوبت خرداد و شهریور و دی ماه و با حساب ۱۰ درس ، حداقل ۳۰ جلسه آزمون نیاز دارد که حقیقتا نسبت به کنکور از گستردگی بیشتری برخوردار می باشد، لذا امنیت بیشتری نیز می طلبد.

علی امرایی در ادامه بیان داشت: انتشار سوالات امتحانات نهایی پیش از شروع جلسه آزمون به مراتب آسیب بیشتری در پی دارد، ولی انتشار پاسخ و سوالات در حین جلسه نیز امنیت برگزاری آزمون را به چالش می کشد و اعتماد دانش آموزان و داوطلبان را نسبت به آموزش و پرورش کاهش می دهد.

با توجه به این موضوع تخلف در آزمون صرفا به معنای نشر سوالات پیش از شروع آزمون نمی باشد، حتی اگر حین برگزاری آزمون نیز سوالات منتشر شود نیز امنیت آزمون زیر سوال می رود.

این میزان از امنیت در حالی است که باز هم به تعداد داوطلبان برای شرکت در آزمون های نهایی اضافه می شود. حتی افرادی که قصد ترمیم معدل خود را دارند نیز باعث افزایش تعداد مشارکت کننده ها می شوند ، پس بنابراین نیاز به تامین امنیت بیشتری است.

ما امروز هشدار می دهیم که وقتی سوالات امتحانات نهایی دی ماه منتشر شده است، برای خرداد ماه که تعداد داوطلبان افزایش بیشتری خواهد داشت قطعا تامین امنیت امتحانات چالش جدی پیش روی برگزار کنندگان آزمون ها خواهد بود.

وی در پایان گفت : من قدرت یک کشور را در نظام آموزش و پرورش آن کشور می دانم، هر چقدر به آموزش و پرورش آسیب وارد شود انگار به جامعه و مردم صدمه وارد شده است و وقتی نسبت به آموزش و پرورش بی اعتمادی ایجاد شود به کشور آسیب وارد می شود.

لذا نباید مصوبه ای تصویب می شد که در چنین شرایطی، اهمیت برگزاری امتحانات نهایی را وسیع تر می کرد.

لزوم پاسخگویی بیشتر مسئولان نسبت به شرایط پیش آمده در امتحان نهایی

با توجه به مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید بر اجرای طرح تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در نتایج آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از همین امسال، باید در مورد شرایط پیش آمده و همچنین اینکه چه تضمینی وجود دارد این شرایط در نوبت خرداد ماه که تعداد شرکت کنندگان در امتحانات نهایی خیلی بیشتر می شوند تکرار نشود، توضیحات کاملی ارائه دهند.

زیرا نشر سوالات در شبکه های اجتماعی باعث شده که بسیاری از دانش آموزان از این مسئله انتقاد داشته باشند و سلامت برگزاری امتحانات را زیر سوال ببرند.

همچنین تعداد کانال هایی که سوالات امتحانات نهایی را منتشر می کنند زیاد است و با توجه به این موضوع که بردن گوشی تلفن همراه و سایر تجهیزات الکترونیکی به داخل جلسه امتحان انجام می پذیرد، اگر داوطلبی بتواند به پاسخ های آزمون دست پیدا کند، حق سایر داوطلبان تضییع می شود.

بنابراین علاوه بر توضیح دادن در مورد لو رفتن سوالات و برخورد قاطعانه با افراد خاطی، مسئولان آموزش و پرورش باید حساسیت و دقت بیشتری نسبت به عدم انتشار سوالات از حوزه های برگزاری آزمون از خود نشان دهند.

گلایه و دغدغه های کنکوری های در مورد برگزاری امتحانات نهایی

در ادامه گلایه برخی مخاطبان نسبت به تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری را بازگو می کنیم:

چند نفر معدل 20 دارند و چند نفر برای رشته های پرطرفدار انتخاب رشته میکنند؟

دانش آموز: سلام و خسته نباشید میخوام نظرم رو در مورد تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی به صورت قطعی رو به عنوان یه دانش آموز که قراره برای آینده شغلیش تلاش کنه رو بگم ، میدونید هر ساله چه تعداد دانش آموز معدل بیست میگیرن؟! من شنیدم حدود ۴ هزار نفر میشه تعدادشون

به نظرتون این تعداد دانش آموز همگی برای رشته های پرطرفدار میتونن قبول بشن؟ اصلا مگه دانشگاه های کشور چقدر ظرفیت برای رشته های پرطرفدار دارن؟ ولی به هر حال بگذریم این سوال ها رو مسئولین با جواب بدن.

کسانی که به هر دلیلی معدل پایین دارند چه کنند؟

دانش آموز: واقعا به نظرم ظلمه که حق رقابت برابر رو از کسانی که معدل پایین دارن رو از کسانی که معدل بالا دارن بگیرید. به نظر خودتون ظلم نیست؟

به این موضوع فکر کنید که شاید یه دانش آموز زمان در زمان برگزاری امتحانات نهایی شرایط سختی داشته و نتونسته باشه نمره مطلوبی گرفته باشه. آیا این دانش آموز باید بخاطر این مشکل تمام آینده اش خراب بشه؟ یادتون باشه که انسان ها تغییر میکنن شاید فردی باشه که دل از درس در دوران امتحانات کنده باشه ولی هنگام کنکور به قول ما ایرانی ها فیلش یاد هندستون کنه و تمام تلاشش رو بذاره و به چیزی که لیاقتش رو داره برسه، آیا باید بخاطر اینکه معدلش خوب نبوده عقب بیوفته؟

یادتون نره که ما انسان های بزرگی توی کشور داریم که معدل چندان خوبی نداشتن ولی اسمشون زبان زدِ خاص و عامهپ. چرا راه دور بریم اسم رستگار رحمانی حتما به گوشتون رسیده! ایشون با معدل ۱۳ و خرده ای، رتبه یک کنکور تجربی در سال ۸۸ رو به دست آورد و همچنین رتبه یک زبان و رتبه ۴۴ هنر رو کسب کرد!

ایا چنین شخصی اگه معدلش در نتیجه ی کنکورش تاثیر داده می شد، اصلا رنگ دانشگاه تهران رو به چشم میدید؟ خب چطوره که این دانشجوی با ذکاوت رو از دانشگاه صرفا بخاطر معدلش در دوران دبیرستان بیرون بندازید و مدرک پزشکی اش رو ازش بگیرید؟

دانش آموز 2: سلام ، من از کسانی هستم که بخاطر مشکلات زیاد شرایط درس خوندن هنگام امتحانات نهایی رو نداشتم . اما حالا میخوام برای کنکور تلاش کنم و آینده م رو بسازم. اما اگر تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد قطعی شود، نه من و نه امثال من هرگز نمی تونیم برای آینده خودمون تلاش کنیم و به آرزوهامون برسیم. از طرفی در امتحانات نهایی تقلب بسیار اتفاق می افته. خواهش میکنم صدای ما رو به مسئولین برسونید تا ما هم حق تلاش کردن و رسیدن به موفقیت رو داشته باشیم.

تفاوت کیفیت مدارس در معدل و قبولی امتحانات

دانش آموز: در ضمن یادتون نره که مدارس هم یکسان نیست چون مناطق یک و دو و سه با هم فرق دارند. چطوره که خودتون هم فرزنداتون رو به مدارس عادی بفرستید؟ فرزندان شما اکثرا در مدارس خصوصی درس میخونن ولی ما چی؟ آیا حقوقمون یکسان هست واقعا؟

کیفیت مدارس با هم فرق دارد و قطعا تدریس مدارس مختلف یکسان نیست و بالطبع هرچه در مدارس بهتر کار شود نمره امتحان دانش آموزان به طور کلی بهتر خواهد شد.

فروش سوالات در کانال های تلگرامی

دانش آموز: آیا ظلم نیست که سوالات امتحانات نهایی شما در سال گذشته و امسال به فروش میرسید و حتی برخی از کانال های تلگرام نیز به رایگان سوالات رو قرار داده بودن و بسیاری از دانش آموزا از اون سوال ها استفاده می کردن؟

آیا حق دانش آموزانی که با تلاش خودشون نمره کسب کردن ضایع نشده؟ اصلا حوزه های امتحانات نهایی چقدر امنیت داشت؟ و امنیت و سخت گیری تمام شعبه ها یکسان بود؟ مگر شما نماینده مورد اعتماد خودتون رو می فرستادید؟ (مثل سازمان سنجش)

دانش آموز 2: سلام، لطفا گزارش یا پیامی به مسئولین بدید درباره تاثیر ۴۰ درصد قطعی سوابق تحصیلی در کنکور که خیلی به ضرر بچه هاس و تو امتحانات نهایی همیشه تقلب میشه و یا سوالات لو میره و اصلا امنیت بالایی نداره مثل کنکور. خواهشا پیگیری کنین چون دیگه باید خیلی از بچه ها قید آینده و ارزوهاشون رو بزنن.

برخورد سلیقه ای در تصحیح امتحانات نهایی

دانش آموز: با سلام تاثیر قطعی سوابق تحصیلی ظلم بزرگی در حق عده کثیری از کنکوری هاست. دلایلم رو شرح میدم و امیدوارم که مورد توجه قرار بگیره و به مسئولین ذی ربط منعکس کنید. لو رفتن و نبود امنیت کافی در حوزه های برگزاری امتحانات نهایی مخصوصا در نظام قدیم . تقلب گسترده در حوزه های امتحانی.

تصحیح سلیقه ای و بعضا همراه با پارتی بازی برخی معلمان با توجه به تشریحی بودن سوالات نهایی بر خلاف کنکور. مغایرت اساسی با رای دیوان عدالت در سال ۱۳۹۵ هزینه زیاد ترمیم معدل و …. لطفا پیگیر حقوق ما باشید.

درخواست سازمان سنجش برای قطع کردن اینترنت در زمان کنکور در پی لو رفتن سوالات

سازمان سنجش در پی حاشیه های پیش آمده سال گذشته و امتحانات دی ماه امسال از وزارت ارتباطات درخواست کرده که اینترنت را در طول برگزاری کنکور دی ماه قطع کنند که طبق گفته وزیر ارتباطات این مساله در دست بررسی است.

در سال های اخیر طی پدیده مشکوک شدن به نتایج کنکوریها توسط سازمان سنجش از تعداد حدود یک هزار نفر که برای آزمون رفع شبهه دعوت شد، تعداد ۷۷۷ نفر در این آزمون شرکت کردند که از تعداد کمی از آنها رفع شبهه صورت گرفت و این اقدام سازمان سنجش همه ساله با اعتراض داوطلبان و خانواده های آنها مواجه می شود که مدعی هستند سنجش حق مجاب کردن داوطلبان برای کنکور مجدد و اتهام بی پایه و اساس برای اتهام تقلب را بدون دلیل و مدرک و صرفا بخاطر ارتقای رتبه نسبت به سال قبل ندارد . حتی در پاره ای از مواقع این تنش ها تا طرح دعوی داوطلبان کنکور از مراجع قضایی بالاتر تا دیوان عالی عدالت اداری هم پیش رفته است .

همچنین سازمان سنجش در نظر دارد با تغییر تعداد سوالات کنکور و زمان پاسخگویی آن و افزایش تعداد دفترچه ها و پاسخبرگ های کنکور برای هر درس مجزا ، زمان دسترسی هر داوطلب به سوالات را محدود کند تا احتمال تقللب کاهش پیدا کند .

جمع بندی نهایی وبسایت علیرضا افشار در مورد حواشی لو رفتن امتحانات نهایی

با توجه به تلاش های آموزش و پرورش و سازمان سنجش به نظر میرسد بخاطر ماهیت امتحانات کتبی و حوزه های متعدد و نوبت های مختلف در طول سال برقراری امنیت این امتحانات کار بسیار مشکل و نیازمند زیرساخت های مختلف است و همچنین تصحیح اوراق امتحانی به صورت دستی و سلیقه ای در شهرستان های مختلف و زمان زیاد پاسخگویی به سوالات در سر جلسه امتحانات نهایی و …

از طرفی تصمیم بسیار عالی برای برگزاری دو کنکور یا حفظ نتیجه داوطلبان تا دوسال بسیاری از استرس ها و نگرانی های داوطلبان را میتواند برطرف کند، یکی از بهترین تصمیم هایی که میتوان گرفت حذف یا کمتر کردن تاثیر امتحانات نهایی و تمرکز بیشتر و بهتر روی برگزاری کنکور مانند سالهای پیشین است.

بدیهیست که فشار مضاعف امتحانات نهایی با تاثیر قطعی در کنار کنکور سراسری برای دانش آموز پایه دوازدهم دبیرستان غیرقابل انکار است و در صورتی که اسباب آرامش او در فضای رقابتی کنکور و مدرسه فراهم نشود میتواند سبب پشت کنکور ماندن او و کنکورهای مکرر در سال آینده شود . شاید بهتر بود تاثیر نمرات نهایی مثل سابق مثبت باقی می ماند و یا دروس دست و پا گیر دوازدهم دبیرستان از این پایه حذف میشد و یا …

امیدواریم مسئولین این دغدغه به حق بسیاری از داوطلبان و معلمان را برطرف کنند.

برای آمادگی هر چه بیشتر در امتحانات نهایی توصیه میکنیم حتما نمونه سوال سالهای گذشته را بررسی و حل کنید.

مشاوره پیشنهادی : شرایط دعوت از داوطلبان مشکوک به تقلب برای کنکور مجدد

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

  1. سلام استاد
    ما نظان قدیمای فارغ التحصیل سال ۹۷
    آیا لازمه که سلامت وبهداشت و اجتماعی رو امتحان بدیم؟

  2. سلام استاد به نظرتون امکان داره امسال این طرح لغو بشه ؟میشه امیدوار بود
    من آماده نبودم برا ترمیم ولی ثبت نام کرده بودم گفتن اگه شرکت نکنی کامل فرصتت میسوزه
    زیست و شیمی۱۷شدم بعد از ترمیم
    با اینکه چک کردم
    ریاضی و دینی و فیزیک و عربی۱۹بودم پارسال بقیه هم دارم ترمیم میکنم
    بعضی مشاور ها میگن با این شرایط هیچ شانسی برا پزشکی نداری و یک نمره زیست به اندازه ۸درصد می ارزه من خیلی خیلی نگرانم من درس خوندن با انگیزه شروع کردم ولی الان تا پای کتاب می‌شینم گریه ام میگیره

  3. سلام وقتتون بخیر این بازی از اساس اشتباه هست و وجود یک آزمون کتبی تستی برا اتمام ۱۲سال درس خوندن و امتحان گرفتن به صورت تشریحیکاملا بی منطقه.هر بارم دنبال یه راه حل جدید میگردن که سفید شویی کنن ولی سیاهی کنکور پاک بشو نیست!
    میدونین بچها چند درصد منفی و صفر میزنن درسها رو؟
    سواد بچهای ما به لجن کشیده شده با این سیستم اموزشی یک جوون بعد دوازده سال درس نمیدونه مساحت مربع چی میشه این افتضاحه!!!!
    الانم که این همه دانش اموز مظلوم استرس امتحان نهایی رو میکشن آخرش در حقشون ظلم بشه و یکی دیگه لقمه اماده بخوره!
    آهای اونایی که مسئولید از خواب بیدار شیدددد
    آه صدها هزار جوون پشتتون هست!(:

    1. قبول دارم که سیستمی که ۱۲ سال میگه تشریحی بخون نباید آخر بگه ببینم چندتا تست درست میزنی
      تشریحی یعنی یادگیری ناقص هم نمره داره هرچی بلدی بنویس
      تست میگه فقط ۲۰ باش و کامل بنویس وگرنه نمره نداری

  4. سلام کنکور دی ثبت نام کردم آمادگی ندارم
    اگه بد بدم تیر خوب بدم مشکوک به تقلب نمی شم؟

  5. سلام وقت بخیر من پشت کنکوری هستم سال پیش هم کنکور رو خوب دادم ولی اون رشته ای ک‌خواستم نشد
    کنکور دی رو خوب بدم در حدی ک نیاز به آزمون دوم نباشه و آزمون دوم رو ندم مشکوک به تقلب میشم؟یا بعد از دی ماه باز بخونم به حد نصاب اول برسم؟

    1. نه الکی به کسی بخاطر پیشرفت کنکور مشکوک به تقلب و باطل شدن کارنامه و قبولی دانشگاه نمی کنند
      شرایط آزمون مجدد برای مشکوکان به تقلب در جلسه کنکور

      https://alirezaafshar.org/%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%d9%85%d8%ac%d8%af%d8%af-%d8%af%d8%a7%d9%88%d8%b7%d9%84%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%88%da%a9-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d9%82%d9%84%d8%a8/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا