مشاوره خصوصی علیرضا افشار
تست زنی و دورهتست زنی و دورهویدیو

حل تست های یک فصل به طور کامل برای کنکور

برای تست زنی باید تمام تست های یک فصل را از روی کتاب تست زد یا نه؟

چه میزان از تست های منبع را باید زد و در کل چه کاری می بایست کرد؟

یکی از مهمترین راه‌های یادگیری مرور و تست زدن مطالب خوانده شده است. تست زنی کنکور می‌تواند بسیار بهتر و بیشتر به مرور مطالب خوانده شده و احساس آشنایی با کنکور سراسری به شما کمک کند. در ادامه مطالبی راجع به تست زدن را باهم مرور می‌کنیم.

آیا تمامی تست‌ها و سؤالات یک کتاب تست برای یک آزمون است؟

با فرض اینکه بتوان تمام تست های یک فصل را از یک کتاب تستی برای آزمون حل کرد باید گفت که حل تمامی سؤالات هر مبحث به یکباره کار درستی نخواهد بود زیرا این نکته باعث می‌شود که در مباحث و فصول بعدی به علت عدم بازگشت به موارد مطالعه شده در قبل، تسلط فرد بر روی مسائل گذشته از بین برود. کنکور آزمونی است با سرفصل‌ها و مباحث متعدد که به علت حجم بالای این سر فصل‌ها مطالعه برای آن به برنامه و زمانبندی مطالعاتی مناسبی نیاز دارد.

چرا دفعات تست زنی از حجم تست زنی مهم‌تر است؟

ذهن هر فرد به گونه ایی است که نکات و مسائل را به صورت تدریجی می تواند تحلیل و حلاجی کند. به هر میزان که تعداد دفعات تکرار هر مطلب بیشتر و حجم آن در بازه های زمانی متفاوت، کم تر باشد ماندگاری آن در حافظه ی فرد بهتر خواهد بود که در این باره در مطلب برنامه ریزی کنکور به طور مفصل صحبت کردیم. داشتن تعداد تنوع بالای درسی با حجم مطالعاتی کم تر در روز بسیار مفید و راه گشا خواهد بود.   

توجه: تست های یک کتاب تست برای هر دانش آموز حرفه ایی حداقل برای یک فصل و برای هر دانش آموز ضعیف و یا متوسط اندوخته ی یک سال وی است . پس به هیچ عنوان برای یک آزمون تمام تست های  یک سرفصل را به یکباره حل نکنید.

به طور مثال: تسلط بر مبحث حرکت شناسی در فیزیک زمانی که داوطلب به فصل 3 نوسان می رسد باید اعلاء شده باشد. و یا در فصل مثلثات زمانی می توان گفت که شخص به تسلط رسیده که به بحث کاربرد مشتق رسیده باشد. و در حالت کلی تسلط یک شخص کنکوری می بایست در فروردین ماه و ایام جمع بندی به آن سطح عالی و کامل خود برسد.

چه تست هایی را در سری اول حل تست بعد از آموزش و مطالعه می بایست زد؟

اگر منابع کنکور ما، تست‌های تألیفی و سراسری را در دو بخش مجزاء گنجانده باشد. داوطلب می‌تواند اول تست های سراسری را حل کرده زیرا این تست ها از استاندارد بیشتر و ایده های بهتری طرح شده اند و در جلسات و دفعات بعدی می توان به سراغ تست های تألیفی رفت.

اگر منبع شما تست های تألیفی و سراسری رابه یکباره در یک مبحث گنجانده بود چه کنیم؟

در این شرایط می بایست تست ها و سؤالات را به ترتیب اولویت سؤالات منبع تست حل کرد. به طور مثال ابتدا تست های زوج و فرد و به همین ترتیب تا انتهای تسلط به تمامی تست ها می توان حل بقیه ی سؤالات را در خلال روزهای آن بگنجانیم حتی به طور موازی و هم راستا با درسنامه های بعدی. همچنین شما می‌توانید با خواندن مقاله در کنکور اولویت با تست تالیفی‌ست یا تست سراسری؟ به  درک بهتری از الویت های تست زنی میرسید.

همه‌ی مطالب را موازی با هم جلو ببرید

همه‌ی مطالب را موازی با هم جلو ببرید و اجازه دهید تمام دروس برایتان در یک سطح باشد. موازی کار کردن درست مانند تأثیر دارویی است که به تدریج در بدن فرد اثر گذاشته اما استفاده ی آن به یکباره هیچ سودی برای وی نخواهد داشت. عمده‌ی داوطلبان در شهریور ماه مطالبی که در فصل تابستان کنکور مطالعه کرده اند را به اجبار دوباره خوانی کرده و از ابتدا کار می کنند. و یا در آزمون های جمع بندی پایان دی و اوایل بهمن مؤسسات دچار ضعف می‌شوند. که همه ی این ها نشانه‌ی عدم کارکردن و حل تست ها به صورت موازی برای هر مبحث می باشد. شما می‌توانید در آشنایی با تکنیک‌ها تست زنی ببیشتر با انواع تست زدن آشنا شوید.

چرا تست‌های پوششی و علامت زدن تست به فهم بیشترشان کمک می‌کند؟

تست های پوششی برای مرور مطالب بسیار مؤثر است. در مرتبه ی اول حل تست ها لطفاً اولویت حل سؤال را به ترتیب زده زیرا در هر کتاب تست معمولا اولویت حل تست ها از آسان به سخت گنجانده می شود. همچنین شما می‌توانید با علامت دار کردن تست ها و مرورشان به خود برای فهمیدن بهتر مطلب کمک کنید.

دنبال بهترین بودن نباشید و طبق برنامه عمل کنید

 کامل گرا بودن در سال کنکور و حل تست ها برای هر فصل با منابع و کتاب های مختلف کاری بس سخت و غیرممکن است. تعداد تست های موجود می بایست خورد خورد زده شده و تست های بازگشتی را نیز می توان متناسب با برنامه های قبلی و با ماهیت دوره و مرور حل کرد.

مشاوره پیشنهادی : چه تستهایی را علامت دار کنیم ؟

ویدیو صحبت های کامل علیرضا افشار در مورد حل تست های یک فصل

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

36 دیدگاه

  1. خیلی جامع و کامل بود استاد 👌🏻✅
    خیلی ممنون از زحماتتون 🙏🏻🌸

  2. درود آقای افشار موقع مرور به شدت بی حوصله و کسل میشم
    علی الخصوص برای مرور متن کتاب زیست…. چند وقتیه این مشکل رو دارم درسا تازگیش رو که برام از دست میده دیگه نمیتونم دوباره بخونمش تست هام رو هم پارت بندی میکنم ولی بازم دوتا تست که میزنم خسته میشم

    1. برای مرور زیست متن کتاب درسی مجدد بخوان و به علاوه اینکه تست های جدید و تکراری به درد بخور هم بزن براش

  3. سلام استاد تحلیل فرهنگی و سلامت بهداشت امتحان دبیرا نرم مشگلی هس؟؟چون اصلا بازشون نکردم وقت نمیکنم

  4. استاد بنظر شما تکلیف کنکور402 چی هست آیا تاثیر معدل قطعیه؟و اینکه نظام قدیمی ها که بخوان کنکور 402 را شرکت کنند باید ترمیم معدل کنند؟

  5. سلام استاد بزرگوار
    بنده ۲۲سالمه…کنکور تجربی نظام قدیم تجربی دارم.میخوام برای اولین بار کنکور تجربی نظام حدید شرکت کنم.جوابتون برام خیلی خیلیییی مهمه.چون واقعا الآن شرایط مشاوره ندارم…پایه درسی صعیفی دارم..و فقط من هستم و کتاب تستام.تنهای تنها…نه کلاس و نه مشاوره نمیتونم داشته باشم..طرح درس زیر برای شروع خوبه؟
    💥💥شیمی فصل یک دهم کامل+ فصل دو دهم تا پایستگی جرم و موازنه +یک یازدهم به جز شیمی آلی +فصل دو یازدهم کامل.
    زیست: دهم به جز گیاهی ها+یازدهم به جز گیاهی و ژنتیک
    ریاضی : معادلات و نامعادلات ، توابع ، لگاریتم، دنباله حسابی و هندسی بعدش هم که راه افتادین مثلثات و حد و پیوستگی کار کنید
    فیزیک : مغناطیس فشار گرما اگر دوست دارید. اگر نه نوسان کار کنید.
    عربی تجزیه اسم کامل / تجزیه فعل به جز معلوم و مجهول / دو سه چهار دوازدهم
    زبان معنی واژگان هشتم و نهم +ترجمه تست های حل شده.
    ادبیات قرابت لغت ارایه های مهم مثل ‌شبیه مجاز استعاره ایهام و…
    دینی هم فعلا شروع نکنم..💥💥

    این طرح درس رو که پیش نیاز محسوب میشه رو تا ۴هفته تموم کنم…بعدش برم سروقت نیمسال اول دوازدهم…تا بتونم برای ۸بهمن با آزمونا هماهنگ بشم..خیلی ممنونم که جوابمونو میدین

    1. سلام
      بله برای شروع خوبه
      فقط امیدوارم با تست خوب و با کیفیت بالا کار بشوند

  6. سلام . استاد اگر در امتحانات میان ترم(مستمر) مدرسه شرکت نکنم یا نمره پایینی بیارم اهمیتی داره یا خیر

    1. سلام
      در کنکورت موثر نیست
      حتی نهایی هم با تاثیر مثبت تاثیری در واقع نداره
      اما Base تشریحی خوب میتونه به کمک داستان تست زنی شما هم بیاد و بهت کمک کنه تا بهتر باشی

  7. سلام استاد من هیچ وقت به برنامه ازمون نرسیدم یا یه مسئله پیش اومده نشده بخونم یا کاهلی خودم بوده.این مشاوری هم که الان گرفتم میشه دومین مشاورم میگم شاید مشاور تاثیری داشته باشه تو تعهدم ولی فقط برای جبران عقب موندگی شاید کمک کنه. به نظرتون من به مشاور نیاز دارم ؟ و چجور به برنامم برسم؟خودم میتونم تنهایی؟

    1. سلام
      برنامه ۳ در کنار بذار و الان هدفت جبران عقب ماندگی و رسیدن به ۲۴ دی و ۸ بهمن باشه
      مشاور وقتی خوبه که تکلیف خودت برای خواندن ۱۰۰٪ مشخص هست

        1. سلام
          اگر کم تسلط هستی ۳ دی بذار کنار و کم تسلطی های ۳ ماهه پاییز جبران کن
          اگر این جبران الان باشه بهتره و کمتره زمان خواهد بورد و اگر نکنی بقیه هفته ها مجبوری شروع صفر کنی و همه چیز فراموشت میشه

  8. سلام استاد ببخشید
    الان با توجه به صحبت های شما وقتی یک مبحث رو میخونیم حتی اگر تسلط کامل روی اون مبحث رو نداشته باشیم بریم سراغ مبحث بعدی واز مبحث قبلی تست پوششی بزنیم

  9. سلام استاد باید تعداد تست های آموزشی و پوششی رو از قبل توی برنامه مشخص کرده باشم

      1. خیلی ممنون ببخشید آقای افشار بعد اون 50 درصد دیگه رو تست زمان دار کار کنم و یا باشه برای جمع‌بندی ؟

  10. سلام استاد
    ببخشید یه سوال داشتم
    من سال یازدهمم
    برای تابستون میخواستم شیمیم رو تقویت کنم
    مثلا فصل 2 شیمی 11 حدود 500 تسته
    چجوری باید این فصلو مثلا تو 6 هفته جمع و جور کنم
    باید تستارو ضریب دار بزنم؟
    واقعا نگرانم کرده
    لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام
      تست های علامتدار قبلی و اگر مسلط بودی بازم برو سمت یک منبع جدید

  11. سلام استاد
    یه سوال متفاوت از موضوع داشتم
    سهمیه ثبت اختراع داریم توو کنکور؟ و تاثیرش چنده؟
    ممنون از پاسخگوییتون.

  12. سلام استاد ببخشید استاد من امسال از پروتز دندان تهران قبول شدم اولاش راضی بودم اما الان به نظرم این رشته زیاد جالب نیست من از بین فیزیوتراپی شهرهای کوچک و پروتز تهران پروتز رو زدم اما الان میگم کاش فیزیو میزدم اصلا همه دارن مارو ناامید میکنن خود دانشگاه اصلا میخواد این رشته رو جمع کنه کلا نگاه شهروند درجه دو به ما دارن به نظرتون ادامه بدم؟؟ و اینکه میشه بعدا تغییر رشته به پزشکی یا دندان بدم

    1. پروتز دندان رشته بسیار خوب و آینده داری هست
      فارغ التحصیلانش هم درآمدهای بسیار بالایی دارند

  13. سلام استاد شبتون بخیر. من از بعضی از درسا که تست میزنم یه تعداد قابل توجهی غلط هست و این همیشه نیست و برای هر درس من ممکنه رخ بده . چیکار کنم تعداد غلط ها کم شه ؟ من در روز های تعطیل 10 ساعت مطالعه دارم و تعداد تستم تقریبا 75 تا هست . چیکار کنم که هم بیشتر بشه تعداد تست هام و هم غلط کمتری داشته باشم؟
    ممنون از لطفتون

    1. سلام
      تست های تکراری و مروری از غلط هات داشته باشی زودتر و بهتر راه میفتی

  14. سلام استاد . برای برنامه ریزی قلم چی هفته اول دوازدهم و جمع کنم یا پایه رو ؟ چون قبلا باهم جمع میکردم هیچ کدوم به هیجا نمی رسید.
    اگه میشه لطف کنید بگید که چطور برنامه بریزیم که محدوده ها برسیم و عقب نمونیم .

    1. سلام
      ماه آذر ( ۴ و ۸ ) دو تا ازمون داریم که اگر عقب ماندگی داری بهتره بودجه های ۲۲ مهر تا ۲۰ آبان خودت دوره کنی

  15. سلام اقای دکتر وقتعالی بخیر. من امسال کنکور دارم و رشته تجربی هستم در ضمن مدرسه هم یه تایم قابل توجهی رو میرم .. من برای تست پوششی اینکار رو انجام میدم که اگه به عنوان مثال فیزیک فصل دینامیک قراره 30 تست داخل برنامم باشه ، من یه پنج الی ده تا تست ( اکثرا 5 تست) از فصل قبل یعنی همون حرکت شناسی میزنم و بعد از تحلیلشون میرم به تعدادی که تست پوششی کار کردم از همون 30 تایی که قرار بوده در کل از فصل دینامیک داشته باشم کم میکنم به عنوام مثال اگه ده تا تست پوششی زدم ، از خود فصل اصلی بیست تا تست کار میکنم .این کار مورد قبولتون هست یا باید همون تعداد تست رو به علاوه تست پوششی داشته باشم ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام
      کار شما درسته ولی دقت کن تا بتونی تعداد تست بیشتر به کمک تست پوششی داشته باشی و تست از برنامه جدیدت کمتر باشه

      1. ممنون . منظورتون اینه که اگه ازبرنامه جدید 30 تا تست بوده ، سعی کنم 15 تا پوششی و 15 تا از برنامه جدید حل تست داشته باشم یا تو همین حول و حوش . درسته اقای دکتر ؟

  16. منظورتون اینه که اگه ازبرنامه جدید 30 تا تست بوده ، سعی کنم 15 تا پوششی و 15 تا از برنامه جدید حل تست داشته باشم یا تو همین حول و حوش . درسته اقای دکتر ؟سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا