مشاوره خصوصی علیرضا افشار
دوران جمع بندیدوران جمع بندیویدیو

جمع بندی ترم اول کنکور 1400

نکات جمع بندی کنکور ۱۴۰۰

چگونه دروس ترم اول کنکور ۱۴۰۰ جمعبندی کنیم؟

هر ساله دی ماه زمان جمع بندی نیم سال اول می باشد که شامل نیمی از پایه دوازدهم و یک پایه (دهم یا یازدهم) به طور کامل است.

این جمع بندی در سال کنکور مصادف شده است با زمان امتحانات ترم اول سال دوازدهم و همین موضوع باعث شده که یک کنکوری دغدغه این را داشته باشد که در این دوران چگونه هم جمع بندی خوبی داشته باشد و هم در امتحانات مدرسه نتیجه قابل قبول و حتی خیلی خوب بگیرد. در این مقاله سعی داریم پیرامون این موضوع بحث کنیم.

نداشتن جزوه مناسب برای جمع بندی ترم اول

عده ای از دانش آموزان در نیمسال اول غیبت زیادی در کلاس های درس و مدرسه داشته اند و بیشتر در کلاس های کنکور و تستی شرکت کرده اند و همین باعث شده است که فرد جزوه تشریحی که دبیر در مدرسه تدریس کرده است را نداشته باشد و چون همین دبیر به طرح سوالات و تصحیح اوراق امتحانی می پرازد ؛ داشتن جزوه تشریحی او بسیار اهمیت دارد.

حال این سوال ایجاد می شود که این دانش آموز با این شرایط باید تستی بخواند یا تشریحی ؟

کنار گذاشتن تست و کنکور به دلیل امتحانات درست است یا غلط؟!

دی ماه زمان جمع بندی نیمسال اول تمامی آزمون های آزمایشی می باشد و فرد برای این که در این دو آزمون و از آن مهمتر ، در کنکور نتیجه خوبی بگیرد باید حل تست هم داشته باشد.

البته ناگفته نماند که برای حل تست ها فرد باید مرحله تشریحی و مفهومی خواندن را طی کرده باشد پس اگر کسی دروس را به صورت تشریحی بلد باشد نباید در حل تست ها مشکل چندانی داشته باشد چون این 2 مکمل هم هستند و از هم جدا نیستند. تستی جمع کردن امتحانات نوبت اول باعث جبران نیمسال اول کنکور میشود .

اما متاسفانه افرادی که ضعف زیادی در دروس دارند فقط به کار تشریحی می پردازند و کار تستی را به طور کامل کنار می گذارند یا عده ای از افراد به دلیل این که مشابه سال های گذشته (دهم و یازدهم) به دنبال نمره 20 هستند ، چندین دور نمونه سوالات تشریحی را کار می کنند و یا حتی چندین دور کتاب درسی یا جزوه معلم را مرور می کنند که بسیار کار بی فایده ای می باشد و باید با حل تست همراه باشد.

یک نکته بسیار مهم هم این است که باید دقت کرد که فرجه هر امتحان را باید فقط به همان امتحان اختصاص داد یعنی مثلا در فرجه امتحان شیمی فقط شیمی دوازدهم را مطالعه کرد و به حل تست آن پرداخت.

نحوه مطالعه در فرجه امتحانات به تفکیک سطح درسی هر دانش آموز :

به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که امتحان شیمی دارد و برای این درس یک روز و نصفی زمان دارد

1) داوطلب قوی :

فردی که در طول سال مطالعه عالی داشته و در سطح خوبی قرار دارد در فرجه امتحان تایم زیادی برای حل تست دارد و در مثال بالا در فرجه امتحان شیمی در روز اول که به اندازه یک نصف روز زمان دارد ؛ فصل یک را مطالعه کرده سپس حل تست آن را انجام می دهد و روز بعد به اندازه نصف روز ؛ فصل دو را مطالعه کرده و تست های این فصل را هم کار می کند. سپس در پایان روز دوم به حل نمونه سوالات تشریحی تا هر اندازه که زمان داشت می پردازد. از بین بردن ترس کنکور و داشتن هدف کنکوری مهمترین عامل موفقیت داوطلبان قوی کنکور است که با تلاش زیاد برای تستی جمع کردن دروس مختلف در ماه دی باعث از بین رفتن بی انگیزگی در شش ماه دوم کنکور می شود.

2) داوطلب متوسط یا ضعیف :

این داوطلب چون مشکل زیادی در بحث تشریحی دارد باید تمرکز اصلی اش را بر روی کار تشریحی بگذارد و بعد از مطالعه کامل تشریحی، هر اندازه که زمان داشت به حل تست بپردازد. اما ناگفته نماند که این فرد تایم زیادی برای حل تست نخواهد داشت اما هرگز نباید حل تست را به طور کامل در فرجه امتحان حذف کند.

 

3) داوطلب خیلی ضعیف :

این داوطلب شروع از صفر برای کنکور از دی ماه است و چون حتی شک دارد که قادر به پاس کردن امتحان می باشد یا خیر باید کل فرجه امتحان را به کار تشریحی اختصاص دهد اما باید توجه داشت بهتر است حتی در حد یک ریز مبحث به کار تستی هم بپردازد و با تستی جمع کردن امتحانات دوازدهم دبیرستان زمینه را برای از بین بردن افت کیفیت مطالعه کنکور فراهم کنند.

تداخل راه حل های تستی و تشریحی در گرفتن نمره کامل :

یک سری از دروس مانند ریاضی و فیزیک راه حل های تستی و کوتاه دارند اما باید در امتحان تشریحی از راه حل تشریحی استفاده کرده و تمامی مراحل حل سوال را بنویسیم اما به دانش آموزانی که با راه حل های تستی و کوتاه به نمرات قابل قبول دست پیدا می کنند باید گفت نباید حساسیت زیادی روی نمره داشته باشند چون هدف اصلی ما کنکور است و اگر دبیری حساسیت زیادی روی نوشتن کامل راه حل دارد به این علت است که در پایان سال دوازدهم امتحان نهایی برگزار می شود و فرد باید از همان ترم اول به تشریحی و کامل نوشتن عادت کند.

حل مشکل دروسی که راه حل تستی دارند :

برای حل این مشکل فرد باید در انتهای روز چندین نمونه سوال تشریحی حل کند و نحوه نوشتن تشریحی را یاد بگیرد و راه حل ها را به خاطر بسپارد؛ اما بخاطر داشته باشید که بهترین راه حل برای بهترین استفاده از ماه دی برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان جبران کم تسلطی های ترم اول و رسیدن به بالاترین رکورد حل تست و بالاترین رکورد ساعت مطالعه کنکور است .

جمع بندی دروس پایه کنکور در امتحانات نیمسال اول :

از آن جا که در ترم اول هم دروس پایه (دهم یا یازدهم) خوانده شده و هم نیمی از سال دوازدهم، پس در نیمسال اول باید به جمع بندی دروس پایه هم پرداخت. علاوه بر آن در بهمن ماه، آزمون های آزمایشی، آزمون جمع بندی پایه را برگزار می کنند که حدود 2 هفته زمان دارد اما چون در این دو هفته باید کل کتاب را مطالعه کرد پس ممکن است فرد دچار کمبود وقت شود. دیماه بهترین زمان برای جبران عقب ماندگی کنکور 1400 است .

برای حل این مشکل پیشنهاد می شود که در دوران جمع بندی دوازدهم که فقط از نیمی از کتاب است ، فرد به هر اندازه که زمان داشت مباحث مرتبط با دوازدهم (مثل تابع، مثلثات، حرکت، دینامیک و…) یا حتی مطالب ساده و کم حجم را متناسب با زمان و شرایط درسی خودش همراه با دوازدهم مطالعه کند تا کارش برای آزمون جمع بندی پایه راحت تر شود.

به عنوان مثال در فرجه امتحان زیست که 4 یا 4 و نیم فصل از دوازدهم است و 3 یا 4 روز وقت دارد، می توان روز اول را به پایه اختصاص داد و فصول 1 تا 4 دهم را جمع کرد و در 2 یا 3 روز باقی مانده، دوازدهم را جمع بندی کرد.

اما برعکس آن معمولاً اتفاق نمی افتد چون ما اگر اول از سال دوازدهم شروع به مطالعه کنیم، ذهن ما مطالب را کش می دهد و ممکن است وقتی برای پایه باقی نماند.

حل مشکل یکنواختی و خسته شدن در دوران جمع بندی کنکور

اگر فرد خیلی از تک درس خواندن خسته شد می تواند معنی واژگان، تست قرابت و آرایه، کلوز و ریدینگ کار کند اما باید حواسش جمع باشد که تمرکز اصلی اش باید روی جمع بندی پایه و دوازدهم باشد .

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد علیرضا افشار

دانلود ویدیو

نوشته های مشابه

11 دیدگاه

  1. سلام
    چرا این بخش ها رو که نوشتین توی ویدیو توضیح ندادید مثل :
    حل مشکل یکنواختی و خسته شدن / فرجه امتحان زیست که 4 یا 4 و نیم فصل از دوازدهم است و 3 یا 4 روز وقت دارد، می توان روز اول را به پایه اختصاص داد و فصول 1 تا 4 دهم را جمع کرد و در 2 یا 3 روز باقی مانده، دوازدهم را جمع بندی کرد.

    1. استاد از الان میشه از صفر شروع کرد و پزشکی اورد؟چنین کسی باید چندتا منبع تستی کار کنه ؟ برای اختصاصی و عمومی؟و چند کتاب جمع بندی؟

      1. یک منبع برای آموزش و تست اولیه کافیه و یک منبع برای حل تست بیشتر برای ماه های بعد

  2. سلام استاد من دهمو کامل بخونم و دوازدهمم تا ترم یک خوبه دانش اموز تقریبا قوی ؟

    1. خوبه
      فقط حواست باشه اگر به هر دلیل زمان کم اومد کمتر بخوان ولی با تست زیاد مسلط شو ؛ نه اینکه هل هل تند تند زیاد بخوانی و آخرش تسلط نیاد

  3. میشه به این مجریتون بگید وقتی شما به دوربین نگاه میکنید ، لازم نیست اون هم به دوربین نگاه کنه ؟ :/

  4. سلام خسته نباشید
    در ترم اول همزمان جمع دوازدهم و دهم ، یازدهم رو هم شروع کنیم؟ بصورت ریز ریز و با تست

  5. با سلام . می خواستم بپرسم به منظور شروع از هیچ برای کسی که ۱۲ می خونه و می خواد برای ترم دو (دهم ، یازدهم و ترم اول دوازدهم و ترم دوم رو هم همگام ببره جلو) چه پیشنهاد یا پیشنهاداتی دارید و روزی چند ساعت لازمه؟

    1. همگام بودن هر ۳ پایه در کنار هم اشتباه هست
      تک پایه تک پایه جلو آمدن هم غلط هست
      کنکور مبحثی هست ولاغیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا