مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

حتما باید دروس پایه را در تابستان تمام کنیم؟

تمام کردن دروس پایه و سال دوازدهم در تابستان سال کنکور

در تابستان چقدر درس بخوانیم؟

حجم مطالعاتی در بازه های مختلف کنکور علی الخصوص در فصل تابستان : به علت مبحثی بودن کنکور سراسری، مباحث مختلف طی سالهای متفاوت پراکنده شده اند، درکل به خاطر داشتن ماهیت ترکیبی کنکور سراسری مطالب مختلف در فصول متفاوت به هم ارتباط دارند پس مطالعه ی فقط یک پایه در زمانی خاص مانند تابستان دید اشتباهی است زیرا مباحث به هم مرتبط و زنجیره وار هستند.

اساس درس ها مطالبی در هم تنیده و ترکیبی هستند که وقتی صحبت از زنجیره ی مطالعاتی یک مبحث به میان می آید می بایست تا انتهای آن زنجیره را رفت. این یعنی به طور مثال برای درسی مانند ریاضی یک مبحث خاص در پایه را با بخش های مرتبط آن در سال های یازدهم و دوازدهم به صورت یکجا مطالعه و کارکرد که یعنی مجزا خواندن مباحث و مطالب حتی اگر شروع صفری هستید نگران این موضوع نباشید برای شروع صفر کنکور در تابستان دیر نیست.

نکته مهم: برای کار کنکوری مباحث مشترک و مرتبط به هم را می بایست درکنار هم مطالعه و جمع کرد.

اهمیت دروس پایه در تمام کردن دروس کنکور

فصل تابستان به علت اولین فصل پیش روی داوطلبان برای مطالعه ی کنکور سراسری زمان مطالعه ی دروس و مطالب پایه ای ترمی باشد. این یعنی مطالب ریشه یا مطالبی که در برگیرنده ی بقیه ی قسمت ها باشد. که اکثر این مطالب در پایه های دهم و یازدهم می باشند اما این بدان معنا نیست که یک پایه ی خاص را صرفاً می بایست دریک مرحله تمام کرد بلکه مطالعه ی مطالب زنجیره وار مورد نظر است.

آیا دروس پایه ی سال دهم و یازدهم می بایست درفصل تابستان بسته و جمع شود؟

خیر، مباحث مشترک سال دوازدهم می بایست در سال پایه گنجانده شود. این مدل برنامه ریزی کنکور دارای ظاهری پراکنده است اما در باطن بهترین و مناسب ترین کار است.

آیا مطالب سال پایه می بایست درتابستان به طور کامل بسته شود؟

در پاسخ باید گفت که سال پایه حدوداً 60 الی 65 درصد مطالب کنکور سراسری را شامل می شود پس کار کردن سال پایه در فصل تابستان به معنای تقویت کردن پایه ی درسی در طول سال تحصیلی است که حتی تا ماه های بهمن و اسفند و همزمان با شروع نیمسال دوم کنکور هم ادامه خواهد داشت.

با مباحث باقیمانده در تابستان چه کنیم؟

اگرمباحثی از سال پایه در تابستان به طور کامل جمع شود می بایست در طول سال تحصیلی با تست زنی کنکور و تمرین تقویت و همچنین دوره و مرور شود.

کنکور مسابقه ی سرعت و تمام کردن دروس نمی باشد این یعنی تند خواندن حسن محسوب نمی شود بلکه مرور خوب و حل تست و تمرین زیاد با ارزش تر است گرچه میتوانید با تمرین هایی  تندخوانی (رفتاری-فیزیکی) را یاد بگیرید.

نکته مهم: مطالعه برای کنکور سراسری می بایست به گونه ای باشد که داوطلب در صورت مواجه با تست های خلاقانه نیز دچار ضعف نشده و بتواند به نتیجه ی مطلوب برسد. دستیابی به این درجه و سطح از خلاقیت زمانی به دست می آید که حل تست و تمرین زیاد انجام شود.

کیفیت مطالعه بسیار مهمتر از زود تمام کردن دروس

مطالعه با حجم کمتر اما با تست و تمرین و همچنین تمرکز بیشتر برای همه ی داوطلبان به خصوص افراد با پایه ی درسی ضعیف تر کاری لازم و ضروری است.

توجه: مبنای مطالعاتی برنامه ی مشاور و به خصوص برنامه ی آزمون آزمایشی کنکور است زیرا هستند عده ای از داوطلبان که ازمشاور تحصیلی کمک نمیگیرند.

نکته مهم: اگر داوطلبی در درسی بخصوص مهارت داشته باشد مطالعه و جمع بندی کنکور کامل آن درس در فصل تابستان توصیه نمی شود بلکه همه ی دروس را می بایست به موازات هم پیش برد.

چه زمانی دروس کنکور را یک دور کامل بخوانیم؟

برنده ی واقعی کسی است که در فصل تابستان بیشتر روی دروسی کار کند که در آنها دارای ضعف و عدم تسلط است.

دور اول مطالعه ی جامع برای هر داوطلب به همراه حل تست و تمرین و همچنین آزمون و دوره و مرور کافی در بهترین حالت حدود اسفند ماه تمام می شود.

تمام کردن دروس همراه با برنامه ی مدرسه در سال دوازدهم

اگر داوطلب در مدرسه ای تحصیل می کند که از اکنون سال دوازدهم را بدون پیش نیاز سال پایه ی آن کارمی کند می بایست به طور خودخوان بازگشت به عقب داشته و پیش نیازها را مطالعه و مرور کند. و در مقابل افرادی که با هرب رنامه ایی دروس پایه را بدون مکمل دروس سال دوازدهم آن ها کار می کنند می بایست حتماً به طور خودخوان این مطالب سال دوازدهم را پوشش دهند.

توجه مهم: مطالعه با هر حجمی در فصل تابستان می بایست با حل تست و تمرین در انتهای شهریور انجام شود یعنی می بایست در مطالبی که مطالعه می کنید به تسلط کامل دست یابید.

مشاوره پیشنهادی : شرکت مجدد در کنکور برای فارغ التحصیلان سالهای قبل

مشاوره پیشنهادی : برای هر درس از کجا و چه فصلی شروع کنیم ؟ (پیشنهاد برنامه)

ویدیو توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد جمع کردن دروس در تابستان

دانلود ویدیو

نوشته های مشابه

61 دیدگاه

  1. تا همین سه ماه پیش برای کنکور خودم پیگیر پستهای سایتتون بودم الان برای کنکور رفیقم که کمکش کنم🤩
    خدا خیرتون بده که انقدر درجه یکید

  2. سلام استاد وقت بخیر – من دهم یازدهم خوب کار کردم ، تابستون درحال خوندن مباحث پایه بودم که کلاس ها شروع به درس دادن دوازدهم با پیشروی خیلی سریع کردند ، و الان فقط باید دوازدهم رو بخونم تا از کلاس ها جا نمونم ، از طرفی دروس عمومی دهم رو هنوز نخوندم :/
    بنظرتون چیکار کنم؟ میشه تو این مدت دوازدهم و دهم و یازدهم رو باهم خوند؟ یا پایه رو بزارم تا پاییز تموم کنم؟

    1. فقط پایه کار کن
      فقط سعی کن اگر کلاس درسی امد روی دوازدهم از اون جا نمونی
      نهایت تلاش همیشه نهایت نتیجه رو بهمراه میاره
      بهترین خودت باش و عالی بخوان

      https://alirezaafshar.org/%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%aa%d8%b3%d8%aa-%d8%b2%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1/

      1. سلام استاد.من کنکوری ۱۴۰۲ هستم.سال دهم که مجازی بود برای هیچکدوم از درسا حتی لای کتابم باز نکردم و یازدهمم خیلی ضعیف و نصفه نیمه و بدون حل تست خوندم.بنظر شما برای تابستون کل یازدهمو جمع کنم (شامل دروس حفظی)و یا دروس مرتبط دهم و یازدهم رو مبحثی کار کنم؟

        1. از دهم و یازدهم اول تشریحی و بعد مستقیم کار تستی بیار جلو

  3. سلام،استاد.وقتتون بخیر.خسته نباشید.
    اگر کسی هنگام انتخاب رشته،فرهنگیان را در الویت قرار داده باشه و بعد از قبولی در مصاحبه،در کارنامه نهایی الویتهای بعدی هم بررسی میشوند؟آیا دو نتیجه (فرهنگیان و رشته های دیگه) میاد که به دلخواه میتوان هر کدام را ثبت نام کرد؟
    باتشکر از زحماتتون🙏🙏

    1. سلام
      یک قبولی در نهایت دارید . انتخاب های بالای نیمه متمرکز اگر آورده باشی اونو قبولی میده
      اگر نداد میاد رو نیمه متکرکز و اگر اونم نده قبولی میاد انتخاب های پایین تر که جایی برات پیدا کنه

    2. سلام استاااد . منابع دهم (زیست و فیزیک و شیمی ) میگن خیلی تغییرات داشته و نیاز به تعویض منابع درسیه . به نظرتون تعویض لازمه ؟
      گفته بودین که قراره یه پست در این باره در سایت قرار بدین، منتظرش هستم 🙏
      بی نهایت سپاسگزارم .

  4. سلام استاد وقت بخیر
    استاد برای کسی که امسال دانشجوی مهندسی کامپیوتر میشه ، چه دروسی رو از دبیرستان باید خوب بلد باشه؟
    کدوم دروس و کدوم سال(دهم یازدهم دوازدهم) ؟

    1. حسابان و گسسته و آمار و احتمال
      + فصل هندسه مختصاتی هندسه ددوازدهم

    2. سلام استاد خسته نباشید من کنکور ۱۴۰۲ هستم من دهمم رو چون مجازی بود اصلا بلد نیستم ولی یازدهمم رو کمی مسلطم من تابستان باید از دهم شروع کنم بخونم یا مبحثی بخونم

    3. سلام .افرادی که قبلا یکبار ترمیم معدل انجام دادند والان دیگه فرصت ترمیم ندارند، باید چکار کنند ؟

      1. سلام
        قانون چیزی درباره شون نگفته
        حق تنها یکبار امتحان ترکیم برای هر درس نهایی دادند

  5. سلام استاد وقتتون بخیر
    من یه مشکلی دارم اینکه موقع درس خواندن فرضا وقتی دارم یه گفتار زیست میخونم رفته رفته اون انرژی اولیه مو از دست میدم تا جایی که میرسم به اواخر گفتار دیگه اون صفحه های آخر و فقط روخوانی میکنم و واقعا مغزم نمیکشه برای این مشکل چی کار کنم؟

    1. حجم کمتر بخوان
      بجای حل تست از همان جایی که خواندی تست و پاسخنامه رو چشمی بررسی کن تا راه بیفتی

  6. سلام،استاد.وقتتون بخیر.
    فارغ التحصیل نظام قدیم ریاضی هستم؛سال ۹۷ رفتم دانشگاه،ادبیات انگلیسی،و اواسط ترم ۳ انصراف دادم.تا بیام به خودم و از فضای دانشگاه دور شم،کرونا اومد و شرایط بدتر شد.سال ۹۹ که برای دومین بار کنکور نظام قدیم رو شرکت کردم و گفته شده از سختترین کنکورهای نظام قدیم بوده؛شبانه مهندسی آوردم اما چون هدفم دانشگاههای بهتر بود،ثبتنام نکردم.امسال اصلا نخوندم و بدترین کنکور رو دادم.منتهی رشته زبان فرهنگیان مجاز شدم و دعوت به مصاحبه؛اطرافیان و خانواده ام مصر هستن که برم زبان بخونم و معلم شم!
    اما من خیلی به معلمی و دانشگاه فرهنگیان و رشته زبان علاقه ندارم؛باتوجه به اینکه فرهنگیان قبولی روزانه محسوب میشه،و از ۱۴۰۲ قوانین کنکور عوض میشه؛بهتر نیست من آخرین شانس خودم رو تو کنکور ۱۴۰۱ امتحان کنم؟

    1. سلام
      شانسی نیست
      آخرین بار اراده کن و برای ۱۴۰۱ کار کن
      توکل بخدا

      1. خیلی ممنون ازتون.
        آیا این واقعا درسته که کسی به علت دوسال پشت کنکور بودن و نرسیدن به هدف در این مدت،و گذر سن،بدون درنظرگرفتن علاقه و اهدافش و به اصرار دیگران بره فرهنگیان چون شرایط کاری فراهمه در این زمینه؟

  7. استاد سلام وقتتون به خیر🌷
    بابت تمام مطالب آموزشی که برای ما قرار میدید،بسیار بسیار سپاسگزارم🌺
    استاد ،من میخوام امسال ،رشته ای رو در پیام نور بخونم ،و در کنارش برای کنکور 1401هم ,شرکت کنم،،
    اگه ان شا الله تو کنکور قبول شدم🌼 حتما باید انصراف بدم؟؟
    نمیشه دو تارشته رو باهم بخونم؟یکی پیام نور و دیگری روزانه؟؟

    1. سلام
      خواهش می کنم
      چون دانشگاه پولی هستی هر زمان میتونی انصراف بدی و الزاما قبل از کنکور ۱۴۰۱ نیست

      دوتا رشته هم باهم نمی تونید بخوانید طبق تعریف قانون

  8. ❤سلام🙏🙏من تازه شروع کردم و آزمون ثبت نام کردم بعد الان کانون نصف درسهای پایه رو پیش برده و من نمیدونم از کجا بخونم🥺😫میگم از برنامه همین آزمون میخونم و از مهر دوباره فصلهای اول پایه ی نخونده که مرور میشه میخونمشون ولی برای این آزمون ترکیبی ها رو چیکار کنم؟🥺مثلا زیست واژگان زبان لغت عربی آرایه وتابع و.. آزمون های قبلی پیش نیاز این آزمونه🥺😭خدا خیرتون بده منو از سردرگمی نجات بدین😭

    1. سلام
      خودت برسون به آزمون ۲۳ مهر
      الان با توجه به طرح درسی که اینجا دادم استارت بزن و مباحثی از تخصصی و عربی تا هفته اول مهر بیار جلو و ازشون حسابی تست بزن تا پایه درسی ات قوی بشه

      https://alirezaafshar.org/%d8%b4%d8%b1%d9%88%d8%b9-%d8%b5%d9%81%d8%b1-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86/

  9. سلام وقتتون بخیر….
    من رشتم تجربیه و امسال سال سوم کنکورم بود و فرهنگیان دعوت به مصاحبه نشدم.
    اولویت بعد از فرهنگیان رو که یک رشته دولتی و روزانه هست رو قطعا قبول میشم ولی اصلا دوستش ندارم.
    بعد اعلام نتایج چجوری باید انصراف بدم؟
    سال آینده از سهمیه ی ایثارگریم (۵٪)میتونم استفاده کنم؟و اینکه میتونم دانشگاه روزانه بخونم؟
    لطفا خواهش میکنم جواب بدین و راهنمایم کنین

    1. سلام
      روز اعلام نتایج اگر روزانه قبول شدی به سنجش در سیستم پاسخگویی سایتش بگو که پشیمون هستی و ازشون میخوای انتخاب رشته روزانه ات لغو کنند
      شاید قبول کردند
      اگز نکنند میتونی کنکور ۱۴۰۱ بدی ولی از انتخاب رشته روزانه محرومی

      1. سلام ممنون از پاسخگوییتون…
        یعنی نمیتونم دولتی بخونم و باید آزاد ثبت نام کنم؟
        از سهمیه ایثارگریم (۵٪) میتونم استفاده کنم؟

  10. سلام برای انتخاب رشته ازاد رتبه کل در سهمیه نهایی مهمه یا رتبه کشوری؟

    1. سلام استاد خسته نباشید….من کنکوری ۱۴۰۱ هستم ….تقریبا از اواخر تیر شروع کردم دهمو بخونم چون درست حسابی تست نزده بودم …ولی چون آزمون ثبت نام کرده بودم مجبور شدم با برنامه آزمون پیش برم ولی اونجا هم تو هر آزمون بعضی از مطالب و بخش ها می موند که نمی تونستم جمعشون کنم…بنظر شما تو این تایم باقی مونده از تابستون با این حجم از مطالب که مونده بازم با برنامه آزمون پیش برم یا نه؟

      1. سلام
        تا دهم مهر جبران عقب ماندگی ها و کم تسلطی هات خودت روی مباحث ناقص گذشته رو داشته باش
        از ۲۳ مهر شروع کن و برو آزمون

  11. سلام و خدا قوت.
    با توجه به برداشته شدن سوالات قلم چی از منتا و دیگر سامانه ها، آیا ثبت نام در سایت کوییز ۲۴ و کیفیت سوالاتش رو میپسندین؟

  12. سلام استاد شما گفتین کتابای تست نظام جدید این دو سه سالی بیس کارشون خیلی تغییر نکرده…و در جواب بعضی بچه ها گفتین که کتابای زیست دهم و شیمی رو عوض کنند…الان من زیست دهم چاپ ۹۹ و شیمی جامع چاپ۹۹ رو خریدم…میتونم از این دوتا کتاب استفاده کنم یا نه؟حتما باید عوض بشه؟همش میترسم این کتابا خیلی تغییر کرده باشه و من با خوندن درسنامه شون فقط وقتمو تلف کرده باشم…

    1. تغییرات در حد ویرایش هستن و این نیست که ۱۰۰درصد محتوا عوض شده باشه
      پس میشه به عنوان منبع اول آموزش و تست از همان قبلی نیز استفاده کرد و جای نگرانی نیست

  13. سلام دمتون گرم خیلی مطالبتون مفید هست!
    میشه راجب کارگاه پاییز ماه توضیح بدین و شرایط ثبت نامش بگین
    آخه نمیخوام مثل تابستون دیر بفهمم:)
    خیلی ممنوووون

  14. سلام استاد من یه مشکلی دارم وتازه شناساییش کردم اینکه جدی درس نمیخونم پیوسته اما کم میخونم در واقع تمام انرژیمو روی درس نمیذارم تو مدرسه واقعا ادم جدی بودم تودرس و باعث میشد همیشه رتبه اول کلاس باشم بعضیا فکر میکردن باهوشم یا از روش خاصی استفاده میکنم ولی هیچ کدوم اینا نبود بعضی وقتا از طرز فکرشون خندم میگرفت شاید تلاش برای حفظ جایگاه بود یا …نمیدونم ولی چند سالیه از اون فضا فاصله گرفتم وانگار زیاد جدی نیستم😩😩 حالا نمیدونم چی میتونه منو به حس جدی بودن برگردونه😟
    😟 یه حس درونی یا بیرونی؟؟

    1. ی موسیقی بی کلام از یانی گوش کن
      چشمات ببند و فکر کن به گذشته های زیبای خودت
      به روزهای که قدرت و استقامت حرکت های عالی رو داشتی و فوق العاده بودی

      اگر دلت قیلی ویلی رفت یک هفته بجسب به درس و یک ساعت هم از دست نده
      اخبار و خانپاده و نت رو هم بذار کنار و از کارهای تعریف شده ساده استفاده کن تا راه بیفتی

  15. سلام استاد
    من امسال میرم یازدهم . دهم رو خوب درس نخوندم و تابستون هم وقت نذاشتم واسه درس
    الان ازتون میخوام لطفا برای شیمی ، ادبیات و عربی کتابای کمک درسی ای معرفی کنید که بتونم در طول سال یازدهمم با اون کتابا هم دهمو مرور کنم و بهتر یاد بگیرم هم یازدهممو قوی کنم
    ممنون میشم کمک کنید
    (من رشته ریاضی هستم )

    1. سلام
      برای این دروس خیلی سبز تک پایه بگیرید
      حتما جواب مبده

  16. سلام استاد به نظرتون 12 هزار تجربی منطقه سه پرستاری ازاد یا دولتی میتوته بیاره ؟؟

  17. سلام استاد وقت بخیر.من الان یازدهمو تا حدودی جمع کردم و متسفانه دو مشکل دارم .مشکل اول اینه که من به صورت مبحثی کار نکردم و فقط دروس اختصاصی یازدهمو خوندم یعنی به قول شما اونطور نیستم که هر تستی از یازدهم بدن ،بتونم جوابش بدم.اونم برای این که جمعه همین هفته یه ازمون جایگزینی برای یه مدرسه دیگه رو دارم و مشکل دوم اینه که مشاور ندارم و نمیدونم قراره برام خانواده بگیره یا نه و هی فکر میکنم که خیلی عقب تر از بقیه ام با اینکه دروس رو هم تو یازدهم و دهم که مجازی بود ،خوب جمع کردم و فقط دروس دهم زیاد یادم نیس اونم بخاطر باز بخاطر این مجازیه شدنه.به اون سطح مورد نظرم زیاد نزدیک نیستم همین نگران میکنه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      عقب نیستی
      همه در حول و حوالی خودت هستند
      از دهم شروع کن و جاهایی که به یازدهم مرتبط بود بهم وصل کن و کار کن
      بالا میای زود حتما

  18. سلام
    نفرات اول تا سوم ورودی هر رشته (زمان فارغ التحصیلی بر اساس معدل کل لیسانس)
    ایا عضو بنیاد ملی نخبگان میشن؟

    می تونن مسکن ملی ثبت نام کنن( خانم هستند و زیر ۲۵ سال)

    اخه من شنیده بودم فقط ارشد مستقیم میشن
    عضویت در نخبگان هم درسته؟؟؟؟؟؟؟

  19. برای کنکور ارشد چه رتبه ای بیاریم تا عضو بنیاد نخبگان بشیم؟
    امکانش هست اصلا؟؟؟
    بعدش مدرکی بهمون میدن که مسکن ملی ثبت نام کنیم؟؟؟؟؟

    1. سلام
      درباره کنکور ارشد اطلاع ندارم
      برای کنکور کارشناسی زیر ۱۵۰ کشور رشته ریاضی و تجربی زیر ۱۰۰ بود
      الان مسلما برای کنکور کارشناسی ارشد رتبه های خیلی بهتری میخواد
      چون تنوع رشته ها اونجا خیلی زیاده و داوطلب کمتر

      1. سلام مجدد ممنون
        خب خودمون باید باید برای بنیاد نخبگان ثبت نام کنیم؟ اخه سایتش رفتم خودش جای ثبت نام داشت
        یانه خود دانشگاه باید ما رو معرفی کنه

        فقط نفرات اول تا سوم ورودی هررشته دانشگاه بر اسال معدل کارشناسی نخبه اند؟

  20. سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد من رشته انسانی و دانشجوی روانشناسی هستم و از هفته دیگه میخوام برای کنکور ۱۴۰۲ شروع کنم اما نمیدونم از کجا و چه درسی شروع کنم؟

    1. سلام
      از دروس تخصصی
      منابع ساده مثل خیلی سبز
      از زنجیره های سال دهم

  21. سلام استاد وقت بخیر
    برای دروس تخصصی چ کلاس آنلاینی رو پیشنهاد میکنید؟
    نظرتون درمورد مازچیه؟
    ممنون از لطفتون

  22. سلام
    من پایه دوازدهم هستم و میخوام در طول سال تحصیلی دهم و یازدهم رو از صفر شروع کنم ینی دهم رو کلا نخوندم و یازدهم هم تست کار نکردم
    به نظرتون باید چیکار کنم
    آیا میتونم جمع کنم همه رو یا ن؟
    لطفا اگه میشه نظرتون رو بگین من سردرگمم و نمیدونم میتونم یا ن

    1. سلام
      از الان استارت پایه بزن و باقی مانده پایه مطابق برنامه آزمون ها از مهر کار کن بیار جلو

  23. سلام استاد یه فصل فیزیک دهم مونده یازدهم نصفه فصل اول شیمی دوتا فصل تمموم کردم دهم رو یازدهم نصف فصل اول ریاضی تموم کردم حسابان تابع چند درس اول یه مقداری از حد رو خوندم هندسه یازده اصلا نخوندم وهندسه دوم تقریبا دو فصل خیلی عقبم من دهم یازدهم با اینکه مجازی بود فول خوندم وکلی فیلم خوب دیدم برا فیزیک ریاضی کلاس نوشتم شیمیم شاید بنویسم امید هست دانشگاه دولتی تهران چیزی قبول شم

    1. تا پایان مهر دوره و مرور داشته باش روی خوانده های قبلی خودت و مباحث تخصصی خودت از هر درس پیشرپی کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا