مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

تغییرات مهم کنکور در سال های 1401 – 1402 – 1403 – 1404

در کنکور ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ چه تغییراتی رخ میدهد؟

همراه با مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار باشید تا به بررسی تغییرات احتمالی سال های آینده کنکور سرسرای در سال های 1401 – 1402 – 1403 – 1404 بپردازیم.

گاهی داوطلبین سوالاتی برایشان مطرح می شود که پاسخ به آن ها در عین حال که ساده است اما باید از یک فرد مطلع پرسیده شود. جواب های متفاوت می تواند آن ها را گیج کند و گمراهی به همراه آورد. امروز می خواهیم چند سوال را با هم مرور کنیم و با توضیحاتی آن ها را به طور کامل تشریح کنیم. پس با ما همراه باشید.

آیا کنکور تا سال 1404 حذف می شود؟

این سوالی است که تمامی داوطلبین می پرسند: آیا کنکور حذف خواهد شد؟ بالاخره کی کنکور حذف خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوال باید مروری بر دانشگاه های ایران بیندازیم. همه ی ما حتما دانشگاه هایی را میبینیم که صندلی خالی دارند و همه ساله دو مرتبه برای تکمیل ظرفیت نسبت به جذب دانشجو اقدام می کنند. این دانشگاه ها علاوه بر اینکه امکانات کافی دارند اما تعداد کم داوطلب باعث شده که نتوانند از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.

پس با این مورد که صندلی خالی زیاد داریم می توانیم کنکور را حذف کرد؟ خیر.

تراکم دانشجو در دانشگاه های معتبر بسیار زیاد است. یعنی تمام داوطلبینی که کنکور می دهند سعی دارند تا در دانشگاه خوبی قبول شوند. اگر قرار بود هر کسی بدون کنکور در دانشگاه مورد نظرش تحصیل کند اوضاع فاجعه باری رخ می داد.

حذف کنکور امکان پذیر است اما به شرطی که به شرایط ایده آل برسیم. یعنی کیفیت رشته ها افزایش پیدا کند و رشته های زیادی درآمد زا باشند. رشته های پرطرفدار رشد کند و بتوان تحصیل خوبی برای همه فراهم نمود. اگر از خیلی از فارغ التحصیلان سوال کنیم که آیا با عقل الان باز هم وارد دانشگاه می شدید جواب خیر را خواهیم شنید. حذف کنکور در راه بعدی که می تواند عملی شود زمانی است که داوطلب کم شود. در این صورت کنکور قابل حذف است.

خیلی از داوطلبین علاقه به تحصیل در رشته ی فرهنگیان به علت ثبات شغلی آن دارند. اگر شرایطی ایجاد شود که تمامی رشته ها مانند فرهنگیان از ثبات شغلی خود برخوردارشوند می توان به حذف کنکور رسید.

در چه حالتی ممکن از کنکور در سال های آینده حذف شود؟

  • تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری کم شود
  • اکثر رشته ها ثبات شغلی داشته باشند
  • اکثر رشته ها درآمد زا باشند

مطلب پیشنهادی: از کنکور کدام رشته قبولی فرهنگیان و معلم شدن راحت تر است؟

تاثیر قطعی نمرات نهایی یا معدلی شدن دانشگاه ها چقدر ممکن است؟

احتمال تاثیر مستقیم معدل خیلی خیلی کم است. تا حدی که می توان آن را صفر در نظر گرفت. خیلی از امتحانات به طور دقیق تصحیح نمی شوند. یعنی معلم ممکن است به چند دلیل این کار را انجام دهد. ما قصد نداریم به این دلایل بپردازیم اما همین نوع تصحیح باعث شده تا در سراسر کشور حدود شصت هزار داوطلب با معدل بالای 18 باشد که همین می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

یعنی ممکن است بسیار از داوطلبین در مدارس متفاوتی اسم نویسی کنند تا بتوانند معدل خود را افزایش دهند. از طرفی معدل بالا به کم شدن رتبه ی کنکور کم می کند. یعنی اگر رتبه ی کنکور شما کم شد می توانید با معدل آن را اندکی بهبود ببخشید. این بهبود بخشیدن به این معنی نیست اگر رتبه ی شما خیلی بد بود  با معدل خود رتبه ی خیلی خوبی را به دست بیاورید بلکه به این معناست که می تواند رتبه ی کنکور شما را اندکی جا به جا کند.اما باید دانست تاثیر مستقیم منتفی است چرا که حتی خود آموزش و پرورش هم نمی تواند اطمینان دهد که امتحاناتش درست تصحیح شده است.

از طرفی تقلب و تصحیح اوراق می تواند به طور سلیقه ای باشد. اما ترمیم معدل را مطرح می کند که آن هم به دلایلی هم چون تنها یک بار شانس جبران داشتن عملا غیر ممکن است. به همین علت سازمان سنجش شرط هایی گذاشته که در صورت رعایت آن ها تاثیر مستقیم نمره اعمال  شود. شرط هایی مانند سراسری شدن امتحانات از مقاطع پایین تر. در هر صورت تا به امروز تاثیر معدل قطعی نیست. پس بهتر است به جای تمرکز بر این مورد بر روی مهمترین نکات کنکور تمرکز کنید.

در چه حالتی تاثیر معدل در کنکور های 1402 – 1403 – 1404 قطعی میشود؟

  • امتحانات هر سال سراسری و یکسان باشد
  • سیستم نمره دهی سلیقه ای نباشد

آیا دروس عمومی از کنکور سراسری حذف خواهند شد؟

خیلی از داوطلبین تنها جایی که بعضی از دروس عمومی مانند عربی را مطالعه می کنند برای کنکور است. یعنی بعد از کنکور اگر مربوط به رشته ی تحصیلی شان نباشد هرگز آن ها را مطالعه نخواهند کرد. حال با توجه به شرایط عمومی کشور و نحوه ی اداره ی آن گمان نکنم که حذف دروس عمومی نیز امکان پذیر باشد. البته زمزمه هایی بود مبنی بر اینکه تاثیر دروسی مانند زبان انگلیسی که کاربرد بیشتری دارد را بیشتر کند اما هنوز هیچ چیز قابل تایید نیست. البته ممکن است حجم دروس عمومی کم بشود اما حذف آنها تقریبا چیز بعیدی به نظر می رسد.

شما میتوانید با مدیریت درست زمان دروس عمومی را به راحتی پیش ببرید، پیشنهاد میکنیم حتما مطلب روش مطالعه دروس عمومی کنکور را مطالعه کنید.

آیا تمامی داوطلبین مجبورند در گروه درسی مخصوص خود امتحان بدهند؟

به نظرم چنین چیزی نیز بعید است. همانند اتفاقی که برای ارشد افتاد. اما باید این را در نظر گرفت که خیلی از دانش آموزان صرف فشاری که خانواده بر روی آن ها گذاشته بود اقدام به تحصیل در رشته ی خود کردند یا حتی بسته به بازار کار ترجیح می دهند در رشته ی دیگری تحصیل نمایند و اینکه شخصی به هر دلیلی نتواند در رشته ی مورد علاقه ی خود کنکور بدهد درست نیست.

آیا ممکن است به جای یک کنکور، چند کنکور در سال داشته باشیم؟

این محتمل ترین گزینه برای تغییر رویه ی کنکور است. یعنی به جای اینکه یک مرتبه کنکور برگزار بشود در چند نوبت برگزار بشود. این طرح مخالفی ندارد و روی کاغذ بسیار هم مفید است. زیرا علاوه بر اینکه استرس دانش آموزان کم می شود به تدریس معلم نیز کمک می کند.

کم کردن سهمیه چطور؟ سهمیه های کنکور هم تغییری نخواهد کرد؟

بعضی از سهمیه ها مانند بومی پذیری، ظرفیت برابر، استفاده از رزمندگی و خیلی از سهمیه های دیگر ممکن است تغیر کند. این تغییر احتمال دارد اما چیزی که معلوم است این است که شما داوطلبین باید سعی کنید از سهمیه خود استفاده کنید. نهایتا سیسیتم درخواست تصحیح به شما می دهد. ولی استفاده کنید. ظرفیتی مانند استفاده ی یک بار از دانشگا روزانه نیز چنین است. ممکن است این قانون تغییر کند اما شما از قانونی که الان اجرا می شود استفاده کنید و در صورت نیاز می توان آن را تصحیح کرد.

افزایش ظرفیت پزشکی به چه نحوی خواهد بود؟

ما قبلا در مورد افزایش ظرفیت رشته ی پزشکی به طور کامل صحبت کرده ایم اما اگر چنین اتفاقی بیفتد به نفع تمام رشته های تجربی خواهد بود. یعین کسی که دنبال دندان پزشکی بود با رتبه ی پایین تر هم قبول می شود و همین سیکل تا انتها. این افزایش بر اساس ناز جامعه است و بسیار مفید خواهد بود. اما سوالی که پرسیده می شود این است که آیا رشته ی مهندسی نیز افزایش ظرفیت خواهند داشت؟ خیر. حتی ممکن است به دلیل بازار  کار اشباع شده کاهش ظرفیت نیز داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: افزایش قطعی ظرفیت پزشکی کنکور 1401 – 1402 – 1403 – 1404

چند دفترچه ای شدن آزمون سراسری تا چه حد ممکن است؟

سازمان سنجش یکی از راه حل هایی که برای تقلب نکردن داوطلبین دارد این است که چند دفترچه ی متفاوت با زمان محدود به داوطلب بدهد تا امکان و زمان اجازه ی تقلب را از داوطلب بگیرد. این چند دفترچه ای شدن ممکن است به نظر جذاب برسد اما داوطلب نیاز دارد تا بتواند زمان خود را بهتر مدیریت کند و هنر آزمون دادن را بیاموزد و این ممکن است اندکی کار را سخت کند.اما به هر حال این طرح نیز می تواند طرح جالبی باشد.

آیا کنکور الکتریکی و مجازی می شود؟

امروزه داوطلبین با هزار کلک سعی می کنند افراد دیگری را جای خود به سر جلسه کنکور بفرستند. به همین علت فکر می کنم که این امکان که کنکور الکتریکی شود مطلقا وجود ندارد.

آیا ممکن است داوطلبین نظام قدیم دیگر قادر به کنکور دادن نباشند؟

به طور خلاصه خیر. داوطلبین نظام قدیم دروس سخت تر و سنگین تری را نسبت به نظام جدید گذراندند. حتی می توان گفت که در نظام جدید بخشی از دروس نظام قدیم حذف شده است به همین علت افرادی که دیپلم نظام قدیم دارند می توانند کنکور دهند و اینکه به آن ها اجازه ی کنکور ندهیم ظلم بزرگی در حق آنان است.

در این مقاله سعی کردیم که بعضی از احتمال تغییرات مهم کنکور را با هم مرور کنیم.

مشاوره پیشنهادی : تغییرات در کنکور1402

فایل صوتی استاد علیرضا افشار در مورد تغییرات مهم کنکور در سالهای آینده

از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاس گزاریم.


نوشته های مشابه

95 دیدگاه

  1. استاد ممنون ازتون..فکر میکنم اینا سوال تقریبا همه بچه ها بود.دستتون درد نکنه👌

    1. به دقت تحلیل های من درباره کنکورهای آینده رو دنبال کنید . چون در این پادکست همه عوامل و دلایل دخیل در پیش بینی های خودم گرد هم آوردم

      1. سلام.وقتتون بخیر.کسی که پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک داره و میخواد ۱۴۰۲ تجربی شرکت کنه تکلیفش با معدل و نمرات چیه؟

  2. سلام جناب افشار
    من دانش آموز یازدهم انسانی هستم . تا الان هیچوقت کنکوری درس نخوندم . هدفم اینه از فروردین ماه شروع کنم تا یه سری عادات بد مثل وسواس مطالعاتی و… از بین بره و کلا برای شروع قوی از تابستان آمادگی لازم رو کسب کرده باشم .
    نظر شما در رابطه با این سه ماه چیه؟
    یازدهم رو فقط تشریحی بخونم یا اینکه برای هر درس از یک منبع تستی هم استفاده کنم و یا هرچیز دیگه؟

      1. سلام استاد من کنکوری ریاضی هستم تا الان یه سری مباحث خوندم ولی تسلط کافی ندارم الان اول اون کم تسلطی ها ب تسلط برسونم یا برنامه پنجاه روزه رو پیش ببرم؟!

    1. اگر تشریحی ضعیفی تشریحی بخوان و اگر درسی پیش نیاز میخواهد، حتما از دهم بخون اون درسش رو. ولی سعی کن دروس یازدهمت رو خیلی خوب و قوی جمع بندی کنی تشریحی زیاد حل کن. بعدش برای درسی که اوکی بودی وقت شد تست هم بزن

    1. در فایل صوتی این جلسه برحسب مستندات و سوابق و قوانین و رویکرد تغییرات در کنکور بررسی کردیم و نمیشه گفت ۱۰۰٪ این اتفاق ها خواهد افتاد
      این جلسه برای پاسخ به شبهات و حرف های ضد و نقشض و اظهار نظرات غلط در مورد سوالاتی مثل نحوه برگزاری و تاثیر معدل و اصلاح سهمیه ها و تکلیف نظام قدیمی ها و … گرفته شده

  3. این تغییرات با نامه ای که امروز مجلس با ۲۶۷ امضا به سران قوا داده داره باطل و لغو میشه و کنکور ۱۴۰۲ به احتمال خیلی فراوان مثل سال های قبل برگزار میشه و امثال عاملی و کبکانیان باید برن سر در شوراشونو گل بگیرن
    همیشه نور بر پیروزی غلبه کرده حالا هم این مصوبه فاجعه بار شورای عالی به لطف علی امرایی و هامون سبطی و دیوان عدالت مجلس و همه نمایندگان مجلس داره لغو میشه

    کنکور یه چاه هست و حدف کردنش یه چاه بزرگتر ….

  4. این مصوبه به لطف خدا داره لغو میشه اگر خدای ناکرده اجرایی میشد کسی که معدلش ۱۹ هم باشه از هدفش کیلومتر ها عقب میوفته در حالی که امثال رستگار رحمانی که ستاره تاریخ کنکور بوده با معدل کم و از یه شهر دور افتاده در کنکور شرکت کرد و رتبه ۱ شد واقعا این طرح تاثیر معدل اونایی که معدلشون ۱۸ و ۱۹ هست رو از دور رقابت خارج میکنه معدل های زیر ۱۸ که دیگه نگم براتون…

    به لطف خدا این طرح داره لغو میشه و عدالت به کنکور برمیگردد
    فقط خواستم شما هارو در جریان این مصوبه بزارم تا بدونید چه ظلم بزرگی در حقتون میشد اگه این طرح رو مجلس لغو نکنه
    لطفا به کمپین مخالفیت طرح تاثیر معدل بپیوندید و تا اخرش مخالف تاثیر معدل باشید

    اموزش پرورش سرش به پاهاش لایی میزنه اونوقت میخوان کنکور رو حذف کنن و معدل رو جایگزین کنن

    در کل خدارو شکر که امروز ۲۶۷ امضا جمع شد از نماینده ها و پیگیر لغو این مصوبه هستند…

  5. منظورتون اینه من مباحث دهم و یازدهم که در برنامه پنجاه روزه اشاره کردید رو تا قبل از تابستون مطالعه کنم ؟

    1. خیر
      برای یازدهمی ها فقط تشریحی یازدهم و تخصصی های دهم کافیه
      تست هم قدری داشته باشی از جاهای خیلی مسلط کافیه

      1. بله تشکر .
        فقط اینکه واسه بهبود وسواس مطالعاتی ، حتی با اینکه تستی نمی‌زنم و فقط تسریحیِ صرفه ، بازم سعی کنم که تا حد امکان یه بار بیشتر متن رو نخونم ؟ (طبیعتاً به جز مروره منظورم)

        1. موقع مرور متن رو روخوانی نکن
          تست و تمرین بذار و خودت رشد بده تا برسی

  6. سلام
    یعنی سهمیه جانبازی دیگه تاثیر نداره؟ و اینکه اصلا سهمیه جانبازی چه کار میکنه و چجوریه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید!!

  7. سلام ، وقتتون بخیر
    بنظر شما کنکور ۱۴۰۲ به شیوه گذشته برگزار میشه یا تاثیر ۶۰ درصدی قطعی معدل اجرا میشه‌؟ چقدر امکانش هست؟

    1. به نظر من تاثیر مستقیم (قطعی) با شرایط فعلی اجرایی نمیشه و مشکلات زیادی داره که حق داوطلبان ضایع خواهد شد

    2. سلام من دوازدهمم امسال دپلمم رشته تجربی رو گرفتم و کنکور شرکت نکردم نظام جدید محسوب میشم باید برای سال 1403 دروس تخصصی رو بخونم. یا عمومی هم باید بخونم نظام جدید

  8. سلام . ببخشید افزایش ظرفیت پزشکی مربوط به پزشکی تعهدی یا بومی هستش؟ یعنی این افزایش فقط برای کسایی هستش ک تعهد ۲۱ ساله بدن که در مناطق محروم بمونن؟

  9. سلام خدمت استاد افشار .
    استاد من گول این صفحات مجازی و یک سری افراد و موسسات و همچنین اقای گبکانیانم که گفتند تمام تمرکز کنکوریها بر روی امتحان نهایی باشد را در این مورد خوردم و دروس عمومی رو اصلا نخوانده ام و تخصی ها رو هم برای امتحان نهایی خوانده ام حتی کتب امتحان نهایی تهیه کرده ام ولی الان مثل اینکه 268 نماینده به سران سه قوه نامه نوشته اند و خواستار لغو این مصوبه هستند .
    آقای افشار من خیلی نا امیدم و احساس میکنم دیگه نمتونیم موفق بشم در کنکور 1402 و خیلی استرس گرفته ام . لطفا راهنمایی کنید که چیکا کنم . باید الان برگردم همه چی رو از اول شروع کنم که بخوندن و با کتاب تست آیا میتونم موفق بشم در کنکور 1402 از الان
    https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/12/09/2674113/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D9%88%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C

  10. دمتون گرم واقعا تحلیل خیلی خوبی بود
    این مصوبه قابلیت اجرایی ندارد کلی ایراد دارد ولی میخواهند لجبازی کنند و به ما مظلوما استرس وارد کنند…

  11. سلام استاد من دوازدهم ریاضی هستم و قصد دارم در سال 1402 در کنکور تجربی شرکت کنم با این تفاسیر یعنی ما دروس عمومی رو هم بصورت کنکور وقت بگذاریم؟

    1. از نظر من بله بخوانید
      بخصوص قپاعد عربی و مبحثی های آرایه . قرابت از ادبیات

  12. سلام اقای دکتر،اقای دکتر من فوق دارم و شاغل هم هستم تازه دفاع کردم.سرجلسه کنکور کارشناسی حالم بد شد نتونستم به پزشکی برسم.تو این مدت هم نتونستم فراموشش کنم از وقتی رفتم سرکار خلا پزشکی برام از قبل هم بیشتر شد.من نظام قدیمم.معدلم ۱۶و۴۴بود،طبق برنامه هام سال۴۰۳میخوام برای پزشکی کنکور بدم،الان ک تاثیر۶۰ درصدی داره میشه باید ترمیم شرکت کنم هیچ مشکلی ندارم اما من شنیدم ترمیم تو رشته ی دیپلمت نمیتونی انجام بدی مثلا من تجربیم نمیتونم تجربی ترمیم کنم حالا سرنوشت من چی میشه؟من تواین سالا خ اذیت شدم کلی روانپزشک رفتم اونا هم گفتن تا به پزشکی نرسی اروم نمیشی،من تیزهوشانی بودم براساس حمله عصبی این اتفاقا برام افتاد سال کنکور.

    1. سلام
      کنکور ۱۴۰۱ که ترمینم معدل نمیخواد
      کنکور ۱۴۰۲ که تحلیل کردم و گفتم خیلی بعیده تاثیر نمرات نهایی قطعی بشه
      پس بخوان و نگران نباش
      عدد تاثیر مثبت مهم نیست

  13. سلام وقتتون بخیر ،،این افزایش ۲۰درصدی ظرفیت پزشکی توی کنکور ۱۴۰۱هم اعمال میشه؟

      1. سلام وقت بخیر .
        استاد ببخشید من پایه دهم تجربی هستم و تا حالا هم به صورت تشریحی درس ها رو خوندم و تستی هم خیلی کم کار میکنم . بنظرم خودم که صفر هستم و میخوام بدونم تا خرداد چطوری دروس رو به صورت تستی تموم بکنم ؟

        1. سلام تشریحی قوی با چند منبع برای حل تمرین بیشتر ادامه بده
          موفقیت در همینه برای پایه دهمی ها
          + گوش دادن به فیلم ها و ویس های همین سایت

  14. سلام اقای دکتر .من چند سال مدام پشت کنکور تجربی بودم و معدل پایینی داشتم واخرین سالی ک کنکور دادم ۹۶ بود و زیاد چنگی به دل نمیزد .چندسالی دور بودم ولی هنوز علاقه ام سرجاشه وشاغلم و رفتم دنبال حسابداری و زبان والان ریاضی و زبانمو تقویت کردم و برای کنکور ۱۴۰۲ میخوام شرکت کنم ولی هرکسی یه چیزی میگه و من نمیدونم نظام جدید باید ازمون بدم یا قدیم .از فروردین سال ۱۴۰۱ میخوام شروع کنم و اگر بتونم بیام حضوری پیشتون .میشه لطفا بگید نظام جدید واسم بهتره یا قدیم؟ ممنون

    1. سلام
      میتونی برای کنکور ۱۴۰۲ امتحان بدی و مشکلی ندارید
      از الان استارت تخصصی های دهم بزن و زیست و ریاضی مبحثی کار کن و بیا جلو

  15. سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم معدلی که برای ثبت نام کنکور(معدل کل دیپلم) باید وارد کنیم همون معدل سال دوازدهمه یا معدل کل هر سه پایه؟

  16. سلام استاد
    الان که مجلس ٩۵ درصد مخالفت کرده و بیانیه داده ، کار این مصوبه شورای انقلاب فرهنگی تمومه و کنکور ١۴٠٢ مثل سال های گذشته برگزار میشه؟ یا بازم شورای انقلاب فرهنگی میتونه روی مصوبه خودش پافشاری کنه؟

  17. سلام ،وقت به خیر
    من دیپلم تجربی هستم و2سال پشت کنکور موندم به دلایل مختلف اصلانتونستم درس بخونم
    امسال هم شرایط خوبی نداشتم وتونستم تا امروز دینی دهم رو تموم کنم ،زیست دهم رو تا فصل 5بخونم ،ودینی دوازدهم رو تا درس5بخونم وتست قرابت وآرایه ادبیات بزنم ولغات چند درس از ادبیات دهم رو بخونم
    شیمی ،ریاضی ،فیزیک ،زبان ،عربی رو هم نخوندم
    از نظر شما باید چه کار کنم
    دیگه نا امیدم …
    همین نا امیدی باعث شده دیگه درس نخونم وتا لنگ ظهر بخوابم وهر چقد میخوام برگردم بازم انگار یه چیزی تو وجودم اجازه نمیده ومنو به عقب برمیگردونه وهر روز یه اتفاق بد جدید برام پیش میاد
    چطور صبح زود بیدار شم ؟
    چطور این دروس عقب افتاده رو بخونم ؟
    چطور امید رو تو دلم برگردونم ؟
    ممکنه امسال پزشکی قبول شم ؟!
    چطور باید دروس رو مرور کرد ؟
    چطور باید از خودم آزمون بگیرم (وقتی هیچ آزمونی با شرایط درسی من جور نیست )؟
    برای هر درس میانگین چند سوال رو باید جواب داد تا پزشکی دانشگاه خوبی قبول شد ؟
    تقسیم زمان برای هردرس در زمان تعیین شده در کنور چطور باید باشه ؟
    من چطور باید برنامه 50روزه شما رو انجام بدم ؟
    (طبق دروسی که خوندم )

    ممنون از پاسخگویی شما .

    1. سلام
      برای پاسخ به سوالات وسیع تون وقت تک جلسه مشاوره تلفنی بگیرید
      واتساپ : ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

  18. واینکه امسال میشه سال سومی که قرار هست کنکور بدم .

    لطفا یه راهکار بدید

    من واقعا عاشق پزشکی هستم
    وکتابای مختلف وویدیو های مختلفی در حیطه پزشکی خوندم ودیدم همه خوانواده واقوام من اینو میدونن وخیلی دوست دارن قبول بشم خود منم همینطور

    اما چون متاسفانه خونه شلوغی داشتم من از دبستا ن در خانه اصلا درس نخوندم (اشتباه برداشت نشه :ا:معدل دبستانم 20راهنمایی18و19،17ودبیرستان 17،17 ،16 بود اونم به خاطر ریاضی وفیزیک وزبان چون نمیتونستم خونه درس بخونم فراموش میشدن وضعیف موندم )و10دقیقه قبل امتحان رو به مرور چشمی درکلاس اختصاص میدادم برای امتحانات به همین دلیل شیوه درست درس خوندن توی خونه رو نمیدونم واین 3سال هم با هزار درد سرچند ساعتی وقت برای درس خوندن مهیا میکردم اما دروسی مثل ریاضی(کما بیش خوبم ) فیزیک وزبانم خییییلی داغونه عربی هم کما بیش ضعیفم اینا رو گفتم تا بلکه راه حلی برای خارج شدن از این اوضاع فلاکتوار بهم بدین وبگید من باید چیکار کنم
    واقعا به یه نفر نیا دارم راهنماییم کنه یه راهنمایی درست امیدوارم بتونید کمکم کنید
    واقلا نمیخوام برای سال بعد بخونم ومیخوام امسال قبول شم
    امیدوارم توضیحات شما باعث شه یه اتفاق خوب تو زندگیم بیفته
    خدای من ،من واقعا خستم …

    1. سلام
      برای هر درس مباحث تست خیز و ساده بردار و از انها شروع کن و زیاد سعی کن تست بزنی

  19. سلام استاد
    من کنکوری ١۴٠٢ هستم میخواستم بدونم سهمیه های بومی گزینی ممکنه تا اون موقع لغو بشه؟ یا سهمیه های بومی گزینی تغییر نمیکنن؟

  20. سلام وقت بخیر
    آزمون 3 دفترچه ای برای کنکور 1401 اتفاق افتاد ؟
    و این که جلسه آموزشی درباره ی مدیریت آزمون سه دفترچه ای برگزار خواهید کرد ؟

  21. سلام بله طور کامل گوش دادم
    مدیریت آزمون سه دفترچه ای خیلی راحت تر شده نسبت به دو دفترچه ای

  22. سلام وقت بخیر آقای افشار
    تایم عربی اختصاصی در رشته انسانی 5 دقیقه کمتر شده در حالی که تعداد سوالات ثابت باقی مانده.
    استدلال شما چی هست ؟

  23. سلام استاد وقت بخیر
    من کاردانی معماری دارم و از الان میخوام برای کنکور 1402اماده بشم میگن که عمومی حذف شده و تاثیر معدل 60 درصد هم تایید شده ایا درسته؟! اصلا شانسی وجود داره که بتونم پزشکی قبول بشم با این شر ط معدل و حذف عمومی؟ الان باید چیکار کنم فقط تخصصی هارو بخونم یا عمومی ها هم.
    خیلی ممنون میشم اگه جواب بدین

  24. سلام اقای دکتر،من شاغلم مدرکم هم فوق لیسانسه.فعلا هم نمیتونم ازکارم استعفا بدم تصمیم دارم کنکور۱۴۰۳شرکت کنم،نظام قدیم تجربی ام تواین مدت میخوام پایمو قوی کنم واز عید ۴۰۲استارت قطعی رو بزنم.اما نمیدونم با تاثیر معدل چکار کنم؟باتوجه ب اینکه نظام قدیم تجربی ام میتونم تو ترمیم شرکت کنم اصلا؟من سال کنکورم مشکل بدی برام پیش اومد نتونستم پزشکی قبول شم

    1. سلام
      شما استارت خودتون بزنید
      تاثیر نمرات نهایی در کنکور و سوابق تحصیلی هنوز مشخص نیست
      گرچه فکر نمی کنم تاثیر جز مثبت همانند سالیان اخیر منطفی باشه

  25. سلام آقای افشار وقت بخیر
    ببخشید در مصوبات کنکور ۱۴۰۲ به بعد گفته شده که دانشگاه های رشته های پر متقاضی میتونن شرط حد نصاب (نمره کل آزمون اختصاصی) و (نمره کل سابقه تحصیلی) بزارن
    سوالم اینه که منظور از نمره کل سابقه تحصیلی معدل کتبیه یا معدل کل ؟ واینکه آیا ممکنه دانشگاه پزشکی شرط معدل کل برای پذیرش بزاره ؟

    1. قوانین کنکور ۱۴۰۲ درباره معدل هنوز مشخص نیست
      پیشنهاداتی دادن فعلا ولی چیزی قطعی نیست
      اما فکر نمی کنم برای رشته های پر متقاضی معدل تاثیر مسنقیم بذارند
      چون تاثیر نمرات مستقیم کنکور ۹۴ مشکلات زیادی ساخت

  26. سلام
    سوالی داشتم خدمتتون
    ببخشید در سال ۱۴۰۳ گفته شده که معدل سال یازدهم و دوازدهم در کنکور تاثیر قطعی داره … ممکنه که معدل کل سال یازدهم و دوازدهم رو در کنکور تاثیر بدن ؟ یا فقط معدل کتبی پایه یازدهم و دوازدهم رو تاثیر میدن ؟ خیلی درگیر این موضوعم ممنون میشم جواب بدید

  27. اقای افشار تکلیف اونی که امسال نخونده اصلا برا کنکور و فقط دوازدهمو خونده برا نهایی و میخواد پشت کنکور بمونه چیه چی میشه تکلیف اون؟

    1. سلام
      به نظرمن مشکلی نداره و میمونه و کنکور ۱۴۰۲ مثل قبل هست
      البته هر قانونی بیارند من و شما هم تابع میشیم

  28. سلام خسته نباشی
    آیا درس سال های آینده در کنکور نظام داوطلب میپذیرد؟؟؟

  29. سلام آقای افشار خواهش میکنم جواب بدید
    با توجه به این چیزایی که میگن درمورد تاثیر مستقیم معدل هر چند خودتون گفتین احتمالش کمه ولی به هر حال یه نفر میتونه از رشته ریاضی کنکور تجربی شرکت کنه؟ بعد سوابق تحصیلی رو چطور براش محاسبه میکنن؟؟

  30. سلام
    ببخشید من نحوه به دست آوردن معدل کل رو بلد نیستم اگه جوابمو بدید خیلی لطف بزرگی بهم میکنید
    ببینید اگه کسی معدل کل سال یازدهم و دوازدهمش ۲۰ بشه ولی معدل کل سال دهمش (فرضا ) ۸بشه ، معدل کل دیپلم (معدل کل سه سالش) حدودا چند میشه ؟
    آیا بالای ۱۵ میشه ؟
    لطفا جواب بدید

  31. سلام استاد خسته نباشید من کنکوری 1403 هستم و باید توجه به این که تغییرات کنکور 1402 لغو شد آیا به نظر شما عمومی ها رو بخونم ؟

    1. کنکوری ۱۴۰۳ فعلا فقط تخصصی دهم تستی کار کنه و استارت تشریحی یازدهم بزنه

  32. سلام.وقتتون بخیر.ممنون که اینقدر با حوصله جواب میدین. آقای افشار میشه با توجه به تجربیاتی که داشتین. و اوضاع این کشور بی قانون. اگه تغییراتی کنکور رو به هر دلیلی برا ۴۰۲ اجرا نکنند احتمالش هست که برا سال های بعد اجرا کنند؟؟؟ نظام قدیم تجربی هستم. و واقعا این مسئله ذهنمو خیلی بهم ریخته.بازم ممنون که پاسخ میدید.

    1. من از پاییز سال قبل نظرم دادم که کنکور ۱۴۰۲ بعد از کلی کش و قوس مشابه کنکور ۱۴۰۱ برگزار میشه

  33. میشه بگین الا دقیقا سال ۱۴۰۴ کدوم سال ها نمراتشون تاثیر دارن چند درصد؟

  34. سلام استاد من مدرک کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو دارم و الان خیلی دوست دارم رشته مهندسی مکانیک بخونم وحالا بنظرتون با مدرک فوق دیپلم توی آزمون سراسری رشته ریاضی شرکت کنم یا با مدرک لیسانسم آزمون ارشد شرکت کنم و از اونجا ادامه بدم ؟ ( هدفم هیئت علمی شدنه)

    1. سلام
      اگر سر کار میرید حتما بخوان برای ارشد
      اگر هنوز کار ندارید برای کنکور ریاضی مهندسی مکانیک هم میتونی فکر کنید

  35. سلام خدمت شما، جریان الکترونیکی شدن کنکورهای کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری از سال ۱۴۰۳ به بعد طبق گفته ی رئیس سازمان سنجش چیه؟

  36. ‌سلام خسته نباشید من امسال دوازدهمم و به دلیل شرایطم هدفم برای کنکور۴۰۳ یا۴۰۴عه.بعد الان طبق تغییرات چن سال آینده کنکور ک معدل ۱۱و۱۲ توی کنکور ۴۰۴موثره،من باید یازدهمم نهایی بدم و ترمیم کنم یا همین نمرات ۱۲فقط لحاظ میشه برا کسایی مثل من؟

    1. سلام
      قانونش دقیق نیومده ولی برای کنکور ۴۰۳ فقط ترمیم دوازدهم کافیه و برای ۴۰۴ باید نهایی یازدهم هم پیشاپیش امتحان بدی

  37. بنظرتون تعداد شرکت کننده ها در رشته ریاضی سال آینده ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود و درصد قبولی در انها؟

    1. سلام
      مشخص نیست ولی چیزی که معلومه اینه که سال به سال قبولی مهندسی حتی درز دانشگاه های خوب بیشتر میشه چون داوطلب قوی به اون صورت نداره
      اگر میخوای دانشگاه های تهران بیاری حدود ۵۰ درصد بزنید

  38. سلام وقت بخیر
    من وضعیت نمرات جالبی ندارم
    به نظرتون با رنج نمره 17 و اینکه بنا بر شرایطم امکان زدن درصد های 50 تا 60 در کنکور هست.امکان قبولی در 3 رشته تاپ رو دارم؟خیلی ذهنم درگیره
    وضعیت علمی مطلوبی دارم ولی نهایی ها اصلا جالب نیستم
    میشه دانشگاه روزانه پزشکی و دندان قبول شد؟

  39. سلام اقای افشار
    شنیدم سال 94 معدل تاثیر مستقیم داشته ولی اون موقع مثل الان 40 درصد نبوده
    اما شهر ما سال 94 بیشترین قبولی ها رو داشت حتی یه شخصی با اینکه معدلش 17 بود ولی رتبه ش دو رقمی شد
    امسال هم ممکنه اینطور باشه؟
    من نمیگم دو رقمی ولی درحد 3 یا 4 رقمی خوب هستم اما متاسفانه امتخانات نهایی رو اونموقع خراب کردم و حتی همین الان با اینکه ترمیم شرکت کردم اما اماده نیستم
    ممکنه کنکورم و زحمتم برای کنکور هدر بره؟یعنی با درصد متوسط رو به بالا اما معدل پایین شانس ندارم؟

  40. سلام . من لیسانس فلسفه دارم . به نظر شما مشاور محترم ، کنکور ارشد را هم در رشته فلسفه شرکت کنم یا ارشد را یک رشته غیرمرتبط بخونم ؟ اگر بخواهم در آینده در دانشگاه تدریس کنم به عنوان استاد ، آیا مهمه که لیسانسم و فوق لیسانسم ، هر دو ، فلسفه باشه یا مثلا اگر ارشد را رشته منطق بخونم ؟ تاثیری داره ؟ یا اولویت با کسانی است که مدرک کارشناسی و مدرک ارشد مُتَجانِس و هَمگِن داشته باشن ؟

  41. سلام وقت بخیر.
    من نظام قدیمم ینی دیپلم و پیش رو سال 97گرفتم.
    نمرات زیر هجده دارم تو دوم و سوم و پیش میخواستم ببینم میتونم ترمیم معدل کنم؟
    و اینکه شانسی توکنکور ۱۴۰۴دارم؟
    عمومی بخونم برا کنکور یا نه؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. اگر درسی زیر ۱۹ داری ترمیم کن
      اگر فرصت ترمیم نداری برای درصد های خیلی خوب تلاش کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا