مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیویدیو

ترس از موفق نشدن در کنکور

جبران عقب ماندگی از کنکور

ترس از موفق نشدن در کنکور را چگونه مدیریت کنیم؟

در همه مراحل زندگی همواره کسانی هستند که از ما بهتر هستند و حتی اگر جزو بهترین­ ها هم باشیم باز هم عده ­ای از ما بهتر هستند. اما ما همواره باید سعی کنیم بهترین عملکرد خود را در آن لحظه داشته باشیم و دست از مقایسه خود با دیگران برداریم و سعی کنیم هر روز بهتر از روز قبل باشیم.

این موضوع در زمینه کنکور هم صدق می­کند و باعث می­شود سوالاتی نظیر «چطور خودمان را با کسانی که از ما خیلی بهتر هستند مقایسه نکنیم؟» ، «چطور خودمان باشیم و خودمان را با کسی مقایسه نکنیم؟» و… برای داوطلبان ایجاد می­شود .

چرا نباید خودتان را با کسی مقایسه کنید؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که اگر کم کاری کردیم ، اگر دیر شروع کردیم ، پایه ضعیفی داریم ، بقیه از ما جلوتر هستند و…. واقعیت حال حاضر می­باشد و ما هنوز به نیمه سال هم نرسیده ­ایم و هیچ قانون مطلقی وجود ندارد که زمان ممکن برای رسیدن به موفقیت کم باشد یا هرکس تا الان خوب جلو آمده در کنکور هم عالی ترین نتیجه ممکن را خواهد گرفت.

اما ممکن است عده ­ای بگویند که زمان باقی مانده برای همه یکسان است و کسی که تا الان خوب خوانده از این به بعد هم خوب خواهد خواند و این باعث می­شود که ما باز هم از این عده عقب باشیم و هرگز به آن­ها نرسیم.

جبران عقب ماندگی های کنکور

در پاسخ به این افراد باید گفت که رسیدن به درصدهای 50-60 از سطح پایین ، خیلی کار سختی نیست و در بازه زمانی 3-4 ماهه اتفاق می­افتد و وقتی از درصدهای پایین به این درصدها می­رسیم رتبه­ ی ما تغییر محسوس و زیادی خواهد کرد .

به عنوان مثال در درس شیمی کنکور ریاضی و تجربی بالای 150 هزار نفر در هر گروه این درس را منفی زدند و شما با پاسخ تنها یک تست صحیح (3 %) از 150 هزار نفر جلو می­افتید. اما زمانی که فرد رتبه ­اش زیر 2 هزار است این تغییر رتبه با زدن یک تست بسیار کم است و به سختی اتفاق می­افتد.

پس در نتیجه افرادی که تازه قصد شروع کردن از صفر را دارند با روش مطالعه صحیح به سرعت می­توانند خود را به بقیه برسانند. اما همواره ترس از شکست و مقایسه کردن خود با دیگران باعث می­شود که فرد همین حداقل ­ها را هم انجام ندهد و در واقع فرد همواره در حال درجا زدن باشد.

اما اگر فرد هر روز بهترین عملکرد خودش را داشته باشد و دست از مقایسه خود با دیگران و فکر به گذشته بردارد ، باعث می­شود انگیزه­اش برای ادامه راه بیشتر شود.

در مواجهه با سختی­ های راه باید بدانیم افرادی که از ما بهترند هم این سختی­ ها را چشیده ­اند و با گذراندن این روزها و سختی­ ها به این نقطه عالی رسیده­ اند و ما هم باید این راه را طی کنیم و چون قبل از ما کسی توانسته این راه را طی کند پس ما هم می­توانیم.

از حاشیه امن خود بیرون بیایید

باید از حاشیه امن خود بیرون بیاییم. حاشیه امن یک هواپیما ، فرودگاه می­باشد اما هواپیما برای سکون ساخته نشده است.

فرد باید با خودش بگوید از جای قبلی راضی نیستم تلاشم را می­کنم ؛ یا موفق می­شوم یا شکست می­خورم . اما به امتحانش می ارزد. باید پیشرفت­های خود را به صورت مداوم برای خود یادآوری کند و آن­ها را به بقیه درس­ها هم تعمیم دهد. و حتی اگر به کل بودجه یک آزمون نرسید ، به هیچ وجه غیبت نکند و همان مقداری را که مطالعه کرده را با رفتن به سرجلسه آزمون محک بزند تا ارتقا تراز آزمون اتفاق بیفند .

در این صورت هم خیالش بابت این مباحث راحت می­شود هم با دیدن درصدهای خوب در این دروس تشویق میشود که برای آزمون بعدی تلاش بیشتری انجام دهد.

برای آمادگی بیشتر در آزمون های آزمایشی میتوانید از پیش آزمون های رایگان که برا هر دو نظام قدیم و جدید در مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار برای شما قرار میگیرد استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا